terve kylähullut kulkurit :))
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29 Tammi 2016 18:21
- Truck: hankkimassa
- Location: savo
terve kylähullut kulkurit :))
terve vaan kaikille täällä oleville,tässä saapu yksi uusi hullu kerhoon
autoa tässä etsitään tai miks ei vaunukin mutta auto projektia etsimässä.
eli kiitokset mukavista tarinoista ja muista kertomuksista !!!
autoa tässä etsitään tai miks ei vaunukin mutta auto projektia etsimässä.
eli kiitokset mukavista tarinoista ja muista kertomuksista !!!
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Tervetulloo jookkoon kummaan 

Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: terve kylähullut kulkurit :))
No Tere Tere. Nyt vaan pätäkkää lompsaa ja silmät kiinni ja sormi nettikoneesee ja ostaa joku katiska! Kyl myö se virtuaalikorjauksella saahaa kuntoon!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Tervetulloo!
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29 Tammi 2016 18:21
- Truck: hankkimassa
- Location: savo
Re: terve kylähullut kulkurit :))
juu, kuumeisesti projektia tässä etitään,muutama tässä jo harkinnassa
vielä kans toi koko harkinnassa,täys pitkä 12m vai pitäskö kallistua ns pätkään 9m
millaisia on teidän kokemukset , matkustelen varmaan aina mamman kanssa tai veljen kanssa kalareissuja,eli ei paljoa ikinä porukkaa
onko koolla siis koneen koolla ja bussin pituudella , suuria vaikutuksia diesel kulutukseen?
mulla sellainen käsitys että aina sellaiset 25litraa aina kuuluu satasella? onko näin?
vai viekö esim pätkä bussi 9m pienemmällä koneella vähemmän?
vielä kans toi koko harkinnassa,täys pitkä 12m vai pitäskö kallistua ns pätkään 9m
millaisia on teidän kokemukset , matkustelen varmaan aina mamman kanssa tai veljen kanssa kalareissuja,eli ei paljoa ikinä porukkaa
onko koolla siis koneen koolla ja bussin pituudella , suuria vaikutuksia diesel kulutukseen?
mulla sellainen käsitys että aina sellaiset 25litraa aina kuuluu satasella? onko näin?
vai viekö esim pätkä bussi 9m pienemmällä koneella vähemmän?
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: terve kylähullut kulkurit :))
12 liian pieni, 9 vielä pienempi
vaikka oon volovo miäs ni kaaniassa paremmat väännöt noi niiku vanhemmissa malleissa kuulemma. Mut jos ei perhettä oo ni pikkunen menee täysin hyvin näin luulisi.

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: terve kylähullut kulkurit :))
9-metrinen mahtuu kaupunkiparkkipaikoille yhtä huonosti kuin 12-metrinenkin. Joten aika sama valita 12-metrinen. Valikoimaakin on paremmin ja osat löytyy helpommin. Sitten taas jos on täyskokoisen tekniikalla tehty lyhyt auto niin ei siinä säästä kulutuksessakaan juuri.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Autohan kannattaa valita sen mukaan mihin käyttöön tulee. 608 mersun jälkeen vahvasti olin sitä mieltä että laitan bussin...Tarkemmin ajateltuani tulos olisi taas sama kuin ennenkin, minä aina ratissa kun emäntä ei aikonut mennä ajamaan c-korttia, päädyin iveco dailyyn eli ritmoon. Kokonaispaino tasan 3500kg, kuudelle rekisteröity, petipaikat viidelle, kulutus aika tarkka 10L/100km, kaikki renkaat on samassa parkkiruudussa kaupan pihalla, menee samasta paikasta kuin henkilöauto tai jopa pahemmasta (kiitos hyvän maavaran) eli kalareissuilla varsin hyvä. Lämmitys/jääkaappi/liesi toimii kaasulla eli ei niin riippuvainen sähköstä. Bussikuume kummittelee siltikin mielessä vaikka sen tietää ettei sitten ole mitään asiaa pienille metsäteille. Viime keväänä vein pojan luokkalaiset leirikouluun eräälle mökille, opettajat eivät tahtoneet päästä henkilöautolla kun tie oli "hiukan" heikossa kunnossa. Ritmo meni hienosti, pentuja auto täynnä ja viikon ruokatarpeet takakontissa
+ oppilaiden omat henkilökohtaiset reput ja tarvikkeet. Koko viime kesän ajelin ritmolla, otin henkilöauton pois liikenteestä keväällä ja sama toistuu myös tänä keväänä... Eli auto tarpeen mukaan...

Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Ei. Nyt meet ostaa isoimman dösän minkä löydät ja sit me nauretaan ku noh... nii oot sit koukussa
Juu tarpeiden mukaan jos menisin ni ajasin peel merkkisellä autolla. (Kvg)

