B10M Kannen tiivisteen vaihto.
B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Kesäloma reissu meni mukavasti aina paluumatkaan asti. Yhdessä pitkässä nousussa luulin ensin, että turbo antautui. Pakoputkesta tulee vedet pihalle joten kannentiiviste kait sieltä on mennyt tai sitten jotain vielä vakavampaa. Lähdetään nyt ensin tutkimaan ja sulkemaan tuo kansipahvi vika pois.
Olisiko kenelläkään helposti saatavilla kannen kiristys momentti ja venttiilien välykset?
Olisiko kenelläkään helposti saatavilla kannen kiristys momentti ja venttiilien välykset?
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Onko vesijäähdytteinen cooleri? Jos siinä vois olla vuoto,, tai onko pakoputkessa lämmön talteen otto ( pätkä jossa jäähd neste kiertää)
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Onks kannentiivisteet sylinterikohtaisia. Käsittääkseni aika harvinaista että menee. Todnäk joku muu. Venttiilien välykset lukee venttiilikopan tarrassa. Jos tarrat on hävinny, oot pulassa! Ainaki sen kymmenen minuuttia ku jollain kestää se tieto manuaalista tai netistä kaivaa… 

- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Vuosimalleissa oli muistaakseni vähän eroja, tarkista vielä!
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Kuten sanottua, tsekkaa kaikki muu eka. Onks siellä joku lämmönvaihdin jossain? Ja se välijäähdytin. O-renkaat menee ja kyllä ne ite kennotki taitaa siellä suolakylvyssä vähän kärsiä…
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Noinkohan sen välijäähdyttimen vuotaminen saisi sen veden tulemaan raakana koneen läpi? Sen kyllä näen mahdollisena että se saisi aikaan kansipahvin pettämisen, moottori ei yleensä tykkää siitä että sylinteriin menee vettä.
Sen pakoputkessa olevan lämmönvaihtimen pettäminen putkeen sisään voisi kyllä aiheuttaa sen että vettä tulee pakoputkesta, yleensä ne kai kuitenkin ruostuu ensin ulospäin, mutta hajosi se miten päin vaan, moottorin tehontuottoon se ei kyllä vaikuta muuten kuin vasta ylikuumenemisen kautta... Ellei se sitten ole jotenkin revennyt ja mennyt samalla tukkoon.
Sen pakoputkessa olevan lämmönvaihtimen pettäminen putkeen sisään voisi kyllä aiheuttaa sen että vettä tulee pakoputkesta, yleensä ne kai kuitenkin ruostuu ensin ulospäin, mutta hajosi se miten päin vaan, moottorin tehontuottoon se ei kyllä vaikuta muuten kuin vasta ylikuumenemisen kautta... Ellei se sitten ole jotenkin revennyt ja mennyt samalla tukkoon.
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Jule kirjoitti: ↑18 Heinä 2021 13:16 Noinkohan sen välijäähdyttimen vuotaminen saisi sen veden tulemaan raakana koneen läpi? Sen kyllä näen mahdollisena että se saisi aikaan kansipahvin pettämisen, moottori ei yleensä tykkää siitä että sylinteriin menee vettä.
Kyllä neste joutuu höyrystymään matkalla onhan turbon lämmöt sitäluokkaa ja uudelleen vedeksi ehkä vaimentajan pihjalla
oleta, varmaan turbon siivikkolle tullut vikoja.
Jos männän päällä nestettä kiertokanki vikoja olettais tulevan,, en tiedä onko mahdollista syl kannesta nrstevuoto
pakokanavaan ei ainakaan yleinen vika.Sylinteriputki halkeamat mahd , ei taida olla volvoissa ong.
Jään odottamaan omistajan vikalöytöjä.
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Saapa nähdä. Huomenna pääsee mahdollisesti tutkimaan. Tämähän hajosi 150 km päähän kotoa niin oma hommansa siinäkin.
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Kuvathan on aina kivoja.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Äää. Luulin et se vaan savuaa. Jos se menee öljyn sekaan ni sit se on se öljykuuleri siellä alla edessä poikittain. Ne ruostuu puhki. Älä osta Dieseltechiä. Ne on tehtaalta asti sököjä ja sit joudut Puolassa motarinvarressa oottaa hinuria viis päivää.
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
On toi öljycoolerikin parempi vaihtoehto kuin että kone olisi valmis
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Niinpä, kiertokanki tykkää äkkiä kyttyrää jos menee reilusti vettä pesään

Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Normaalisti öljyjäähdytin on painelinjassa ( muissa merkeissä/ pystymoottori volvossa) ensin lisää öljyä jäähdytysnesteeseen ( öljynpaine suurempi kuin jäähd nesteen), ja moottorin sammutuksen jälkeen toisinpäin ,, jos öljyn paluu linjassa ( paineeton) , sen mukaan vois ajossa pettää… Epäilys leikkas kiinni ja syl putki petti.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Ei ollu mitenkään hullun kallis ja pystyy vaihtaa montulla ite. Suurin osa neljästä korjaamopäivästä meni jäähdytysjärjestelmän huuhtomiseen, siinä ku on kaikenmaailman patterikierrot kans puuroa täys ton jälkeen.
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Eilen tutkittiin. Purettiin sen verran, että todettiin imusarjassa olevan jäähdytinnestettä. Eli imusarjassa oleva coolerin kenno porsinut.

Öljy lähti taas lisääntymään ja jäähdytin neste vajenemaan. Viimeisen sylinterin pakosarjan tiivisteen välistä tihkasee jäähdytinestettä ulos. Eli sieltä se kansipahvi on kuitenkin mennyt.
Tässä vaiheessa käyrä oli sen verran korkealla että ei muuta ku romut nippuun ja auto takaisin ulos häpeämään. Nytpähän on harjoiteltu purkamista ja tietää mitä seuraavaksi tehdä. Täytyy vaan kerätä motivaatiota ja aikaakin se taas vaatii kun se ei tosiaan ole ihan kotipihassa laitettavissa.
Todettakoon vielä, että tämä pukkaa jäähdytinnesteet öljyn sekaan. Nesteet pysyvät puhtaina, eli sinne ei mene öljyä.
Ei muuta kun putket tukkoon ja kasaan, että siinähän se vika on ilman muuta. Nesteet ja uudet öljyt sisään ja auto toiveikkaana käyntiin. Katseltiin, että letkut tuli kiinni ja ettei vuoda mistään. Samalla poistuu loput nesteet mitä siellä imusarjassa vielä oli. Ja savutus senkun jatkuu. Öljy lähti taas lisääntymään ja jäähdytin neste vajenemaan. Viimeisen sylinterin pakosarjan tiivisteen välistä tihkasee jäähdytinestettä ulos. Eli sieltä se kansipahvi on kuitenkin mennyt.
Tässä vaiheessa käyrä oli sen verran korkealla että ei muuta ku romut nippuun ja auto takaisin ulos häpeämään. Nytpähän on harjoiteltu purkamista ja tietää mitä seuraavaksi tehdä. Täytyy vaan kerätä motivaatiota ja aikaakin se taas vaatii kun se ei tosiaan ole ihan kotipihassa laitettavissa.
Todettakoon vielä, että tämä pukkaa jäähdytinnesteet öljyn sekaan. Nesteet pysyvät puhtaina, eli sinne ei mene öljyä.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Tarkistappa vesipumppu, jos ja kun juorureikä on ruostunut umpeen, päästää falskaava pumppu nesteet jakopään kautta öljyjen sekaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
+1 vesipumpulle.
Kandee tsekata se kuuleri joka tapauksessa. Ne ruostuu puhki ja sotkee nesteet taas.
Kansipahvit on helppo vaihtaa, jos niikseen tulee.
Älä lannistu! Nyt ku nää hoidat kuntoon ni ikinä ei enää tarvii niihin koskee vaan voit rauhassa keskittyä seuraaviin poksahteleviin kohtiin. Sit ku koko katiska on käyty läpi se on valmis paaliin jokatapauksessa ku EU kieltää yksityishenkilöiltä ajoneuvot ja mukavuudet.
Kandee tsekata se kuuleri joka tapauksessa. Ne ruostuu puhki ja sotkee nesteet taas.
Kansipahvit on helppo vaihtaa, jos niikseen tulee.
Älä lannistu! Nyt ku nää hoidat kuntoon ni ikinä ei enää tarvii niihin koskee vaan voit rauhassa keskittyä seuraaviin poksahteleviin kohtiin. Sit ku koko katiska on käyty läpi se on valmis paaliin jokatapauksessa ku EU kieltää yksityishenkilöiltä ajoneuvot ja mukavuudet.
