SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tässäpä sitten kuvia.
Lähtökohta:
Kuva

Teippausta, jotta saimme piirrettyä sahausviivat:
Kuva

Pellit sahattuna, takareunan tolpat puuttuvat vielä:
Kuva

Ja kun ei ikkunoita ollut, piti jotain keksiä ulkopuolisien pitämiseksi ulkona. Tuloksena tällainen :mrgreen: :
Kuva

Ja sitten ikkunat paikoillaan:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Että tuollaiset niistä sitten tuli. Takaosa tuntuu paljon avarammalta nyt kun uloskin näkee muuhunkin suuntaan kuin taakse. Puutteeksi jää vielä toistaiseksi verhot, verhotangot ja ikkunakalvot. Samalla saa sitten tehdä takaikkunoidenkin verhot uudestaan samanlaisella kankaalla.

Seuraavaksi projektissa on joko lämmityslaitteen asennusta tai etupenkkien rakentelua. Näistä lisää myöhemmin..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 02 Tammi 2009 12:03. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja otto »

Siistiä jälkeä :D kelpaa sitä uusista ikkunoista ensi kesänä tiirailla :lol: ja tuleehan sitä valoa pirttiin :D
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ihan ku kaupassa tehty! Nyt passaa vilkuilla takasivustaankin.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Pirskatin hyväthän niistä näytti tulevan :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Noin sitä tehdään kun osataan, hienoa jälkeä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Jone »

Semmonen ihan kaino toive ilman sarvia ja hampaita että josko linkittää kuvan suoraan niin ihan noin iso ei välttämättä kuvan tartte olla kun selvän jo saa mistä on kyse. Mulla esim. ei mahdu kuvat ees selaimen raameihin vaan pitää skrollata laidasta toiseen että näkee koko kuvan ku on 12" läppäri. Toinen on sitten sujuva luettavuus ja kun kukin kuva on +600kb niin tuo x 8 samalla sivulla on jo aika paljon esim. GPRS-yhteydelle.

Tuolla toisella foorumilla missä itte sählään niin raja on 100kb kuvalle jonka saa lätästä suoraan näkyviin. Sen ylittävälle kuvalle on sovittu että laitetaan vaan se linkki jota klikkaamalla kuvan saa auki. Tiedän ettei kaikki osaa pienennellä kuvia saati sitten laittaa ollenkaan kuvaa, mutta ne/me jotka osataan niin pidetään sitäkin mielessä että pidetään myös sivusto luettavassa ja sujuvassa muodossa niin on kivempi plarata vähän hitaimmillakin yhteyksillä.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:Mulla esim. ei mahdu kuvat ees selaimen raameihin vaan pitää skrollata laidasta toiseen että näkee koko kuvan ku on 12" läppäri.
Nuo kuvat sopivat erittäin hyvin vaakasuunnassa 10" laajakuvaläppärin näytölle (resoluutio 1024x600), mutta pystysuunnassa kuvat ovat liian korkeita. Millainen resoluutio jone-51k:n läppärissä on käytössä?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Jone »

mrl586 kirjoitti:
jone-51k kirjoitti:Mulla esim. ei mahdu kuvat ees selaimen raameihin vaan pitää skrollata laidasta toiseen että näkee koko kuvan ku on 12" läppäri.
Nuo kuvat sopivat erittäin hyvin vaakasuunnassa 10" laajakuvaläppärin näytölle (resoluutio 1024x600), mutta pystysuunnassa kuvat ovat liian korkeita. Millainen resoluutio jone-51k:n läppärissä on käytössä?
Resoluutio on 1024x768 Selaimet Firefox ja Safari
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

mrl586 kirjoitti:
jone-51k kirjoitti:Mulla esim. ei mahdu kuvat ees selaimen raameihin vaan pitää skrollata laidasta toiseen että näkee koko kuvan ku on 12" läppäri.
Nuo kuvat sopivat erittäin hyvin vaakasuunnassa 10" laajakuvaläppärin näytölle (resoluutio 1024x600), mutta pystysuunnassa kuvat ovat liian korkeita. Millainen resoluutio jone-51k:n läppärissä on käytössä?
Mulle kans sopi hyvin, 22" ruutuun =) ja eihän noista ollu ku kaks yli 600KB kuvia. Mut se on tosi että mobiiliin pienemmät ois kivempia. Mutta pääasia että on kuvia, kun niitä on aina kiva katella ja hitaisiin yhteyksiin voi laittaa ettei lataa kuvia...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Jone »

