Lämpöerityksestä koripalkeissa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Sprintteri

Lämpöerityksestä koripalkeissa

Viesti Kirjoittaja Sprintteri »

Puuhastelen tässä pakettiauton tavaratilan lämpöeristystä. Sivuseinien tyhjiin ruutuihin ja kaikkialle, mihin pääsee käsiksi, olen liimannut 6 mm:n solumuovin peltiin kiinni kondenssin estämiseksi ja sen jälkeen 3 -5 sentin villan vähän paikasta riippuen. Nyt mietityttää, mitä voisi tai pitäisi laittaa koteloihin pitkin seiniä ja katonrajaa. Samoin takaovien ja liukuoven reunapalkkeihin. Reiät ovat paikoitellen niin pieniä, ettei ainakaan mitään mattoa voi liimata.Voisikohan polyuretaanivaahto olla keino täyttää tyhjä tila. Joku varoitteli mahdollisen kolarirjauksen mahdottomuudesta kun hitsata ei voi. Vaahto kuulemma syttyy tuleen. Osittain voi tietysti sulloa villaa pitkinä rimpsuina mutta mahtaako kosteus sitten helmeillä seudulla??? Paikallisen autokorjaamoyrittäjän suosituksesta tehtiin ylimääräinen ruostesuojaus ikkunoiden alareunan tasolta alas. Olisiko porukalla vuosien kokemusta lämpöeristeen ja ruostumisen keskinäisestä suhteesta. Olisiko joku nähnyt esim. purettua ambulanssia verhoilujen alta? Kattoon olen laittanut samoin liimamaton, villan ja 4 mm vanerin mutta ontot poikkipalkit jäivät kyllä tyhjiksi. Löysin muuten Laitilasta firman ( Fagerdala Oy ) joka myy tehtaalta sekundana?? eristys ym.solumuovimattoja. Saa myös liimapinnalla ja myös toisen pinnan metallifoliolla.
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lämpöerityksestä koripalkeissa

Viesti Kirjoittaja jupe »

Moro,

Tervetuloa pähkäilemään.

Uretaanilla nostetaan talojakin, eli laajenee voimalla. Miksei toimisi mutta eikös uretaani ime vettäkin kuin sieni? Olisiko mahdollista laittaa pintaan lisäeristys palkkien kohdalle ja jättää palkkien sisusta sellaiseksi kuin ovat?

Jonasson Carsport ja Rego laittoivat normaalin vuorivillan VW T4:n onteloihin ja joku ruotsalainen firma oli vielä "muovipussittanut" villat. En oikein ymmärtänyt logiikkaa mutta kuitenkin.
Avatar
Cindy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2007 20:56
Truck: Myymis /MB Kiitokori
Location: Kiiminki

Re: Lämpöerityksestä koripalkeissa

Viesti Kirjoittaja Cindy »

Kyllä meidän entisessä Kulkurissa laitettiin polyuretaanit kauttaaltaan seiniin ja palkkeihin. Joku firma muistaakseni Tampereelta kävi ruiskuttamassa. Ei lahonnut. Käsittääkseni polyuretaani ei ime vettä, sillä sehän on kertamuovia, eikä kaiketi muovin ominaisuuksiin kuulu imeä nesteitä. Mm. Sauna-Satu, Vintti-Iita yms. levyt ovat polyuretaanieristeellä varustettuja. Mm. MakroFlex mainitsee sivuillaan tuotteensa olevan kosteudenkestäviä http://www.makroflex.ee/global/index.ph ... 0,0,1,0,0). Itse vaahdottaessa umpinaisten palkkien kanssa saa olla tarkkana, että vaahto vaahtoutuu riittävästi.

Uskaltaisin kuitenkin suositella polyuretaania. Villat paremminkin voivat kosteutta imeä ja niitä on hankala saada tasaisesti.
Sirpa ja Eero
Myymis
Rakennettu 2010
Kori:Kiitokori Team -82
Alusta: MB 1114 vm. -85
Moottori: MB 6,0D
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Lämpöerityksestä koripalkeissa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Cindy kirjoitti: Käsittääkseni polyuretaani ei ime vettä, sillä sehän on kertamuovia, eikä kaiketi muovin ominaisuuksiin kuulu imeä nesteitä.
Uskaltaisin kuitenkin suositella polyuretaania. Villat paremminkin voivat kosteutta imeä ja niitä on hankala saada tasaisesti.
Varmaan aineet ja tekniikat on parantuneet takavuosista. Tulee mieleen esimerkkinä Alfa Romeo Alfasud-mallien rajut ruostevauriot. Niiden kotelot oli täytetty jollakin vaahtomaisella aineella joka sitten oli kuitenkin päästänyt kosteuden tekemään tuhojaan korin eri osiin. Eikö tuolloin tiedetty tuon aineen ominaisuuksista ja käyttäytymisestä kosteissa oloissa? Alunperin aineen tarkoitus oli toimia korin äänieristeenä.
Varsinkaan Suomen oloihin sitä ei ollut erikseen testattu :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Lämpöerityksestä koripalkeissa

Viesti Kirjoittaja MAN »

No tehdäänhän esim. halleihin ulkoseinäelementtejä joissa on pelti molemminpuolin ja uretaani välissä..... miksei koteloita voisi siis ruiskuttaa täyteen urtsua?... tosin täytyy olla täynnä sitten....... sama pätee villaan..... täytyy saada tiiviisti pintoja vasten muuten alkaa kosteus kerääntymään......
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Vastaa Viestiin