Joskus talvella luin tätä palstaa kun sen löysin, hienoja projekteja ja reissuja ihmisillä Ja aikaansaapaa porukkaa....! Bussiakin harkitsin vähäsen aikaa mutta se ei toimisi meidän tarkoitusperiin niin hyvin. Kysymyksiä on paljon, koska tietoa on vähän... Joten jos täällä asioihin enemmän perehtyneet osaavat neuvoa paremmin kuin google, olisi mukava juttu! Tai vaikka ohjata jonnekin muualle. Monenlaista olen yrittänyt pienien aikarippeiden puitteissa selvittää jo yli vuoden, mutta aika hankalaa se on kun ei ole autoihmisiä eikä edes Suomessa suurinta osaa ajasta, ja vielä vauvakin tuli kuvioihin mukaan, joten älkää ampuko jos kysymykset ovat tyhmiä
Tarkoituksena olisi saada aikaan mukana kulkeva, mieluiten lähinnä puinen asumus, 6 metriä saisi olla vähintään pituutta. Tällä hetkellä parhaalta ajatukselta vaikuttaisi laittaa vartavasten rakennettu mökki kuorma-auton lavalle. Katsastus asuntoautoksi olisi käsittääkseni järkevintä? Ainakin jos ei halua irrottaa mökkiä? Toisaalta onkohan se sitten mahdotonta, että mökki kulkisi tavarana lavalla, ihan mielenkiinnosta mietin ja siksi että kaikki vaihtoehdot tulee harkittua.
Autoista en tiedä juurikaan mitään. Kuormureita kun olen katsellut, lavaleveydet jäävät reilusti alle maksimin 2,6m, mikä olisi kiva olla käytössä. En ole onnistunut löytämään vastausta yksinkertaiseen kysymykseen, voiko kuorma tai vaihtoehtoisesti siis asuntoauton kori tulla lavan reunojen yli? Sen tiedän että perävaunussa ei saa. Voikohan lavattomaan alustaan laittaa 2,6m leveän lavan, ja pystyyköhän tuota tekemään mitenkään suhteellisen edullisesti... Hämärän peitossa on myös se, kuinka vähän kuorma-auto saisi maksaa, että sen voisi silti olettaa olevan ihan ok vehje? Eli mistä hintaluokasta kannattaa korjaustaidottoman (no jotain hajua on miehellä, mutta ei erityisesti halua) alkaa katsella halpiskuormureita ja mitkä jättää täysin huomiotta?
Alotetaan näistä...
Kuorma-autokysymyksiä ja sensemmoista
Re: Kuorma-autokysymyksiä ja sensemmoista
Jos itse tekisin kuorma-autosta aloittaisin kopillisesta mielellään esim. pakastekontti tai vastaava, joka on jo valmiiksi eristetty, Siihen ovia ja ikkunoita oman tarpeen ja mieltymysten mukaan ja joissakin on jo kyljessä jo pikkuovi, niin se helpottaa tilannetta. Mikäli välttämättä puisen asunnon haluaa ja lavallisesta aloittaa purkaa sen lavan kokonaan ja tekee sitten omat rakenteet. Toki noissa koppiautoissa on riskinä, että eristeet märät täällä on se yks kaveri, jolla näistä enemmän kokemusta.
youtube on hyvä paikka etsiä sopivia projekteja melko varmaan aina joku on jo toteuttanut esim. tiny house hyvä hakusana lisäilee sitten muita sopivia sanoja mihin yhteyteen sen haluaa.
tuossa esim. pari projektia
https://www.youtube.com/watch?v=Vh_d31rWt2o
https://www.youtube.com/watch?v=Hu7uRse3hi0
youtube on hyvä paikka etsiä sopivia projekteja melko varmaan aina joku on jo toteuttanut esim. tiny house hyvä hakusana lisäilee sitten muita sopivia sanoja mihin yhteyteen sen haluaa.