Reddewil kirjoitti:
mrl586 kirjoitti:
jone-51k kirjoitti:Mulla esim. ei mahdu kuvat ees selaimen raameihin vaan pitää skrollata laidasta toiseen että näkee koko kuvan ku on 12" läppäri.
Nuo kuvat sopivat erittäin hyvin vaakasuunnassa 10" laajakuvaläppärin näytölle (resoluutio 1024x600), mutta pystysuunnassa kuvat ovat liian korkeita. Millainen resoluutio jone-51k:n läppärissä on käytössä?
Mulle kans sopi hyvin, 22" ruutuun =) ja eihän noista ollu ku kaks yli 600KB kuvia. Mut se on tosi että mobiiliin pienemmät ois kivempia. Mutta pääasia että on kuvia, kun niitä on aina kiva katella ja hitaisiin yhteyksiin voi laittaa ettei lataa kuvia...
No se nyt ei vaan ole oikea ratkaisu että hitailta yhteyksiltä evätään kuvat kokonaan..joskus muutakin kuin sitä omaa napaa. Osa meistä on maantieteellisesti jo sellaisella alueella että nopeaa yhteyttä vaan ei saa. Netti kuuluu kuitenkin kaikkien oikeuksiin tässä kohtaa joten pelataan enempi niin että kaikilla on mukavaa, jookosta..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

jone-51k kirjoitti: No se nyt ei vaan ole oikea ratkaisu että hitailta yhteyksiltä evätään kuvat kokonaan..joskus muutakin kuin sitä omaa napaa. Osa meistä on maantieteellisesti jo sellaisella alueella että nopeaa yhteyttä vaan ei saa. Netti kuuluu kuitenkin kaikkien oikeuksiin tässä kohtaa joten pelataan enempi niin että kaikilla on mukavaa, jookosta..
Kuten edellisessä viestissä laitoin, että jos kuvat on liian isoja mobiiliin, niin jokainen laittaa omassa päätelaitteessaan rajoitukset. Ex elämässäni rajasin asiakkailla liitetiedostot, kun esim. arabimaissa 20MB liitteet aiheutti 200e kulut, niin jos kun tiesi ettei data ole hengentärkeää, se jätettiin lataamatta... Foorumia voi lukea tekstinä ja jos kun kuvat kiinnostaa, ne voi ladata erikseen.
Pienemmätkin kuvat yleensä riittää, ja voihan aina linkittää isommat kuvat esikatselukuvien lisäksi... Eli suositaan pieniä ja selkeitä kuvia!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Ensiksi kiitokset kehuista, ne lämmittää aina!

Sitten tuota kuva asiaa. Itseänikin on häirinnyt tuo kuvien suuri koko, hyvänä esimerkkinä tuo edellinen sivu. Miten saan linkitettyä tuolta galleriasta kuvan pienemmässä muodossa niin ,että kuvaa klikkaamalla sen saisi suuremmaksi? Yritin linkittää suoraan gallerian thumbnail kuvista mutta niitä ei saa klikkaamalla suurenettua.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Jone »

SisuPussi kirjoitti:Ensiksi kiitokset kehuista, ne lämmittää aina!