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: terve kylähullut kulkurit :))
En sano etteikö vierintä- ja ilmanvastuksella olis kummallakin tuntuva merkityksensä kulutuksessa, sanon että massalla on.Wonderi kirjoitti:Sitten taas jos on täyskokoisen tekniikalla tehty lyhyt auto niin ei siinä säästä kulutuksessakaan juuri.
Jos neljänneksen lyhyempi auto painais karkeasti arvioiden vaikka kuudenneksen vähemmän, ni kyllähän se jo alkaa tuntua tankatessa.
12m silti parempi. Kyllä niille muutamalle nyt ylimääräiseltä tuntuvalle hyötyneliölle tulee ennemmin tai myöhemmin käyttöä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: terve kylähullut kulkurit :))
9m on käytännössä Setra tai muu ulkomaan kulkuneuvo. Saman syö kuin muut ja on huonompi ja epävakaampi ajaa kuin pitkät bussit.
Tuolla Volvo Scania linjalla pysytellen saa varmimmat bussit. Sitten niistä vielä valitaan se mitä hitsataan vähiten. Mun mielipiteenhän kaikki tietää. Korirakenteita on tehty ruostuvista ja ruostumattomista materiaaleista ja alustassa on myös eroja, Volvo häviää väännössä mutta silti kerkeää parhaiten ajella kun aika ei mene hitsaamisen opetteluun.
Tuolla Volvo Scania linjalla pysytellen saa varmimmat bussit. Sitten niistä vielä valitaan se mitä hitsataan vähiten. Mun mielipiteenhän kaikki tietää. Korirakenteita on tehty ruostuvista ja ruostumattomista materiaaleista ja alustassa on myös eroja, Volvo häviää väännössä mutta silti kerkeää parhaiten ajella kun aika ei mene hitsaamisen opetteluun.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Hitsaaminen on helppoa ja hauskaa.Bussin kohdalla homma poikkeaa henkilöautoon verrattuna siten, että bussiin pitää tehdä ihan oikeaa saumaan. Pelkkä koristeompele ei pidä paloja yhdessä - ai mistäkö tuon tiedän?....Kantapää kertoo.
Mahdollisimman pitkä skandinaavinen lyhyellä akselivälillä - sillä pääsee lähes joka paikkaan. 9-metrisessä ei säästä kuin sisäneliöissä.
Tervetuloa palstalle ja onnea auton etsintään.
Mahdollisimman pitkä skandinaavinen lyhyellä akselivälillä - sillä pääsee lähes joka paikkaan. 9-metrisessä ei säästä kuin sisäneliöissä.
Tervetuloa palstalle ja onnea auton etsintään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Bussin kohdalla hitsaaminenkin onnistuu kun materiaali paksuus on riittävä ei tarvi harrastaa sitä pitsin nypläystä mitä henkilöautojen kohdalla joutuu tekemään.
Tervetuloa ja onnea projektin etsintään
Tervetuloa ja onnea projektin etsintään
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Tervetuloa, kyllä toi 12m alkaa oleen aika sopiva, saattaa joutua siinäkin tekeen kompromissejä
meinaan jos on paljonkin ideoita.

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: terve kylähullut kulkurit :))
jos löydät hyvän 9 metrisen osta se
jos taasen löydät hyvän 12 metrisen niin osta se
se kolme metriä seuraa siellä perässä kyllä kiltisti
pää asia että ostat bussin


se kolme metriä seuraa siellä perässä kyllä kiltisti

pää asia että ostat bussin

- höpelö
- Kippari
- Viestit: 50
- Liittynyt: 27 Helmi 2015 15:54
- Truck: Scania K113 Vanhool
- Location: Joensuu
Re: terve kylähullut kulkurit :))
8.5 metriisellä neoplaanilla kurvailtiin 4v, ja ol näppärä ajella minne lystäs ku ol vaan noin metrin pitempi akselaväli ku henkilöautossa, 5.9lturbo mersun kone 16l/100 kulutus n:90km/h nopeuvessa.
Nyt on pihassa 12m ryöhkä ja on siinä vaan hyvin tilaa siihen lyhkäseen verrattuna(siisprojektiasteella vielä). Oli ainaki 300km kotio tuonti reissun perusteella todella hyvä ja vakaa ajaa tuo pitkä, kulutus on varmasti jotain muuta mut on kyllä koneessa vetojaki eritavalla..
Eli sotki varmaan vaan tää kommentti, mut pitkä on minun mieleen, ompahan vähä reilummin tilaa ja pätkä jos meinaat survoutua pienemmille teille kalareissuille..
Nyt on pihassa 12m ryöhkä ja on siinä vaan hyvin tilaa siihen lyhkäseen verrattuna(siisprojektiasteella vielä). Oli ainaki 300km kotio tuonti reissun perusteella todella hyvä ja vakaa ajaa tuo pitkä, kulutus on varmasti jotain muuta mut on kyllä koneessa vetojaki eritavalla..
Eli sotki varmaan vaan tää kommentti, mut pitkä on minun mieleen, ompahan vähä reilummin tilaa ja pätkä jos meinaat survoutua pienemmille teille kalareissuille..
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Miusta pitkä peränylitys on hankalampi kun pitkä akseliväli.
Rosmo
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Kuinka pitkä alkaa muuten oikeasti haittaamaan?Rantarosvo kirjoitti:Miusta pitkä peränylitys on hankalampi kun pitkä akseliväli.
Mulla muistaakseni 3,2m ylitys mutta se ei kyllä vielä haittaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Mun subjektiivinen mielipide. Kyllä tuo pitkä akseliväli haittaa enemmän kuin peräylitys. Pitkävälistä on hankala kääntää ahtailla pikkukaduilla ja kärrypoluilla - keula tekee isoa kaarta
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: terve kylähullut kulkurit :))
samaa mieltä rosvolinnan kanssa 

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Tekee se iso etuylityskin isoo kaarta =) Mulla on meinaa kohtalaisesti molempia 701:ssä, mutta lyhyt akseliväli! Paljo näppärämpi silti tuo kaanian 3-aks k113 tla on ku volvon 2-aks b58/b10m, 12m on molemmat.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Omassa 7m akseliväli ja entisessä 6,5 m. Vanha nyt johonkin käänty, mutta uudella saa joka saatanan liikenteenjakajassa olla kieli keskellä suuta
. 5,5 metrinen on sitten kuin mikroautola ajelis
T. Ari


#048
Re: terve kylähullut kulkurit :))
Kyllähän sen ketteryyden kuitenkin määrää akseliväli, kokonaispituus määrää sitten sen pienimmän sallitun petäjien välin. Ylityyksethän voi ajaa tien ulkopuolellekin jos siellä ei ole esteitä.