Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Uusin Volvoon moottorin takakumitassut syyskuussa 2006 ja siitä asti on moottori täristänyt sisustusta voimakaammin kuin ennen. :( Miksi näin? Oma päätelmä saa/pitää korjata! :?
Volvolta eikä suurista varaosaliikkeistä saannut uusia tassuja. Löysin Jyväskylästä kaksi viimeistä kappaletta, mutta nämä ovat saattaneet seistä pitkään hyllyssä eikä kumi ole liikkunut. :twisted:
Tulos? Kumi on vulkanoitunut likkimattomuudessaan ja kovettanut sen. :roll:
Miten toimii kylmässä (jo 0 asteessa). Auto täristää johtuen tassun kovuudesta esim. ajan usein 35km pätkän jos jään siihen 3--6 tunniksi ja lähden takaisin on auto niin pehmeä ja äänetön! Mutta jos palaan miltei heti ei muutosta. :(
Johtunee? siittä että kumitassu saa moottorin lämmöstä osan vain kun auto seisoo lämpimänä. :wink:

Mitä voisi asialle tehdä, osa näistä voi tuhota tassun
- valel :shock: la tassua bensiinillä - liottaa kumia
- voidella vaseliinilla jolloin pysyisi siinä. :roll:
- ostaa suoraan liikenteestä purettavasta autosta kumitassut (siis ei ennen sitä seisseestä autosta) :wink:
- muita hyviä korjausehdotuksia :|
ymmälläänkaj :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Raskone Vantaa ne laittoi eihän niitä pultteja saanut millään kotikonseilla edes irti. Raskoneelta meni irroitukseen 8 tuntia.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Volvon kumityynyissä ei pitäisi olla mitään asennusmerkkejä, kumityynyt on symmetrisen pyöreitä. Ainoastaan pytysyynnalla on väliä.
Mersuissa ja setroissa käytettiin kumityynyjä joissa on asennusmerkinnät, en ole volvossa koskaan kuullut tämmöistä.
Enkä myöskään, että kumit olisivat liian kovat, jos kannatinkumit ovat kunnolla kiinni ja ehjät, ei tärinä voi niistä johtua.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

nämä ovat täysin symetriset. Vaihdelaatikko on myös näiden kahden tassun varassa. Nämä ovat siis takatassut noin 3-5kg painoiset. Eikä missään tapauksessa loppu koska uudet. Edessä on edelleen vanhat orginaalit 2 kpl tassua ne ovat rakenteeltaan toisen laiset en ole tarkistanut niitä. Takatassut vaihdettiin siksi että tassu oli ruostunut rikki. Irti kumista.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Voikohan sitä moottoria edes vähänkään saada liikkumaan käydessä, jollain hienosäätöinstrumentilla (rautakanki sorkkarauta) jos pieni liike vaikuttaa, on tyyny jääny "väänteeseen"
Kuiville kumityynyille ei mahda mitään, mitä nyt käytössä notkistuu vähän, siis "runtua".
Mun henkilödiisseli ravisteli, vaihdoin kumityynyt, tuli hullummaksi, mutta nyt vuotta myöhemmin, on vähentynyt.Uudet kumit oli kans aika kuivan oloiset.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Meillä vaihdettiin etupään kumityyny joita on vaan yksi sellaisessa järeässä käpälässä vain oikealla puolella. 9 tunnin homma kaivella jakopäänkopasta kumiholkki pois ja kyllä se ihan Volvolta löytyi, vissiin tuli Belgiasta niistä jäljellä olevista kahdesta se toinen... Ja vaikutus oli ihan merkittävä vanhaan verrattuna. Takatassut ovat sellaiset pienet n. 7-8cm pallukat joiden väliin tungettiin lisäkumia ennen etukumin vaihtoa. koska edessä kumes oli syöny niin että etupää roikkui, oli toinen takakumi tavallaan ilmassa ja se tyhjä väli täytettiin semmosella kumimaton palasella. Nythän tuo joutais pois se palanen. Ainakin vm.1985 B10M.ssä on takakumit sellaiset kunnon isot pallukat, on Volvolla sitten vissiin lähetty vuosien varrella kumeksia parantelemaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Vanhemmissa THD 100 moottoreissa on tosiaankin tuo etukannatinkumi kinkkinen vaihtaa, mutta oikeilla työkaluilla sen tekee kyllä muutamaan tuntiin, jos kaikki sujuu normaalisti. Silloin, kun niitä vaihtelin oli tämä ehkä se nopein tapa: Isolla reikäsahalla porattiin kumiosa rikki ja irrotettiin keskiosa, ulommainen metalliholkki vetäistiin tähän sopivalla ulosvetäjällä pois ja uus pusla paikoilleen.
Joskus ulommainen holkki ei lähtenyt tuolla ulosvetäjällä, silloin vaan paineilmataltalla holkki paskaks ja sitten lähti.
Kotikonsteilla tuo on paskamainen ja työläs homma vaihtaa, 101 moottoreista eteenpäin rakenne on onneksi toisenlainen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin