Teemun Scania Irizar PB v.2004
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Valot on Scanian kytkentää. Otin valoreleen pois, ja vika jatkuu. Valoreleen jälkeen on piirustusten mukaan sulakkeet. Ne kun ottaa pois, vika häviää. Kummallista, koska piirustuksissa valoreleen ja sulakkeen välillä ei ole mitään. Täytyy vaan käydä kaikki läpi…
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kotimaiset piirilevyt sisuissa kun sai kosteutta hapettui yhdisteli virtoja ja poisti yhtyksiä.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Siellä voi olla pitkien vilkautusmahdollisuus vaikka päävirrat ovat poissa. Jotenkin tuo vaikuttaa kosteuden aiheuttamalta vialta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Työvoitto!
Mittailin pitkien valojen piuhoja ja tutkin kytkentäkaaviota. Irroitin valoreleen että sain valojen piirin katkeamaan päätaulussa. Siltikin se nasta josta valot lähtevät ulos taulusta antoi taulun sisäistä maakontaktia. Eli taulu irti ja purkuun.
Onneksi siellä ei ollut mitään hapettunutta monikerroksista piirilevyä, vaan robustit kupariyhteydet neljässä kerroksessa. Huolelliset kuvat joka kerroksesta että oli mahdollista myös kasata se. Hapettumaa oli sen verran että kyllä sieltä joku lisäyhteys saattoi olla muodostunut. Kävin kaikki läpi hiekkapaperin ja VD40:n kanssa ja kiristin pihdeillä jokaisen sulakkeen ja releen liittimen. Oli niistä joku vähän lämmennytkin huonon kontaktin seurauksena.
Kasauksen jälkeen testaus ja hähää, maakontakti ja vika oli kadonnut. Tuo keskus oli hyvä putsata muutenkin. Nyt se on uudenveroinen. Nyt lienee sähkövikavapaa bussi. Näin toivon.
Mittailin pitkien valojen piuhoja ja tutkin kytkentäkaaviota. Irroitin valoreleen että sain valojen piirin katkeamaan päätaulussa. Siltikin se nasta josta valot lähtevät ulos taulusta antoi taulun sisäistä maakontaktia. Eli taulu irti ja purkuun.
Onneksi siellä ei ollut mitään hapettunutta monikerroksista piirilevyä, vaan robustit kupariyhteydet neljässä kerroksessa. Huolelliset kuvat joka kerroksesta että oli mahdollista myös kasata se. Hapettumaa oli sen verran että kyllä sieltä joku lisäyhteys saattoi olla muodostunut. Kävin kaikki läpi hiekkapaperin ja VD40:n kanssa ja kiristin pihdeillä jokaisen sulakkeen ja releen liittimen. Oli niistä joku vähän lämmennytkin huonon kontaktin seurauksena.
Kasauksen jälkeen testaus ja hähää, maakontakti ja vika oli kadonnut. Tuo keskus oli hyvä putsata muutenkin. Nyt se on uudenveroinen. Nyt lienee sähkövikavapaa bussi. Näin toivon.
- Liitteet
-
- 8C3957DA-9975-4EDB-8031-EC6A0E1ADB68.jpeg (80.47 KiB) Katsottu 8199 kertaa
-
- EC22AA05-3432-47D4-88D1-B88F0E43DAE9.jpeg (122.15 KiB) Katsottu 8199 kertaa
-
- 2DFE4C80-1F59-4A5E-AF00-637FBF11B86E.jpeg (133.22 KiB) Katsottu 8199 kertaa
-
- 2FA80C36-B83B-4721-BB10-E55A2CEC53C4.jpeg (154.67 KiB) Katsottu 8199 kertaa
-
- 771648AF-09AC-495E-A8E0-E568C5537581.jpeg (169.38 KiB) Katsottu 8199 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Hienoa ja kärsivällistä hommaa. Monelta palasi hermo vastaavassa hommassa. Joku piirilevylakka voisi olla hyvä laittaa tuonne sisälle, ettei hapettumista pääsisi muodostumaan uudestaan.
Tuo sähkökeskus on lähes lätäköstä seuraavana auton pohjassa. Berkhofissa on samanhenkinen suunnittelun kukkanen - olisivat edes laittaneet siihen tyhjennystulpalle läpiviennin.
Tuo sähkökeskus on lähes lätäköstä seuraavana auton pohjassa. Berkhofissa on samanhenkinen suunnittelun kukkanen - olisivat edes laittaneet siihen tyhjennystulpalle läpiviennin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Pussikuski Mäntsälästä , voit olla tyytyväinen itseesi , iso joukko harrastajia tuntee kunnioitusta sinua kohtaan .
Toivottavasti jatkossa helpompaa !
Toivottavasti jatkossa helpompaa !
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitos. Mä olen tässä edelleen saamapuolella. Ehjänä tämä aihio on edelleen jonkun arvoinen. Sain pilkkahintaan ja tiesin riskit. Myyjä oli maksanut tästä 3v sitten 33k€ ja laittanut 16k€ korjauksiin. Huonoa taloudenpitoa sanon minä. Itse maksoin 9350€ ja korjausbudjetti alle 2000€. Siihenkin kuuluu kromisia pölykapseleita, audiovarustetta ja sisävaloa ym. turhaa.
Mutta nyt tämä on kunnossa. Kunhan vaan saisi sen leiman.
Mutta nyt tämä on kunnossa. Kunhan vaan saisi sen leiman.
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kyllä nousee hattu päästä ja korkealle

Aika monelta jäisi korjaamatta, puhumattakaan siitä, että nythän nuo viat on korjattu oikeasti kunnolla eikä tehty mitään purkkapatentteja

Scania BF86S Lahti 10 -78
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Perjantaina kattastus. Ajattelin että tänään olisin saanut kaiken kuntoon, mutta en saanut. Oikea xenonvalo lopetti toimintansa. Ajattelin että polttimo, mutta ei ollut. Mittasin että jännite tulee ballastin syöttöön, mutta lamppu ei vaan palanut. Kokeilin asentaa hilut toiselle puolelle ja siellä toimii. Oikealla samat hilut ei toimi. Jännite tulee, sama kuin toiseenkin.
Luovutin siihen ja otin rosvolla toiselta puolelta jännitteen nyt toimii. Jäi mysteeriksi miksi omalla jännitteellisellä piuhalla ei toimi. Maadoituskin on kunnossa. Ehkä virtaa ei tule tarpeeksi läpi kun on kuormaa. Tutkitaan katsastuksen jälkeen.
Kaikki tapahtui tietysti vesisateessa. Enkä saanut muuta tehtyä. Huomenna täytyy yrittää saada matkailuvarustus paikalleen ja torstaina toivottavasti viimeistely.
Luovutin siihen ja otin rosvolla toiselta puolelta jännitteen nyt toimii. Jäi mysteeriksi miksi omalla jännitteellisellä piuhalla ei toimi. Maadoituskin on kunnossa. Ehkä virtaa ei tule tarpeeksi läpi kun on kuormaa. Tutkitaan katsastuksen jälkeen.
Kaikki tapahtui tietysti vesisateessa. Enkä saanut muuta tehtyä. Huomenna täytyy yrittää saada matkailuvarustus paikalleen ja torstaina toivottavasti viimeistely.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Anteeksi että häiritsen näin neljältä aamuyöstä, mutta osta hitsauspöytä talliin! 

Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Hähää, leima tuli ilman huomautuksia! Eilen illalla vaikutti toivottomalta kun pihalla venkslatessa yhtäkkiä pitkät valot syttyivät palamaan ja sähkövika uusiutui. Sitten irtosi vaihdelaatikosta pakin pneumatiikkaputki ja jäin jumiin keskelle meidän pihaliittymää tien tukoksi. Samalla oli varapyörän kuormaliina päässyt irtoamaan ja ajoin sen päälle joka aiheutti kaikenlaista kivaa. Illalla klo 23 vesisateessa sain homman kutakuinkin valmiiksi.
Tänään lähdettiin naapurin isännän ja hänen d-kortillisen tuttunsa kanssa leimalle. Kaikki sujui ilman ongelmia ja kyyti oli erittäin hyvä. Jarrutkin kerralla läpi ja pakokaasuja ei juuri tullut.
Olisi voinut laittaa huomautukset puuttuvista pitkistä valoista (irroitin sulakkeet), etupään kattoäärivaloista ja mainitsi suullisesti että onhan se runkopalkki vähän ohentunut vetoakselin yläpuolelta, mutta kyllä siellä vielä tavaraa on….
Eli tämä on nyt M1. Hintaa lystille tuli 404€, mikä on mielestäni varsin kohtuullinen.
Tänään lähdettiin naapurin isännän ja hänen d-kortillisen tuttunsa kanssa leimalle. Kaikki sujui ilman ongelmia ja kyyti oli erittäin hyvä. Jarrutkin kerralla läpi ja pakokaasuja ei juuri tullut.
Olisi voinut laittaa huomautukset puuttuvista pitkistä valoista (irroitin sulakkeet), etupään kattoäärivaloista ja mainitsi suullisesti että onhan se runkopalkki vähän ohentunut vetoakselin yläpuolelta, mutta kyllä siellä vielä tavaraa on….
Eli tämä on nyt M1. Hintaa lystille tuli 404€, mikä on mielestäni varsin kohtuullinen.
- Liitteet
-
- 3A64ADA0-AFD1-42EC-93A1-BBB63C268AD6.jpeg (112.93 KiB) Katsottu 7875 kertaa
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
WUUP WUUP!!! Niin siistii!
Patjat kyytiin ja reissuun.
Patjat kyytiin ja reissuun.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 130
- Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
- Truck: Scania OmniExpress
- Location: Tampere
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Loistavaa, kova työ palkitaan. Hyvin tehty!
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Onnea leimasta, nyt on talvi aikaa tehdä asumisjärjestelyt valmiiksi 

- Green1
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
- Truck: Carrus Regal 350
- Location: Pohjanmaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
toi oli todella hurja tempaus, onnea vain kulkuriin!
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Onnittelut - tämä on kyllä yksi palstan huimimmista leimaan ykkösellä tarinoista ja vielä nopealla aikataululla.
Mulla olisi piha täynnä kylmäleimaisia - vinkkejä jaksamiseen otetaan vastaan.
Mulla olisi piha täynnä kylmäleimaisia - vinkkejä jaksamiseen otetaan vastaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Oma kosla on 4 vuotta maannut montulla odottaen takasisälokasuojille jotain tapahtuvaksi. 
Tämä arjen sankari tekee muutamassa viikossa avaruuden verran duunia! Onnittelut sitkeydestä ja sen sellaista!

Tämä arjen sankari tekee muutamassa viikossa avaruuden verran duunia! Onnittelut sitkeydestä ja sen sellaista!

- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Noooh! Miltä tuntu kääntää katsurin pihalta liikenteeseen
kun kortissa riitti virta
T. Ari



#048
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Nättiä, hyvää työtä
eihän tuo menny ees pahasti tiukalle, mulla oli katsastus päivän aamuna kello noin 4 kun auto oli minimi varustein kasassa, katsastus oli aamulla klo 8...
nyt on koko talvi aikaa rakentaa asuntobussia ja suunnitella tulevia kurvailuja. Tsemppiä loppu projektiin ja toivottavasti kuvia ja tarinaa riittää jatkossakin.
nyt on koko talvi aikaa rakentaa asuntobussia ja suunnitella tulevia kurvailuja. Tsemppiä loppu projektiin ja toivottavasti kuvia ja tarinaa riittää jatkossakin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitos ja kiitos tunnustuksesta! Pakko kyllä sanoa että tällä palstalla vallitsee erityisen hyvä tsemppaamisen ja hyväntahtoisuuden henki.
Mitä tulee työmäärään, olen lueskellut muiden projektikertomuksia ja pelolla miettinyt miten suuri homma esim lattian tasoittaminen tai ikkunoiden tiivistäminen olisi. Nyt taas kommenttien perusteella vaikuttaa että se mitä tähän asti olen tehnyt olisikin rankka suoritus sisustushommiin verrattuna. Antaa toivoa siitä että ensi kesänä olisi jotain valmista. Kuvaa ja tarinaa tulee jatkossakin.
Kun ajoin konttorilta kotiin, huomasin että matalissa nopeuksissa kuskin kulmassa jumpsuttaa jokin renkaan pyörimiseen tahtiin. Tänään täytyy tarkistaa rengas ja etupyörän laakeri. Pystyykö etupyörän laakerin vaihtamaan 4-sarjan scaniassa kotikonstein, normaaleilla ulosvetäjillä tms, vai tarvitaanko erikoistyökaluja?
Tarkistuksen jälkeen tänään olisi tarkoitus lähteä vaimon ja lasten kanssa pienelle koeajolle ja haetaan mummi mukaan matkalta. Mummi on ihan täpinöissään.
laakeri varmaan kestää sen 100km, ja renkaan voi vaihtaa, on olemassa varapyörä onneksi.
Mitä tulee työmäärään, olen lueskellut muiden projektikertomuksia ja pelolla miettinyt miten suuri homma esim lattian tasoittaminen tai ikkunoiden tiivistäminen olisi. Nyt taas kommenttien perusteella vaikuttaa että se mitä tähän asti olen tehnyt olisikin rankka suoritus sisustushommiin verrattuna. Antaa toivoa siitä että ensi kesänä olisi jotain valmista. Kuvaa ja tarinaa tulee jatkossakin.
Kun ajoin konttorilta kotiin, huomasin että matalissa nopeuksissa kuskin kulmassa jumpsuttaa jokin renkaan pyörimiseen tahtiin. Tänään täytyy tarkistaa rengas ja etupyörän laakeri. Pystyykö etupyörän laakerin vaihtamaan 4-sarjan scaniassa kotikonstein, normaaleilla ulosvetäjillä tms, vai tarvitaanko erikoistyökaluja?
Tarkistuksen jälkeen tänään olisi tarkoitus lähteä vaimon ja lasten kanssa pienelle koeajolle ja haetaan mummi mukaan matkalta. Mummi on ihan täpinöissään.

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tommonen koeajolenkki perheen kanssa on kyllä mitä parhain palkinto.
Pidän aina hattua päässä, peittää karanneen hiusrajan niin kätevästi. Mut nyt läks hattu päästä.
Pidän aina hattua päässä, peittää karanneen hiusrajan niin kätevästi. Mut nyt läks hattu päästä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Itsekin hieman turhan optimistisia suunnitelmia tehneenä täytyy myös todeta (taas) että tässä projektissa on tosiaan ihan älytön tekemisen meininki. Jos tälläisellä vauhdilla ja periksiantamattomuudella jatkaa sisustankin kanssa, tuohan on ekaa kertaa valmis alta aikayksikön. 

Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Juu on vaan vauhti päällä.
Ittellä pari vuotta ollu bussi työn alla ja vasta lattiat tasattu ja ruisku urtsit seinissä.
Nyt oikeestaan vasta näkyvää tulee kun levyttää/pinnottaa seiniä ja kattoa sekä lattiiaan voi ruveta vinyylilankkuja laitteleen.
No kokoajan oikeestaan ollu työn alla noi korin vesivuodot ja enskesänäkin pitää vielä kerran liiman kans käydä katto/kyljet läpi.
Ittellä pari vuotta ollu bussi työn alla ja vasta lattiat tasattu ja ruisku urtsit seinissä.
Nyt oikeestaan vasta näkyvää tulee kun levyttää/pinnottaa seiniä ja kattoa sekä lattiiaan voi ruveta vinyylilankkuja laitteleen.
No kokoajan oikeestaan ollu työn alla noi korin vesivuodot ja enskesänäkin pitää vielä kerran liiman kans käydä katto/kyljet läpi.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tämä pitkien valovika on kyllä erittäin harmillinen. Pitkien sulakkeet kun ottaa pois, on kaikki normaalia paitsi pitkät ei pala. Kun sulakkeet laittaa paikalleen, pitkät palavat koko ajan, ja sininen merkkivalo myös, mutta hieman matalammalla jännitteellä. Tähän liittyy myös se, että toinen xenon lähivalo ei pala omalla johdollaan, vaan jouduin ryöstämään toiselta puolelta. Jännite siihen tulee, mutta ei sytytä lamppua. Kummallista. Voisiko liittyä pitkien jatkuvaan palamiseen, joku fail safe`ettei tule pimeää?
Seuraavaksi puran pois ja mittaan koko valojärjestelmän johtosarjan ja teen uudet johdot. Onhan noissa jo kuparitkin mustuneet, huonoa laatua. Monta päivää olen jo jäljittänyt eikä ratkaisua vain löydy. Pimeä ja sade ei tietenkään ole se kaikkein mukavin ympäristö korjata sähkövikaa, tai mitään muutakaan.
Viikonloppuna tehtin pieni lenkki perheen kesken. Mukavahan tällä on ajella, mitä nyt eturengas pompottaa.
Seuraavaksi puran pois ja mittaan koko valojärjestelmän johtosarjan ja teen uudet johdot. Onhan noissa jo kuparitkin mustuneet, huonoa laatua. Monta päivää olen jo jäljittänyt eikä ratkaisua vain löydy. Pimeä ja sade ei tietenkään ole se kaikkein mukavin ympäristö korjata sähkövikaa, tai mitään muutakaan.
Viikonloppuna tehtin pieni lenkki perheen kesken. Mukavahan tällä on ajella, mitä nyt eturengas pompottaa.
- Liitteet
-
- 9C22C6EC-A691-485E-A65A-D28EEDB5E441.jpeg (197.12 KiB) Katsottu 7394 kertaa
-
- AC39629B-FBA4-43D7-A81F-59F59FF54106.jpeg (95.6 KiB) Katsottu 7394 kertaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Onhan pitkien rele ja sen maadoitus kunnossa? Ettei ois rele aina päällä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
