
uusia ukkoja remmiin
uusia ukkoja remmiin
HELLOU.Tuli hommattua tossa porukalla vanha krjasto-auto-89 volvon b10.Hänet on rekisteröity erikoisajoneuvoksi nyt meinattiin alkaa rakentamaan matkailu-ajoneuvoksi 1+8 Painoa löytyy noin 14500kg ja rekisteriotteessa on huomautus (kirjoja mukana 2000kg)Ilmeisesti pakko muutoskatsastaa matkailu-ajoneuvoksi?Näitä kysymyksiä muuten alkaa sit tulemaan joka hemmeti asiasta koskien kyseistä härveliä.Pitäs olla kuitenki suht iisi remppa koska valmiina on webasto,ulkoinen sähkö(tosin 3vaiheinen)tasanen lattia ja wc,ym.härpätintä. 

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: uusia ukkoja remmiin
Ei muuta kuin tervetuloa! Kysymyksiin monesti löytyy vastaus hakua käyttämällä, mutta toki moni vastaus on kysymystä vailla =)
Ei kai sitä autoa ole pakko rekisteröidä miksikään, mutta jos mieli C-kortilla ajella, niin helpoin on tehdä siitä M1 henkilöauto. Eli matkailuauto, ja sen parin makuupaikan ja jauhesammuttimen + keittomahdollisuuden sekä liinavaatekaapin lisäksi tarvitset vain reipasta mieltä!
Edit: olisiko tämä se tuusulasta pelastettu yksilö?
Ei kai sitä autoa ole pakko rekisteröidä miksikään, mutta jos mieli C-kortilla ajella, niin helpoin on tehdä siitä M1 henkilöauto. Eli matkailuauto, ja sen parin makuupaikan ja jauhesammuttimen + keittomahdollisuuden sekä liinavaatekaapin lisäksi tarvitset vain reipasta mieltä!
Edit: olisiko tämä se tuusulasta pelastettu yksilö?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: uusia ukkoja remmiin
Tää härveli on ristiinasta.Laittelen kuvia kunhan päästään kunnolla hommiin.
- 65-14
- Sponsori
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
- Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
- Location: Turun seutu
- Member id: 22
Re: uusia ukkoja remmiin
Ensi vuonna sattaa olla niin että yli 3500kg painavat erikoisajoneuvot ovat verovapaita käyttövoimaveroa lukuunottamatta. Ehkä kannattaa miettiä pitääkö erikoisautona. Onko siitä kukaan ole kiinnostunut onko mukana vain pari Aku Ankan taskukirjaa vai koko kirjasto ?
T:Masa
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: uusia ukkoja remmiin
Tämähän riippuu katsastusmiehestä, täällä foorumillakin tais olla juttua että kun käyttötarkoitus on muuttunut niin menettää erikoisauto-luokituksen. Eihän se ole enää kirjastoauto, vaikka kuinka väittäisi, mutta onhan noita pajerojakin mennyt huoltoautoina tjms. kun takaluukussa on 4cm ruuvipenkki.65-14 kirjoitti:Ensi vuonna sattaa olla niin että yli 3500kg painavat erikoisajoneuvot ovat verovapaita käyttövoimaveroa lukuunottamatta. Ehkä kannattaa miettiä pitääkö erikoisautona. Onko siitä kukaan ole kiinnostunut onko mukana vain pari Aku Ankan taskukirjaa vai koko kirjasto ?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: uusia ukkoja remmiin
Pohdi sitäkin olisiko kuorma-autona mitään järkeä:
- vakuutusmaksut
- dieselverot
- päästö/ omistamisvero (suuret matkailuautot 485e/v)
Mulla on käytettyjä varaosia kyseiseen alustaan. Tervetuloa foorumille!
- vakuutusmaksut
- dieselverot
- päästö/ omistamisvero (suuret matkailuautot 485e/v)
Mulla on käytettyjä varaosia kyseiseen alustaan. Tervetuloa foorumille!
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: uusia ukkoja remmiin
Tervetuloa forumille.
Yritä pitää erikoisautona. Pari kirjaa mukaan katsastukseen. Ei ole inssin asia pohtia mihin sitä käytetään. Kunhan erikoisehdot täyttyvät.
Minun MB609 EA/huoltoautossa on ehtoina kaapelikelateline, kattoteline, peltipohja ja 1+4 hlö. eli ruuvi seinällä, kattotelineet takapaksin turkkipeltilattialla. Auton sisusta muistuttaa erehdyttävästi matkailuautoa.
Olen käyttänyt autoa kolmena vuonna katsastuksessa ja koskaan ei ole inssi piipannut erikoisehdoista. Edellinen omistaja sanoi, ettei hänelläkään ollut asian kanssa ongelmia. Viimeisin katsastus tapahtui noin kuukausi sitten ja päästöveron lakimuutos oli jo silloin julkistettu.
Ainoa mikä tuossa kirjastoauto/EA:ssa voi tulla ongelmaksi on paikkaluvun korotus. Ovat yleensä 1+1. Muutosinssi saattaa silloin katsoa koko laitosta uudessa valossa.
Onnea ja jaksamista sekä hyviä hetkiä uuden harrastusvälineen kanssa
Yritä pitää erikoisautona. Pari kirjaa mukaan katsastukseen. Ei ole inssin asia pohtia mihin sitä käytetään. Kunhan erikoisehdot täyttyvät.
Minun MB609 EA/huoltoautossa on ehtoina kaapelikelateline, kattoteline, peltipohja ja 1+4 hlö. eli ruuvi seinällä, kattotelineet takapaksin turkkipeltilattialla. Auton sisusta muistuttaa erehdyttävästi matkailuautoa.
Olen käyttänyt autoa kolmena vuonna katsastuksessa ja koskaan ei ole inssi piipannut erikoisehdoista. Edellinen omistaja sanoi, ettei hänelläkään ollut asian kanssa ongelmia. Viimeisin katsastus tapahtui noin kuukausi sitten ja päästöveron lakimuutos oli jo silloin julkistettu.
Ainoa mikä tuossa kirjastoauto/EA:ssa voi tulla ongelmaksi on paikkaluvun korotus. Ovat yleensä 1+1. Muutosinssi saattaa silloin katsoa koko laitosta uudessa valossa.
Onnea ja jaksamista sekä hyviä hetkiä uuden harrastusvälineen kanssa

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: uusia ukkoja remmiin
Tervetuloa joukkoon kylähulluun
Vastauksia löytyy varmaan joka lähtöön , vastaajissa on Ammattimiehiä ja "ammattimiehiä" . Sen kuka mihinkin joukkoon kuuluu
voit päätellä kun seuraat foorumia jonkin aikaa 

Vastauksia löytyy varmaan joka lähtöön , vastaajissa on Ammattimiehiä ja "ammattimiehiä" . Sen kuka mihinkin joukkoon kuuluu


- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: uusia ukkoja remmiin
Jep ! Tervetuloa vaan
Paljon on tosiaan asiaa käsitelty aikojen saatossa täällä foorumilla, eli aikas paljon saa tietoo jos jaksaa lueskella 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: uusia ukkoja remmiin
Tervetuloa mukaan hullujen joukkoonretaleet kirjoitti:HELLOU.Tuli hommattua tossa porukalla vanha krjasto-auto-89 volvon b10.Hänet on rekisteröity erikoisajoneuvoksi nyt meinattiin alkaa rakentamaan matkailu-ajoneuvoksi 1+8 Painoa löytyy noin 14500kg ja rekisteriotteessa on huomautus (kirjoja mukana 2000kg)Ilmeisesti pakko muutoskatsastaa matkailu-ajoneuvoksi?Näitä kysymyksiä muuten alkaa sit tulemaan joka hemmeti asiasta koskien kyseistä härveliä.Pitäs olla kuitenki suht iisi remppa koska valmiina on webasto,ulkoinen sähkö(tosin 3vaiheinen)tasanen lattia ja wc,ym.härpätintä.

