
Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Jos jaksaa odottaa, ni viikonlopuks on luvattu taas plus asteita... 

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Totta ja todettu. Meseen laitoin lämmönvaihtimen löpölinjaan. Simppeli nyrkinkokoinen mötikkä. Toiset liitännät jäähdytysletkuun ja toiset röörit tankin ja sakkakupin väliin. Mötikän teho on 500W.Pilotti kirjoitti:...vaan suodattimet menevät tukkoon vasta kun siellä on läpivirtaus...
Pari klemmaria ja puukko. Vajaan tunnin homma - sisältää suunnittelun ja siivouksen.
Nyt voi ajella pakkasella tai plussalla samalla liemellä. Ei jähmety naftat. Heti kun jäähdytysneste on lämmintä, on suodattimiin menevä polttoaine myös.
Kesäkäytössä laite on ohitettu, sillä asensin sen sisälämppärin kennon kiertoon ja ruuvi on suvena sinisellä.
(Jotain klemmaria pitää varmaan kiristää, sillä laite kiiltelee kuvassa

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Äsken kun puukkosahan kanssa heiluin autossa ja ihmettelin paineilmalla avattavia kattokanavatuulettimia, niin päätin kokeilla kompuralla työntää linjaan ilmaa. No kojetaulusta nappi aukiasentoon, niin solenoidi yhdistää painelinjan "verkkoon". Kompuralla ilmaa, ovet alko toimimaan, mutta kojetaulun painemittaritkin nousi? Eli jarruillekkin meni ilmaa.
Onko ne sitten samassa piirissä, minä kun luulin että olisivat jotenkin erotettu (ainakin alunperin). No tulipa kokeiltua että kattokanavankin kautta voi ilmat pumpata säiliöihin.
Mutta tuntuu villiltä että jos oven linja katkeaa, niin jarrupaineet häviää? Joku "jarru" siellä on kun ilma ei mennyt kovin vikkelään kun hanan avasi.
Onko ne sitten samassa piirissä, minä kun luulin että olisivat jotenkin erotettu (ainakin alunperin). No tulipa kokeiltua että kattokanavankin kautta voi ilmat pumpata säiliöihin.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Ovipiirin putkessa on sellainen iso mötikkä, olisiko takaisku siinä. Kyllähän paineet pysyy vaikka ovipiirin tyhjentää hätävivusta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Niin siis vaikka kattokanavapuhaltimen paineilmalinja katkeisi, kun jos sieltä kerran voi pumpata jarruille painetta? Oli tuota juttua edellisessä postissa ehkä liikaa. Mutta siis kaikki ilmat sain autoon pumpattua tuon kattoläppäsysteemin painelinjasta, niin miksiköhän ei myös tyhjentyisi sitä kauttaLahti32 kirjoitti:Ovipiirin putkessa on sellainen iso mötikkä, olisiko takaisku siinä. Kyllähän paineet pysyy vaikka ovipiirin tyhjentää hätävivusta.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Sellainen vaihtoehto tuli mieleen, että tuo kanavien ilmansyöttö olisi otettu suoraan kompuralta, tai ehkäpä kuitenkin märkäsäiliön jälkeen jolloin sitä kautta on sitten mahdollista täyttää kaikki järjestelmät. Letkun katketessa kompuran paineet tietysti karkaavat sitä kautta, mutta takaiskuventtiilit estävät eri järjestelmien tyhjenemisen. Onkos tuo sun autosi uudelleenkoritus? Silloin voisi "ymmärtää" tuollaisen kytkennänkin.Reddewil kirjoitti:Niin siis vaikka kattokanavapuhaltimen paineilmalinja katkeisi, kun jos sieltä kerran voi pumpata jarruille painetta? Oli tuota juttua edellisessä postissa ehkä liikaa. Mutta siis kaikki ilmat sain autoon pumpattua tuon kattoläppäsysteemin painelinjasta, niin miksiköhän ei myös tyhjentyisi sitä kauttaLahti32 kirjoitti:Ovipiirin putkessa on sellainen iso mötikkä, olisiko takaisku siinä. Kyllähän paineet pysyy vaikka ovipiirin tyhjentää hätävivusta.