Kytkinmurheita

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja IRJA »

APUVA!!!!
Olisko jollakin tietoa mistäpäin kannattaa alkaa ratkoa ainakin minulle oudontuntuista kytkin ongelmaa :( :(
Kytkinpoljin muuttui kivikovaksi eikä liiku oikeastaan lainkaan eikä tietysti irroitakkaan :!: :!:
Kytkin toimi normaalisti ja auto seisoi pari päivää . Sen jälkeen kaputt :!: :!: :?: :?: kun likkeelle piti lähteä .
On paineilma keventeinen nesteellä toimiva . Nestesysteemi tuntuu toimivan normaalisti kun päästää nestettä ilmausruuvista :?: :?: . Kyseessä tuuppari mersun koneelle ja ZF latikolla
Teiden Ritari

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Jos sieltä on paineilmatehostus lakannut tehostamasta, riuska mies kyllä polkee sen voimalla silti. Tosin ainakin jonkun mallin Scanioissa kytkimen polkeminen on kiellettyä silloin kun tehostus ei toimi, joku sieltä voi särkyä. En muista kuulleeni että Mersun/ZF:n vehkeissä olisi kieltoa.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Teiden Ritari kirjoitti:Jos sieltä on paineilmatehostus lakannut tehostamasta, riuska mies kyllä polkee sen voimalla silti. Tosin ainakin jonkun mallin Scanioissa kytkimen polkeminen on kiellettyä silloin kun tehostus ei toimi, joku sieltä voi särkyä. En muista kuulleeni että Mersun/ZF:n vehkeissä olisi kieltoa.
Scaniassa menee paskaksi, mikäli väkisin yrittää polkea. Kannattaisi kilauttaa U:kiin, Hanskille. Mielellään neuvoo ja taatusti asiansa osaa. ( Meilläkin kertonut jo luurissa, minkä kokoiset avaimet kehiin :D )
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eikös karaokescaniassa ollut samanlainen vaiva joka johtui jostain ilmajärjestelmän kolmitieventtiilin jumiutumisesta, eli ei päästänyt kytkintehostimelle ilmaa ollenkaan?

Ei muuten kannata Volvossakaan väkisin polkea, ruikkii poljinsylinteristä pikkusen kerrallaan nestettä ulos ja lopputuloksena on tyhjä säiliö josta menee lopuksi ilmaa systeemiin ja poljin muuttuu lerpuksi
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sen työsyliterin pieni 20cm mittainen varsi näkyy ainakin mun vastaavassa paketissa sieltä tehostimen pohjasta. Liekö liikettä näkyvissä siellä?
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Ei ollut vikaa ilmapuolella vaan tuo Jonen mainitsema n 20cm tanko joka työntää kytkinhaarukkaa murtunut poikki . Vähän ihme homma mutta poikki on ja murtopinta tuore :!: :!: vaikkei siihen edes mitään vääntöä pitäis tulla :?: Taidan pistää migillä kasaan ja katsotaan miten kestää :oops:
ps. Ei sais mersussakaan painaa kytkintä voimalla pohjaan kun tehostus ei toimi :oops: :oops: poljinsylinterin suora tanko muistuttaa nyt uhkaavasti kysymysmerkkiä :oops: :lol: :lol:
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja Tare »

Suosittelen uutta tankoa kytkimelle, tuskin maksaa paljoa.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tanko ei varmaan maksa paljon mitään mutta sen irroittaminen tuosta paineilmatehostimesta vaatisi joko tietoa tai ko paketin purkamista että systeemi selviäisi . Nyt pääasia että saa "ruumiin " siirrettyä pois tieltä , eikä vaihtaminen uuten vaikeaa myöhemminkään kun on "tietoa" tai ammattilaisten luona :lol:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja Jone »

Se tehostin irtosi ammattimieheltä nopsaan kun mulla se myös oli yksi epäilyksen aihe kun kytkin "kantoi". Miten se irtoaa, niin siitä ei ole hajuakaan. Mutta irti sen saa ja toimii vielä vaikka se roikkuukin irti itse paketista.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tehostin ei ole kiinni laatikossa kuin neljällä M8 pultilla mutta kun tuo tangonpätkä on jotenkin kiinni tehostimen sisällä , eikä tavallisilla "käännä nosta työnnä kierrä vedä ja tee kaikkea muutakin hullua" systeemeillä halunnut irrota niin miggiliimalla saa ainakin auton siirtokuntoon ja onhan noilla siirtokuntoon laitetuillaa saanut joskus ajaa jopa vuosia ennen kuin "viritykset " ruvenneet haittaaman mieltä tai joskus jopa liikkumista :lol: :lol:
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkinmurheita

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Minä vaihdoin tuohon tehostimeen uudet o-renkaat ja tiivisteet, jonka jälkeen jäi kantamaan ihan sikana (sain osat Hanskilta, huollon yhteydessä, kun pudotti paineita niin perkuleesti). Seuraavaksi olikin haettava taas säädöt paikoilleen, ja ajettava ainakin litra Mobilia niveliin, jotta kaikki alkoi pelaamaan. Nyt pelaa kuin enkeli... (koputtaa puuta :D )
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Vastaa Viestiin