#048
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: uusia ukkoja remmiin
Mistähän vedetään raja mikä on matkailuvarustusta. Monessa rekan nupissa on vuodepaikkoja, istuimia, pöytä, säilytystiloja, mikro, kahvinkeitin, lämmitys, ym tarpeellista. Keittomahdollisuusko estää? Vai mikä? Kyllä rekat on monestikin melko lähellä matkailuvarustustaB9M kirjoitti: Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari

Tulevaisuus on sähköinen
- LT 28
- Tosi harrastaja
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20 Elo 2006 16:32
- Truck: Mersu 508
- Location: Rajamäki
- Member id: 17
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: uusia ukkoja remmiin
Ei mikään mahdoton kuormaautoks. Itellä 508 mersu ka matkailuvarustuksella ja homma jäi katsa-
tuksessa kiinni kun oli takaovet hitsattu ja perään tehty matala tavaratila(tavaratilan pitää olla lattiasta kattoon ja kuskin
selkänojasta olikohan 2,5m päässä pitää olla seinä jos en väärin muista)kannattaa kysyä virkamieheltä.
tuksessa kiinni kun oli takaovet hitsattu ja perään tehty matala tavaratila(tavaratilan pitää olla lattiasta kattoon ja kuskin
selkänojasta olikohan 2,5m päässä pitää olla seinä jos en väärin muista)kannattaa kysyä virkamieheltä.
Hyvää joulua ja paljon kilsoja ens vuodelle.
Toivottaa Pikkumyy IITA JA PENA
Toivottaa Pikkumyy IITA JA PENA
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: uusia ukkoja remmiin
Nupissa on kyllä, mutta tavarankuljetustila on sitten kanssa joko kopissa tai puoliperävaunussa. Irja I on kuorma-auto ja Mimyy joutui muutoskatsastamaan kuorma-auton matkailuautoksiLahti32 kirjoitti:Mistähän vedetään raja mikä on matkailuvarustusta. Monessa rekan nupissa on vuodepaikkoja, istuimia, pöytä, säilytystiloja, mikro, kahvinkeitin, lämmitys, ym tarpeellista. Keittomahdollisuusko estää? Vai mikä? Kyllä rekat on monestikin melko lähellä matkailuvarustustaB9M kirjoitti: Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari

#048
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: uusia ukkoja remmiin
Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: uusia ukkoja remmiin
Missään pykälässä ei nykyään enää mainita kuorma-autoissa olevan tavaratilan tilavuutta, ainoastaan kantavuus ratkaisee. Mieti esim. ns. bussisisustalla olevia kevytkuorkkeja esim. Sprinterit Transitit jne. penkkejä koppi täynnä (max.8matkustajaa) ja takana pieni romuloota tavaratilana, sama Suburbanien kohdalla. Eli ainakin nykyään kuorma-autoissa ratkaisee kantavuus, ei kuormatilan kuutiot...Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: uusia ukkoja remmiin
Eli tuo minun 12m pötkö käy kuorkiksi, kun kantavuutta on? Auto painaa 6500kg ja kokonaispaino on 15,5t, jopa 9t taka-akselipaino on sallittu. Eli koppi sais olla ennallaan ja tavaratila riittää kuorma-autoksi?Chevyx2 kirjoitti:Missään pykälässä ei nykyään enää mainita kuorma-autoissa olevan tavaratilan tilavuutta, ainoastaan kantavuus ratkaisee. Mieti esim. ns. bussisisustalla olevia kevytkuorkkeja esim. Sprinterit Transitit jne. penkkejä koppi täynnä (max.8matkustajaa) ja takana pieni romuloota tavaratilana, sama Suburbanien kohdalla. Eli ainakin nykyään kuorma-autoissa ratkaisee kantavuus, ei kuormatilan kuutiot...Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
Tosin kaverilla on kuorma-auto spritteri, johon teki jakkarat ja oleskelutilan, mutta piti sitä koppitilaakin jäädä, ja auto on edelleen 1+2. Toki on sillä kuljettu 8 hlö kuormalla, en silti tiedä miten sami ja siilo siihen suhtautuu kun pysäyttää?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: uusia ukkoja remmiin
Tulevaisuus on sähköinen