Miten olette hoitaneet matkailuautokäytössä "pääoven" lukituksen? Normaalistihan se lukitaan riippulukolla ulkopuolelta mutta mitenkäs sitten kun sisällä asutaan? Oisko jollakin laittaa vaikka kuvaa toteutuksesta? Ois turvallisemman tuntuista nukkua kun tietää että ovi on lukossa
Itse olen miettinyt ketjuja ja muita virityksiä mutta mitään hyvää ajatusta ei ole vielä löytynyt.
En tiedä tarkalleen mitä tarkoitat vippiovella. Yhden bussin tiedän, mihin murtomiehet meni keskiovesta paineiden laskettua. Sellainen ulospäin ja sivulle tuleva ovi. Ilmeisesti sellainen? siinä sen jälkeen kuulemma on vedetty liinalla kiinni.
Meillä on sellainen sisäänpäin kääntyvä ovi, siinä olen pitänyt lautaa porrasaskelmaan nojalleen.
jeepster kirjoitti:En tiedä tarkalleen mitä tarkoitat vippiovella. Yhden bussin tiedän, mihin murtomiehet meni keskiovesta paineiden laskettua. Sellainen ulospäin ja sivulle tuleva ovi. Ilmeisesti sellainen? siinä sen jälkeen kuulemma on vedetty liinalla kiinni.
Meillä on sellainen sisäänpäin kääntyvä ovi, siinä olen pitänyt lautaa porrasaskelmaan nojalleen.
Itseasiassa molempiin ovityyppeihin pitäisi löytää ratkaisu. Lauta kuulostaa yksinkertaiselta ja toimivalta
Eikös niissä ovissa ole lukot jo valmiina? Ainakin ulkopuolelta lukittava on yleensä etuovessa, siihen mekanismiin on helppo väsätä sisäpuolinen lukitus. Takaovissa on yleensä sisäpuolinen lukko jo valmiina.
Puu Tiainen kirjoitti:Eikös niissä ovissa ole lukot jo valmiina? Ainakin ulkopuolelta lukittava on yleensä etuovessa, siihen mekanismiin on helppo väsätä sisäpuolinen lukitus. Takaovissa on yleensä sisäpuolinen lukko jo valmiina.
Mulla etuovessa "kotimallin" turvalukon helat oven molemmin puolin, mut sisuskalut eli lukkopesä puuttuu, alareunassa munalukon paikka. Ovi edessä sisään taittuvaa mallia.
Mutta takana Wegman-tyyppinen ovi kuten manuuvaali sanoo, jotta miten tälläisen sivulle aukeavan saisi lukittua kun se tipahtaa paineiden lasketta alas ja on avattavissa helposti sen jälkeen käsin. Onko joku patentoinut lukkoa niin että sen saisi lukkoon ja auki tarvittaessa ilman paineita? Mitään lukkoa ei ole.
Tuo vippiovi on hyvä, mutta sen käsikäyttö on hiukan ongelmallista. Että oven saa kunnolla kiinni, pitää sitä nostaa ylös. Tällöin karmeissa olevat kiilat kiristävät oven tiivistettä vasten ja sitten sitä ei avaa kukaan, ei sisältä eikä ulkoa. Mutta eipä tule myöskään hyttyset sisälle.
Yritin Setrassa löytää ratkaisua vippiovimekanismiin, että olisin voinut käsin kammeta oven yläasentoon ja lukita sen ylös. Mekanismissa on pysty paineilmasylinteri, joka ensin pyöräyttää oven kiinnni ja nostaa sen ylös. Tuo pyöräytys sylinterillä toimii samalla periaatteella kuin vanhan ajan pumppumeisseli. Enpä saanut käsin liikkumaan ylös. Ratkaisu on pieni erillinen kompura, jolla ovi toimii mukavavasti parkissakin.
Mutta se lukitus. Oven putoaminen on vain estettävä. Minulla on tuollainen Puu Tiaisen esittämä luukun lukon tapainen mekanismi. Kun kahvasta kääntää, vastaa rautatanko oven kynnyspalkkiin ja lukitsee oven ylös. Kun paineet on vähissä, ovi lepää koko painollaan lukituksen päällä. Tämä on oleellista huomata kun suunnittelee mekanismia, jotta sen saa sitten avattua.
Tuo vippiovi on hyvä, mutta sen käsikäyttö on hiukan ongelmallista. Että oven saa kunnolla kiinni, pitää sitä nostaa ylös. Tällöin karmeissa olevat kiilat kiristävät oven tiivistettä vasten ja sitten sitä ei avaa kukaan, ei sisältä eikä ulkoa. Mutta eipä tule myöskään hyttyset sisälle.
Yritin Setrassa löytää ratkaisua vippiovimekanismiin, että olisin voinut käsin kammeta oven yläasentoon ja lukita sen ylös. Mekanismissa on pysty paineilmasylinteri, joka ensin pyöräyttää oven kiinnni ja nostaa sen ylös. Tuo pyöräytys sylinterillä toimii samalla periaatteella kuin vanhan ajan pumppumeisseli. Enpä saanut käsin liikkumaan ylös. Ratkaisu on pieni erillinen kompura, jolla ovi toimii mukavavasti parkissakin.
