Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3167
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 06 Heinä 2014 18:51
Noin sen kuuluukin toimia. Systeemi tarkistaa, että kaikki renkaat lähtivät mukaan pihasta

Anturi haistelee kehää ja saatuaan vainun liikkeestä kuittaa ABS-boxille.
Vieläkö se antaa vikakoodeja?
Life is a beach and then you dive
-
-KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Scania / Carrus 701
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Viesti
Kirjoittaja -KHS- » 06 Heinä 2014 20:23
Rosvolinna kirjoitti:Noin sen kuuluukin toimia. Systeemi tarkistaa, että kaikki renkaat lähtivät mukaan pihasta

Anturi haistelee kehää ja saatuaan vainun liikkeestä kuittaa ABS-boxille.
Vieläkö se antaa vikakoodeja?
OK. Tuossa on kyllä tietty järki.
No toistaiseksi on rauhoittunut. Viimeinen koodi oli 7-2-1-11. Ensimmäisellä kerralla tuon koodin vilkuttelun jälkeen valo sammui itsekseen. Vain syttyäkseen uudelleen seuraavana päivänä. Päättelin että ei voi olla iso vika jos ajaessa korjaantuu. Tänään kömmin auton alle ja koputtelin tonnin pas... bassoa semmoisesta vetävien pyörien välissä olevasta, letkujen viitoittamasta pänikästä. Tänään on jo pariin otteeseen ABS-valo sammunut koeajolle lähdettäessä ja vilkkukoodi on ollut 7-2-1-1. Peukkuja! Huomenna pitää viedä kärri konttorille uusintakierrokselle. Kuukausi edellisestä käynnistä tulee täyteen.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
-
pelti
- Kansleri
- Viestit: 1159
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja pelti » 06 Heinä 2014 23:07
jos mulla jättää virrat autoon päälle ajon jälkeen, ei toi abs merkkivalo syty (niin kauan kun on virrat päällä). Että silleekin voi ajaa halliin

ja jättää virrat päälle.
peltiliiteri.com
-
only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1828
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Viesti
Kirjoittaja only4pro » 07 Heinä 2014 22:33
täysin normaalia tuossa automallissa, uudemmissa sammuu jo ennen käynnistämistä (ainakin minulla)
-
Fargo
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
- Location: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Fargo » 05 Heinä 2016 16:34
Vanha kettinki mutta mulla uusi ongelma vanhasta aiheesta,
Scania K113 -95 pomppas leimalla ja vilkuttelee 2-14 ja välillä 2-2-14
Missä siis vika noin niinkun selkokielellä, korjaan kyllä kunhan tietäis mitä korjata...!
-
-KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Scania / Carrus 701
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Viesti
Kirjoittaja -KHS- » 01 Elo 2016 12:33
Minkälainen ABS:n ohjauspurkki sun autossa on?
Purkin mallin mukaan voisi hakea koodien merkityksen täältä:
http://www.abstroubleshooting.com/ecu-b ... model.html
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
-
Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 717
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Zuikkis » 25 Syys 2016 19:14
Mistäs tuo diagnostiikkanappula pitäisi löytyä K113:ssa?
Kaikenlaisia turailuja:
http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.

-
Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4388
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Viesti
Kirjoittaja Reddewil » 25 Syys 2016 19:26
Zuikkis kirjoitti:Mistäs tuo diagnostiikkanappula pitäisi löytyä K113:ssa?
Sähkökeskuksesta, sieltä missä alustan sulakkeet.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
pelti
- Kansleri
- Viestit: 1159
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja pelti » 25 Syys 2016 20:35
Nepparissa kojelaudassa
peltiliiteri.com
-
Fargo
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
- Location: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Fargo » 09 Loka 2016 00:21
Tulipas sitten korjattua ABS vika, toisestakin autosta kun rupesin ja nyt voisi jo sanoa ymmärtävänsä sen systeemin toiminnan. Ei se ole edes vaikea korjailla tai hakea vikaa kunhan pääsi sinuiksi ja sai Meritor-Wabcolta manuaalin.
-
pelti
- Kansleri
- Viestit: 1159
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja pelti » 09 Loka 2016 09:48
Mikä vika oli ?
peltiliiteri.com
-
Fargo
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
- Location: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Fargo » 12 Joulu 2016 18:32
pelti kirjoitti:Mikä vika oli ?
Kaapeli jäänyt edessä jonnekin väliin ja katkos, löytyi ihan silmällä kohta kun tiesi mistä etsiä. Ostin uuden anturin mutta katsastettu kolvatulla johdolla ja vaihdetaan kun seuraavan kerran temppuilee.
-
sippis82
- Kuski
- Viestit: 20
- Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
- Location: eurajoki
- Member id: 383
Viesti
Kirjoittaja sippis82 » 16 Elo 2019 11:16
Mulla tuli leimalla hylky kun ei absin valo palanut ollenkaan. Tiesin kyllä ettei ne toimi. vilkkuvalo antaa koodia 2-2-11-15, mitä tuo nyt sit tarkottaa? Paaliin?

samalla hidastimen vilkkuvalo naputtaa 2-5-2-7 koodia.
Auto on Scania regal k113 -95
-
Reissureki
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Kiiminki
Viesti
Kirjoittaja Reissureki » 16 Elo 2019 14:33
Tämä pätee ainakin -91 113:een, löysin auton arvopapereiden joukosta
-
Liitteet
-

-
only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1828
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Viesti
Kirjoittaja only4pro » 16 Elo 2019 20:01
Tuossa kopio tämän aiheen ekalta sivulta
Tässä olis nuo vikakoodit, nämä on nelossarjan autosta, mutta soveltuvat myös vanhempiin versioihin.
Kolmas lohko/sekvenssi = piiri 1 (VE/OT)
Neljäs lohko/sekvenssi = piiri 2 (OE/VT)
1 Ei havaittua vikaa -
2 Ohjausyksikön vika -
3 Väärä ilmarako tai oikosulku, etupyörän anturi
4 Väärä ilmarako tai oikosulku, takapyörän anturi
6 Katkos tai oikosulku, etupyörän anturi
7 Katkos tai oikosulku, takapyörän anturi
9 Ohjausyksikön alijännite tai säätöventtiili alijännite
10 Katkos tai oikosulku, etupyörän säätöventtiili
11 Katkos tai oikosulku, takapyörän säätöventtiili
13 Ohjausyksikön rele ei maata tai ohjausyksikön ja säätöventtiilin välisen johtimen katkos
14 Katkos tai oikosulku, TC-magneettiventtiili
15 ABS/TC-ohjausyksikkö ei saa yhteyttä moottorinohjauksen (EDC) liitäntään/Katkos tai oikosulku, proportionaaliventtiili
tai ajopiirturin signaali
18 Etu- ja takapyörän läpimittojen ero liian suuri -
19 Oikosulku +24 V:n jännitteeseen tai maahan, DBR-johto
20 Vika CAN-tietoliikennöinnissä
21 Jarruvalon virtakytkintä ei suljettu tai se on viallinen