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Näihin on taas niin pirun monta vaihtoehtoa, kun puhutaan näin vanhasta kalustosta.Reddewil kirjoitti:Niin siis vaikka kattokanavapuhaltimen paineilmalinja katkeisi, kun jos sieltä kerran voi pumpata jarruille painetta? Oli tuota juttua edellisessä postissa ehkä liikaa. Mutta siis kaikki ilmat sain autoon pumpattua tuon kattoläppäsysteemin painelinjasta, niin miksiköhän ei myös tyhjentyisi sitä kautta
Lähtökohta on kuitenkin se, että märkäsäiliön jälkeen on (pitäisi olla) nelipiirisuojaventtiili, joka varmistaa jarrupiireihin aina riittävän paineen, vaikka johonkin muuhun piiriin tulisi vuoto.
Sulla on nelipiirisuojaventtiili jumissa tai sitä ei ole ollenkaan, jos tapahtuu aikaisemmin selittämäsi ilmiö.
Paine jarrupiireissä tipahtaa noin 5 kiloon, mutta sen alle se ei saa mennä. Vanhemmassa kalustossa ei tätä suojaventtiiliä välttämättä ole, mutta kyllä B58:ssa pitäisi olla.
Joskus aikoinaan tämä venttiilien toiminta tarkistettiin jopa katsastuksessa, poistettiin ilmat lisälaitepiiristä ja katottiin että jarrupiireille jäi riittävä paine.
Tämä on turvallisuuskysymys jonka olisi syytä olla kunnossa, harva tätä vikaa käytännössä huomaa.
Jos autossa ei ole nelipiirisuojaventtiiliä, on siellä kuitenkin oltava se ns. 5 kilon venttiili, joka hoitaa tämän varmistuksen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Onko kyseessä se systeemi joka paineiden nousun aikana n. 5 kilon kohdalla jakelee ilmaa ovelle, kytkimelle ja ilmajousille?
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Juuri tuo systeemi.Lahti32 kirjoitti:Onko kyseessä se systeemi joka paineiden nousun aikana n. 5 kilon kohdalla jakelee ilmaa ovelle, kytkimelle ja ilmajousille?
Venttiilin toiminnan huomaa hyvin silloin, kun lisälaitepiiri ja jarrupiirit on tyhjiä. Paineen noustessa tulee mittareihin pieni viive ja jopa pieni pudotus siinä 5 kilon paikkeilla. Hetken aikaa viisarit paikoillaan, sitten taas nousee.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Juu koritettu on -88. No se 5 kilon venttiili voi toimia niin että saan tuolta linjasta sitten sisään ilmaa mutta en ulos, sisäänkin meni hitaasti kuten kerroin, 9 kiloa suoraan kompurasta ja hitaasti painui auton sisuksiin.Puu Tiainen kirjoitti:Juuri tuo systeemi.Lahti32 kirjoitti:Onko kyseessä se systeemi joka paineiden nousun aikana n. 5 kilon kohdalla jakelee ilmaa ovelle, kytkimelle ja ilmajousille?
Venttiilin toiminnan huomaa hyvin silloin, kun lisälaitepiiri ja jarrupiirit on tyhjiä. Paineen noustessa tulee mittareihin pieni viive ja jopa pieni pudotus siinä 5 kilon paikkeilla. Hetken aikaa viisarit paikoillaan, sitten taas nousee.
Auton kun lyö käymään, niin ovet ei tosiaan toimi ennen kun painetta alkaa olla sen 5 kilon yli, ja sittenkin toimii hitaasti. Kun on 8-9 kiloa niin toiminta on normaalia. Eli vaikuttaisi siltä 5 kilon venttiililtä.
