Taas yksi hullu lisää.. Ja kaipaa neuvoa?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Truck: Ajokki express
Viesti:

Taas yksi hullu lisää.. Ja kaipaa neuvoa?

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Terve kaikille muillekin hulluille.

Rakentelen Kiitokorin korilla olevaa Mersua motocross käyttöön, ja pian tulee pakkaset ja vilu.

Olis ongelma Webasto 2020, lähtee hurisemaan ja puhaltaa mutta ei syty, ei ilmeisesti tule kipinää ja polttoainetta ei tule suuttimesta. hurisee noin 20s ja sammuu.
Naftaa on ja kiertää. paluuputkesta tulee kyllä naftaa.
Olen yrittänyt käynnistää useasti mutta ei..
Webasto on sensotronic mallia, eli ei suomeen tuotu?

Laitan kuvia projektista lähiaikoina, aika hullua touhuu.. runkopalkin pätkiä lentää.. ;)
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Kivilintu
Rattimajuri
Truck: Scania K82 kiitokori
Member id: 058

Re: Taas yksi hullu lisää.. Ja kaipaa neuvoa?

Viesti Kirjoittaja Kivilintu »

morjens,

kokeilleppas löytyskö tuolta korttia:

Kauppilan Autohajottamo Oy
Ilvesjoentie 414
61760 Ilvesjoki, Jalasjärvi

Puh: +358 (0)6 456 8800
Fax: +358 (0)6 456 8888

http://www.kah-trucks.fi/

-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
Kivilintu
Rattimajuri

lisätään tähän vielä linkki jossa puidaan samaa asiaa:

viewtopic.php?f=2&t=772&start=135

-Harri-
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Mulla on kaksi tuollaista Webastoa, toisessa muovinen ohjainlaite ja toisessa alumiininen, muovinen on mallia sensoric eli just se "tuontimalli", Alumiini boxilla "suomi versio" Webastosta puuttu anturit lämmönvaihtimen päältä, taitaa olla viisaampi hommata siihen ne anturit.
Olis muuten yksi Webasto myynnissä :wink:
Viimeksi muokannut Kiitokori-82, 02 Marras 2007 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kivilintu
Rattimajuri

ok. Anturit kannatta hoitaa kuntoon. Muistatko sen suomiversion boksin tyyppi numeroa??
SG 15xx/24v??

-Harri-
IRJA
Rattiamiraali
Truck: Hymer

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Varmista että kipinä "osuu" polttoainesumuun , muuten ei varmasti syty . Voit kokeilla ja katsoa kipinän suuruutta ja paikkaa käynnistämällä webaston ja raottamalla palopäätä VAROVASTI . Raosta voi nähdä suuttimen sumun ja kipinän kärkien välissä, mutta ole varovainen kun raotat palopäätä , Polttoainesumu saattaa myös syttyä raotettaessa jos ilmamäärä on ollut paljon pielessä , mutta jos niin käy paina vain palopää takaisin kiinni ja ainakin vähän mutteria kiinni . Toisaalta syttyminenhän olis jopa toivottavaa , olis vähemmän vianetsintää edessä :!:
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Olen Raottanut poltin osaa ja tutkiskellut mitä tapahtuu, ei tapahdu mitään, ei kipinää, ei suuttimesta sumua, vain puhallin huutaa ja kiertovesi pumppu pyörii.
Kahalta kyselin ja epäilivät liekkivahtia vialliseksi, joka on sensoric mallissa valodiodi tyyppinen.
Se tarkastaa liekkivahdin toiminnan ennekuin antaa magneettiventtilin aueta ja puolalle virtaa.
pitää kokeilla sitä liekkivahtia.. sinnikkyys palkitaan. toivottavasti.. :D
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jep, tarkista liekkivahti, vastus on muistaakseni pimeässä yli 100Kohmia ja valoisassa jotain alle 200 ohmia. Tarkista samalla ylikuumenemissuoja ja lämpötilanrajoitin, nämä voi testatessa ohittaa myös hyppylangalla. Jos kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta ei tule kipinä eikä polttoainetta, on hyvin todennäköistä, että ohjausboksi on rikki. Näitä hajoilee ihan jatkuvasti, tyyppivika.