Sitten tuota kuva asiaa. Itseänikin on häirinnyt tuo kuvien suuri koko, hyvänä esimerkkinä tuo edellinen sivu. Miten saan linkitettyä tuolta galleriasta kuvan pienemmässä muodossa niin ,että kuvaa klikkaamalla sen saisi suuremmaksi? Yritin linkittää suoraan gallerian thumbnail kuvista mutta niitä ei saa klikkaamalla suurenettua.
Yritin kurkata josko thumpnail-linkki onnistuisi, mutta eipä taida olla tässä sitä ominaisuutta. Muutamalla kuvasivustollahan toimii niin että saa linkitettyä pienen kuvan joka ei paljoa kuormita ja sitä klikkaamalla halukkaat saat kuvan isompana. Tutkin vielä..

Kattelin kuvien metadataa ja ne on näk. nappastu Olymuksen digikameralla. Kuvat voi toki pienentää ohjelmallisesti (tähän on ilmaisohjelmia) ennen kuin laittaa ne galleriaan mutta yksinkertainen keino on asettaa kameran resoluutio sopivaksi ennen kun nappaa kuvasarjan jonka tietää päätyvän foorumille. Sikäli kun jos laitteen ominaisuuksista sattuu passeli löytymään.
Ton näköisestä/tyylisestä valikosta siis löytyy otettavan kuva koko:
Kuva
Toki luontokuvia sun muuta tarkkaa varten se lie syytä napsaista takaisin isoimmalle.

Esimerkkejä eri kokoluokista jotka soveltuu vielä melko hyvin selainkäyttöön suoraan.

320x240 20kt
Kuva

640x480 50kt
Kuva

800x600 70kt
Kuva

Mutta siis jos keinoa löydy, niin toki näinkin voi mennä. Kuvia kun on kiva katsella ja ne selvittää usein niin hyvin asioita ettei niitä koskaan saisi kirjailuna selvitettyä.
Avatar
TeuSkin
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 09 Tammi 2008 19:07
Truck: Volvo B57
Location: Marttila
Member id: 083

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja TeuSkin »

Näyttää siltä, että hyvää on ollut tarkoitus tehdä, mutta priimaa on päässyt tulemaan. Mukava seurata kun asiat tehdään heti kunnolla. Täytyy "antaa" lupa jatkaa samaan malliin.
Volvo B57 6,7 litr.
Wiima vm. 1971
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Jone:
Tuota thumbnailin linkitystä yritin eilen mutta kun niitä ei saanut suurennettua klikkaamalla jätin kuvat tällaisiksi.
Kuvat on jo pienennetty n. puoleen alkuperäisestä koostaan kuvankäsittelyohjelmalla. Mutta silloin kun noita ensimmäisiä kuvia pienentelin tämä resoluutio vain tuntui sopivalta ja samalla koolla on jatkettu senkin jälkeen. Harmi kun ei noita pysty pienentämään gallerian sisällä oikeaan kokoon. Ajatus kaikkien kuvien poistamisesta, pienentämisestä ja lataamisesta takaisin ei oikein houkuta :? .

TeuSkin kirjoitti:Näyttää siltä, että hyvää on ollut tarkoitus tehdä, mutta priimaa on päässyt tulemaan. Mukava seurata kun asiat tehdään heti kunnolla. Täytyy "antaa" lupa jatkaa samaan malliin.
Kiitokset! Yritämme jatkaa samaan malliin, nyt kun lupakin on annettu :mrgreen: .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:( Sama "laajakuva" ilmiö on havaittavissa jo hyvin monilla ns. julkisillakin sivuilla :?

:D :D kyllä siltikin jaksan kuvia "kelailla laidasta toiseen, :D
:D kun aihe on noinkin mielenkiintoinen :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kuvat on nyt pienennetty thumbnaileiksi ja ne suurenevat klikkaamalla. Suuret kiitokset SamuliS:lle ohjeesta!
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Neuvopas muillekin :?: Tämähän pitää opetella.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tällaisella koodilla saat tuon kuvahomman toimimaan:

Koodi: Valitse kaikki

[url][img][/img][/url] -->
[url][img]http://pienenkuvanosote.fi[/img][/url] -->
[url=http://www.isonkuvanosote.fi][img]http://pienenkuvanosote.fi[/img][/url]
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Projekti on taas hieman nytkähtänyt eteenpäin.
Edessä apukuskin/kartturin penkin virkaa toimittanut nahkasohva sai väistyä neljän bussinpenkin tieltä. Osasyynä muutokselle on tuo perheenlisäys, jolle pitää saada kunnollinen paikka turvakaukalolle. Tosin alunperinkin sohva vain eksyi paikalleen ja ajatus vaihtaa se on muhinut päässä jo ennen Siirin syntymää.

Homma aloiteltiin tekemällä seinään kiinnitysputki 40x40 millisestä rautaputkesta. Tämä sitten kiinnitettiin seinän runkotolppiin kuudella niittimutterilla, maalauksen jälkeen tulos tällainen:
Kuva

Itse penkit saimme Touhumaalaisilta jo viime syystapaamisessa Alahärmässä, suuret kiitoksemme heille! Penkkien rungoissa oli hieman hitsattavaa ennen kuin ne sai asentaa paikoilleen. Selkänojien kiinnitysputkista oli katkennut kolme kappaletta, näytti olevan tyyppivika aikaisemmista hitsauksista päätellen.
Tässä lopputulos:
Kuva

Kuva

Nyt penkeille pitää vielä tehdä kunnon pesu ja turvavyöt pitää jostain löytää sekä asentaa. Ajatuksena on asentaa taaemmille penkeille lannevyöt , etummaisille niiden saaminen voi olla vaikeampaa.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 23 Maalis 2009 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Uudet etupenkit 22.03.-09)

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

No pannaan tännekin tuo firma joka ainakin myy turvavöitä, eli Turvavyö Oy Kannelmäessä Helzinskissä.
PS. Mistäköhän korista nuo penkit on alunalkaen? Näyttävät kovasti 80-luvun Traforoilta, mutta miksei myös Wiimalaisiltakin.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Uudet etupenkit 22.03.-09)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kiitoksia tuosta turvavyö firman tiedosta. Tuosta penkit luovuttaneesta autosta ei ole tietoa, Touhumaalaiset muistaakseni hakivat ne jonkin Parkanolaisen bussifirman varastosta.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Uudet etupenkit 22.03.-09)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Aika päivittää projektia kun on jo mennyt yli puoli vuotta edellisestä kerrasta.
Aloitetaan lämmityslaitteesta.
Vaikka SisuPussi onkin kesäkäyttöön tehty vaivasi kylmyys aika ajoin. Aamulla oli inhoittava herätä kun auto kylmän kostea sisältä. Kaksin ollessamme tämä nyt vielä jotenkin menetteli mutta nyt kun Siiri on mukana kuviossa oli asialle tehtävä jotain. Hankimme siis Trumatic S5002/2 kaasulämmittimen, tehoa laitteella on 5,8kw joten puhtia riittää. Itse lämmitimelle paikka tehtiin keittiökaapiston vasempaan reunaan, entisen kaasujääkaapin paikalle. Mutta eihän lämmitin tietenkään mahtunut suoraan vanhaan paikkaan vaan oikealla puolella olevaa roskiskaappia oli kavennettava 10cm.
Seuraavana ohjelmassa oli putkiston asennus joka olikin aikaa vievä operaatio kun putkea piti vetää kaapistojen, istuinryhmien ja sänkyjen alta. Koekäyttöjen jälkeen huomasimme putkiston kaipaavan lisää eristystä joten eristeeksi laitettiin vesiputkissa käytettävää Armaflex-eristettä. Taas alkoi sama touhuaminen kaappien alla kun eriste piti halkaista yhdeltä sivulta, asetta putken ympärille ja liimata takaisin kiinni, ärsyttävää hommaa.. Vaiva kuitenkin kannatti koska lämmitysteho parani huomattavasti.
Tällainen keittiö on nykyään:
Kuva

Seuraavaksi keittiön päätylevy pitää irroittaa ja lämmitimeltä lähtevät lähtevät kaksi putkea pitää eristää. Päätylevy täytyy myös tehdä uudestaan ja pakoputkelle tehdä jonkinlainen verhouslevy.

Jatketaan virittämisellä:
SisuPussiahan on vaivannut syntymästään lahtien akuutti tehonpuute. Sitten kun vauhtiin on päästy, niin kaikki meni hyvin niin kauan kun tie oli tasaista. Mutta heti kun tuli pienikin ylämäki alkoi tehoa kaivata lisää.
Tähän löytyi lääke uuden turbon muodossa, vanha Holset otettiin pois ja tilalle asennettiin uusi Schwitzer S2B. Uusi ahdin löytyi LDS-turbosta Kangasalta. Yllätys oli kun sopiva ahdin löytyi suoraan hyllystä ja toinen yllätys oli sen sopiminen suoraan vanhan tilalle, ainoastaan öljyn tuloputkea joutui hieman taivuttamaan. Ongelmaksi meinasi muodostua katkenneet pakosarjan pinnapultit, jotka eivät olleetkaan ihan jokaisesta Tarjoustalosta löytyvää mallia. Kierre oli 3/8" BSF eli siis brittien oma, mitä ei varmaan ole käytetty 70-luvun jälkeen. Ongelmasta selvittiin vanhojen pinnapulttien pois poraamisella ja niiden korvaamisella 10mm pultti-mutteri liitoksella. Koeajojen jälkeen vaihdettiin alkuperäisen ilmapuhdistimen tilalle vielä Simotan vapaavirtaussuodatin. Tällä ei luultavasti saavutettu muuta kuin korvia huumaavat imuäänet ja turbon vihellys. Ja tietysti paljon katseita vastaan tulevilta ihmisiltä :mrgreen:. Suodattimelle pitää vielä tehdä yhdistetty lämpösuojakilpi ja rapasuoja.
Reilut 30 vuotta modernimpi ahdin ja syöttöpumpun säätäminen rikkaammalle toi uutta voimaa huomattavasti. Nyt SisuPussi onkin huomattavasti mukavampi ajella maantiellä. Eikä kulutuskaan ensimmäisten ajojen perusteella ole noussut ainakaan merkittävästi. Vielä jos Leyland pysyy nipussa, niin virityksen voi sanoa onnistuneen :roll:.
Tällainen siitä sitten tuli, kuvassa näkyy myös kaasulämmitimen pohjaa:
Kuva
Samalla kun kävimme Kangasalla hakemassa turbon, alkoi myyjä tarjoamaan käytettyä Scanian välijäähdytintä. Sille löytyi sopiva paikkakin moottorin etupuolella rungon alta. Sillä kertaa jäähdytintä ei otettu mukaan mutta täytyy katsoa jos talvella sen kävisi noutamassa ja asentaisi paikalleen 8).

Taakse tuli tehtyä myös uudet verhot ja niille verhokapat. Mutta näistä ei kuvaa ole toistaiseksi, joudutte vain luottamaan sanaani. Näistä kiitokset isännän äidille!
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Päivytys 11.07.-10)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Pikku päivitys projektiin.
Edellisessä viestissä mainitsemani keittiön pääty on nyt vaihdettu, tässä on lopullinen versio:
Kuva
Tästä kuvasta tosin puuttuu vielä kaapiston yläkoristelista ja päätylevyn reunanauha, ne on asennettu paikalleen kuvan ottamisen jälkeen. Ajattelin myös tehdä pakoputkelle jonkinlaisen suojapellin, ihan vain ulkonäöllisistä syistä mutta saa nähdä saako sitä koskaan tehtyä.

Seuraavaksi tein uuden SisuPussi nimikyltin. Vanha oli tehty samana kesänä kun ostimme auton, eikä sen mallia tullut sen tarkemmin mietittyä. Marssimme vain tarraliikkeeseen ja valitsimme eniten silmää miellyttävän fontin josta tarrat siten tulostettiin.
Uusi nimikyltti ehtikin siten hakea ideaa jokusen vuoden. Lopulta tuli ajatus muokata se Sisun omasta logosta. P-kirjain olikin sitten ainoa jonka joutui itse tekemään, se on tehty yhdistämällä "I" ja "S" kirjaimen alakaari toisiinsa. Kuva valmiina olikin sitten hyvä mennä tarraliikkeeseen ja pyytää heitä tulostamaan tarrat sopivan kokoisina.
Lopputulos miellyttää itseä todella paljon, mitä mieltä raati on?
Edestä:
Kuva

Ja takaa:
Kuva

Seuraavaksi hieman ongelmia paratiisissa.
Ongelma 1:
Leylandin moottorin tyyppivika on dieselin vuotaminen moottoriöljyn sekaan, sellainen vika ilmeni myös meidän autosta. Vikaa ei huomaa muusta kuin öljynpinnan noususta. Vuoto tulee ruiskusuuttimien paluuputkista jotka menevät venttiilikopan sisällä. Aloitin vuodon etsimisen irroittamalla venttiilikopan ja painamalla paineilmaa paluulinjaan, vika löytyi kakkospytyn suuttimen helmiliitoksesta.
Koppa avattuna:
Kuva

Suuttimen pää:
Kuva

Korjaus vaihtoehtoina on uuden paluulinjan rakentaminen tai vanhan korjaaminen esim. tiivisteliimaa käyttäen. Ensimmäinen vaihtoehto on hankala koska helmiliitokset ovat mallia "hankala löytää".

Helmi:
Kuva

Ongelma 2:
Kävin kuljettamassa kaverin polttariporukkaa ja auto sammui useamman kerran mutta lähti aina käyntiin. Vika tuntui johtuvan ilmasta polttoaineen seassa. Mitään murtuneita letkuja en löytänyt polttoainelinjasta joten muita vaihtoehtoja on joko syöttöpumppu tai siirtopumppu, näistä selviää luultavasti pienellä huolto-operaatiolla. Samalla täytyy vaihtaa suodattimet ja putsata polttoaineputket.

Näin tällä kertaa, kirjoitellaan lisää kun tulee jotain kerrottavaa.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 21 Touko 2011 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Päivitystä 11.07.-10 )

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Paluuputken tiivistys olisi nyt korjattu.
Kävin Hämeen Dieselissä kysymässä korjausehdotusta ja yksi heidän asentajistaan ehdotti kuparista tai messinkistä o-rengasta. Mutta koska en löytänyt sopivaa mistään jalostin ideaa hieman eteenpäin ja päädyin käyttämään ohutta kuparipeltiä. Pienen etsimisen jälkeen löysin sopivaa 0,1 mm paksua peltiä Hämeenlinnalaisesta askarteluliikkeestä.

Ensimmäiseksi helmistä piti viilata niihin kuluneet "pykälät" pois, tässä lopputulos:
Kuva

Seuraavaksi naputtelin kuparin muotoonsa vasaralla, liitintä ja putkenpäätä apuna käyttäen:
Kuva

Tällainen tiiviste oli taivutuksen jälkeen:
Kuva

Ja tässä valmis tiiviste, johon porasin reiän keskelle ja leikkasin ylimääräiset pois saksilla:
Kuva

Sitten olikin ohjelmassa putken asentaminen paikoilleen, se onnistui hyvin ja tuntuisi ainakin ihan toimivalta korjaukselta. Paineistin linjan paineilmalla, enkä ainakaan silloin huomannut vuotoja.

Huomenna olisi ohjelmassa siirtopumpun ja suodattimien vaihtaminen. Ostin suoraan uuden enkä ala korjaamaan vanhaa, hinta oli uudella sen verran halpa ja sellainen sattui löytymään suoraan hyllystä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Vastaa Viestiin