se mystinen syöttönappi löytyy ruiskutuspumpulta "ahtopainekellon" kyljestä. siitä kun painelee, kuuluu vaimea kolahdus ja pakkosyöttö on päällä kunnes käsi tai jalkakaasu löysätään..
lähtipä omakin scania pikku akkujen lataamisen jälkeen. -14 oli -17 yön jälkeen. pari viikkoa oli seissyt. ei tosiaankaan helposti, mutta kuitenkin. mulla ei ole edes lohkolämmitintä (ehjää), niin piti testata ennenkuin lähtee siperiaa vallottamaan
motoku kirjoitti:syöttönappi löytyy ruiskutuspumpulta "ahtopainekellon" kyljestä
Hmm, ei siis liene tarkoitettu ihan jatkuvaan käyttöön, kun on sijoitettu konehuoneen puolelle... Onko sen idea olla sitten enemmän sellainen hätäkäynnistys, jos ei muuten meinaa kylmänä lähteä
Kyllä Webaston käyttö tietenkin on suositeltavampaa. Jos panee 30-45 min ennen lähtöä Webaston päälle, niin voi mennä lämpimään autoon ja auto toiaan starttaa kuin kahvitauon jälkeen.
Joissakin Boschin rivipumpuissa...ainakin Mersun 5.7 litraisissa kutosissa eli esim. MB913:ssa on pakkosyöttö rakennettu automaattiseksi pumppuun. Syöttö menee päälle, kun painaa kaasun pohjaan ylhäältä asti hitaasti. Mekanismin pystyy säätämään pumpun päältä säätöhammastangon yläpuolella olevasta tulpan peittämästä reijästä. Kun tuo pakkosyöttö on kunnossa, pyörähtää suoraruiskudiesel aina käymään.
Mersuissahan on vakiona myös eetterin annostelulaite. Sama vaikutus on, jos antaa eetteriä suoran imusarjaan. Siinä touhussa pitää olla varovainen, ettei kone tule "riippuvaiseksi" tästä huumeesta. Se nimittäin tapahtuu yliannoksilla todella helposti. Eetterin antamat paineiskut levittävät ylimmän puristusrenkaan uraa ja sen jälkeen douppingriippuvuus on valmis.
Eetteriä saa vapaasti apteekista. Semmonen 1-2ml vaikka pipetillä annettuna on sopivan tehokas mutta turvallinen annos näille isoille kutosille. Eetteriä voi laimentaa vaikka naftalla tai tenulla hiukan, jos teho pelottaa. Apteekista saatavat vanhanajan Kamferitipat on myös tehokkaita. Kamferissa on eetteriä seassa n.30-40%.
Näillä dieseli käynnistyy sitten vaikka neljästäkympistä. Kokeilkaa pikku annoksella.
hmm.. auto seisonut viikon +9 asteisessa hallissa. stroco huusi tunnin ja moottorin lämpömittarikin tapitti jossain 80° kantturoissa. olis aikaisemmalla kokemuksella pitänyt lehtee ihan tosta vaan käymään ilman suurempaa savuttamista.. mut eipäs lähtenytkään. joutu sahaamaan pakkosyötön kanssa ihan tosissaan että läksi ja savupilvi hallissa oli sen mukainen.. mikähän mahurin mahaan on mahtanut tulla.. mitään rermontin tynkää ei ole täs välis tehty..
Ei ole tullut tuota Mersun pilottia koskaan eetterillä kokeiltua. Kojelaudassa on pumppu, jolla litkua voi annostella imusarjaan - ohjeessa on muistaakseen "pumppaa samaan aikaan kun käynnistät" Saa olla aikamoinen jonglööri, jos pilkkihaalari päällä onnistuu. On senverran kimurantissa paikassa pumpun hantaaki. Sitä kun vispaa niin rystyset hakkaa tuulilasiin ja toinen käsi hapuaa gorillamaisella otteella virtalukkoa...
