Pientä raporttia Primus-pannun toiminnasta talvisessa myräkässä
Laatikkoprojektin aikana piti laskea koko jäähdytysjärjestelmä viimeistä tippaa myöten tyhjäksi. Joten ilmaussysteemit tuli testattua. Muuttelin syksyllä tuon pannukytkennän niin että pannulta lähtee menoputki pattereihin ensin alaspäin n. 30cm josta koukkaa ylös patterilinjaan. Näin muodostuu pannuun ilmapussi, joka ilmautuu pannun yläosassa menovesiputken juuressa olevasta ilmanipasta erillistä ohutta letkua pitkin Volvon omaan paisuntasäiliöön johon se ilma kertyy. Samalla tavalla se korinrakentajakin on patterikierron ilmauksen ratkaissut tällaisesta ilmauspöniskästä. Tällä ratkaisulla Primuspannun nesteet ei aiheuta mitään ylimääräistä tarkistelua koskapa säiliö on yhteinen ja Volvon oma summeri soi jos neste vajenee alle anturin pinnan
Laittelin sit nesteet koneeseen. Kone käyntiin, Primuksen pumppu päälle ja 10 litraa lisää vielä. Kova mulina ja molske kuului paisuntasäiliöstä kunnes summeri pyysi vielä jonkun litran lisää. Patterilinjaan viimeiseen mutkaan asennetusta automaattipoistimesta korkki raolleen. Sitten koeajo automaatilla joka huutaa kivasti pidempiä vetoja, siinä lähti ilmat kerralla, kun automaattipoistin ei enää yskinyt, korkki tiiviisti kiinni ja ilmaus oli kerralla valmis, edes pattereiden ilmaruuveihin ei tarvinnut koskea
Sitten kokeilemaan kuinka pannun avulla tarkenee. Tää meidän autohan on väliovilla varustettu joten sen voi jakaa kolmeen osastoon, matkustamoon, keittiöön ja makuuhuoneeseen. Sauna on erillään mutta sinne kuljetaan ulkokautta eikä siellä ole pattereita. Pannussa pitäis olla täysillä kolmella polttimella tehoa reipas 6 kW. Vaihdettiin kaupasta täydet kaasupullot, napsautettiin pannu tulille ajon jälkeen, lähti muuten 2 sekunnissa pöhisemään 3kk tauon jälkeen. Töpsölit irti sähköverkosta, makuupussit mukaan ja kömmittiin nukkumaan, ulkona -7 ja sellainen sivutuuli pannun ilmanpoistoritilää vasten että auto heilui

Lunta tuli taivaan täydeltä.
Tilanne aamulla:
Makuuhuoneessa 20 astetta, keittiössä 19 ja keulan matkustamossa 17. Ikkunat sisältä aivan kuivat, tosin testausjoukkue koostui kahdesta henkilöstä vain

Pattereiden menovesi pysyi siinä 55 ja 60 asteen välillä. Pannu ei sammunut vaikka tuuli oli todella kova. Termostaattihan on saattanut pudottaa yhden polttimen kerrallaan poiskin, tämähän on täysautomaattinen vehje

mutta luulenpa että on tainnut polttaa kaasua yhtä kyytiä koko yön täydellä teholla. Kaasun kulutuksesta en osaa sanoa vielä mitään varmaa. Kolmas kaasupullo on menossa ja kyllä sitä on käytetty melko paljon joten en pidä kaasunkulutusta minkäänlaisena ongelmana ainakaan. Hommasin tuulilasille vielä semmoisen thermopeitteen ulkopuolelle lasia vasten, joka saattaa nostaa sisälämpöä vielä tuosta, en sitä nyt käyttänyt kun pitäis saada vanhin tyttö ompeleen sen reunat ja kiinnnitysnauhat

siinä voi kyllä kestää ennenkuin singeri soi
Kyllä nyt on mukava käyttää Volvoa hiihto ja mäenlaskureissuihin talvella. On sisällä lämmintä ja lohkolämmittimen avulla lähtee savuamatta käyntiin. Ja lohkolämmitintä voi käyttää aggrekaatilla.