Mutta se lukitus. Oven putoaminen on vain estettävä. Minulla on tuollainen Puu Tiaisen esittämä luukun lukon tapainen mekanismi. Kun kahvasta kääntää, vastaa rautatanko oven kynnyspalkkiin ja lukitsee oven ylös. Kun paineet on vähissä, ovi lepää koko painollaan lukituksen päällä. Tämä on oleellista huomata kun suunnittelee mekanismia, jotta sen saa sitten avattua.
T. J.
Mulla toi lukitus toimii siten että kun ovi on vaikka auki ja koitat rajottaa sen liikettä niin seuraava liike on ylös. Eli jalka väliin niin alkaa seuraavaksi painaa jalkaa ja nousta ylös... Kai sinne joku ruma peräkärrylukko täytyy laittaa jolla saa pysymään ylhäällä ja lukossa. Mutta kiireen sattuessa sitä ei kukaan saa avattua kun ovi roikkuu mekaanisen lukon takana. Tietenkin jos viilaa lukituksen niin että tyrkätessä sisältä ovi pääsee putoamaan alas ja aukeamaan...
ekaa kertaa kun sisussa oli tarkoitus nukkua samaa ihmettelin...
vieressä sattui olemaan roskalavalla kakkoskakkosen pätkä jonka työnsin ohjuritangon väliin
vähän päätä piti ohentaa vuolemalla
se pulikka taitaa olla edelleenkin hattuhyllyllä tallessa
Tuossa kirjastoautossa on nappi, josta saa muut painonapit pois pelistä. eli ovi ei ainakaan aukea ulkoa nappia painamalla. Sitten jos paine laskee kylliksi, oven saanee vääntämällä auki ilman nappiakin, mutta kyllä tuo kytkentä auttaa ainakin lyhemmillä nokosilla
Tänään varsin kokeilin kun menin autolle miten tuo takaovi käyttäytyy kun paineet on laskeneet. Noh, sehän aukesi kun vain käänsi auki Eli ei minkään valtakunnan voimaa edes tarvinut käyttää
Nyt täytyy hommata siihen joku salpa jä vähän äkkiä, eihän sitä noin uskalla seisottaa missään.
Etuoven ajattelin ratkaista jeepster:in ehdottamalla tavalla eli laudanpätkällä
haaveilija kirjoitti:Tänään varsin kokeilin kun menin autolle miten tuo takaovi käyttäytyy kun paineet on laskeneet. Noh, sehän aukesi kun vain käänsi auki Eli ei minkään valtakunnan voimaa edes tarvinut käyttää
Nyt täytyy hommata siihen joku salpa jä vähän äkkiä, eihän sitä noin uskalla seisottaa missään.
Etuoven ajattelin ratkaista jeepster:in ehdottamalla tavalla eli laudanpätkällä
Etuovessa sulla näyttää olevan lukko valmiina, oven sisäpuolella on luukku johon voi rakentaa kätevän lukituskahvan.
Oletko ihan varma, ettei takaovessa ole lukitusta sisäpuolella?
Puu Tiainen kirjoitti:Etuovessa sulla näyttää olevan lukko valmiina, oven sisäpuolella on luukku johon voi rakentaa kätevän lukituskahvan.
Oletko ihan varma, ettei takaovessa ole lukitusta sisäpuolella?
Etuoven lukko on rikki ja sisäpuoleltakin taitaa olla helyt heitetty mäkeen, en ala sitä enään herätteleen henkiin. Ulkopuolella on hyvä munalukkosysteemi, se on hyvä silloin kun ulkoapäin lukitaan.
Takaovesta en löytänyt mitään lukituksen tapaistakaan, sinne ajattelin laittaa sen lukkosalvan kun takaovi on nykyään piilossa ja siitä ei kuljeta joten epäesteettisyys ei ole ongelma
Kumpaankin oveen liimasin pirunäkäisen Rottweilerin kuvan ja on kyllä lisänä tuo lautapönkkä, mutta muutenkin tämä lukitus on näissä vanhoissa busseissa ongelma. Taka tavaratilan oven lukot kaikki rikki ja siellä on monesti hyvin arvokasta tavaraa ja nuo sivuluukut eihän niissä ole mitään lukkoja, tuommoinen sopiva neliskanttinen rauta niin aukiaa helposti ja isolla ruuvimeisselillä aukiaa myös ja sieltäkin löytyy arvokastatavaraa. Sitten polttoainetankin korkki ei siinäkään ole sitä suojaläppää ollenkaan, kukavaan saa senkin auki ja voi työntää sisään jotain vaikka hiekkaa. Kyllä täytyy siihenkin jokin omatekoinen läppä laittaa joten kovasti on näitä lukitusongelmia.
moro täältä hollannista. saksalais firman setra doubledecker autoon on väsätty numerolukko ulkopuolelle ja napista aukeaa sisäpuolelta. aika kätevän oloinen keksintö ollut ainakin toistaiseksi. kunnes joku sen koodin unohtaa tai kertoo jollekkin asiattomalle.
Minä korvasin toimimattoman lukon ulkoa sileellä pultilla ja sisäpuolelle tein kahvan joka hitsasin lukkomekanismiin kiinni ja maalasin mustaksi jotta se ei näkyisi ulkoa Vanha lukkopesä poistettu ja korvattu pultilla.