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Aina kun männän päälle tulee ylimääräistä jotain vikaa tulee mutta se selviää kannet irroittamalla, yks operaatio
moottoriöljystä jäähdytysnesteen pois saaminen ( huuhtelukertoja vaatii ja ehkä glykooli mittaus öljystä) , melko
pienimäärä vioittaa ensimmäisenä laakerit, ja testaus käytössä kannattaa vaihtaa jäähd järj vesi
Kenno on pettänyt ” kerralla” iso määrä nestettä, tapaukset joita nähnyt on ollut lievä vuoto ja tukkinut yhdensylinterin ilman
saannin jopa täydellisesti, seuraus: käynti epätasainen ja pakoputkesta valkoista savua (” palamatonta polttoaine kaasua”)
moottoriöljystä jäähdytysnesteen pois saaminen ( huuhtelukertoja vaatii ja ehkä glykooli mittaus öljystä) , melko
pienimäärä vioittaa ensimmäisenä laakerit, ja testaus käytössä kannattaa vaihtaa jäähd järj vesi
Kenno on pettänyt ” kerralla” iso määrä nestettä, tapaukset joita nähnyt on ollut lievä vuoto ja tukkinut yhdensylinterin ilman
saannin jopa täydellisesti, seuraus: käynti epätasainen ja pakoputkesta valkoista savua (” palamatonta polttoaine kaasua”)
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Kävimpä taas pari vapaapäivää tuhlaamassa tähän. Nyt purin vähän syvemmälle. Coolerissa ei todennäköisesti ole mitään vikaa.
Kutospytyssä sen sijaan on joku rotta käynyt kylässä. Aika hyvät naarmut kauttaaltaan koko sylinterissä. Todennäköisesti putki halki.
Ei kellään ois konetta myynnissä?
Kutospytyssä sen sijaan on joku rotta käynyt kylässä. Aika hyvät naarmut kauttaaltaan koko sylinterissä. Todennäköisesti putki halki.
Ei kellään ois konetta myynnissä?
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Eikö se nyt olisi helpompi vaihtaa pelkä putki ja mäntä, kuin kammeta koko kone pois sieltä?
Jotain ylimääräistähän tuonne on joutunut, kannattaa tutkailla huolella imupuoli ettei siellä ole lisää roinaa,
Jotain ylimääräistähän tuonne on joutunut, kannattaa tutkailla huolella imupuoli ettei siellä ole lisää roinaa,
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 319
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
J.V Bussigroup J Vesanka
Romuharju
Koiviston auto
Pohjolan matkat
jostain noista löytyy.
Romuharju
Koiviston auto
Pohjolan matkat
jostain noista löytyy.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Tuo konehan lähtee tuolta aika nätisti. Väittäisin, että nopeammin vaihtaa koneen kuin putken. Auton nostaminen ei ole ongelma. Isoin ongelma on nyt saada se haalattua tuolta Syötteen nurkilta kotipuoleen.
Nyt kun siellä on ollut puurot ja vellit sekaisin ja sillä on jonkin matkaa ajettu ja nyt muuten käytetty vikaa etsiessä, niin laakeroidahan tuo kannattais jos putken vaihtoon alkaa. Täytyy taas pitää tuumaustauko ja miettiä mille alkais isona.
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
No... tietysti ainahan se olisi arempi tehdä isompi remontti, mutta en usko että tuolla laakerit on kovin pahasti ottaneet siipeensä. Yleensä ne kai hajoaa tilanteessa jossa siellä on ensin paljon vettä öljynseassa, ja sitten se on rauhassa saanut asettua, niin että kun sen täräyttää käyntiin öljypumppu imee ensin litra tolkulla pelkkää jäähdytinnestettä.. Öljypohjassahan nuo hetken asetuttuaan järjestäytyvät siististi päällekäin, jäähdytinneste alimpana.
Tietysti jos auton saa helposti ylös, tuo koneen vaihto tulee helpommaksi, suurimmalla osalla harrastajista tuon auton ylös saaminen lienee kuitenkin pulman takana.
Jos kuitenkin kone on tarkoitus vaihtaa, niin onko se nyt varma että että se on tosiaan tuo putki pahan kerran halki? Kuvassa ei näy mitään kovin ilmeistä. Mutta jos se on halki, niin saisiko sen vesitiiviiksi jollain kemiallisella metallilla tjsp, voisihan sen vaikka ajaa 5 pytyllä sieltä kotia, jos se on jollain tavalla karsittavissa nippuun?
Tietysti jos auton saa helposti ylös, tuo koneen vaihto tulee helpommaksi, suurimmalla osalla harrastajista tuon auton ylös saaminen lienee kuitenkin pulman takana.
Jos kuitenkin kone on tarkoitus vaihtaa, niin onko se nyt varma että että se on tosiaan tuo putki pahan kerran halki? Kuvassa ei näy mitään kovin ilmeistä. Mutta jos se on halki, niin saisiko sen vesitiiviiksi jollain kemiallisella metallilla tjsp, voisihan sen vaikka ajaa 5 pytyllä sieltä kotia, jos se on jollain tavalla karsittavissa nippuun?
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 02 Joulu 2013 12:18
- Truck: B10M
- Location: Lahti
- Member id: 333
Re: B10M Kannen tiivisteen vaihto.
Mikähän se tuonne männän päälle on menny ja mistä?
Jos osais ennakoida, että ei itelle käy samaa.
Jos osais ennakoida, että ei itelle käy samaa.