Projekti seissyt parivuotta, nyt startilla nestelukkoon huonolla akulla. Imusarja täysi öljy/polttoaineseosta. Öljytilasta imetty n.70l seosta. Suurimpana kysymyksenä, mistä polttoaine on todennäköisesti mennyt öljyn sekaan? Siirtopumppu, syöttöpumpunrunko vai suuttimien vuoto?
Onko muilla ollut vastaavaa vai sattuiko taas ensimmäinen samanlainen just mulle??
Tarkoitus testata yksikkö kerrallaan mistä vuoto on ollut, mutta vinkkejä mahdollisista paikoista otetaan.
Mulla herää ainakin kysymys että miten se polttoaine on sinne päätynyt, vai onko tuossa autossa naftatankki poikkeuksellisessa paikassa moottoria ylempänä? Ei mulla naftaa saa öljyn sekaan mitenkään valutettua, ellei tankki sitten aivan täynnä voisi jonkinlaisen lapon saada aikaan jos nokka olisi montussa. Muuten se pitäisi saada sinne pumpattua.
Se että mahurikoneen öljytila täyttyy on kyllä "normaalia", öljysäiliö tyhjenee pikkuhiljaa paluupumpun läpi takaisin kampikammioon, ja parin vuoden seisonnan jälkeen säiliössä ei montaa litraa varmastikaan enää ole, mutta ei siellä systeemissä pitäisi olla kuin luokkaa 40-50l öljyä
Mulla ei koskaan ole siis tommosta konetta ollut, mut kuvista katsomalla, onko tuossa siis imusarja alimmaisena? Silloinhan ylimääräinen öljy osaa kyllä lopulta imusarjaan. Onko siellä varmasti polttoainetta seassa? Vai olisiko vain joskus lisätty öljyä, kun on ollut säiliö tyhjä/vajaa seisonnan jälkeen?
Tokihan siellä imusarjassa diesel tuoksuu startin jälkeen, mutta jos siellä olisi 30 litraa dieseliä seassa, öljyn koostumus pitäis jo olla aika laihaa
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Siis imusarja on alimpana. SInne öljyseoksen pääsy aikaamyöten on tietysti mahdollista. Ja kun öljytilavuus on n.36l normaalisti, nyt poistettu todella imemällä 70l. Tankki on taka-akselin päällä joten saattaa se sieltä aikaamyöten valua. Mutta epäilen enemmän että menee käydessä öljyn sekaan. Mutta mistä?
Jos jollain olisi ollut kokemusta tälläisestä?
Kokeilemalla kun on yleensä muutama virhekohta ennen oikean löytymistä.
No eiköhän siirtopumppu ja syöttöpumppu kymmatkin vuotaessaan sisäisesti sinne öljyn sekaan sen naftan laske.
Taka-akselin päältä se nafta voisi kyllä ihan lappona valuttaa sinne koneeseen asti.
Jos vuoto on tuollaista 30l vuodessa tapahtuvaa, eikä käydessä muutu sen rivakammaksi, niin pelkkä polttoainehana seisokin ajaksi voisi olla ihan riittävä korjaus.