Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja motoku »

se mystinen syöttönappi löytyy ruiskutuspumpulta "ahtopainekellon" kyljestä. siitä kun painelee, kuuluu vaimea kolahdus ja pakkosyöttö on päällä kunnes käsi tai jalkakaasu löysätään..
lähtipä omakin scania pikku akkujen lataamisen jälkeen. -14 oli -17 yön jälkeen. pari viikkoa oli seissyt. ei tosiaankaan helposti, mutta kuitenkin. mulla ei ole edes lohkolämmitintä (ehjää), niin piti testata ennenkuin lähtee siperiaa vallottamaan :lol: :lol:
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

motoku kirjoitti:syöttönappi löytyy ruiskutuspumpulta "ahtopainekellon" kyljestä
Hmm, ei siis liene tarkoitettu ihan jatkuvaan käyttöön, kun on sijoitettu konehuoneen puolelle... :?: Onko sen idea olla sitten enemmän sellainen hätäkäynnistys, jos ei muuten meinaa kylmänä lähteä :?:

Kyllä Webaston käyttö tietenkin on suositeltavampaa. Jos panee 30-45 min ennen lähtöä Webaston päälle, niin voi mennä lämpimään autoon ja auto toiaan starttaa kuin kahvitauon jälkeen.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

:idea: Tää on varmaan paras vinkki :lol: :?:

Eikä tarkoitettu tosikoille :mrgreen:

Siirrä autosi tänne Portugalin etelärannikolle niin auto starttaa paljon helpommin, eikä sormetkaan jäädy 8)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
nokivasara
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
Location: Österbotten

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Joissakin Boschin rivipumpuissa...ainakin Mersun 5.7 litraisissa kutosissa eli esim. MB913:ssa on pakkosyöttö rakennettu automaattiseksi pumppuun. Syöttö menee päälle, kun painaa kaasun pohjaan ylhäältä asti hitaasti. Mekanismin pystyy säätämään pumpun päältä säätöhammastangon yläpuolella olevasta tulpan peittämästä reijästä. Kun tuo pakkosyöttö on kunnossa, pyörähtää suoraruiskudiesel aina käymään.
Mersuissahan on vakiona myös eetterin annostelulaite. Sama vaikutus on, jos antaa eetteriä suoran imusarjaan. Siinä touhussa pitää olla varovainen, ettei kone tule "riippuvaiseksi" tästä huumeesta. Se nimittäin tapahtuu yliannoksilla todella helposti. Eetterin antamat paineiskut levittävät ylimmän puristusrenkaan uraa ja sen jälkeen douppingriippuvuus on valmis.
Eetteriä saa vapaasti apteekista. Semmonen 1-2ml vaikka pipetillä annettuna on sopivan tehokas mutta turvallinen annos näille isoille kutosille. Eetteriä voi laimentaa vaikka naftalla tai tenulla hiukan, jos teho pelottaa. Apteekista saatavat vanhanajan Kamferitipat on myös tehokkaita. Kamferissa on eetteriä seassa n.30-40%.
Näillä dieseli käynnistyy sitten vaikka neljästäkympistä. Kokeilkaa pikku annoksella.
Avatar
manuaudio
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

hmm.. auto seisonut viikon +9 asteisessa hallissa. stroco huusi tunnin ja moottorin lämpömittarikin tapitti jossain 80° kantturoissa. olis aikaisemmalla kokemuksella pitänyt lehtee ihan tosta vaan käymään ilman suurempaa savuttamista.. mut eipäs lähtenytkään. joutu sahaamaan pakkosyötön kanssa ihan tosissaan että läksi ja savupilvi hallissa oli sen mukainen.. mikähän mahurin mahaan on mahtanut tulla.. mitään rermontin tynkää ei ole täs välis tehty..
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pakko olla jotain ilmavaivan tapaista. Onko vuotanu ilmaa polttoainejärjestelmään? Onko siirtopumppu kunnossa?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
manuaudio
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

pitäisköhän hakea cuplatonia apteekista.. ei maar täytyy tsekata noi pumput ja lekut liittimineen
Avatar
manuaudio
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

joo joku tilapäinen ilma häriö siel täytyi olla ku nyt lähti -10 pakkasesta 30 min strocolämmityksellä että heilahti..
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Näin meillä:


Kuva
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei ole tullut tuota Mersun pilottia koskaan eetterillä kokeiltua. Kojelaudassa on pumppu, jolla litkua voi annostella imusarjaan - ohjeessa on muistaakseen "pumppaa samaan aikaan kun käynnistät" Saa olla aikamoinen jonglööri, jos pilkkihaalari päällä onnistuu. On senverran kimurantissa paikassa pumpun hantaaki. Sitä kun vispaa niin rystyset hakkaa tuulilasiin ja toinen käsi hapuaa gorillamaisella otteella virtalukkoa...