tuossa esim. pari projektia
https://www.youtube.com/watch?v=Vh_d31rWt2o
https://www.youtube.com/watch?v=Hu7uRse3hi0
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: Kuorma-autokysymyksiä ja sensemmoista
Saattaa helpoimmalla päästä kun kääntyy suoraan pakastekorin puoleen. Jos auto on kaikin puolin ehjä ja siisti, kannattaa käydä punnituksessa jossain vaakalla esim.kats.konttorilla tai vaikka jäteasemalle. Vertailla sitten vaakatulosta auton omamassaan joka lukee rek.otteessa. Alustana varmat valinnat varaosien saatavuuden kannalta ovat Scania ja Volvo, mutta itse ritmolla ajelen työkseni sekä vapaalla eli ei Iveco niin huono valinta ole , kunhan on sen verran vanha ettei siinä ole ylimääräisiä sähkö "kotkotuksia' ja kaasupolkimesta menee vaijeri syöttöpumppuun.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Re: Kuorma-autokysymyksiä ja sensemmoista
Jos meinaat ajella sillä autolla muuallakin kuin suomessa, niin jätä leveys 2,55metriin. Tuo 2,6m leveä kuorma-auto on suomalainen kansallinen poikkeus.
Periaatteessa Suomessa saa yli 2,6m leveälläkin ajella pelkät "ylileveäkuljetusvalot" lisäämällä, mutta silloin se kyydissä oleva kapistus täytyy olla kuormaa. Periaattesssa siis voit rakennella 3m leveän työmaakopin ja ostaa vaihtolavalaitteistolla varustetun auton ja huristella sillä ympäri suomea. Käytännössä vaan tuossa 2,6m paikkeilla menee rajat jonka jälkeen ajaminen käy hankalaksi. Kuorman sisällä ei tietenkään saa olla matkustajia, vaan kaikkien on kivuttava ohjaamoon.
Periaatteessa Suomessa saa yli 2,6m leveälläkin ajella pelkät "ylileveäkuljetusvalot" lisäämällä, mutta silloin se kyydissä oleva kapistus täytyy olla kuormaa. Periaattesssa siis voit rakennella 3m leveän työmaakopin ja ostaa vaihtolavalaitteistolla varustetun auton ja huristella sillä ympäri suomea. Käytännössä vaan tuossa 2,6m paikkeilla menee rajat jonka jälkeen ajaminen käy hankalaksi. Kuorman sisällä ei tietenkään saa olla matkustajia, vaan kaikkien on kivuttava ohjaamoon.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kuorma-autokysymyksiä ja sensemmoista
3,5m leveä koppi lavalle ja rahtikirjaan määränpääksi nordkapp. Saattaa tosin tulla tunneleissa ahdasta
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Kuorma-autokysymyksiä ja sensemmoista
Vanhaan bussiin puupanelointi ulkopintaan.. Olisi takuulla uniikki laite. Tosin se alkuperäinen leveys ei saa sitten olla 2,60m. Kuoma-autona rahtitila-vaatimus? Toki kuljetustilaa tarvitaan, mutta miten se sopii sitten muuhun mökkisuunnitelmaan?
Jos alustaa miettii, niin joku pitkallä alustalla varustettu pienkuorma-auto ehkä ennemmin kuin joku täyskokoinen rekkaveturi? Mersulla ja Volvolla ja on niitä muitakin pienempiä pitkäalustaisia saatavilla.
Hinnat kohtalaisia harrastekäyttöön esim MB 814 vm2004 alusta 6900€ Nettikoneessa.
Jos alustaa miettii, niin joku pitkallä alustalla varustettu pienkuorma-auto ehkä ennemmin kuin joku täyskokoinen rekkaveturi? Mersulla ja Volvolla ja on niitä muitakin pienempiä pitkäalustaisia saatavilla.
Hinnat kohtalaisia harrastekäyttöön esim MB 814 vm2004 alusta 6900€ Nettikoneessa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.