Double decker?

Kerro omasta projektistasi
tulevakulkuri

Double decker?

Viesti Kirjoittaja tulevakulkuri »

Kertokaapas kokeneet ja viisaat, mitä saa jos investoi noin 30.000 euroa kaksikerroksiseen menopeliin? Niitä näyttäisi olevan Euroopassa tarjolla. Saako muuta kun murheita ja hyvän kaverin varaosamyyjästä.

Järki kyllä sanoo, että on seinähullua edes ajatella tuplakerroksista bussia matkailukäyttöön. Taidan kuitenkin sopia tähän porukkaan, kun on niin vaikea seurata järkeä.

Eli perustelkaa miksi kaksikerroshaaveet on syytä haudata heti.

T: (toivottavasti ei) tuleva kulkuri
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

tervetuloa mukaan :!: :( mie oon rajoittunut tähän vastaamaan kun kuljen SD bussilla. :D :D :idea:

Annetaan suuvuoro DD-porukalle kun heitäkin täällä on :P
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tervetuloa vaan, ja etkös jo ole jonkunmoinen kulkuri?
Vai oletko ihan vain kotosalla?
En tuohon kerros sänk... eiku kulkineeseen ota kantaa kun itelle vasta tulossa, ja on vaan yks kerros istuimia, mitä sitä turhaa katolla niitä pitää? sieltähän saattaa tippua.

No jokatapauksessa, tuohan sellainen aina vähän lisä väriä, jos ei muualle niin maantielle, ja ajatteleppa kuinka mahtava olo siitä tulee kun päästelee menemään ISOlla kulkineella pienten joukossa.

DD:n omistajat voivat kertoa miltä tuntuu.

Mutta luulen että se tunne vastaa lähinnä jonkinlaista hurmostilaa,
varsinkin sitten kun se eka reissu on aluillaan, sen piiiitkän ja harkitun väkertämisen jälkeen, sen tunteen kyllä tiedän koska olen sen kokenut ja tulen sen uudestaan kokemaan, kuten toivottavasti tulet sen itsekkin kokemaan.

Ja jos et jostakin syystä sitten päädy tuollaiseen, niin hommaat sen vähän pienemmän, koska matkailuhan avartaa, jos ei muuta niin lompakkoa.

Hyviä puolia on kuitenkin paaaljon enemmän kuin huonoja, tai ei niitä edes pidä ajatella tällaisessa joukossa, sanoi lapamatokin kun joukoa näversi.

Mutta tervetuloa joukkoon (kummaan).
Ainahan tänne yks ISO sopii, ja jos ei sovi niin tiivistetään että sopii.
Terveisin: pupetti&vintiöt.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tässä muutama DD:läisen Galleriassa olevat kuvat
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10085
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... p?album=86

kyllä niitä on yksi lisää ainaskin mutta en sitä tähän hätään löytänyt.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ainakin löytyy toinen Ajoneuvoksista, eli jone-51k

Hänen kuvaa en löytänyt galleriasta, mutta ainakin siitä on pieni kuva avatarissa

EDIT: tässä linkki rakennusprojektiin: viewtopic.php?f=2&t=452&st=0&sk=t&sd=a
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kokkolassa oli joskus pari vuotta sitten myynnissä DAF kaksikerrosbussi jossa oli rakennettu suunnilleen kaikkia tarvittavia asioita samaan kulkineeseen. Hinta jäi mieleen, 55000 euroa... Oliko tarkoitus olla kokonaisbudjetin tuo 30000 vai laitetaanko rakennuskulut päälle :shock:

Isona minä sitten rakennan DD-bussin jossa on sauna ja autotalli molemmat sekä junan hytti tyyppisiä makuuhyttejä. Vaatii olla mahuri alusta ja korirakenteeltaan sellainen että välipohjan voi osittain poistaa ja tehdä sisäosat 1,5 kerroksiseksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja MAN »

JOoooooooooooooo.... sois hienoo ku ois autotalli DD:ssä nii vois ajjaa bussin yöksi talliin........:-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
tulevakulkuri

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja tulevakulkuri »

Niin sitä oli tarkoitus tiedustella kokeneilta, että jos 30 k uhraa "runkoon", niin onko siitä mihinkään. Eli siitä sitten alkais vasta rakentelu.

