uusia ukkoja remmiin

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
retaleet
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Marras 2009 11:11
Truck: volvo carrus
Location: ristiina

uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja retaleet »

HELLOU.Tuli hommattua tossa porukalla vanha krjasto-auto-89 volvon b10.Hänet on rekisteröity erikoisajoneuvoksi nyt meinattiin alkaa rakentamaan matkailu-ajoneuvoksi 1+8 Painoa löytyy noin 14500kg ja rekisteriotteessa on huomautus (kirjoja mukana 2000kg)Ilmeisesti pakko muutoskatsastaa matkailu-ajoneuvoksi?Näitä kysymyksiä muuten alkaa sit tulemaan joka hemmeti asiasta koskien kyseistä härveliä.Pitäs olla kuitenki suht iisi remppa koska valmiina on webasto,ulkoinen sähkö(tosin 3vaiheinen)tasanen lattia ja wc,ym.härpätintä. :twisted:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei muuta kuin tervetuloa! Kysymyksiin monesti löytyy vastaus hakua käyttämällä, mutta toki moni vastaus on kysymystä vailla =)
Ei kai sitä autoa ole pakko rekisteröidä miksikään, mutta jos mieli C-kortilla ajella, niin helpoin on tehdä siitä M1 henkilöauto. Eli matkailuauto, ja sen parin makuupaikan ja jauhesammuttimen + keittomahdollisuuden sekä liinavaatekaapin lisäksi tarvitset vain reipasta mieltä!
Edit: olisiko tämä se tuusulasta pelastettu yksilö?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
retaleet
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Marras 2009 11:11
Truck: volvo carrus
Location: ristiina

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja retaleet »

Tää härveli on ristiinasta.Laittelen kuvia kunhan päästään kunnolla hommiin.
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Ensi vuonna sattaa olla niin että yli 3500kg painavat erikoisajoneuvot ovat verovapaita käyttövoimaveroa lukuunottamatta. Ehkä kannattaa miettiä pitääkö erikoisautona. Onko siitä kukaan ole kiinnostunut onko mukana vain pari Aku Ankan taskukirjaa vai koko kirjasto ?
T:Masa
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

65-14 kirjoitti:Ensi vuonna sattaa olla niin että yli 3500kg painavat erikoisajoneuvot ovat verovapaita käyttövoimaveroa lukuunottamatta. Ehkä kannattaa miettiä pitääkö erikoisautona. Onko siitä kukaan ole kiinnostunut onko mukana vain pari Aku Ankan taskukirjaa vai koko kirjasto ?
Tämähän riippuu katsastusmiehestä, täällä foorumillakin tais olla juttua että kun käyttötarkoitus on muuttunut niin menettää erikoisauto-luokituksen. Eihän se ole enää kirjastoauto, vaikka kuinka väittäisi, mutta onhan noita pajerojakin mennyt huoltoautoina tjms. kun takaluukussa on 4cm ruuvipenkki.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pohdi sitäkin olisiko kuorma-autona mitään järkeä:

- vakuutusmaksut
- dieselverot
- päästö/ omistamisvero (suuret matkailuautot 485e/v)

Mulla on käytettyjä varaosia kyseiseen alustaan. Tervetuloa foorumille!
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tervetuloa forumille.

Yritä pitää erikoisautona. Pari kirjaa mukaan katsastukseen. Ei ole inssin asia pohtia mihin sitä käytetään. Kunhan erikoisehdot täyttyvät.

Minun MB609 EA/huoltoautossa on ehtoina kaapelikelateline, kattoteline, peltipohja ja 1+4 hlö. eli ruuvi seinällä, kattotelineet takapaksin turkkipeltilattialla. Auton sisusta muistuttaa erehdyttävästi matkailuautoa.

Olen käyttänyt autoa kolmena vuonna katsastuksessa ja koskaan ei ole inssi piipannut erikoisehdoista. Edellinen omistaja sanoi, ettei hänelläkään ollut asian kanssa ongelmia. Viimeisin katsastus tapahtui noin kuukausi sitten ja päästöveron lakimuutos oli jo silloin julkistettu.

Ainoa mikä tuossa kirjastoauto/EA:ssa voi tulla ongelmaksi on paikkaluvun korotus. Ovat yleensä 1+1. Muutosinssi saattaa silloin katsoa koko laitosta uudessa valossa.

