Scania perävälitys?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Scania L94 ZF automaatilla, tuleekohan tuossa mitään ongelmaa laatikon kanssa jos vaihtaa harvemman perävälityksen?

Tällä hetkellä 4.22 on välitys ja max nopeus 90km/h. Kierrosten ollessa 1800. Jos tuon sais menemään 100km/h, niin että kierroksetkin pysyisi vihreällä.

Ja jos tuollaista R660 "perää" sopivalla välityksellä sattuu löytymään huokeasti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja motoku »

jäähän siinä vaihteen väli melko pitkäksi, jos 4:llä vaihteella katetaan koko nopeusalue.

siinä pitää hyväksyä se, että aika usein vaihde tuntuu väärältä.

en muista 4-sarjan perä välityksiä ulkoa mutta kuorma-autoissa on 3.75 luokkaa perä, jolla mennään 1500r/min 80km/h ja se olisi varmasti sopivin 80 autoon.

satastakin sillä pääsee n.1800r/min. ajomääriin nähden sekään ei varmasti ole ongelma. meillä on nykyinen 100km/h auto mutta hyvin vähän sillä silti satasta ajetaan.

paras vaihtoehtohan olis 5-vaihteinen ZF, jossa vitonen on ylivaihde. silloin säilyis vaihteenvälit nykyisenä ja bonuksena suurin vaihde vaikuttais perän vaihdon verran. siinähän on 0.83 tms luokkaa se pitkä.

oli ex firmassa vanha B10M Volvo, johon vaihtoivat moottoritieajoon jonkun aavikkoperän. myötämäkeen ja myötätuuleen kulki 5km kinnaamisen jälkeen varmaan 150km/h mutta vastamäkeen ja vastatuuleen oli aivan kuollut. kiihtymisen mittaamiseen sopi parhaiten almanakka.

9-litraisissa oli heikoimmat versiot 230-heppaisia ja niilläpä ei 100km/h kannata vakavissaan suunnitella, riskeimmällä 310-heppaisella mennään kyllä jo sitten helposti tappinopeutta.

perä löytyis, mutku tarvisin sitä ehkäpä 10v vielä ite😉
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2625
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Minkä kokoiset renkaat siinä on? Voisiko laittaa isommat vetopyörät?
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Renkaiden muutos, entiset 295/80/22,5, isommat tuli 315.
Muutos noin 4% omassa autossa, kun sattui kohdalle sopivat isommat vetäviin.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Joo, tuota en ole sen paremmin tutkinut mikä laatikko auton alta löytyy. Tuohan on niinkin "tuore" kuin 2005, mahtaako siinä olla sitten jo tuo 5 lovinen?

Renkaita en viitsi vaihtaa, kun juuri tuli alle uudenveroiset 295/80 kokoiset. Ne kun jäi edellisestä autosta.

3.8 välitystä on kuulemma käytetty paljon jakeluautoissa ja kuorma-auto purkaamolla kaveri meinas, että se vois olla suht järkevä tuohon vielä niin että laatikkokin toimisi järkevästi.

Kaikista pieni tehoisin konehan tässä näytti paperin mukaan olevan, heti tuli mieleen saako tuohon vain ohjelmallisesti lisättyä tehoa, vai onko noissa jotain muutakin eroja isompi tehoisiin verraten? Eihän tuolla 100 ole tarve ajaa, mutta kun menisi sillain mukavasti esim. 85, ilman että tarvii kaasu pohjassa runnoa koko ajan.

No katsotaan nyt kun pääsee lauantaina tositoimiin ekalle reissulle, alkaa näkemään millaiseksi tuo osottautuu ihan käytännössä.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kyl kai siitä jo pitäis pystyy ahtoja ja syöttöä vähä nostaa. Mulla ainaki noin samanikäisestä koppiautosta tehtiin vähä kivempi just niin. Saattaa olla Scan-Auto visiitti se. Dieselit tykkää avarasta pakoputkesta, mut ei ole vihjettä sen toteutukseen mulla…

Toisaalta, sehän taitaa olla käytännössä tyhjä (verrattuna alkuperäiseen), joten ei se taida mikään raketti olla niiku olemassaa. Mahtuuks sinne V8? ;)
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Nyt on perä perävälitys vaihdettu, tilalle tuli 3.07. Sellainen kun sattui jäämään ylimääräiseksi tuosta meidän työkalusta.

Kohtuu hyvin pelaa ja tässähän on se 5 vaihteinen laatikko, kierroksia 100km/h vauhdissa 1800. Mutta 90km/h pystyy nyt ajamaan vihreän ylärajalla, eli 1500 kierroksella. Hiukan voisi matalammilla kierroksilla vaihtaa isommalle, mahtaako saada jotenkin säädettyä? Mutta voima kyllä tuntui ihan riittävän, no totuus paljastuu kun päästään kuorma päällä kokeilemaan.

Vielä kun saisi mittarin näyttämään oikein, onko vinkkejä? Laitoin kannen alta dippi kytkimet samoihin asentoihin, kun oli tuossa luovuttaja autossa. Silti näyttää viisari täydessä nopeudessa n. 60km/h.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Miihhali kirjoitti: 04 Touko 2024 22:51 Vielä kun saisi mittarin näyttämään oikein, onko vinkkejä? Laitoin kannen alta dippi kytkimet samoihin asentoihin, kun oli tuossa luovuttaja autossa. Silti näyttää viisari täydessä nopeudessa n. 60km/h.
Moro!
Silloiseen kirjuriin vaihtu perä ja Hanski vainaa Uudestakaupungista otti boxin mukaan, jonka liitti mittariin. Mitattiin renkaan pyörintäkehä ja sen naputus boxiin ja sen mukaan paineli napit oikeeseen asentoon. 2 km/h oli tarkkuus :mrgreen: Oli kuulemma Mission Imbossible ilman boxia. 300r laski kierrokset seuraavax pitemmällä välityksellä :shock: Nykyiseen laskujen mukaan tekis saman. 1300€ sais vaihettua romuttamolta perän joka kiertäs sitten saman 80km/h kun ny 60km/h. 400€ olisin ehkä valmis uhraan Tohon. T. @ri
#048
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2625
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Miihhali kirjoitti: 04 Touko 2024 22:51 Nyt on perä perävälitys vaihdettu, tilalle tuli 3.07. Sellainen kun sattui jäämään ylimääräiseksi tuosta meidän työkalusta.

Kohtuu hyvin pelaa ja tässähän on se 5 vaihteinen laatikko, kierroksia 100km/h vauhdissa 1800. Mutta 90km/h pystyy nyt ajamaan vihreän ylärajalla, eli 1500 kierroksella. Hiukan voisi matalammilla kierroksilla vaihtaa isommalle, mahtaako saada jotenkin säädettyä? Mutta voima kyllä tuntui ihan riittävän, no totuus paljastuu kun päästään kuorma päällä kokeilemaan.

Vielä kun saisi mittarin näyttämään oikein, onko vinkkejä? Laitoin kannen alta dippi kytkimet samoihin asentoihin, kun oli tuossa luovuttaja autossa. Silti näyttää viisari täydessä nopeudessa n. 60km/h.
Usein vaihteiston tietokone ottaa nopeustiedon mittaristolta jos mittaristolla on väärä nopeustieto myös vaihteisto saa väärän nopeustiedon, jolloin sillä on väärä käsitys siitä mitä odotetaan.
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

B9M kirjoitti: 05 Touko 2024 09:27
Miihhali kirjoitti: 04 Touko 2024 22:51 Vielä kun saisi mittarin näyttämään oikein, onko vinkkejä? Laitoin kannen alta dippi kytkimet samoihin asentoihin, kun oli tuossa luovuttaja autossa. Silti näyttää viisari täydessä nopeudessa n. 60km/h.
Moro!
Silloiseen kirjuriin vaihtu perä ja Hanski vainaa Uudestakaupungista otti boxin mukaan, jonka liitti mittariin. Mitattiin renkaan pyörintäkehä ja sen naputus boxiin ja sen mukaan paineli napit oikeeseen asentoon. 2 km/h oli tarkkuus :mrgreen: Oli kuulemma Mission Imbossible ilman boxia. 300r laski kierrokset seuraavax pitemmällä välityksellä :shock: Nykyiseen laskujen mukaan tekis saman. 1300€ sais vaihettua romuttamolta perän joka kiertäs sitten saman 80km/h kun ny 60km/h. 400€ olisin ehkä valmis uhraan Tohon. T. @ri
Juu, varmaan jollakin boksilla onnistuis. Mutta ymmärtäisin että samalla tapaa pitäisi toimia, kun kytkimet on nyt samoin asetettu kuin luovuttajassa.

Mutta kun tuntuu että, kun noi käänteli "oikeisiin" niin nyt näyttää vielä enemmän pieleen, kuin ensimmäisellä koeajolla.

Täytyy varmaan summissa väännellä ja koittaa koska näyttää oikein. 😀
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 472
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Miihhali kirjoitti: 06 Touko 2024 06:33 Täytyy varmaan summissa väännellä ja koittaa koska näyttää oikein. 😀
Tai sit vaan ajelet lähimpään raskaan kaluston korjaamoon. Siellä ne laittaa piirturitesterillä säädöt kuntoon.
Joskus (aika usein) ne dip-kytkimet ei ota kontaktia vaikka kääntää ne eri asentoon.
Muutaman kerran kun napsuttaa puolelta toiselle, niin yleensä tokenee.
Vastaa Viestiin