Rosvolinna III - MB 515 VDL
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Meillä diesel mersuissa pakokaasujen kierrätys eli egr venttiili karstoittunut pari kertaa jumiin.
Putsaus niin taas toimi mutta mun mielipide että tukkoon kokonaan ja uus ohjelmointi niin tulee potkua lisää ja ohittaa koko egr:n pois ettei enää nokeennuta koko konetta.
Putsaus niin taas toimi mutta mun mielipide että tukkoon kokonaan ja uus ohjelmointi niin tulee potkua lisää ja ohittaa koko egr:n pois ettei enää nokeennuta koko konetta.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Juu - tuo vaikuttaa todennäköiseltä vialta. Pitää kaivaa tuo venttiili irti ja putsata. Josko se siitä tokenisi. Vianpaikannussofta osoitti häiriön tuohon venttiiliin ja sen arvot jumittelivat testin aikana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Jos ilmusarja läpät tuossa koneessa toim tark kannattaa tehdä, alipainevuodot letkuissa oli vanhemmissa
yks ongelma , vai onko noin uudessa muu järj ohjaus.
yks ongelma , vai onko noin uudessa muu järj ohjaus.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Sain venttiilin pöydälle. Olihan se karstaa täynnä ja tuntui jumittavan auki asentoon. Puhdistin ja löin takaisin autoon - ei vaikutusta. Edelleen tehot poissa. Pitää tilata uusi EGR-venttiili ja kokeilla sillä. Voihan se olla ettei lähde tuosta vikamodesta pois ilman tietokonetta. Tiedä näitä uudenliiton vehkeitä, hermo ja rahat menee.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
- Truck: Tupperi mies
- Location: Pudasjärvi
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Eikös sitä saa nollattua tuommosella ihan perus bluetooth obd mokkulalla ja esim. carly (ja olikohan toinen easydiag+) puhelimeen?
Lähinnä just sillä mietin, että sais nollattua koodin ja testattua, että toimiiko vanha venttiili vielä.
Lähinnä just sillä mietin, että sais nollattua koodin ja testattua, että toimiiko vanha venttiili vielä.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Ei lähde, osa poistuu sammuttamalla mutta ei kaikki, melkotuttuja mersu ong, motonetissä kävin ennen poistamassa,Rosvolinna kirjoitti: ↑14 Heinä 2021 21:46 Sain venttiilin pöydälle. Olihan se karstaa täynnä ja tuntui jumittavan auki asentoon. Puhdistin ja löin takaisin autoon - ei vaikutusta. Edelleen tehot poissa. Pitää tilata uusi EGR-venttiili ja kokeilla sillä. Voihan se olla ettei lähde tuosta vikamodesta pois ilman tietokonetta. Tiedä näitä uudenliiton vehkeitä, hermo ja rahat menee.
nyt hankin star kaikki mersut luku ja vikakoodien poisto ( kokoauto moott,vaiht ym) kätevä n120€ aina mukana
autossa (ML) . Esim hapettuma liitoksessa riitti palauttamaan vikatila tai jos johto katkoksia nekin voi olla pyviä tai
tulee tärinöstä hetkellinen.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
On mulla tuollainen sinihammas, mutta ei sillä saa koodeja/vikatilaa pois Mesestä. No- lähiseudun paja on luvannut auttaa. Tuo EGR on jumissa mekaanisesti ja siitä oli muoviprikka murentunut palasiksi. Jousi ei palauta läppää kunnolla alkuasentoon. Uusi venttiili lähti tilaukseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Blokkaa se venttiili. Egr on paholaisen keksintö, niinku sähkörummut ja autotune.
En tiä onks vielä sama, mut ainaki ennenvanhaan oli Meblerin dieselit erityisen tarkkoja venttiilinvälyksistä. Kandeis ehkä tsekata. Ja poistaa EGR, sähkörummut, autotune ja vikakoodit.
En tiä onks vielä sama, mut ainaki ennenvanhaan oli Meblerin dieselit erityisen tarkkoja venttiilinvälyksistä. Kandeis ehkä tsekata. Ja poistaa EGR, sähkörummut, autotune ja vikakoodit.
