Setra 210: Voiko ilmakennoja poistaa takaosasta?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Setra 210: Voiko ilmakennoja poistaa takaosasta?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Ostettiin tuossa sellainen pikkuinen 10m Setra keikkabussiksi. :mrgreen:
Nyt ollaan saatu perän kattokanavat purettua ja niiden sisältä paljastui sellaiset peltiset kotelot joissa on ritilä. Ne on ilmeisesti "ilmakenno puhaltimet" tai "ilmakenno puhallin lämmittimet" :shock: (blokkasin termin tuolta forumin keskusteluista).
Osaako kukaan kertoa mulle mitään noista vekottimista. Meneekö niihin siis moottorin tai webaston lämmittämä vesi? Niissä on sitten varmaan myös joku puhallin joka siirtää ilman kennon läpi? :?:

Voiko niitä poistaa tai siirtää tavaratilan tieltä? Periaatteessa matkustamon puolelle niitä vois laittaa enemmänkin. Toimiiko ne jollain termostaatti systeemillä vai miten?

Tartteekohan siirto-/poisto-operaatioon jonkun lvis pätevyyden ettei sotke virtauksia vai pärjääköhän ihan maalais järjellä? :wink:

Meillä jää btw etuovi sihisemään koko aukioloajaksi. Onkohan siellä joku "avattu -sensori" rikki vai työntääkö normaali ehjä ovimekanismikin ilmaa jatkuvasti, kun ovion auki? Sihinä lakkaa kun ovi on mennyt kiinni.

- ilari
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Setra 210: Voiko ilmakennoja poistaa takaosasta?

Viesti Kirjoittaja motoku »

ovessanne ilmavuoto. kokeile kädellä releventtiilien juuret, männän varren tiivisteet, ilmaputkisto, jostain se vuoto löytyy.
setra-asiantuntija en ole mutta jos kennoon menee nesteletkut, silloin niissä lämmitys. nestekierto kannattaa "jättää kiertämään" eli poistaa vain laite välistä. (toisaalta jos bändikamoja roudaat, eikös tavaratila kandee lämmittää, jottei ala "kitarasta kesiin maali" lämpö/kosteusvaihteluiden takia...) katso samalla, ettet poista ilmauspistettä, joka on aina nestekierron korkeimmassa kohdassa. jos neste vain "käy ylhäällä", ohita suoraan alhaalta pääputkiston korkeudelta.
mikäli sinne ei nesteletkuja mene, kyseessä vain kattokanavapuhaltimen moottori, jolloin irti vaan ja räppänä katossa joko tukkoon tai muuhun käyttöön. johdot muuten mitoitettu melko isoille virroille, joten saat valmiin sähkösyötön, jotain 20A pitäis kestää (eli lähes 500w).
muista korvata tavaratilaan jäävät poistoilma-aukot jotenkin, jos teet tiiviin seinän. itse pokkasin pellistä kanavan väliseinältä poistoaukolle. samoin, jos lyhennät kattokanavaa, lisää puhallusaukkoja jäljelle jäävään osaan. jos kanavan paine kasvaa, puhallin ja sulakkeet ei kestä lisärasitusta... :wink: :wink:
ONNEA PROJEKTILLE :!: :!: :!:
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Setra 210: Voiko ilmakennoja poistaa takaosasta?

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

S 208H katolla on lämmityskenno, jonka kautta sisään imettävää ilmaa lämmitetään. Arvailen, että noiden peltilaatikoiden sisällä voisi olla samanlaiset, jotka lämmittävät kattokanavaan imettävää ilmaa. Kun kurkkii vähän sisälle laatikkoon, tunnistaa sieltä kennon ja seurailet sitten mitä putkia lähtee. Muuten, myös kylmäkoneessa on kenno!

Itse poistin käytöstä kattokennon katkaisemalla kierron konehuoneen puolelta. Poistin lisäksi yhden viidestä lattian alla olevista kennoista. Ei haittaa, koska eristetyn korin lämpöhukka on alkuperäistä pienempi. Poiston tein ottamalla "runkolinjasta" haaroituksen pois ja korvaamalla ne suoralla putkella. Autossani lämityskennoja ei ole kytketty sarjaan, joten haaroitusten poisto ei haittaa muiden kiertoa. Korkeintaan tehostaa.

Kannattaa nähdä vaiva ja etsiä käsikirja tuohon 210-malliin. Mm. vesikierto on esitetty siinä saksalaisella täsmällisyydellä. Lisäksi noissa Setran käsikirjoissa, tai mapeissa, on muutakin hyödyllistä tietoa rakentajalle :mrgreen:

T. J.
Vastaa Viestiin