Muutaman kerran olen laittanut sytkärin täyttöpullosta butaania Start pilotin letkuun - on helpottanut kummasti koneen ensipyörähdyksiä pakkasaamuna. Tätä keinoa on tullut pari kertaa käytettyä, kun olen unohtanut laiskuuttani laittaa roikan kiinni tolppaan edellisenä iltana.

Parhaiten Pullakaappini lähtee käyntiin pakkasella, kun sahaa ensin lusikka pohjassa muutaman sekunnin ja pitää samanmoisen tauon ja sitten puolikaasulla uusi sahaus. Pytty kerrallaan ne kiipeää mukaan ja kynttilän haju katoaa tuulen mukana pihasta. Akut kannattaa pitää hyvässä latingissa - muuten kuuluu pelkästään vaimea "kliK" ja ainoastaan radio käynnistyy...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja 3510 »

Kyllä Joroislaisten poikien Stroco toimii hienosti Ps: Olis kaasulaitteita purettu asuntovaunusta Ilmoitus myytävän palstalla Hyvää ystävän päivää kaikille kylä hulluille
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Tänään:

Webasto käyntiin, kävi n. 15 min ja sammui... no arvasinhan minä, akut tyhjät.

CTEK 24V/14A kiinni, annoin olla n. 10 min ja laitoin webaston uudestaan päälle.

Odotin ehkä 30min ja kävin kokeilemassa, ilman mitään cold start tai muuta niin lähti kun palmun alta (vaikka on kesälöpöä tankissa). Asteita oli jotain siinä -9 tai -10...

Ei meinannut ensin öljypaineet olla, mutta sammutin kerran välillä ja kokeilin uudestaan niin sammu valo tyhjäkäynnillä, mutta vähän kaasua kun antoi niin taas syttyi. Jätin vähän aikaa tyhjäkäynnillä ja sitten pystyi jo antamaan kaasua.

Ei muuten savuttanut melkein ollenkaan kun laitto käyntiin, vaikka tämä onkin volvo
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

scanialla viikonloppuna ajelin, aamukäynnistykset samalla tavalla jokapäivä, ensin sahaamista, sit ontuen lähtee käymään pytty kerrallaan. ja savua hirmuisesti.
tuskinpa tollanen kuuluu olla, ku pakkasta vain ~10 astetta.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jatketaan tähän, kun on nyt tullut enemän kylmäkäynnistyksiä. Käynnistin eräänä iltana -8 asteessa ja hyvinhän se lähti, vaikka heräsi perinteisesti pytty kerrallaan. Tänään Webasto oli päällä 13 min ja samasta pakkasesta lähti heti kaikilla kuin kahvitaupon jäljiltä :D Eli ainakin Scania 82 tykkää lyhyestäkin Webastolämmöstä. Vesi kun kiertää suoraan kansiin, niin auttaa näköjään todella paljon :idea:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

-20 c pakkasta Syötteellä viime viikonloppuna ja Volvo ekalla 10sek startilla käyntiin :D

varmaan vähän auttoi kun hommasin Bauhausista sellasen metrin pitkän 1000w terassilämmittimen. Justiin sopivan mittainen lämmitin kuuspyttyseen mahuriin ja parista saunapuusta syntyi jalusta jolloin säteilylämpö lämmitti kannet ja imusarjan sekä jotain koneen alla olevaa putkia. Savun hälvettyä löysimme pihalta linja-auton :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

:lol: Kyllä ehdottomasti varmin tapa talvella on käynistää bussi on palmun alta :mrgreen:

Kokemuksen rintaäänellä Algarvestakaj :wink:
Liitteet
IM000954.JPG
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
santtu1207
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Syys 2006 16:21
Truck: scania 112
Location: Köyliö
Member id: 006

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja santtu1207 »

:roll: Joo webastoidea muuten bueno mutta ku ei tahdo lähteä käyntiin ennen ku on käyttäny mottia ensin. PS. akut on uudet :lol: Mikähän lie tarkoitus sillä parin litran säiliöllä siinä strocon päällä?
-Lyyli-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

santtu1207 kirjoitti:Mikähän lie tarkoitus sillä parin litran säiliöllä siinä strocon päällä?
Onkos siinä se polttoaineen paluuputken päiväsäiliö vai onko ilmauskello, jolla poistuu ilmat takaisin paisuntasäiliöön?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
santtu1207
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Syys 2006 16:21
Truck: scania 112
Location: Köyliö
Member id: 006