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Egr täytyy poistaa ohjelmasta, jos tulppaa vaan mekaanisesti niin menee vikatilaan ja muuttuu w123 200d simulaattoriksineppi kirjoitti: ↑17 Heinä 2021 03:39 Blokkaa se venttiili. Egr on paholaisen keksintö, niinku sähkörummut ja autotune.
En tiä onks vielä sama, mut ainaki ennenvanhaan oli Meblerin dieselit erityisen tarkkoja venttiilinvälyksistä. Kandeis ehkä tsekata. Ja poistaa EGR, sähkörummut, autotune ja vikakoodit.

Ei näissä nykyvehkeissä pääse enää venttiilinvälyksiä koplaamaan samaan tapaan kuin vanhoissa.
-90 luvun vehkeet kärsi vielä paljon ajettuina siitä, että venttiilit painui kanteen ja alkoi kantamaan, mutta ei pitäisi olla murhe enää uudemmissa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Joo se mokoma lukee anturitietoa ja surisuttaa EGR-ohjausmoottoria vaihtelevalla menestyksellä. Välillä toimii ja välillä on 200d. Tänään onnistuin ajamaan 70km ja kulki jopa rajoittimeen sallimat. Voishan tuon EGR-moottorin akselin vapauttaa - siellähän surisi, mutta vertaako se ennen ja jälkeen säädön tilaa tuon anturin avulla. Siitä suuttuneena laittaa syötön säännöstelyyn.
No muutaman päivän, kun kestää niin uusi osa on asennettu ja keksintö laukkaa entiseen malliin
No muutaman päivän, kun kestää niin uusi osa on asennettu ja keksintö laukkaa entiseen malliin
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
"neppi" Mulla on sähkörummut, Autotune. Aika vähäisellä käytöllä täytyy myöntää. Vanhanliiton rumpuja tuli kyllä eilen paukutettua. Autotunella ei saa kuin vahinkoa aikaan. Mitä tahansa sen läpi ajaa niin se kuulostaa Amophiksen Tuonelalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 471
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Se on sellainen perkeleen keksintö tuo egr.
Se mittaa venttiilin asentoa. Lisäksi kun egr-venttiiliä avataan, niin moottoriin imettävän ilmamäärän pitää laskea ja lambda-arvon muuttua.
Se huomaa tulppaamisen siitä ilmamäärästä.
Ohjelmallisesti sen saa pois, ei muuten.
Se mittaa venttiilin asentoa. Lisäksi kun egr-venttiiliä avataan, niin moottoriin imettävän ilmamäärän pitää laskea ja lambda-arvon muuttua.
Se huomaa tulppaamisen siitä ilmamäärästä.
Ohjelmallisesti sen saa pois, ei muuten.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Juu ja periaatehan on että kierrättää pakokaasuja takas imuilmaan että kiertävät uudestaan moottorin läpi niin karstottaa egr venttiilin,imusarjan,imukanavan,venttiilit,palotilat,männät ja jos imusarjassa läpät ne myös.
Ja lopputulos että kone saastuttaa pirusti ku karstasta tukossa.
Meillä pihalla audi josta egr kierrättänyt niin paljon että männänrenkaat karstottuneet jumiin ja sylinterit menny kans.
Mittarissa 220th ja korjausarvio 10k€.
Merkkihuolto tutki ja sanoi syyksi liiallisen pakokaasujen takaisin kierrätyksen ja on tyyppivika kaikissa saman ikäsissä.
Ja lopputulos että kone saastuttaa pirusti ku karstasta tukossa.
Meillä pihalla audi josta egr kierrättänyt niin paljon että männänrenkaat karstottuneet jumiin ja sylinterit menny kans.
Mittarissa 220th ja korjausarvio 10k€.
Merkkihuolto tutki ja sanoi syyksi liiallisen pakokaasujen takaisin kierrätyksen ja on tyyppivika kaikissa saman ikäsissä.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Juu - kyllä taidan kallistua sen ohjelmalliseen disablointiin toveri kylähullun vinkkaaman kuusenalusepän avustuksella.