Voit ottaa ihan reilusti polttopään irti ja suunnata se poispäin itsestäsi testatessa, jos liekki syttyy ei siitä ole sen suurempaa vaaraa, nykäiset vaan boksilta piuhan irti.
Viimeksi muokannut Puu Tiainen, 05 Marras 2007 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minä en uskaltanut kokeilla itse, oli pakko olla faija mukana ja sitten toinen kattoo ulkona ja toinen painaa nappia sisällä.

Mutta ei minullakaan tapahdu mitään, ei sumua eikä kipinää. Eikös naftaa pitäisi tulla vaikka liekinvahdin olisikin sökö? Mutta kipinää silloin ei tulisi vai?

Miten sinulla on toi kellon kanssa Kiitokori-82? Minulla vilkkuu vaan 8:88

Itse epäilen boksia, koska minulla ei käynnisty edes kiertovesipumppu.

Voiko ton pumpun jotenkin ohittaa, tai siis kytkeä toisen katkaisijan rinnalle että saisi kiertovedet päälle ilman webasto?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Pitäis onnistua :wink: mulla on tossa Scaniassa webaston katkaisiassa sellanen asento et lähtee pelkkä pumppu käyntiin :shock: eli ei tarvii kun virtaa toi pumppu :shock: :mrgreen: siis jos on ehjä :oops:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
konenikkari
Rattiamiraali
Truck: Ajokin varakuski

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Pikkaraiselle/kivilinnulle, toi suomiversion aluboxi on SG 1553/24v
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Kivilintu
Rattimajuri

Meiän laitteessa on just toi SG 1553/24v boksi. Sitä boksia on ainaskin toinen versio kanssa ja se on SG1563/24V
Kauppilan autohajottamolla oli viimeeks molempia kun ite tarvittiin uutta boksia. Siel oli muitakin mutt nyt en muista enää ulkoa.

edit: noilla kahdella boksilla on ilmeisesti erona toi kello ---> 1553 boksissa ainakin meillä on mekaaninen kello ja ilmeisesti toi 1563 on elektroniselle kellolle----> näin ainakin olen ymmärtänyt mutta voin olla väärässäkin

-Harri-
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viesti:

only4pro kirjoitti:Minä en uskaltanut kokeilla itse, oli pakko olla faija mukana ja sitten toinen kattoo ulkona ja toinen painaa nappia sisällä.

Mutta ei minullakaan tapahdu mitään, ei sumua eikä kipinää. Eikös naftaa pitäisi tulla vaikka liekinvahdin olisikin sökö? Mutta kipinää silloin ei tulisi vai?

Miten sinulla on toi kellon kanssa Kiitokori-82? Minulla vilkkuu vaan 8:88

Itse epäilen boksia, koska minulla ei käynnisty edes kiertovesipumppu.

Voiko ton pumpun jotenkin ohittaa, tai siis kytkeä toisen katkaisijan rinnalle että saisi kiertovedet päälle ilman webasto?
Tuossa mun autossa ei ole mitään digitaalista ;) siellä on mekaaninen termostaatti seinällä jonka kautta herätevirta kiertää.
Mulla olisi kytkentäkaaviot noihin laitteisiin, laitan sähköpostilla jos only4pro tarviit?
Sulla taitaa olla se kellolaite viallinen. laita heräte suoraan 6 napaiseen liittimen siniseen johtoon.
only4pro
Vapaaherra

Terve.

Epäilen kyllä että se on ohjausboksi joka on vialla, sillä kellosta kun painaa Liekki nappulaa niin webaston flekti lähtee kyllä päälle, mutta ei sytytä.

Mutta kytkentäohjeet otetaan mielellään vastaan.

kokeile laittaa osoitteeseen "poistettu ei toimi vielä", jospa Admin olisi saannut sen toimimaan, muuten only4pro@dnainternet.net

Ja tällista valitettavaa tekstiä tuli kah:ista:

Koodi: Valitse kaikki

Hei,
Tuolla numerolla ei löydy relettä, mutta tällaisilla numeroilla löytyy:
SG1560
SG1553
SG1569

Terv. Lasse Leskinen

KAUPPILAN AUTOHAJOTTAMO OY
Ilvesjoentie 425
61760 Ilvesjoki, FINLAND
p.     +358 6 456 8800
EDIT: Ei toimi khk sähköpostiosoite vielä...

www.charternyholm.fi
Kivilintu
Rattimajuri

kokeiles näistä:

Savon keskuspurkaamo Oy Laukunkangas 200 58100 KARVILA 0400 - 274 818 / Jukka Vesanka http://www.bus-sakepu.fi/

tai

Linja-autopurkamo E Heikkilä Oy Paimelanraitti 45, 17120 PAIMELA Lahdesta 13km Jämsään päin Puhelin: 03 7873394, 050-5619 290 Fax: 03 7873394

noi samat tiedot löytyy tuolta wikistä ja laitetaan niitä lisää kunhan vaan laitatte vaikka miulle noita tietoja, niin voin päivittää niitä tonne wikiin. Samoin korjaamojen tietoja otetaan vastaan

-Harri-
konenikkari
Rattiamiraali

8) Musta, muoviboxi jossa elektroninen ohjainlaite, kiertovesipumppu "ohikäy"kun kuusinapaisen liitimen nastalle 5. tuodaan jännite, kunhan sulakkeet F1 ja F2 ovat ehjiä.
Samoin aparaatti käynnistyy ohi kellon kun saman liittimen nastaan, 1. tulee jännite.
Tosta kellon vilkutuksesta, jos molemmat sulakkeet, on ehjiä voi kellolta puuttua toinen käyttöjännite joka tulee virtalukon 15:sta, eli onko ajastinlaite pimeä, jos ei ole virta päällä?
:oops: :roll: Nyt sitte tiedän senkin, että jos aluboxin, 1553 vaihtaa mustaksi, 1563:ksi täytyy kuusinapaisen liitimen kytkentää muuttaa, siten että johdin 3, pitää poistaa liitinrungosta, sekä johdin 6 katkaista, ja tuoda, boxin nastaan, 3: +24v sulakkeelta F2, (boxin puolelta katkaistun johtimen, nastasta kuusi voi ottaa merkkivalolähdön, mutta mieluusti vain releen kautta, ja kytkeä se sitten poistettuun johtimaan 3 ),ja muoviboxi,1563 mahdollistaa, elektronisen ajastimen käytön.
Joissain muoviboximalleissa on tunnistin, jos ei vettä ole riittävästi, vain puhallin käy.
Kiertovesipumppua kannattaa "ohikäyttää", jotta kuulee käykö pumppu, ja onko ehkä järjestelmässä ilmaa. Veden sillon tällöin kierrättäminen, vaikkei tarttiskaan, pitää paikat kunnossa, kuten tiedämme hyvät "vehkeet" kärsii, eniten, käytön puutteessa. :wink:
Viimeksi muokannut konenikkari, 04 Marras 2007 21:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
only4pro
Vapaaherra

