kulkurin talvenkestävyyskokeilu
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
kulkurin talvenkestävyyskokeilu
Ollaan työporukan kanssa menossa tekemään kevätkauden toimintasuunnitelmaa kaverin mökille metsänkeskelle huittisiin..(makkaranuotiolle, saunomaan ja juopottelemaan hienossa seurassa)
Tulipa vaan ahaa-elämys kun pirtti on turhan pieni, että tempastaan se reissu meitin rakkaalla linsellä. Tuleepahan testattua senkin talvikäyttäytyminen..
MITÄ KANNATTAA TARKASTAA/SEURATA MAHDOLLISEN JÄÄTYMISEN VARALTA??
(Tenuttajan meinaan läpikäydä joku ilta ja webastoja olen testaillu säännöllisesti, jotka tuntuvat pelaavan ok. Vesisysteemit saavat rauhassa uinua talviunta, paitsi bussivessa joka voi tulla tarpeeseen..)
No, eipä muut pelota paitsi jarrujen ja ohjauksen jäätyminen.
PIKAISIA VINKKEJÄ MAHDOLLISIEN JÄÄTYMISONGELMIEN VÄLTTÄMISEKSI KAIVATAAN, KIITOS
Tulipa vaan ahaa-elämys kun pirtti on turhan pieni, että tempastaan se reissu meitin rakkaalla linsellä. Tuleepahan testattua senkin talvikäyttäytyminen..
MITÄ KANNATTAA TARKASTAA/SEURATA MAHDOLLISEN JÄÄTYMISEN VARALTA??
(Tenuttajan meinaan läpikäydä joku ilta ja webastoja olen testaillu säännöllisesti, jotka tuntuvat pelaavan ok. Vesisysteemit saavat rauhassa uinua talviunta, paitsi bussivessa joka voi tulla tarpeeseen..)
No, eipä muut pelota paitsi jarrujen ja ohjauksen jäätyminen.
PIKAISIA VINKKEJÄ MAHDOLLISIEN JÄÄTYMISONGELMIEN VÄLTTÄMISEKSI KAIVATAAN, KIITOS
ex kulkuri: MB 914-85
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
ohjaus on hydraulipumpulla ja käyttöneste automaattivaihteistoöljy, joten ei jäädy, jos pumppu "urahtelee" oire on kylmä öljy tai sen puute.
jarrut pelannee, mikäli paat sitä tenttua ja olet syksyllä tyhjentänyt paineilmasäiliöt. myös s- nokka-akselit täytyy olla rasvattu (vai onko siinä kiilajarrut eli kellot suoraan kilvessä) muuten puslassa on vesi joka jäätyy
jäähdytinnesteen pakkaskestävyys
ja jos olet tankannut viimeksi kesällä, tankissa on tietysti kesälaatu. eli talvilaatua sekaan, ja uudet putsarit sekä diesel-100;aa reppuun

akkujen kunto
akkujen lämmittäminen mökissä sekä esim kosanilla öljypohjan ja imusarjan lämmittäminen tai padallinen kuumaa vettä niin herää mersu myös poislähtiessä
pilkkihaalarit, jos tarvii ehjäillä "jossain":roll:
ja tarkkaile nestevuotoja, koska isot vesiletkujen lähdöt kutistuu pakkasella alikokoon käpettyneiden letkujen ja klemmareiden sisällä
eli nestettä mukaan (20-30litraa)
jos venttiili jäätyy, sulatus esim kädellä tai lämpimällä vedellä,ei kosanilla
. venttiileissä voi olla teflonpinta sisällä, joka vaurioituu yli +100 ast
se jäykkä moottoriöljy saattaa poksauttaa stefat ulos, jos heti kylmänä hoputtaa liikaa, koska puuro ei mahdu ylipaineventtiilistä jolloin öljynpaine jopa 15 bar
siinä muutama ajatus, hyvää matkaa

jarrut pelannee, mikäli paat sitä tenttua ja olet syksyllä tyhjentänyt paineilmasäiliöt. myös s- nokka-akselit täytyy olla rasvattu (vai onko siinä kiilajarrut eli kellot suoraan kilvessä) muuten puslassa on vesi joka jäätyy

jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

ja jos olet tankannut viimeksi kesällä, tankissa on tietysti kesälaatu. eli talvilaatua sekaan, ja uudet putsarit sekä diesel-100;aa reppuun


akkujen kunto

akkujen lämmittäminen mökissä sekä esim kosanilla öljypohjan ja imusarjan lämmittäminen tai padallinen kuumaa vettä niin herää mersu myös poislähtiessä


pilkkihaalarit, jos tarvii ehjäillä "jossain":roll:
ja tarkkaile nestevuotoja, koska isot vesiletkujen lähdöt kutistuu pakkasella alikokoon käpettyneiden letkujen ja klemmareiden sisällä



jos venttiili jäätyy, sulatus esim kädellä tai lämpimällä vedellä,ei kosanilla




se jäykkä moottoriöljy saattaa poksauttaa stefat ulos, jos heti kylmänä hoputtaa liikaa, koska puuro ei mahdu ylipaineventtiilistä jolloin öljynpaine jopa 15 bar

siinä muutama ajatus, hyvää matkaa


-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
auto toimi loistavasti ja hienosti piti pikkuwebasto lämpimänä..
kun lähdettiin liikkeelle, tuli IHAN JÄRJETÖN SININEN SAVU ensimmäiset pari kilsaa. taisi olla öljyrenkaat jumissa vaikka kuukausittain sitä olenkin starttaillu. ja jäät olivat vieneet pyyhkijän sulat. muuten kaikki ok, paitsi kuskin olo reissun jäljiltä..
kun lähdettiin liikkeelle, tuli IHAN JÄRJETÖN SININEN SAVU ensimmäiset pari kilsaa. taisi olla öljyrenkaat jumissa vaikka kuukausittain sitä olenkin starttaillu. ja jäät olivat vieneet pyyhkijän sulat. muuten kaikki ok, paitsi kuskin olo reissun jäljiltä..
ex kulkuri: MB 914-85
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Voisiko Webasto,,???
Voisiko Webasto pitaa oljyt kuumempana kuin kone pitaa ajettaessa,,???
Tietenkin lamminta oljya voisi valua sylinteriin jos venttiilien ohjurien kumit on kuluneet. Taman pitaisi kuitenkin aiheutaa sinista savutusta jokseenkin jatkuvasti. Voisi tietenkin olla etta koneessa lampotilat asettuu Webaston vesikierrolla jotenkin erilaisiksi (vaikea uskoa tata). No,, tama on vaan tallaista aaneen ajattelua,, koetan innostaa jonkun kokeneemman antamaan lisaa kommenttia,, Mielenkiintoinen juttu kuitenkin,,
Tietenkin lamminta oljya voisi valua sylinteriin jos venttiilien ohjurien kumit on kuluneet. Taman pitaisi kuitenkin aiheutaa sinista savutusta jokseenkin jatkuvasti. Voisi tietenkin olla etta koneessa lampotilat asettuu Webaston vesikierrolla jotenkin erilaisiksi (vaikea uskoa tata). No,, tama on vaan tallaista aaneen ajattelua,, koetan innostaa jonkun kokeneemman antamaan lisaa kommenttia,, Mielenkiintoinen juttu kuitenkin,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
Webasto lämmittää veden maksimissaan 55 asteeseen, jollain se vain kierrättää sitä kunnes taas jäähtyy sen alle...
Savutus oli tosiaan reissun alkukilometreillä, veden lämpö n.40-50 astetta.
normaalilämpö 85..noin..
taisi vaan olla jotkut renkaat jumissa tai kesällä diisselin seassa käyttämäni 2-tahtiöljyn jämät tankin pohjalla..(lorauttelen normaalisti muutaman desin/100litraa mikroautoista jääneitä 2-tahtiöljyn jämiä, että vanha ruiskutuspumppu tykkää..)
Savutus oli tosiaan reissun alkukilometreillä, veden lämpö n.40-50 astetta.
normaalilämpö 85..noin..
taisi vaan olla jotkut renkaat jumissa tai kesällä diisselin seassa käyttämäni 2-tahtiöljyn jämät tankin pohjalla..(lorauttelen normaalisti muutaman desin/100litraa mikroautoista jääneitä 2-tahtiöljyn jämiä, että vanha ruiskutuspumppu tykkää..)
ex kulkuri: MB 914-85