On sinne jarrujen painelinjoja uusittu kun äskenkin kattelin alustaan keulasta. 9 kilon jälkeen se tsupsauttaa ja syksyllä oli hetken hiljaa kun tsupsautti taas, nyt pakkasilla jää hiljaa tsupsuttamaan jatkuvasti (kosteutta/paskaa?), ennen kuin pumppaa esim. jarrulla paineen jonnekkin 7 kiloon jolloin hiljenee kunnes pumppaa täyteen. 2 mäntänen kompura pumppaa aika rivakkaasti kyllä.
Mulla oli täyttöputki letkuliitännällä/takaiskulla kompuralta tulevassa paineputkessa. Mutta otin sen pois kun laitoin vuotavan putken kuntoon (kirjottelin siitä kuvan kanssa aikaisemmin) kun liittimet oli eri kokoa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Jarrupiiriin ei periaatteessa pitäisi mennä painetta lisälaitepiirin kautta, siellä suojaventtiilissä on takaiskut sitä varten. Voi olla, että sulla ei ole letkut kytketty oikein siihen suojaventtiiliin, eri piirit on merkitty venttiiliin numeroilla 21 etujarrupiiri 22 takajarrupiiri jne.Reddewil kirjoitti:
Juu koritettu on -88. No se 5 kilon venttiili voi toimia niin että saan tuolta linjasta sitten sisään ilmaa mutta en ulos, sisäänkin meni hitaasti kuten kerroin, 9 kiloa suoraan kompurasta ja hitaasti painui auton sisuksiin.
Auton kun lyö käymään, niin ovet ei tosiaan toimi ennen kun painetta alkaa olla sen 5 kilon yli, ja sittenkin toimii hitaasti. Kun on 8-9 kiloa niin toiminta on normaalia. Eli vaikuttaisi siltä 5 kilon venttiililtä.
On sinne jarrujen painelinjoja uusittu kun äskenkin kattelin alustaan keulasta. 9 kilon jälkeen se tsupsauttaa ja syksyllä oli hetken hiljaa kun tsupsautti taas, nyt pakkasilla jää hiljaa tsupsuttamaan jatkuvasti (kosteutta/paskaa?), ennen kuin pumppaa esim. jarrulla paineen jonnekkin 7 kiloon jolloin hiljenee kunnes pumppaa täyteen. 2 mäntänen kompura pumppaa aika rivakkaasti kyllä.
Mulla oli täyttöputki letkuliitännällä/takaiskulla kompuralta tulevassa paineputkessa. Mutta otin sen pois kun laitoin vuotavan putken kuntoon (kirjottelin siitä kuvan kanssa aikaisemmin) kun liittimet oli eri kokoa...
Mutta ei sillä ole niin kauhian suurta väliä, turvatoiminta pelaa vaikka letkut on väärinkin kytketty.
Tai sitten ne suojaventtiilin takaiskut falskaavat ja vuotavat läpi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Tänään tuli sitten kokeiltua miten paineilman lisäys onnistuu ulkoisesti ja hyvinhän se onnistui. Ilma meni sisään että kohina kävi.
MUTTA, ei mitään hyvää etteikö jotain huonoakin.
Lisäysventtiilin takaiskuventtiili jäi jumiin niin että kun letkun irroittaa niin kompura puhaltaa suoraan ilmat pihalle siitä lisäysliittimestä
No eihän silloin mitkään paineet nouse, juuri ja juuri sain siirrettyä auton parkkiin sireeni huutaen. Ehti tulla pimeä niin täytyy tutkia huomenna tarkemmin...
Taisi ollut olla käyttämättä useamman vuoden ja nyt kun menin kokeileen niin jumiinhan se jäi heti.
Kummassahan päässä putkeä se venttiili saattaisi olla, kompuran vain liittimen yhteydessä? Korjautuu varmaan kun käyttää auki ja uittaa vaikka tärpätissä jos lähtis liikkumaan. Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua!
MUTTA, ei mitään hyvää etteikö jotain huonoakin.




Taisi ollut olla käyttämättä useamman vuoden ja nyt kun menin kokeileen niin jumiinhan se jäi heti.
Kummassahan päässä putkeä se venttiili saattaisi olla, kompuran vain liittimen yhteydessä? Korjautuu varmaan kun käyttää auki ja uittaa vaikka tärpätissä jos lähtis liikkumaan. Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua!

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Mitäs jos pikkasen aseöljyä tai jotain lukkosulaa laitat siihen liittimeen ja sitten laitat ulkoisella kompuralla painetta... Ei kai se haittaa ainakaan voi tehdä?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Tähän on vaan tottuminen. Valmiiksi ja ikuisuuskuntoon nämä ei tule koskaan.haaveilija kirjoitti:Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua!

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Siinähän se mollottaa kuivaajan kyljessä.haaveilija kirjoitti: Kummassahan päässä putkeä se venttiili saattaisi olla, kompuran vain liittimen yhteydessä? Korjautuu varmaan kun käyttää auki ja uittaa vaikka tärpätissä jos lähtis liikkumaan. Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua!
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Jeps, siinähän se oli. Lujassa oli mutta kun aikansa uitteli niin lähti taas liikkumaan. Ja kuskin höyrytkin on jo laskeutuneet...Puu Tiainen kirjoitti:Siinähän se mollottaa kuivaajan kyljessä.haaveilija kirjoitti: Kummassahan päässä putkeä se venttiili saattaisi olla, kompuran vain liittimen yhteydessä? Korjautuu varmaan kun käyttää auki ja uittaa vaikka tärpätissä jos lähtis liikkumaan. Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua!

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Hyvä homma.
Tuo takaisku on syytä pitää kunnossa, eikä kannata tulpata täyttöputkea muuten kuin väliaikaisesti.
Ilmakuivaajan toiminta halvaantuu jos takaisku ei toimi tai täyttöputki tulpataan. Sen jälkeen halvaantuu pian koko auto.
Tuo takaisku on syytä pitää kunnossa, eikä kannata tulpata täyttöputkea muuten kuin väliaikaisesti.
Ilmakuivaajan toiminta halvaantuu jos takaisku ei toimi tai täyttöputki tulpataan. Sen jälkeen halvaantuu pian koko auto.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Tuokin on hyvä tietää. Ei voi kiistää etteikö käynyt mielessä koko p....n tulppaaminen jos ei ala muuten toimimaanPuu Tiainen kirjoitti:Hyvä homma.
Tuo takaisku on syytä pitää kunnossa, eikä kannata tulpata täyttöputkea muuten kuin väliaikaisesti.
Ilmakuivaajan toiminta halvaantuu jos takaisku ei toimi tai täyttöputki tulpataan. Sen jälkeen halvaantuu pian koko auto.

Tuossa vielä kuva muillekkin niin tiedätte mistä potilas löytyy jos tulee vastaavia ongelmia.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Sulla olikin siellä Ad2 kuivaaja. Sen toimintaan ei tuo takaiskun vuotaminen vaikuta mitenkään. Luulin että sulla oli 2 torni haldex.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kuski
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
- Truck: sisu myyty! vani jäi
- Location: jkl mlk (vesanka)
- Viesti:
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
yksivanha linja-autoilija käski laittaa tuosta paine liittimestä välillä öljyä sisään...
sisusta löytyy myös keulalta kyseinen "rengas" liitin
"tenuttaja" on talvi ajossa syytä pitää täynnä jäänestoa...
välillä kylmäkäynnistyksillä jäänyt puksuttelemaan mutta kun pumppailee jarruilla tyhjemmäksi ja saa aineen kiertämään niin sultattaa...
sisusta löytyy myös keulalta kyseinen "rengas" liitin
"tenuttaja" on talvi ajossa syytä pitää täynnä jäänestoa...
välillä kylmäkäynnistyksillä jäänyt puksuttelemaan mutta kun pumppailee jarruilla tyhjemmäksi ja saa aineen kiertämään niin sultattaa...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
Jaa, miksiköhän?pl606 kirjoitti:yksivanha linja-autoilija käski laittaa tuosta paine liittimestä välillä öljyä sisään...
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kuski
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
- Truck: sisu myyty! vani jäi
- Location: jkl mlk (vesanka)
- Viesti:
Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?
kai se meinas että voitelis paikkojaPuu Tiainen kirjoitti:Jaa, miksiköhän?pl606 kirjoitti:yksivanha linja-autoilija käski laittaa tuosta paine liittimestä välillä öljyä sisään...