No tänään tuli heitettyä toinenkin pikku siivu tuolla safe mode autolla. Kyllähän sillä pystyy ajamaan, mutta tulee LT28 asuntovaunu perässä mieleen. Tuolla yhdistelmällä tuli kuitenkin Lofooteilla käytyä ja saman kesän aikana kerkesi takaisin Pohjois-Tallinnaan 2,5 viikkoa reissu ja auto kesti.
Tuolla rampa 515 Mesellä ei viitsisi tällä hetkellä koukunnupin suojaa raskaampaa vetää.
No tänään tuli heitettyä toinenkin pikku siivu tuolla safe mode autolla. Kyllähän sillä pystyy ajamaan, mutta tulee LT28 asuntovaunu perässä mieleen. Tuolla yhdistelmällä tuli kuitenkin Lofooteilla käytyä ja saman kesän aikana kerkesi takaisin Pohjois-Tallinnaan 2,5 viikkoa reissu ja auto kesti.
Tuolla rampa 515 Mesellä ei viitsisi tällä hetkellä koukunnupin suojaa raskaampaa vetää.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 18 Heinä 2021 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Kuusenalla touhuava mies, sikäli kun on se jonka luulen olevan kyseessä, on varmasti pätevin mies suomessa mihin tahansa mersun ohjelmallisiin asioihin

Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
No, siis se EGR itsessään ei riko mitään, eikä edes karstoita tai nokea, koska ei kunnollinen palotapahtuma mitään karstaa tuota, ongelma siitä tulee siinä kohtaa kun pata ei olekaan kunnossa, eikä se palotapahtuma ole enää kunnossa, jolloin se alkaa tuottaa ylimääräistä kuonaa, ja kun se paska kierrätetään takaisin impupuolelle, se imupuolikin likaantuu, eikä puhdas palaminen enää onnistu senkään takia.
DPF hiukkaspönttö on samanlainen syyt niskaansa saava saastekomponentti, jota syytetään kaikista mahdollisista ongelmista, vaikka ongelma on aina jossain muualla, se hiukkaspönttö on vaan se joka sen ongelman ekana ilmaisee.
Tietysti, vehje joka muutenkin vetelee viimeisiään, ei kenelläkään ole enää intressejä alkaa remppaamaan sitä kuntoon, niin pitkään kun se vielä kulkee. Silloin noiden saastelaitteiden poistaminen on aika luonnollinen ratkaisu.
DPF hiukkaspönttö on samanlainen syyt niskaansa saava saastekomponentti, jota syytetään kaikista mahdollisista ongelmista, vaikka ongelma on aina jossain muualla, se hiukkaspönttö on vaan se joka sen ongelman ekana ilmaisee.
Tietysti, vehje joka muutenkin vetelee viimeisiään, ei kenelläkään ole enää intressejä alkaa remppaamaan sitä kuntoon, niin pitkään kun se vielä kulkee. Silloin noiden saastelaitteiden poistaminen on aika luonnollinen ratkaisu.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
tämä meidän a4 2.0tdi audi vm14 oli tullessa ajettu 209th ja öljyä palaa 0.7dl/1000km.
Huollon arvio että moottori loppu ja sen syyllinen pakokaasujen takaisin kierrätys joka rikkoo noista moottorit.
Pakokaasupäästöjen takia noista takaisinkierrätys niin iso että rikkoo moottorin eli on tyyppivika.
Nyt kun yläkerta kaput niin palava öljy kyllä rikkoo ajanmyötä muutakin ja tuo vaiva tulee 200th kieppeillä..
Eli kyllä se pakokaasujen takaisinkierrätys jo itsessään tekee hallaa mutta on autokohtaista että missämäärin sitä kierrätetään.
Tai sitten nuo audin dieselit on niin heikkoja että menevät 200th kohdilla väljäksi.
Huollon arvio että moottori loppu ja sen syyllinen pakokaasujen takaisin kierrätys joka rikkoo noista moottorit.
Pakokaasupäästöjen takia noista takaisinkierrätys niin iso että rikkoo moottorin eli on tyyppivika.
Nyt kun yläkerta kaput niin palava öljy kyllä rikkoo ajanmyötä muutakin ja tuo vaiva tulee 200th kieppeillä..