konenikkari kirjoitti:8) Musta, muoviboxi jossa elektroninen ohjainlaite, kiertovesipumppu "ohikäy"kun kuusinapaisen liitimen nastalle 5. tuodaan jännite, kunhan sulakkeet F1 ja F2 ovat ehjiä.
Samoin aparaatti käynnistyy ohi kellon kun saman liittimen nastaan, 1. tulee jännite.
Tosta kellon vilkutuksesta, jos molemmat sulakkeet, on ehjiä voi kellolta puuttua toinen käyttöjännite joka tulee virtalukon 15:sta, eli onko ajastinlaite pimeä, jos ei ole virta päällä?
:oops: :roll: Nyt sitte tiedän senkin, että jos aluboxin vaihtaa mustaksi, 1563:ksi täytyy kuusinapaisen liitimen kytkentää muuttaa, siten että johdin 3, pitää poistaa, sekä johdin 6 katkaista, ja tuoda, boxin nastaan, 3: +24v sulakkeelta F2, ja muoviboxi,1563 mahdollistaa, elektronisen ajastimen käytön.(boxin puolelta katkaistun johtimen, nastasta kuusi voi ottaa merkkivalolähdön, mutta mieluusti vain releen kautta
Joissain muoviboximalleissa on tunnistin, jos ei vettä ole riittävästi, vain puhallin käy.
Kiertovesipumppua kannattaa "ohikäyttää", jotta kuulee käykö pumppu, ja onko ehkä järjestelmässä ilmaa. Veden sillon tällöin kierrättäminen, vaikkei tarttiskaan, pitää paikat kunnossa, kuten tiedämme hyvät "vehkeet" kärsii, eniten, käytön puutteesta. :wink:
Mielestäni voin laittaa sen leikistä päälle vaikka virta ei ole päällä. En tiedä olenko kokeilut päävirta poissa, pitäisihän sen toimia silloinkin...

EDIT: Niin ja kiertovesipumppu käytetty suoraan akusta, hienosti pyörii. Onhan moottorin ja tää lämpöjärjestelmä samassa piirissä, eli paisuntasäiliössä pitää tarkistaa se vesipinta?

www.charternyholm.fi
konenikkari
Rattiamiraali

Jees vesiä katselisin, ja että ne sulakkeet on ehjiä, jotta nastoihin 1,3 ja 4 tulee jännite ku namikat on käyntiasennossa ps. huomaa myös mahdollinen termostaatti. En tiedä kyllä noista ajoneuvokohtaisista jutuista, mutta tuntus järkevältä, että webasto pakkasella lämmittäs moottorin.
Tälläi äkkiä aateltuna asuntoajoneuvossa olis hyvä, ettei webaston sähköt olis mitenkään riippuvaisia auton sähköistä, ja päinvastoin, eli vain yhteinen lataus kahdelle akustolle. En noista oikein vielä tiedä, mutta kai aika opettaa, vanhaa, ja hitaampaakin :wink:
ps. kenen tekemä kori
Viimeksi muokannut konenikkari, 03 Marras 2007 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
only4pro
Vapaaherra

konenikkari kirjoitti:ps. kenen tekemä kori
Tuolla juttuja: viewtopic.php?f=2&t=772&p=7529#p7529
ja lukeehan se

<---- tossakin...

www.charternyholm.fi
konenikkari
Rattiamiraali

:oops: Naama on nyt sitte punasena, ja silmiä kirvelee, ku webasto käy, ja pakoputki loppuu auton alle, ja savu etsiytyy kuinkas muuten, kajuuttaan :? JIPPII, täytys tehrä korsteeni
Räkkylä toimii muuten ihan mukavasti, mutta toi käyntijaksojen lyhyys hämää,
eli laite lämmittää kierrossa olevan veden tosi nopeasti, jolloin paluuvesi myös lämpenee nopeasti, ja poltin sammuu, ja kokoajan puhallin ja kiertopumppu käy kuluttaen sitä vähää sähköä. Tuntuis että olis järkevämpää, ja poltin palais puhtaammin, jos käyntijaksot olis pidempiä, mut ei kai se sitä lämpöä mihinkään voi "hukata", tai varastoida.
Täytyy vissiin rakentaa "lämpövarasto".
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viesti:

only4pro, kysy tuolta konenikkarilta jos hän vaikka tarkistaa taikka korjaa ohjainlaitteen!!
Meillä on yksi sensoric malli jossa voimme boxia testata.
Vastaa Viestiin