Muutaman kerran olen laittanut sytkärin täyttöpullosta butaania Start pilotin letkuun - on helpottanut kummasti koneen ensipyörähdyksiä pakkasaamuna. Tätä keinoa on tullut pari kertaa käytettyä, kun olen unohtanut laiskuuttani laittaa roikan kiinni tolppaan edellisenä iltana.
Parhaiten Pullakaappini lähtee käyntiin pakkasella, kun sahaa ensin lusikka pohjassa muutaman sekunnin ja pitää samanmoisen tauon ja sitten puolikaasulla uusi sahaus. Pytty kerrallaan ne kiipeää mukaan ja kynttilän haju katoaa tuulen mukana pihasta. Akut kannattaa pitää hyvässä latingissa - muuten kuuluu pelkästään vaimea "kliK" ja ainoastaan radio käynnistyy...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Kyllä Joroislaisten poikien Stroco toimii hienosti Ps: Olis kaasulaitteita purettu asuntovaunusta Ilmoitus myytävän palstalla Hyvää ystävän päivää kaikille kylä hulluille
Webasto käyntiin, kävi n. 15 min ja sammui... no arvasinhan minä, akut tyhjät.
CTEK 24V/14A kiinni, annoin olla n. 10 min ja laitoin webaston uudestaan päälle.
Odotin ehkä 30min ja kävin kokeilemassa, ilman mitään cold start tai muuta niin lähti kun palmun alta (vaikka on kesälöpöä tankissa). Asteita oli jotain siinä -9 tai -10...
Ei meinannut ensin öljypaineet olla, mutta sammutin kerran välillä ja kokeilin uudestaan niin sammu valo tyhjäkäynnillä, mutta vähän kaasua kun antoi niin taas syttyi. Jätin vähän aikaa tyhjäkäynnillä ja sitten pystyi jo antamaan kaasua.
Ei muuten savuttanut melkein ollenkaan kun laitto käyntiin, vaikka tämä onkin volvo
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.
scanialla viikonloppuna ajelin, aamukäynnistykset samalla tavalla jokapäivä, ensin sahaamista, sit ontuen lähtee käymään pytty kerrallaan. ja savua hirmuisesti.
tuskinpa tollanen kuuluu olla, ku pakkasta vain ~10 astetta.
Jatketaan tähän, kun on nyt tullut enemän kylmäkäynnistyksiä. Käynnistin eräänä iltana -8 asteessa ja hyvinhän se lähti, vaikka heräsi perinteisesti pytty kerrallaan. Tänään Webasto oli päällä 13 min ja samasta pakkasesta lähti heti kaikilla kuin kahvitaupon jäljiltä Eli ainakin Scania 82 tykkää lyhyestäkin Webastolämmöstä. Vesi kun kiertää suoraan kansiin, niin auttaa näköjään todella paljon
-20 c pakkasta Syötteellä viime viikonloppuna ja Volvo ekalla 10sek startilla käyntiin
varmaan vähän auttoi kun hommasin Bauhausista sellasen metrin pitkän 1000w terassilämmittimen. Justiin sopivan mittainen lämmitin kuuspyttyseen mahuriin ja parista saunapuusta syntyi jalusta jolloin säteilylämpö lämmitti kannet ja imusarjan sekä jotain koneen alla olevaa putkia. Savun hälvettyä löysimme pihalta linja-auton
Joo webastoidea muuten bueno mutta ku ei tahdo lähteä käyntiin ennen ku on käyttäny mottia ensin. PS. akut on uudet Mikähän lie tarkoitus sillä parin litran säiliöllä siinä strocon päällä?
luulisin että paluuputken päiväsäiliö. Siitä lähtee letku jonnekkin jossa on välissä joku isompi ruuvi,olisiko joku ilmausjutska. Mitäs se päiväsäiliö tahtoo sanoa? Ku on niin poropeukalo näissä vielä!!!!!!!Et voi jee
Tutkin tuota imusarjaa siitä viisastuneena että paljon auttaa terassilämmitin kylmäkäynnistykseen ja kylmänä savuttamiseen. No en löytänyt mitään johtoja mistään joka menisi tuolle imusarjan esilämmittimelle. Turbon jälkeen mutkassa on sellaiset ruuvinkannat jotka vaikuttaisi joiltain navoilta, ovat ilmeisesti niitä vastuksen napoja? Kun painan "Starter Heater" nappulaa, kuuluu kolahdus jostain, keltainen valo palaa aika kauan ja sitten starttia. Tuota niin, olenko turhaan istunut aina valoa katsomassa jos sinne imusarjan vastukselle ei menekään johtoa Millaiset johdot siihen pitää mennä ja tarkalleen ottaen mihin kohti? Ja mistä ne lähtee? Rele löytynee kolahdusta etsimällä.
Kyllä minun Volvo lähtee -10 -15 ihan ilman Wepastoakin, minutin hehku kun hehkuvalo sammuu kuuluu kolahdus ja kun starttaa niin heti lähtee jokapytyllä ja ei tarvitse lähteä savua pakoon, savuttaa tosi vähän. Tietysti akuissa pitää olla virtaa, että pyörittää kunnolla.
Minulla on tallilla tuollainen Volvon vastuksellinen imusarja. Ulkopuolelle tulee kolme ruuvia. Yhteen tulee virta, yksi on kytketty maihin ja keksimmäiseen ei tule 24v järjestelmässä mitään. Jos tuota käytettäisiin 12V, järjestelmässä, niin silloin keskimmäiseen tulisi 12v ja reunimmaiset maihin.
Mittaamalla selviää, mikä on 24 voltille sopiva ruuvi ja samalla tietysti vastuksen kunto. Oikea ruuvi on se, jossa on suurin vastus. Tehontarve tuolla vehkeellä on julmettu, joten alkuperäinen kaapeli näkyy olevan sellaista 25-35 neliöistä. Jos vastus toimii, niin mittaristossa kuuluu samalla muiden merkkivalojen himmetä vastuksen kytkeytyessä juuri kovan tehon tarpeen takia.
Kuvaa ei tuosta vehkeestä ole tähän liittää, mutta sellainen ritilä siellä on sisällä. Kokeilin sitä irrallaan ja se kyllä todella lämpiää. Toiminta muistuttaa lähinnä grilliä. Käsittääkseni tuota käytetään oikeaoppisesti siten, että ensin hehkutellaan se 50s - minkä se valokin palaa, sitten uudestaan hehkutusnappia ja kone käyntiin. Näin saadaan jälkihehkutukskin, joka vähentää kylmässavutusta ja parantaa käyntiä. Hehkunappia voi toki painaa uudestaan vasta koneen käynnistyttyä, jääpä silloin kaikki virta startille. Kuorma-autoissa tuon toiminta on virta-avaimessa, jossa on hehkutusasento käyntiasennon ja starttiasennon välissä. Jälkihehkutus tulee siis tehtyä aina automaattisesti. Järjestelmässä on lämpökytkin, joka estää lämpimän koneen turhan hehkutuksen.
Vähemmän virtaa kuluttava vaihtoehto olisi liekkitulppa, mutta sitä ei Volvo käytä. Helppo ja halpa asentaa jälkikäteenkin. Scania ei tarvitse hehkutusta ollenkaan, vaikka ainakin kuorma-autoihin on saanut lisävarusteena liekkikäynnistystä.
Velu kirjoitti:Scania ei tarvitse hehkutusta ollenkaan.
Ei niin! Oma 113 lähti -17 asteessa käyntiin ilman hehkua tai lämmitystä nikottelematta, hieman pukkas savua mutta ei niin paljon että palokuntaa ois kukaan soittanut paikalle