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja santtu1207 »

luulisin että paluuputken päiväsäiliö. Siitä lähtee letku jonnekkin jossa on välissä joku isompi ruuvi,olisiko joku ilmausjutska. Mitäs se päiväsäiliö tahtoo sanoa? Ku on niin poropeukalo näissä vielä!!!!!!!Et voi jee
-Lyyli-
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja 3510 »

eikö se stroco ollut juuri huollossa jollei toimi vie takaisin huoltoon
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tutkin tuota imusarjaa siitä viisastuneena että paljon auttaa terassilämmitin kylmäkäynnistykseen ja kylmänä savuttamiseen. No en löytänyt mitään johtoja mistään joka menisi tuolle imusarjan esilämmittimelle. Turbon jälkeen mutkassa on sellaiset ruuvinkannat jotka vaikuttaisi joiltain navoilta, ovat ilmeisesti niitä vastuksen napoja? Kun painan "Starter Heater" nappulaa, kuuluu kolahdus jostain, keltainen valo palaa aika kauan ja sitten starttia. Tuota niin, olenko turhaan istunut aina valoa katsomassa jos sinne imusarjan vastukselle ei menekään johtoa :oops: Millaiset johdot siihen pitää mennä ja tarkalleen ottaen mihin kohti? Ja mistä ne lähtee? Rele löytynee kolahdusta etsimällä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä minun Volvo lähtee -10 -15 ihan ilman Wepastoakin, minutin hehku kun hehkuvalo sammuu kuuluu kolahdus ja kun starttaa niin heti lähtee jokapytyllä ja ei tarvitse lähteä savua pakoon, savuttaa tosi vähän. Tietysti akuissa pitää olla virtaa, että pyörittää kunnolla.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Velu
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Maalis 2009 07:49
Location: Kajaani

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja Velu »

Minulla on tallilla tuollainen Volvon vastuksellinen imusarja. Ulkopuolelle tulee kolme ruuvia. Yhteen tulee virta, yksi on kytketty maihin ja keksimmäiseen ei tule 24v järjestelmässä mitään. Jos tuota käytettäisiin 12V, järjestelmässä, niin silloin keskimmäiseen tulisi 12v ja reunimmaiset maihin.

Mittaamalla selviää, mikä on 24 voltille sopiva ruuvi ja samalla tietysti vastuksen kunto. Oikea ruuvi on se, jossa on suurin vastus. Tehontarve tuolla vehkeellä on julmettu, joten alkuperäinen kaapeli näkyy olevan sellaista 25-35 neliöistä. Jos vastus toimii, niin mittaristossa kuuluu samalla muiden merkkivalojen himmetä vastuksen kytkeytyessä juuri kovan tehon tarpeen takia.

Kuvaa ei tuosta vehkeestä ole tähän liittää, mutta sellainen ritilä siellä on sisällä. Kokeilin sitä irrallaan ja se kyllä todella lämpiää. Toiminta muistuttaa lähinnä grilliä. Käsittääkseni tuota käytetään oikeaoppisesti siten, että ensin hehkutellaan se 50s - minkä se valokin palaa, sitten uudestaan hehkutusnappia ja kone käyntiin. Näin saadaan jälkihehkutukskin, joka vähentää kylmässavutusta ja parantaa käyntiä. Hehkunappia voi toki painaa uudestaan vasta koneen käynnistyttyä, jääpä silloin kaikki virta startille. Kuorma-autoissa tuon toiminta on virta-avaimessa, jossa on hehkutusasento käyntiasennon ja starttiasennon välissä. Jälkihehkutus tulee siis tehtyä aina automaattisesti. Järjestelmässä on lämpökytkin, joka estää lämpimän koneen turhan hehkutuksen.

Vähemmän virtaa kuluttava vaihtoehto olisi liekkitulppa, mutta sitä ei Volvo käytä. Helppo ja halpa asentaa jälkikäteenkin. Scania ei tarvitse hehkutusta ollenkaan, vaikka ainakin kuorma-autoihin on saanut lisävarusteena liekkikäynnistystä.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Velu kirjoitti:Scania ei tarvitse hehkutusta ollenkaan.
Ei niin! :D Oma 113 lähti -17 asteessa käyntiin ilman hehkua tai lämmitystä nikottelematta, hieman pukkas savua mutta ei niin paljon että palokuntaa ois kukaan soittanut paikalle :wink:
Vastaa Viestiin