Eli kyllä se pakokaasujen takaisinkierrätys jo itsessään tekee hallaa mutta on autokohtaista että missämäärin sitä kierrätetään.
Tai sitten nuo audin dieselit on niin heikkoja että menevät 200th kohdilla väljäksi.
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Eikö Audit ja Volkkarit tuppaa tuon verran öljyä syövän melkein uutenakin 
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Jos vertaa mersun koneisiin joihin tottunu että 15th öljynvaihtoväleillä ei tarvi öljyä lisäillä ja jopa 30th menee kun kaikki kunnossa niin mitä tutuilla on (kunnossa olevia) vag konsernin autoja joissa kulutus 1L/15000km niin voi sanoa että kuluttaahan ne.
Ja sallittu kulutus on 0.5d/1000km joka mielestäni on todella paljon.
Ja sallittu kulutus on 0.5d/1000km joka mielestäni on todella paljon.
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Ystäväni väänsi vw:n kanssa viime vuonna kiivaasti … lopulta vaihtoivat takuuseen uuden kiukaan … öljyähän ei kulunut vaihtovälissä kuin 8 litraa 
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Se on vaan kato sitä teknistä etumatkaa, ei tarvii seistä pajalla huollossa kun öljyt vaihtuu koko ajan ajellessa

Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Ei tuo öljyä syö. Tänään vajaa parisataa kilsaa tuli peräkärryn kanssa ajettua. Kerran piti motarin reunaan pysähtyä ja buutata pata. Ininä loppui, kun jouduin vaihtamaan pienemmälle ja venttiili putosi kyydistä.
Isäntä alkaa jo oppia miten tuon venttiilin saa pysymään mukana. Pitää kierrättää reilusti päälle 3000rpm ennen kuin tarjoaa seuraavaa pykälää. No loppuviikosta uusi venttiili löytää tiensä laatikosta autoon kiinni. Mökin pihassa tuo osaa seistä vanhallakin venttiilillä.
Isäntä alkaa jo oppia miten tuon venttiilin saa pysymään mukana. Pitää kierrättää reilusti päälle 3000rpm ennen kuin tarjoaa seuraavaa pykälää. No loppuviikosta uusi venttiili löytää tiensä laatikosta autoon kiinni. Mökin pihassa tuo osaa seistä vanhallakin venttiilillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Mersun koneet on kyllä sellaisia, että jos öljyä joutuu lisäämään, niin sitä vuotaa jostain reilusti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
EGR-vena edelleen matkalla. Kyllä tuolla pystyy ajamaan. Pari kertaa / reissu pitää buutata. Kyllä sillä päästiin loman viimeiselle chillailulle Siuntioon.
Tuo MB on kätevä retkeilyauto. Pöytäryhmä ja 6 tuolia menee takakonttiin kurakaatien väliin säilöön. Silti jää 70cm pitkä tavaratila koko takaovien leveydeltä.
Tuo MB on kätevä retkeilyauto. Pöytäryhmä ja 6 tuolia menee takakonttiin kurakaatien väliin säilöön. Silti jää 70cm pitkä tavaratila koko takaovien leveydeltä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL
Huomenna 515 saa uuden ERG-venttiilin. On sitä jo hetki odoteltu, mutta aikataulut risteävät ei toivotulla tavalla suhteessa tähtitaivaspajan ajanlaskuun. Loppulasku on selvitetään sitten lacrimosan aikoihin. Mitään täältä ei mukaan saada. Haudatkaa minut sitten autojeni kanssa ulkoluodolle, kun aikani on täysi.
Ei toivottujen hyödykkeiden listalle voi lisätä:
- EGR-venttiili
- Can-väylä ja jäkliasenteinen vetokoukku
- Airbag-tunnistin ja penkin alta löytynyt turvavyö ilman penkkiä
- Modena, joka jäytää kipua isännän käsivarressa
Ei toivottujen hyödykkeiden listalle voi lisätä:
- EGR-venttiili
- Can-väylä ja jäkliasenteinen vetokoukku
- Airbag-tunnistin ja penkin alta löytynyt turvavyö ilman penkkiä
- Modena, joka jäytää kipua isännän käsivarressa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun