Kuljettajan jakkara
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Kuljettajan jakkara
Onko kellään tietoa noista Pilotti-istuimista, joita vapaa-aika.com myy? Lähinnä kiinnostaisi tuo malli no. 188870, jossa näyttäisi olevan vyöt integroituna. Hintakaan ei ole mielestäni paha 562,84 Ecua, jos tuoli on hyvä istua. Tai jos jollakulla olisi vinkkejä mistä muualta saisi ostettua kuskin tuolin missä vyöt valmiina.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Re: Kuljettajan jakkara
Muista että integroidulla vyöllä varustettu istuin pitää olla todella tukevasti lattiassa kiinni. Tulee melkoinen vipuvoima sitten kun sitä vyötä eniten tarvitaisiin. Vanhassa autossa jossa vyö ei ole pakollinen sen tietysti saa kiinnittää kevyestikin, mutta silloin turvavyö ei ehkä lisää turvallisuutta enempää kuin housujen vyö.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kuljettajan jakkara
Kun kävin silloin aikanaan omaa muutoskatsastaan niin oli puhetta juuri tuosta, että jos vyöt laittaa niin pitää osoittaa että ne on kunnolla kiinni. Harry on seppä jo syntyessään, niin ei ei mitään ongelmia hitsata alle "rautaa" palkkeihin kiinni johon sitten pultinreiät penkkiä varten. Tv. Ari
#048
- otto
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
- Truck: Scania DS11
- Location: säynätsalo
- Member id: 59
Re: Kuljettajan jakkara
mulle sanottiin katsastuskonttorilla vuosi sitten että vyön kiinityskohdat on tyypitettävä/koeponnistus 

"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Kuljettajan jakkara
Jep, onhan tuota miggilankaa muutama kieppi mennyt vuosien mittaan, ja kaikkia kivoja erikoisteräksiä, palkkeja ja lattoja on jäänyt projekteista yli varmaan pari - kolme tuhatta kiloa. Eiköhän niistä saa rakennettua vaikka millaiset kiinnikkeet, kovempia rautoja meiltä löytyy nurkista kuin koritehtaaltaB9M kirjoitti:Kun kävin silloin aikanaan omaa muutoskatsastaan niin oli puhetta juuri tuosta, että jos vyöt laittaa niin pitää osoittaa että ne on kunnolla kiinni. Harry on seppä jo syntyessään, niin ei ei mitään ongelmia hitsata alle "rautaa" palkkeihin kiinni johon sitten pultinreiät penkkiä varten. Tv. Ari

Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Kuljettajan jakkara
Tämä koskeepi M1 luokan autoja ja busseja. EA-autoissa tätä vaatimusta ei ole. Vaan sanoohan se järkikin että kiinni ne pitää ollaotto kirjoitti:mulle sanottiin katsastuskonttorilla vuosi sitten että vyön kiinityskohdat on tyypitettävä/koeponnistus

Re: Kuljettajan jakkara
Moro,
Heinäkuun 97 jälkeen ensirekisteröidyissä henkilöautoissa jakkaroiden ja turvavöiden kiinnityspisteiden lujuus on todistettava EU:n tyyppihyväksynnän mukaisesti. 1998 ja nuorempiin poliisiautoihin ei saanut enään vaihtaa pehmeitä penkkejä koska vaneriset olivat poikkeusluvalla poliiseilla koska vaneriset maijan penkit eivät täyttäneet levyruuvi-kiinnityksen takia EU standardien mukaista kiinnityslujuutta, tai ainakaan niitä ei ollut tyypitetty
.
Linja-auton kuskinjakkaran kiinnityksistä en nyt muista tarkkoja vaatimusspeksieroja mutta jossain kolarissa bussit-forumilla kerrottiin 3-piste penkin muuttuneen kolaritilanteessa heittoistuimeksi ilman laskuvarjoa. 100kmh vaatii kuskille ja eturivin matkustajille ja markustajille joilla ei ole välitöntä estettä edessä (etupenkin selkänoja tai seinä) turvavöitä. Linja-autoni pöytäryhmän takanasijaitsevien istuinten turvavöille ei laitettu mitään muitavaatimuksia muitakuin että olivat olemassa. Pätisiköhän sama kuskin penkkiin?
Heinäkuun 97 jälkeen ensirekisteröidyissä henkilöautoissa jakkaroiden ja turvavöiden kiinnityspisteiden lujuus on todistettava EU:n tyyppihyväksynnän mukaisesti. 1998 ja nuorempiin poliisiautoihin ei saanut enään vaihtaa pehmeitä penkkejä koska vaneriset olivat poikkeusluvalla poliiseilla koska vaneriset maijan penkit eivät täyttäneet levyruuvi-kiinnityksen takia EU standardien mukaista kiinnityslujuutta, tai ainakaan niitä ei ollut tyypitetty

Linja-auton kuskinjakkaran kiinnityksistä en nyt muista tarkkoja vaatimusspeksieroja mutta jossain kolarissa bussit-forumilla kerrottiin 3-piste penkin muuttuneen kolaritilanteessa heittoistuimeksi ilman laskuvarjoa. 100kmh vaatii kuskille ja eturivin matkustajille ja markustajille joilla ei ole välitöntä estettä edessä (etupenkin selkänoja tai seinä) turvavöitä. Linja-autoni pöytäryhmän takanasijaitsevien istuinten turvavöille ei laitettu mitään muitavaatimuksia muitakuin että olivat olemassa. Pätisiköhän sama kuskin penkkiin?
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kuljettajan jakkara
Muistaakseni 1991 ja sen jälkeen rekisteroidyissä asuntoautoissa oli jotain säädöksiä turvavöitä varten. Jos meidän kalusto tuota vuosikertaa tai uudempaa niin koskee muutoskatsastuksessa meitäkin. Jos joku haluaa parantaa liikenneturvallisuuttta vanhemmalle kalustolle lisäämällä/uusimalla turvavöitä ja pystyy näyttämään että on runkoon tai muuhun vastaavaan hitsattuun rautaan pulteilla istutettu vyöt. Ettei ole vain puuruuveilla puussa/levyssä kiinni. Ei jumalauta niitä ruveta tyypittään/koeponnistaan, pitäähän katsastusmies se tajutaotto kirjoitti:mulle sanottiin katsastuskonttorilla vuosi sitten että vyön kiinityskohdat on tyypitettävä/koeponnistus




#048
- allians
- Kuski
- Viestit: 30
- Liittynyt: 10 Syys 2006 23:18
- Truck: Lahti 31 SCANIA 82
- Location: TEUVA
- Member id: 051
- Paikkakunta: TEUVA
Re: Kuljettajan jakkara
Turvavöistä oleva laki koskee alle 3500kg eli meidän autot on painavampia eikä tarvii turvavöitä.Poikkeuksena 100km/h autot joissa taas on säännöt turvavöistä.Kuitenkin on katsastusmiehiä jotka väitää että tarvii niin käskekää etsiä kyseinen laki tai asetus missä määrätään,tai vaihtakaa konttoria seinäjoella oli tosiasiallista toimintaa lakeuden autokatsastuksessa.