scanian kierroslukumittari

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jyrtsa79

scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja jyrtsa79 »

scanian varvikello kyykkäs yhtäkkiä.välillä lähtee toimimaan kun ränkkää moottorin sammutin nappia.olisko kellään tietoa vastaavasta viasta?takatuupparissa kun tuo varvikello on aika tarpeellinen varuste.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ei ole 2 sarjan kaaviota nyt, mutta 3 sarjassa kytkentä on tämä, varmaan aika sama.
Laturin W navasta takasähkökaapin sulakkeelta 3 (2A), liittimien kautta mittarin w napaan

Kuva


Laitan vielä K112 kaavion tähän, tuosta pitäis löytyä mittauspaikat. En viitsinyt laittaa etupään sähkötaulua, tuo sininen viiva kiertää sieltä.

Kuva
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Vaikuttaa laturivialta, vaikuttaako kierrosten lasku tai nosto?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
jyrtsa79

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja jyrtsa79 »

ei vaikuta kierrokset mitenkään.toisaalta tuntuisi maa vialta yms.tai että itse mittari on poikinut koska aikansa kun sammutus nappia ränkkää niin mittari lähtee toimimaan ainakin hetkeksi.en ole vielä kerennyt katsoa mitä sielta takalaatikosta löytyy olisiko jotain hapettumaa yms.tietysti jos saisi jostain toisen mittarin ´jolla koittaisi että onko vika itse mittarissa vai esim laturissa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mitenköhän vanha auto sulla on, onko siinä se neliskulmainen iso yhdistelmämittari? Jos on se, niin mittarin takana on kaksi liitintä, mittaa lyhyemmästä liittimestä piuhasta 65 yleismittarilla vaihtojännite, pitäis tulla tyhjäkäynnillä muutama voltti.
Noissa mittareissa menee hyvin usein virtafolio rikki,painele foliota ja liittimiä mittarin takaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja motoku »

minusta w- navasta pitäisi tulla käydessä jännite, joka muuttuu kierroksien mukaan. ainakin viisarimittarilla luettavissa, hyvälaatuinen digitaali saattaa seota, näyttö ei pysy mukana. sammuttimen ränkkäys saattaa aiheuttaa jossain "lähiliittimessä" virtapiikin, joka näkyy kiekkamittarissa, vaikkei vikaan liittyisikään...
kaikki auton mittarit periaatteessa jännitemittareita, toiset (jännite, kierrosluku) mittaavat suoraa jännitettä.
jarrupaine, tankki, lämpötila jne mittareille syötetään vakiojännite, (yleensä alempi kuin alin akkujännite esim tasan 24v) jota säädellään paineen, lämpötilan tai vivun asennon mukaan vastusta muuttavilla antureilla tai potentiometreillä.
(lieköhän tätäkään tietoa tarvii kukaan... :roll: :roll: )
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minulla on kanssa ongelma kierroslukumittarin kanssa, olisiko minullakin joku folio-ongelma? Välillä toimii, väilillä ei, kuoppaan kun ajaa niin taas voi toimia hetken. Tankkimittari on taas silleen et kun jokun katkaisijan painaa paneelista (olisko katkaisija joku alakerran valaistus, hirveesti käytetty ja kulunut) niin syttyy "Luukku auki" lamppu ja tankkimittari nousee. Tämä siis jos auto on sammuksissa, jos laittaa auton käyntiin niin tankkimittari näyttää täyttä kokoajan.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

only4pro kirjoitti:Minulla on kanssa ongelma kierroslukumittarin kanssa, olisiko minullakin joku folio-ongelma? Välillä toimii, väilillä ei, kuoppaan kun ajaa niin taas voi toimia hetken. Tankkimittari on taas silleen et kun jokun katkaisijan painaa paneelista (olisko katkaisija joku alakerran valaistus, hirveesti käytetty ja kulunut) niin syttyy "Luukku auki" lamppu ja tankkimittari nousee. Tämä siis jos auto on sammuksissa, jos laittaa auton käyntiin niin tankkimittari näyttää täyttä kokoajan.
Kierroslukumittarin abiko löysällä pumpun päässä? B58 kierroslukumittarin anturi on ruiskutuspumpun ja runkopalkin kainalossa jossa on yksi liitin joka mullakin on joskus löysänny. Tankkimittari näyttää täyttä jos on anturin johto irti jostain. Mulla on eliminoitu nuo luukun valot kokonaan, liekö luukkukatkaisijat jo niin happamat
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

VINKKINÄ vedä maata pitkin kieroslukuanturilta piuha suoraan kierrolukumittariin (samoin maa) niin voit testata että alkaako toimia. Näin löytyy nopeimmin tieto + varmistus onko piuha poikki.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: scanian kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Helpompi mitata anturin navasta yleismittarilla, kierroksia nostamalla jännite pitää nousta. Jos anturi on kunnossa homma toistetaan mittarin päässä.
Uudemmissa B58:ssa oli kaks napanen anturi.

Kuva
Kuvassa anturi on numero 39 ja mittari on vasemmalla ylhäällä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin