Sähköbussit

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Jule
Kansleri
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Jule » 14 Tammi 2017 09:14

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsi ... t=ampparit

Ovat noita alkaneet noita kaupunkiliikenteen busseja hankkimaan sähköisinä.

Olen itselleni selvitellyt että Linkkeri tekee noita pikaladattavia sähköbusseja, seisoo 3 minuuttia päättärillä töpselin alla ja lataa 30km edestä mehua pattereihin. Autoissa on lisäksi lämpöpumppu joka pitää pakkasen poissa -10°C lämpöihin asti. Kovemmilla pakkasilla mennään diesel webastolla. Pari protoa tekivät vanhasta diesel bussista muuttamalla, mutta ilmeisesti tekevät nykyään ihan alusta asti noi vehkeet.

Yleistymistä varmasti jarruttaa kuitenkin se että sähköbussi maksaa suunnilleen tuplat siitä mitä normaali diesel bussi, mutta 10 vuodessa loppusumman pitäisi olla suunnilleen sama edullisemman käytön takia.

Tulipa tässä mieleen että eikö voisi olla kannattavampaa, tai ainakin kannattavaa, tehdä sähkökonversioita? Myynnissä on paljon puoli-ilmaisia busseja jotka olisivat teknisesti ihan asiallisia vielä pitkään, mutta niillä ei enää pääse mukaan kilpailutettuihin ajoihin, koska moottori ei täytä päästöluokkaa ja yleensä nykyään vaadittavaa kylmäkonettakaan ei ole. Tuo ilmalämpöpumppu lämmitys taittuu jäähdytykseksi ihan helposti, ja sähkömoottori täyttää kaikki päästönormit.

Tietysti tuollainen retrofittaaminen maksaa jotain, mutta luulisi että se erotus on uuden ja käytetyn korin välillä jättäisi lapaseen sen verran että sillä pääsisi ansioille.

Kuvissa noissa linkkereissä on kyömy katolla, mutta tuskin siellä akkuja on, tuo lataussysteemi sieltä ainakin nousee. Mä sijoittelisin akut ustuimien alle ympäri autoa, jolloin painopiste olisi alhana ja jakautuisi tasaisesti, mutta en ole löytänyt vielä tietoa miten ne noissa Linkkereissä on.

E:
Noniin.. lueskelin vähän lisää ja löysin TM:n artikkelin aiheesta.
Linkkeri tekee myös muunnoksia diesel bussiin, ja akku näyttäisi olevan perässä poikittain tuossa uudessa autossa.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 07 Maalis 2017 17:55

Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2330
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 07 Maalis 2017 18:37

Niin kävi aikanaan valoperooliautoillekkin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 07 Maalis 2017 19:04

Petroolilla autoilun ainoa hyvä puoli taisi olla se, että saatiin halvempipolttoaineisia Saabeja tehdä, ruotsalaiset kun kielsi dieselmoottorin asentamisen uusikaupunkilaisilta.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4080
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 08 Maalis 2017 17:30

Matkamese kirjoitti:Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D
Tuskinpa vain nousee kun sähköautoja lataillaan paljon öisin jolloin voimaloissa on vapaata tehoa. Lataamista varten tuskin tarvitaan rakentaa yhtään voimalaa lisää
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken) Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Maco81
Kippari
Viestit: 64
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 08 Maalis 2017 20:03

Matkamese kirjoitti:Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D
Ei ne uskalla sähkön hintaa nostaa, kun sähkö tarvitaan muuhunkin kuin autoiluun, tämähän siinä gps verotuksessa oli ideana, kun sähköauto ei käytä helposti verotettavaa polttoainetta.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2330
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 08 Maalis 2017 21:53

Maco81 kirjoitti:
Matkamese kirjoitti:Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D
Ei ne uskalla sähkön hintaa nostaa, kun sähkö tarvitaan muuhunkin kuin autoiluun, tämähän siinä gps verotuksessa oli ideana, kun sähköauto ei käytä helposti verotettavaa polttoainetta.
Toinen jota ei veroteta on häkäpönttöautot . Kun joka halkopinoa ei verottaja pysty valvomaan etteivät tankkaa autoa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 11 Maalis 2017 13:56

Toivottavasti olette oikeassa sähköenergian hinnan suhteen. Vaikka energian hinta ei nousisikaan niin sehän ei estä sähkön verotuksen nousua. Sähkön siirtohinnat ovat sitten toinen tekijä, joka vaikuttaa hintaan. Ladattavien ajoneuvojen latauspisteiden rakentaminenkin maksaa eikä sitä kukaan ole rahoittamassa ilman vastiketta. Aurinkosähkön tai tuulivoiman käyttäminen yksityistalouksissa saattaa myös vaikuttaa sähkön hintaan ainakin alentamalla sitä, ellei valtio siinäkin puutu verotuksella halvemman energian käyttöön.

Tekninen kehitys akkuteknologiassa on toivottavasti nopeaa ja mahdollistaa pidemmän toimintasäteen sähköajoneuvoille, joka parantaisi niiden kilpailukykyä öljypohjaisia polttoaineita käyttäviin ajoneuvoihin verrattuna. Taajamissa sähköajoneuvot ovat jo nyt kilpailukykyisiä, mutta korkeampi hankintahinta rajoittaa niiden määrän kasvua yksityiskäytössä. Julkisessa liikenteessä varmasti käyttö tulee lisääntymään.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Vastaa Viestiin