Kun näitä juttuja lukee, saa sellaisen käsityksen että lähes kaikki linjurit on 1 - 1,5 miljoonan kilometrin jälkeen umpimätiä joka puolelta ja kelpoja lähinnä romuttamolle.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja MAN »

Kyllä tuolla hinnalla jo hyvän rovin saa...... mutta yks vaihtoehto on hakea saksasta tuolla hinnalla valmis peli......ja jatkaa sen jalostusta........ Winnebagoja saa melko laitteita tuohona hintaluokkaan..... ja clou lineriakin..... tosin eihän nämä oikeita busseja ole......:-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
tulevakulkuri

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja tulevakulkuri »

Jos sinulla on tiedossa, viitsitkö laittaa linkkejä, mistä noita mainitsemiasi autoja löytyis.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Huomannet kuitenkin sen että miljoona kilsaa on bussilla 10-15 vuoden ajosuorite, työmatkat kuljen vm.1996 volvolla jossa 1 250 000 ja on hieno peli. Minun autossa eka 700 000km kolmessa vuodessa TKU-HKI pikavuorossa... Paljon on vielä oikeissa töissä 2 000 000 km ajettuja, jopa 4 miljoonaa on saavutettu joillain, ja huhu kertoo PM kalustossa olevan 5 miljoonaa ajettu pikavuoroauto joka alkaa mennä jo minunkin hilseen yli... Julkisen liikenteen vehkeet on ollut pakko tehdä huomattavan kestäviksi kun sehän ei käy kenellekään että aamulla työmatkalaiset joutuu kävelemään loppumatkan... Ruostuu ne kaikki raudasta rakennettu lopulta, rosteri ja alumiini kestää paremmin mutta kaikissa alustoissa on ruostetta kyllä joten jos sitä pelkää niin hankkii tupperin ja alkaa sitten pelätä ylipainoja ja vastatuulta.

Eli ei mitään merkitystä ole mitä mittarissa on. Ostohetken kunto ratkaisee. Ei alustan hinnalla ole merkitystä vaan sillä mitä se tulee maksamaan. Sekin arvio ylittyy jokaisella melkoisesti. Mutta jos ei ole rahasta kiinni niin 60-90k€ alkaa saada jo melko tuoreita alustoja... DD-bussina ehkei sekään ihan riitä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja MAN »

Esim http://www.dhd24.de....... valikosta ensin Fahrzeugmarkt ja seuraavasta valikosta Wohnmobilen........ sitten voit valita merkin tmv. mukaan....... hauskoja hetkiä.....:-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
mkos
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Syys 2007 22:22
Truck: renu premium
Location: siilinjärvi
Paikkakunta: siilinjärvi
Viesti:

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja mkos »

terve tulloo!!
minusta siinei oo huonoja puolia ,kun auton nosto kyytiin yksin.ja vanhimmat tiimiläiset ois vessaa vailla makuutiloihin ylös.. :D eikun autoo ostamaan,virossa ois megaliner myynissä..saiskohan sen kilpiin tänne.. :?: tulin aika kopsakka kulkuri..
http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1
t:mkos
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Jone »

only4pro kirjoitti:Ainakin löytyy toinen Ajoneuvoksista, eli jone-51k

Hänen kuvaa en löytänyt galleriasta, mutta ainakin siitä on pieni kuva avatarissa

EDIT: tässä linkki rakennusprojektiin: viewtopic.php?f=2&t=452&st=0&sk=t&sd=a
Tuo kuva-info on vähän huonolla tolalla tuossa päiväkirjassa kun en oo siirtäny niitä tonne galleriaan vielä, vaan ajallaan..

Joo kyllä DD mahdollistaa aika monta temppua mitä ei SD tiloihin voi tehdä. Melkein on mielikuvitus rajana. Ainoat miinukset mitä on eteen tullut on Neoplanin kohdalla tietty "järeys" ettei ihan peruskorjaamo voi sitä sepittää kaikilta osin vaikka "mersun sielu" siellä mekaanisesti elääkin. Ja löpöä ei mahdu ottamaan ihan kaikilta asemilta. Täyteen tuupattuna 23500kg rikkoo ojarummut pikkuteillä ja pieniä siltoja ei uskalla ylittää. Jokunen siltakin on josta ei mahdu ali, mutta pääsääntöisesti se ei matkailua rajoita kun tietää miten ne kiertää. Ja sinne minne pääse rekka niin sinne menee tommonenkin ja lain mukaan matalat sillat tulee merkitä. Pitkälle ihmiselle on myös rajoitteita kun alakerta on about 182 ja yläkerta 165 korkea niin tulee pähkäillä tarkkaan mitä minnekin laittaa. Mulla nukutaan ja istutaan ylhäällä ja alakerrassa seisoskellaan.

Ajotuntuma on kesällä ok mutta talvella ottaa pikkusen totuttelemista. Etupään ja jousitusratkaisun takia pyörä "pomppaa" montusta ärhäkästi ja jos tiessä on kaarre ja liukas keli niin tahtoo puskea ja se ei tunnu sitten lainkaan mukavalta tälläisellä laitoksella 80 vauhdissa. Britanniassa puuhataan ihan erillistä koulutusta DD-kuskeille ja eipä suotta. Deckerin kyljen purjepinta-ala on 48m2 eli tuuli ottaa ihan eri tavalla ja tähänkin pitää totutella. Ja mun mielestä autossa pitää ehdottomasti olla teli. 1 taka-akselinen on melkoisen horjakka peli ja useissa telisysteemissä on vieläpä ohjaava se takateli ja se auttaa kummasti kun alkaa autoa käänämää ahtaassa paikassa.

Mutta sitä tilaa sitten on.. ja sitähän piisää lähes 60m2! Kaikkia neliötä ei tietty saa "irti" mutta ajan kanssa järkevästi puuhaten saa kyllä melkoisen leppoisat tilat. Tasalattiaa alas ei helposti saa sillä sinne "poskiin" on sijoiteltu tekniikkaa ja ne pitäs siirtää sieltä muualle. Iso homma mutt niinkin on jotkut tehny. Alakerran käytävä on melkoisen ahdas tästä syystä. Yläkerta taasen on ihan tasainen ja siksi helppo vaan latoa haluttua palikkaa sisälle.

Aihota valitessa ei kovin eksoottista kannata valita ettei oo kotimaassa ihmeissään sen kanssa. Espanjan kulkurit on kylmiä etelään tehtyjä mutta Saksasta saa jo tuplalasitettuja autoja isolla webastolla. Auto kun tulee Suomeen niin sen pitää kestää pakkasta ja varaosia tulee olla saatavilla. Itse pähkäilin vuoden aihiota ja Neoplan N122 Skyliner mersun V10 konella oli sitten valinta. Myös Scania ja Volvo alustat ja Setra, Van Hool ja Ikarus oli kiikarissa. Suomen lain mukainen 12m pituus ja 4m korkeus tulee muistaa jos mielii tehdä C-kortillisen kulkurin.

Mutta estettä siis ei vaan hulluhan siihen taas pitää olla..vaa tuo ei lie ongelma. :wink:

Ja kokoahan sitten on. Paljoa ei tartte risteyksessä pähkäillä kun tilaa tulee ja marssijärjestys on selvä. Takana Scania/Lahti 31 joka näyttää pieneltä kun annettiin sille virtaa syksyllä. Toki tuossa tuo perspektiivi vääristää hiukan.
Kuva
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

On toi doule decker kyllä melko äijä peli :shock: :lol: niin juu tervetuloa vaan tähän yhä kasvavaan joukkoon :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Kelja
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
Truck: Volvo B58 Delta ½100
Location: Parainen

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Kelja »

jone-51k kirjoitti:Toki tuossa tuo perspektiivi vääristää hiukan.
Kyllä toi perspektiivi on kun koulu kirjasta, katu, talot ja 2 objektia kadulla.

Kyllä sen kakkos kulkurin vissiin tarttis olla tollanen DD tai Unimog, veikkaan pikkasen omalla kohalla seuraava on Unimog. Ja terve tulemast uusi täällä olen minäkin.
Liitteet
amerigo_unimog.jpg
amerigo_unimog.jpg (53.46 KiB) Katsottu 19746 kertaa
far4ai.jpg
far4ai.jpg (23.96 KiB) Katsottu 19747 kertaa
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kelja kirjoitti:
jone-51k kirjoitti:Toki tuossa tuo perspektiivi vääristää hiukan.
Kyllä toi perspektiivi on kun koulu kirjasta, katu, talot ja 2 objektia kadulla.
Juu, oli himppu kiire ottaa foto niin ei ehtinyt paljoa perspektiivejä miettimään kun parkkeerasin päivällä keskustassa tuohon keskelle katua että ylsi apukaapelit Scanialle. 8)
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

En ole edes koskaan ollut tuollaisessa, mutta oletan että tilaa löytyy.

Ja niille joille normi DD ei kelpaa niin voivat kokeilla tuota:

http://www.youtube.com/watch?v=75ciXu5p ... re=related

Täällä päässä ainakin herättää kunnioitusta tuo teli tuossa ohjauspäässä.
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja otto »

tuommosessa maantielaivassa on varmaan aika hellivä kyyti :D ja kyllä siinä päät kääntyis kun saapuis caravan alueelle :roll:
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
Ron Jeremy

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Ron Jeremy »

Pieni varoituksen sana moisesta haaveilevalle. Meillä oli remontissa N122 Skyliner, joka osoitti "lieviä" väljyyden merkkejä teliakselissa. No, loppujen lopuksi kaikki joutui laittamaan uusiksi lukuun ottamatta olkatappeja (ihme kyllä). Neoplanin osat ei todellakaan ole halpoja ainakaan Suomessa! Sitä vaan meinaan että on suosiolla parempi ostaa kerralla kunnon aihio kun työntää omaisuus loppuunajettuun peliin :wink:
tulevakulkuri

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja tulevakulkuri »

Osaako kukaan määritellä, millaisilla kilometreillä ja hinnoilla saa loppuunajetun aihion ja millä taas "kunnollisen". Noin suurinpiirtein siis.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tulevakulkuri kirjoitti:Osaako kukaan määritellä, millaisilla kilometreillä ja hinnoilla saa loppuunajetun aihion ja millä taas "kunnollisen". Noin suurinpiirtein siis.
Eipä taida osata kukaan sanoa...
Tulevaisuus on sähköinen
Ron Jeremy

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja Ron Jeremy »

Oma silmä ja yleinen tuntuma lisättynä jäillä hatussa on yleensä aika pätevä barometri. :lol:
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Double decker?

Viesti Kirjoittaja motoku »

mulla aihio maksoi 28c/kg :lol:
tekniikka on moitteeton mutta ruostevaurioita riittää.
bussin saa pahimmillaan vuodessa pahaan kuntoon, alle 100tkm ajolla :!: siihen tarvitaan vain kuskiksi joku k...pää ja huollon laiminlyönti :!: kaikki bussit on niin yksilöitä vanhempana, että lienee parasta hakea mieluinen aihio ja koeajaa se sitten ammatikseen ko laitteita korjaavan tai ajavan henkilön kanssa. sitten vaan +/- arviota kehiin :!: :lol:
yleinen tuntuma kuten rj tuossa mainitsi, kertoo paljon
ammattilainen kertoo sitten lääkkeet ja niille hinnan, jos muuten hyvässä autossa on joku "juttu"...
Vastaa Viestiin