Kyllä tuolta ebay:n sivuilta löytyy vaikka mitä . Samanlaiset sivuäärivalot mitkä täkäläisessä raskaskalusto liikkeessä maksaa toista kymppiä kappale, ulkomailta tilaten alle euron kpl... reilua. No, nyt odotellaan taas pakettia tuo lähetys ei mahdu enää kirjekuoreen .
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Ei ole löytynyt vielä edullista 110 amppeerista laturia, 60A olisi tarjolla ja minulla on 70A paikoillaan. Oman hankaluuden tekee kun on monta eri vaihtoehtoa tuon mallin ritmoon, kiinnikkeissä ja liittimissä eroja. Tuon pitäis olla joku bussi-malli liittimien perusteella mutta kiinnike viittaa taas umpipakuun??? Kunhan saan otettua sen autosta irti niin pitää tutkia tarkemmin. Pari mersun laturia olisi hyllyssä, jos ne molemmat sais sovitettua jotenkin
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Monesti rangeissa on käytetty fiat nc50 konetta, 3,5L rivinelonen. Taitaa olla myös sama kattila tuossa minun traktorissa, fiat 640 dt3. Siinä on kuskin puolella laturi ja erimallin kiinnikkeet... Juu, en meinannut siitä ottaa laturia, kunpahan vaan katselin
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Nyt pakko tunnustaa et en ihan muista varmaksi. Tässä oli meidän suunnitelmissa turbottaa ku kaikki olis bolt on. Mut väännöllä toi menee ja 10 menee löpöä sama vetääkö rivitaloa vai kottikärriä.
Laturi olisi nyt irti... Etsintä helpottui huomattavasti kun sain näkyville laturin oman tyyppinumeron, sama laturi löytyy vanhan korimallin ducatosta eli alle -94 vuosimallista. Eikös sillä hytillä ja tekniikalla varustettuja tuppereita ole vaikka kuinka paljon . Jos sattuu jollakin lojumaan räystäs-tipussa vanha ducato niin laturin tarvihteisin...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Hyvä juttu. Tuossa kävin kaverin kätköjä penkomassa, löytyi uusi käyttämätön uudemman mallin ducaton laturi... Eihän se ihan heti kohtakaan ivecoon käy mutta lievällä kylähullu-asenteella ainakin kokeilen . Vanhan saabin laturin jo purin, siitä tarvitsee hihnapyörän, en kyllä tiedä että saako sen istumaan akselille huonostikkaan. Alakiinnityksen joutuu myös modifioimaan jotenkin, ihan suoraan ei käy... Varaosa liikkeeseen soitin, sopiva 85A laturi maksais 145e, joku vinku-intialainen kunnostettu, boschilainen on varmaankin jo niin kallis ettei saa edes rahalla. Eivät edes tarjonneet semmoista... Aikoinaan tappelin henkilöautossa kunnostetun laturin kanssa, kolmas yksilö vasta kesti viikkoa pidempään. Ritmossa laturi on sen verran ikävässä paikassa että ei montaa kertaa viitsis jumpata
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Saabin hihnapyörä kävi akselille kuin isä äitin selkään . Alakiinnike olisi jo valmis, huomenna sovittamaan paikoilleen... Vähän joutui mietostelemaan, käyttämään jotain osia mersun laturista, yksi hanaliitin piti uhrata yms...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Ai jumpeli että pelittää hienosti , kaikki sähkövermeet mitä autosta löytyi laitoin päälle ja hiukan kierroksia koneeseen niin 14,3 volttia... tyhjäkäynnillä 13,7. Paikoilleen laitto vaati pientä mielikuvitusta, ei mahtunut menemään samasta kohdasta mistä vanha tuli pois. Etuakselin takapuolelta kenkälusikkaa apuna käyttäen se meni viimein. Laturilta lähtevä päävirtajohtokin tuli uusittua, laitoin 35mm2 kaapelia, tai oikeastaan jätin sen vanhan sinne lisäksi... Yksinkertaisesti ei mahtunut nyrkit väliin että pääsisin startin takaosaan käsiksi, pitäis ottaa pakoputki ensin pois edestä, joten laitoin uuden kaapelin menemään suoraan akkuun. Normaalilla sähkö-kuormalla (valot, lämmitin, yms) tyhjäkäynnillä jännite tasan 14 volttia, saman verran näkyi menevän myös hupiakuille. Ja mikä tärkeintä... radiosta kuuluu kanavat auton käydessä
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Ulukomuan ototettu puketti tuil ihmeen jootuin. Kaverin kanssa tilattiin kimpassa äärivaloja, perjantaina se paketti sitten oli käsissä. Perään muutama punainen ja kylkiin vähän oransseja valoja. Aika "nätin" kokoisia lamppuja mitoiltaan, pit.60mm, lev.20mm ja paksuus vain 10mm, kuudella ledillä. Onpahan taas askartelu-materiaalia
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Eilen yritin dukatosta ettii koneen tyyppinumeroa et mikä ivetsio on nyt kiinni. En löytäny, mut iveco on täälä ja 2.3jtd 16v . Ahtoja kiersin persdynola 0.3 lissee ja vähän parempi. Pitäs vielä heittee puru sissää.
Pitäähän ritmossa olla "nimikko" pulttikehät, ylemmässä kuvassa vara turboritmo Taittorunko fillari 28" renkailla, kotoisin vuodelta "sirppi ja vasara". Sopivia keskiön laakereita ei ole olemassakaan, piti vaihtaa koko keskiö. Vanhan mallin takahammasratas on muokattu hitsaamalla että käy nykyaikaiset ketjut päälle. Pyörien ketju-malli muuttui jossain -60 luvun lopulla tai -70 luvun alussa, reikäjako ei käy keskenään , uudempi on lyhyempi...
Liitteet
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Ei mennyt hukkaan tämäkään päivä... Sain ährättyä roiskeläpät paikoilleen, eteen ja taakse, samalla tuli eturenkaat vaihdettua. Pihalla ajelin tuossa ja ohjausta ihmettelin kun on paljon jäykempi kuin ennen... olisiko uusilla pallonivelillä osuutta asiaan?
Liitteet
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu