Volvo 9700 HD B12B -03
Volvo 9700 HD B12B -03
Pari vuotta on tullut seurailtua Kylähullujen foorumia ja vihdoinkin seisoo auto pihassa.
Auto on 13.5 metriä pitkä, eli tulee pysymään linja autona.
Auto on tehty Suomen Turuus rosterista. Viety uutena Saksaan josta ostettu Suomeen 10v sitten.
Tarkoitus olisi rakennella matkailuautoa nelihenkiselle perheelle, eli tulee reilunkokoiset makeavesi ja harmaavesi säiliöt.
Penkkejä olis tarkoitus säästää kolme riviä, eli 12 paikkaa.
Heti istuinten taakse keittiö, keski oven jälkeen wc, suihku ja taakse makuuhuone.
Väliseinä tulee johonkin kohtaan helpottamaan lämmityksessä talvella.
Auto on 13.5 metriä pitkä, eli tulee pysymään linja autona.
Auto on tehty Suomen Turuus rosterista. Viety uutena Saksaan josta ostettu Suomeen 10v sitten.
Tarkoitus olisi rakennella matkailuautoa nelihenkiselle perheelle, eli tulee reilunkokoiset makeavesi ja harmaavesi säiliöt.
Penkkejä olis tarkoitus säästää kolme riviä, eli 12 paikkaa.
Heti istuinten taakse keittiö, keski oven jälkeen wc, suihku ja taakse makuuhuone.
Väliseinä tulee johonkin kohtaan helpottamaan lämmityksessä talvella.
-
- Kuski
- Viestit: 25
- Liittynyt: 21 Elo 2021 15:12
- Truck: Scania carrus 602
- Location: Raahe
- Member id: 503
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Komea on
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Komia kampe! Ootko hahmotellu tilan käyttöä paperille. Olis kiva nähä miten tuollaseen 13,5m autoon kaikki mahtuu, kun on se 1,5m "joutilasta" 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Pakkohan oli uudella autolla päästä hiukan ajelemaan, ja pari reissua kerettiin perheen kanssa tekemään jo loppukesästä.
Pitempi oli Lahdesta muumimailmaan.
Hyvä on ajaa, ja jo linja autona paljon parempi pikkulasten kanssa ajaa kuin henkilöauto.
Parituhatta kilometriä tuli jo täyteen, ja samalla on vikalista selvinnyt.
- ilmastointi tekee kylmää, mutta todella heikosti
- akut ovat loppu
- yksi jarrusatula jumissa vetävällä akselilla
- jarrujen varoitus valo palaa, ja antaa äänivaroituksen. Jos varoituksen kuittaa pois, tulee uudestaan neljän sekunnin päästä. Johtuukohan lukkoutuneesta jarrusatulasta ?
- etuoven avausnappi ovessa ei toimi
- takin akseli ei täysin linjassa
Pitempi oli Lahdesta muumimailmaan.
Hyvä on ajaa, ja jo linja autona paljon parempi pikkulasten kanssa ajaa kuin henkilöauto.
Parituhatta kilometriä tuli jo täyteen, ja samalla on vikalista selvinnyt.
- ilmastointi tekee kylmää, mutta todella heikosti
- akut ovat loppu
- yksi jarrusatula jumissa vetävällä akselilla
- jarrujen varoitus valo palaa, ja antaa äänivaroituksen. Jos varoituksen kuittaa pois, tulee uudestaan neljän sekunnin päästä. Johtuukohan lukkoutuneesta jarrusatulasta ?
- etuoven avausnappi ovessa ei toimi
- takin akseli ei täysin linjassa
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Auton purkaminen aloitettu, mutta nyt tarvitsisi saada katto kanavat irti. Onkos tietoa miten nuo saisi parhaiten irti ?
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
En ole koskaan moisia purkanut, mutta käsittääkseni työkaluina yleensä käytetään kaikkea puukkosahahasta palokirveeseen
Eli tottelevat vain raakaa voimaa ja kekseliäisyyttä

Eli tottelevat vain raakaa voimaa ja kekseliäisyyttä

Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 130
- Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
- Truck: Scania OmniExpress
- Location: Tampere
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Omassa Scaniassa oli alumiinilnen peiteista, joka irtosi nostamalla, ja sen alla pultit. Ne kun irrotteli, sai sen kanavan pohjan toisesta laidasta irti, toinen oli kynsimäisellä liitoksella seuraavassa palassa ja koko pohja putosi pois, kun sitä käänsi riittävän pitkälle.
Lista oli siis seinän puolella:

Tuosta kun vei alalaitaa kohti keskikäytävää niin koko 10 metriä romahti lattialle. Ei kannata jäädä alle.
Sitten jos tulee näitä vastaan, niin rälläkkä käteen ja keskeltä halki:

Ei siihen pakko ole väkivaltaa käyttää, pienellä tutkimisella ja pään käytöllä homma hoituu hylsysarjalla. Laita vaikka kuvia niistä kohdista, jotka mietityttävät.
Lista oli siis seinän puolella:

Tuosta kun vei alalaitaa kohti keskikäytävää niin koko 10 metriä romahti lattialle. Ei kannata jäädä alle.
Sitten jos tulee näitä vastaan, niin rälläkkä käteen ja keskeltä halki:

Ei siihen pakko ole väkivaltaa käyttää, pienellä tutkimisella ja pään käytöllä homma hoituu hylsysarjalla. Laita vaikka kuvia niistä kohdista, jotka mietityttävät.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Hyvä keino irrottaa kattokanavat ilman isompaa saikkaamista on käyttää Feiniä puolikuuterällä jossa kovametallihampaat. Sillä sai 502:n kattokanavat pätkittyä paikallaan muutaman metrin pätkiin autoa ympäriltä vahingoittamatta ja sitten ruuvit irti ja kanava lattialle.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Missäpäin Lahtea rakentelet , voisin tulla kauhistelemaan .
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Kanava näyttäisi olevan ruuveilla kiinni katossa ja kyljessä. Varmaankin tipahtaa alas kun availee ruuvit. Nyt mietityttää sähköjohdot ja ilmastoinnin putket jotka kulkevat kanavassa, että mitenköhän kanavan saisi pois vahingoittamatta putkia ja johtija.
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Penkkien poistaminen käynnissä. Eteen jää kolme riviä, joista toimen rivi on nyt käännetty ympäri jotta saadaan ruokapöydät väliin.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 130
- Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
- Truck: Scania OmniExpress
- Location: Tampere
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Pop-niiteiltä näyttäisivät, eli poraamalla lähtevät pois. Veikkaan, että noiden keltaisten levyjen alla on jonkinlainen runkorakenne, eli levyjen poisto ei kanavan sisuksiin vaikuta.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Valopaneeleista liittimet irti, välipellit on klipsuilla kanavassa, ne pois ja ruuvit irti, sitten luukkujen väliset pystyputket irti. Verhokiskon alla on ruuvit myös, jolla lähtee viimeinenkin pelli. Aika simppeli systeemi, ihan ihmetytti miten se on aikoinaan katossa pysyny niin vähällä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 22 Syys 2022 15:12
- Truck: Volvo 9700 HD B12B 6
- Location: Helsinki
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Jos vaan jaksat niin laita kuvia ja lisätietoa edistymisestä.
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Olikos se niin että jos Eurooppaan/ulkomaille haluaa niin täytyisi olla se max 12 metriä pituutta?
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Purkaminen edistynyt, kattokanavat on nyt poistettu. Miten muut ovat tehneet kattoilmastointilaitteen kanssa ?
Mitenköhän tuota kannattaisi lähteä poistamaan ?
Mitäköhän virkaa tuolla muovisella puutarhaputken näköisellä putkella on ? Näyttäisi olla täynnä likaa.
Mitenköhän tuota kannattaisi lähteä poistamaan ?
Mitäköhän virkaa tuolla muovisella puutarhaputken näköisellä putkella on ? Näyttäisi olla täynnä likaa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 130
- Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
- Truck: Scania OmniExpress
- Location: Tampere
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Kattoilmastoinnista pitää saada kylmäaineet ensin pois, eli kylmäkoneasentaja paikalle. Toisekseen putkia seuraamalla löytyy jostain hana, jonka kautta saat laskettua glykolit järjestelmästä pois. Sitten voi kiskoa palikat pois ja myydä romumetalliksi, paikata ilmastoinnin jättämät reiät katosta ja ensimmäisen sateen tultua kirota, että jostain se sittenkin vuotaa.
Olisiko letku kondenssiveden poistoa varten?
Olisiko letku kondenssiveden poistoa varten?
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Jos kylmäaineessa on painetta jäljellä ei kannata purkaa vaan lisätä kylmäainetta .
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Tuleeko tästä autosta eristetty?
Jos tulee ja siihen tulee ILP plus aurinkokennot katolle, niin mielestäni alkuperäistä ilmastointia ei ole mitään syytä jättää paikalleen. Perustelen vastauksen:
1) Ainakin mulla oli 48 kW kompura ilmastoinnissa, muistaakseni. Aiempi omistaja kertoi, että se lisää polttoaineen kulutusta noin neljä litraa satasella. ILP lisää kulutusta tasan 0 litraa satasella jos otetaan kennoista tai akulta virta. Jos ILP maksaa asennettuna tonnin ja naftaa menee neljä satasella vähemmän ja saat noista ilmastoinnin romuista vaikka 300 euroa romikselta, taitaa 10 000 km ajeluiden jälkeen olla jo ilmainen ILP jos lasketaan 1,75 euron litrahinnalla nafta.
2) Ilmastointi toimii vain auton ollessa käynnissä, joten leiriolosuhteissa käyttäminen ei juurikaan tule kyseeseen, ellei sitten aio olla auto käynnissä parkissa
3) Jos autoon tulee eristeet, ILP plus aurinkokennot, siellä on matkustaessakin aika viileää koska suurempi paiste ja suurempi ulkolämpötila korreloi paneelien tuoton kanssa ja ILP jaksaa ihan hyvin. Tätä voi vielä taklata jollain DC-DC -muuntajalla, jolla voi ladata hupipuolta ajon aikana auton laturista.
4) Ilmastointi vuotaa kuitenkin jostain kohti ennen pitkää ja losottaa vettä sisään tai sitten se laskee aineet ulos ja kun kysyt hintaa 12 kg:lle noita jäähdytysaineita sekä huollolle, istu ensin alas. Sillä rahalla saa jo ILPin autoon. Ilmastoinnin aukon tilalle millistä alumiinia liimaamalla sikatahnalla vuodot minimoituvat. Jos haluaa pelata varmaa, laittaa vielä vaikka Pattexia siihen saumoihin, niin ei vuoda.
5) Ilmastoinnin kompura ja AlCu-kennot ovat rahan arvoista tavaraa. Ite sain niistä joitakin satasia purkaamolta.
6) Jos sulla on sopivia koneksönejä johonkin raskaankaluston kylmästöfirmaan ja putkissa on rahanarvoista kaasua, kysy, ottavatko pois ja talteen ja jos vaikka vaihtaisivat johonkin muun auton ilmastointihuoltoon tms. Älä ainakaan laske kaasuja ilmaan, ne ovat myrkkyä.
Näillä perusteluilla en ainakaan itse jättäisi alkuperäistä ilmastointia autoon, vie turhaan kattotilaa ja paljon polttoainetta toimiessaan ja aiheuttaa vielä korostuneen vuotoriskin tai toimimattomuusongelman myöhemmin. Tästä saa olla tietysti eri mieltä, mutta nämä ovat minun kaksi senttiäni.
Jos päädyt poistamaan sen ilmastoinnin, se on sekä ruuvattu että liimattu kattoon. Otin sen ite irti aineiden poiston ja putkien katkaisun jälkeen siten, että irrotin ruuvit ja sitten laitoin 6 tn pullotunkin autoon lattialle ja lätkämailan varren tms pystyyn ilmastoinnin koneikkoa vasten katon reiästä. Tunkkiin painetta ja liimat ratkesivat. Kun laitos oli irti autosta, naapurin poika tuli traktorin kanssa viereen ja nakattiin se jööti kauhaan ja sitten liinoilla kiinni ja kauha alas. Ei kannata yrittää heittää sitä ite sieltä pois.
Jos tulee ja siihen tulee ILP plus aurinkokennot katolle, niin mielestäni alkuperäistä ilmastointia ei ole mitään syytä jättää paikalleen. Perustelen vastauksen:
1) Ainakin mulla oli 48 kW kompura ilmastoinnissa, muistaakseni. Aiempi omistaja kertoi, että se lisää polttoaineen kulutusta noin neljä litraa satasella. ILP lisää kulutusta tasan 0 litraa satasella jos otetaan kennoista tai akulta virta. Jos ILP maksaa asennettuna tonnin ja naftaa menee neljä satasella vähemmän ja saat noista ilmastoinnin romuista vaikka 300 euroa romikselta, taitaa 10 000 km ajeluiden jälkeen olla jo ilmainen ILP jos lasketaan 1,75 euron litrahinnalla nafta.
2) Ilmastointi toimii vain auton ollessa käynnissä, joten leiriolosuhteissa käyttäminen ei juurikaan tule kyseeseen, ellei sitten aio olla auto käynnissä parkissa
3) Jos autoon tulee eristeet, ILP plus aurinkokennot, siellä on matkustaessakin aika viileää koska suurempi paiste ja suurempi ulkolämpötila korreloi paneelien tuoton kanssa ja ILP jaksaa ihan hyvin. Tätä voi vielä taklata jollain DC-DC -muuntajalla, jolla voi ladata hupipuolta ajon aikana auton laturista.
4) Ilmastointi vuotaa kuitenkin jostain kohti ennen pitkää ja losottaa vettä sisään tai sitten se laskee aineet ulos ja kun kysyt hintaa 12 kg:lle noita jäähdytysaineita sekä huollolle, istu ensin alas. Sillä rahalla saa jo ILPin autoon. Ilmastoinnin aukon tilalle millistä alumiinia liimaamalla sikatahnalla vuodot minimoituvat. Jos haluaa pelata varmaa, laittaa vielä vaikka Pattexia siihen saumoihin, niin ei vuoda.
5) Ilmastoinnin kompura ja AlCu-kennot ovat rahan arvoista tavaraa. Ite sain niistä joitakin satasia purkaamolta.
6) Jos sulla on sopivia koneksönejä johonkin raskaankaluston kylmästöfirmaan ja putkissa on rahanarvoista kaasua, kysy, ottavatko pois ja talteen ja jos vaikka vaihtaisivat johonkin muun auton ilmastointihuoltoon tms. Älä ainakaan laske kaasuja ilmaan, ne ovat myrkkyä.
Näillä perusteluilla en ainakaan itse jättäisi alkuperäistä ilmastointia autoon, vie turhaan kattotilaa ja paljon polttoainetta toimiessaan ja aiheuttaa vielä korostuneen vuotoriskin tai toimimattomuusongelman myöhemmin. Tästä saa olla tietysti eri mieltä, mutta nämä ovat minun kaksi senttiäni.
Jos päädyt poistamaan sen ilmastoinnin, se on sekä ruuvattu että liimattu kattoon. Otin sen ite irti aineiden poiston ja putkien katkaisun jälkeen siten, että irrotin ruuvit ja sitten laitoin 6 tn pullotunkin autoon lattialle ja lätkämailan varren tms pystyyn ilmastoinnin koneikkoa vasten katon reiästä. Tunkkiin painetta ja liimat ratkesivat. Kun laitos oli irti autosta, naapurin poika tuli traktorin kanssa viereen ja nakattiin se jööti kauhaan ja sitten liinoilla kiinni ja kauha alas. Ei kannata yrittää heittää sitä ite sieltä pois.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Volvo 9700 HD B12B -03
Kattoon on tarkoitus laittaa uudet eristeet.
Vanhojen kattokanavien purku edistyy, kuvasta näkyy kuinka vanha eristys on tehty.
Taitaa olla parasta ottaa koko ilmastointilaite pois ja laittaa ilp tilalle.
Nyt tarvitsisi seuraavaksi löytää laitteen huoltoliitin, missäköhän päin sekin on ?
Vanhojen kattokanavien purku edistyy, kuvasta näkyy kuinka vanha eristys on tehty.
Taitaa olla parasta ottaa koko ilmastointilaite pois ja laittaa ilp tilalle.
Nyt tarvitsisi seuraavaksi löytää laitteen huoltoliitin, missäköhän päin sekin on ?