Onnea ja jaksamista sekä hyviä hetkiä uuden harrastusvälineen kanssa :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tervetuloa joukkoon kylähulluun :D
Vastauksia löytyy varmaan joka lähtöön , vastaajissa on Ammattimiehiä ja "ammattimiehiä" . Sen kuka mihinkin joukkoon kuuluu :?: voit päätellä kun seuraat foorumia jonkin aikaa :)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jep ! Tervetuloa vaan :D Paljon on tosiaan asiaa käsitelty aikojen saatossa täällä foorumilla, eli aikas paljon saa tietoo jos jaksaa lueskella :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja B9M »

retaleet kirjoitti:HELLOU.Tuli hommattua tossa porukalla vanha krjasto-auto-89 volvon b10.Hänet on rekisteröity erikoisajoneuvoksi nyt meinattiin alkaa rakentamaan matkailu-ajoneuvoksi 1+8 Painoa löytyy noin 14500kg ja rekisteriotteessa on huomautus (kirjoja mukana 2000kg)Ilmeisesti pakko muutoskatsastaa matkailu-ajoneuvoksi?Näitä kysymyksiä muuten alkaa sit tulemaan joka hemmeti asiasta koskien kyseistä härveliä.Pitäs olla kuitenki suht iisi remppa koska valmiina on webasto,ulkoinen sähkö(tosin 3vaiheinen)tasanen lattia ja wc,ym.härpätintä. :twisted:
Tervetuloa mukaan hullujen joukkoon :lol: Ei pysy auto erikoisajoneuvona kun joudut muutoskatsastamaan. Matkailuauto helpoiten tai ehkä linja-auto voi olla mahdollinen uusi luokka. Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari
#048
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

B9M kirjoitti: Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari
Mistähän vedetään raja mikä on matkailuvarustusta. Monessa rekan nupissa on vuodepaikkoja, istuimia, pöytä, säilytystiloja, mikro, kahvinkeitin, lämmitys, ym tarpeellista. Keittomahdollisuusko estää? Vai mikä? Kyllä rekat on monestikin melko lähellä matkailuvarustusta :roll:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
LT 28
Tosi harrastaja
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Elo 2006 16:32
Truck: Mersu 508
Location: Rajamäki
Member id: 17
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja LT 28 »

Ei mikään mahdoton kuormaautoks. Itellä 508 mersu ka matkailuvarustuksella ja homma jäi katsa-
tuksessa kiinni kun oli takaovet hitsattu ja perään tehty matala tavaratila(tavaratilan pitää olla lattiasta kattoon ja kuskin
selkänojasta olikohan 2,5m päässä pitää olla seinä jos en väärin muista)kannattaa kysyä virkamieheltä.
Hyvää joulua ja paljon kilsoja ens vuodelle.
Toivottaa Pikkumyy IITA JA PENA
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja B9M »

Lahti32 kirjoitti:
B9M kirjoitti: Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari
Mistähän vedetään raja mikä on matkailuvarustusta. Monessa rekan nupissa on vuodepaikkoja, istuimia, pöytä, säilytystiloja, mikro, kahvinkeitin, lämmitys, ym tarpeellista. Keittomahdollisuusko estää? Vai mikä? Kyllä rekat on monestikin melko lähellä matkailuvarustusta :roll:
Nupissa on kyllä, mutta tavarankuljetustila on sitten kanssa joko kopissa tai puoliperävaunussa. Irja I on kuorma-auto ja Mimyy joutui muutoskatsastamaan kuorma-auton matkailuautoksi :?: Koppa ohvia tarjoan joka saa matkailuvarustuksella olevan linja/kirjasto-auton muutoskatsastettua kuorma-autoksi. Tv. Ari
#048
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.

Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.

Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Chevyx2
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Maalis 2008 22:27
Location: Tuusula

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Chevyx2 »

Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
Missään pykälässä ei nykyään enää mainita kuorma-autoissa olevan tavaratilan tilavuutta, ainoastaan kantavuus ratkaisee. Mieti esim. ns. bussisisustalla olevia kevytkuorkkeja esim. Sprinterit Transitit jne. penkkejä koppi täynnä (max.8matkustajaa) ja takana pieni romuloota tavaratilana, sama Suburbanien kohdalla. Eli ainakin nykyään kuorma-autoissa ratkaisee kantavuus, ei kuormatilan kuutiot...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Chevyx2 kirjoitti:
Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
Missään pykälässä ei nykyään enää mainita kuorma-autoissa olevan tavaratilan tilavuutta, ainoastaan kantavuus ratkaisee. Mieti esim. ns. bussisisustalla olevia kevytkuorkkeja esim. Sprinterit Transitit jne. penkkejä koppi täynnä (max.8matkustajaa) ja takana pieni romuloota tavaratilana, sama Suburbanien kohdalla. Eli ainakin nykyään kuorma-autoissa ratkaisee kantavuus, ei kuormatilan kuutiot...
Eli tuo minun 12m pötkö käy kuorkiksi, kun kantavuutta on? Auto painaa 6500kg ja kokonaispaino on 15,5t, jopa 9t taka-akselipaino on sallittu. Eli koppi sais olla ennallaan ja tavaratila riittää kuorma-autoksi?
Tosin kaverilla on kuorma-auto spritteri, johon teki jakkarat ja oleskelutilan, mutta piti sitä koppitilaakin jäädä, ja auto on edelleen 1+2. Toki on sillä kuljettu 8 hlö kuormalla, en silti tiedä miten sami ja siilo siihen suhtautuu kun pysäyttää?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: uusia ukkoja remmiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin