volvo b 10 m perän ongelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
edu99
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
Truck: volvo b 58 vm-72
Location: pyhäselkä

volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja edu99 »

no niin tuon projektin kanssa tuli pieni lisä ongelma kun tuonne alle pääsi tutkailemaan. perässä näyttäisi olevan pieni korroosio vuoto perä möykyn(vetopyörästön) sivulta vuotaa öljyä jota jo joskus paikattu ehkä pakkelin tapaisella aineella joka lohkeilee nyt poikkeen niin mikähän olisi seuraavaksi paras pika patentti ettei nyt heti tartteisi ruveta perän vaihtoon? löytyykö sikaa tai jotain mikä kestäisi ja pitäisi öljyt sisällä ainakin seuraavaan kesään asti. ja paljon lie tuo öljy tilavuus perässä? :?:
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Muistuu mieleen jossain osiossa oli samanlainen ongelma jollakulla, kuvat ja pelit korjauksesta, käyhän selailemassa... Tais kemiallista "metallia" olla paikka-aineena...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja motoku »

siinä perämurikan tai vetoakselikotelon päällä on sellainen about pikkusormen paksuinen "kumma" tappi. se on perän huohotin ja sen täytyy olla puhdas/auki. muuten perään tulee ajossa ankara paine, joka puskee öljytkin ulos.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Öljytilavuus noin 12,5l laatu API-GL-5 SAE 80W-140 ympärivuotiseen käyttöön.
Voisko sen hitsaamalla korjata?
Pohjantähti
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

edu99 kirjoitti:no niin tuon projektin kanssa tuli pieni lisä ongelma kun tuonne alle pääsi tutkailemaan. perässä näyttäisi olevan pieni korroosio vuoto perä möykyn(vetopyörästön) sivulta vuotaa öljyä jota jo joskus paikattu ehkä pakkelin tapaisella aineella joka lohkeilee nyt poikkeen niin mikähän olisi seuraavaksi paras pika patentti ettei nyt heti tartteisi ruveta perän vaihtoon? löytyykö sikaa tai jotain mikä kestäisi ja pitäisi öljyt sisällä ainakin seuraavaan kesään asti. ja paljon lie tuo öljy tilavuus perässä? :?:
Vuoto on varmaan siinä "banjossa" eli takasillassa. Minä olen paikannu niitä kemiallisella metallilla, pysyy hyvin tehtynä vuosikausia.
Tärkeintä on saada kaikki öljy pois sieltä huokosista ja pinta puhtaalle karhealle metallille.
Yleensä banjo on niin ruosteinen ja huokoinen ettei hitsaaminen oikein onnistu, mutta voi hitsaamistakin kokeilla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
edu99
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
Truck: volvo b 58 vm-72
Location: pyhäselkä

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja edu99 »

vuoto on siinä irroitettavassa osassa jossa kiinni tasauspyörästö eli kardaanista katsoen vasemmalla sivulla noin puolessa välin korkeudeltaan siinä sellainen ripa/tuki minkä yläpuolelta tihkuu. mut pitää kokeilla tukkia jollain et saisi ekaksi rakennettua ja vähän ajeltua ensin kun ei nyt kehtaisi vielä tuohon ruveta panostautumaan jos sitä saisi vähän siirrettyä tuonnemmaksi. savonrannalla bussigroubilla olisi vetopyörästöjä mut sekin tietysti vähä onnenkauppaa millaisen sieltä sitten saisi tilalle.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

edu99 kirjoitti:vuoto on siinä irroitettavassa osassa jossa kiinni tasauspyörästö eli kardaanista katsoen vasemmalla sivulla noin puolessa välin korkeudeltaan siinä sellainen ripa/tuki minkä yläpuolelta tihkuu. mut pitää kokeilla tukkia jollain et saisi ekaksi rakennettua ja vähän ajeltua ensin kun ei nyt kehtaisi vielä tuohon ruveta panostautumaan jos sitä saisi vähän siirrettyä tuonnemmaksi. savonrannalla bussigroubilla olisi vetopyörästöjä mut sekin tietysti vähä onnenkauppaa millaisen sieltä sitten saisi tilalle.
Tuo kemiallinen metalli, esim Belzona, on paras aine korjaukseen. Perä pitää tyhjentää reilusti alle reiän öljystä, miellellään pois kokonaan. Sitten kuumenna kohta kaasupillien/puhalluslampun avulla niin, että öljy palaa reiän alueelta pois. Siisti ulkopuoli pikku kulmurilla tai nokkahiomakoneella niin, ettei hiekka/ruoste ym paskaa jää alueelle. Belzona on 2-komponenttiaine, ja yksi pussi riittää tuohon, eli pussi metallia, pussi kovettajaa. levitys lastalla.
Kuivumisaika ei ole kovin pitkä ja lopputulosta voi siistiä hiomalla, jos haluaa. Itse olen paikannut mm. tankin edellisestä bussistani, täysin em menetelmällä, ja hyvä tuli. 50tuhatta ajoin sen jälkeen itsen ja on auto ajossa vieläkin. :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 319
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro jos siinä ei ole ollut perän nopeudenvaihtaja joka olisi otettu pois niin sen reijän voipaikata vaikka "neekerin paskalla" eli tubeles paikalle.
ellei se ole peränhuohotin. mitä en paikkaisi muuta kuin uudella huohottimella, jottei tarviis etsiä uusia pintoja jarruihin.
jos ajelet b 10 m eikä b 58 niin kertojahan on laatikossa. kumpahan perä kyseessä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
edu99
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
Truck: volvo b 58 vm-72
Location: pyhäselkä

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja edu99 »

no nyt perä paikattu sikaflexin tyyppisellä rotabondilla ja öljyt vaihdettu ja ainakin tällä hetkellä näyttää pitävän öljyt sisällään toivottavasti riittävän pitkään.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Nostetaans tämä taas esille. Eli kömpikääs kattoon niitä periänne :shock: meinaan autoista :lol: ettei ole ruoste vikaa, nimimerkillä peräöljyt tielle hukannut :twisted: eli kaksi kohtaa banjossa jossa oli läpireijät :( :cry:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 514
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Bussittoman tapahtuman jälkeen tuli mullekin kiire tutkia kunnolla mistä se taka-akseli vuotaa, ei ollut vika murikan tiivistyksessä niin kun luulin, murikka puhki vasemmalta ylhäältä kardaanin suunnasta katsottuna :shock: Vaati ahkeran vasaroinnin että sai öljyisen ruostekorpun kokonaan pois, tinnerillä pesu, vingulla hionta, ja wyrtin lasikuitu kittiä päälle, saa nähdä kauanko kestää. Ajoissa korjaaminen säästää 1-2 kuukauden palkan suuruisen rahan , tai jotain hyvin paljon kumminkin !!!
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja salminen »

Kävimpä kurkkaan perän alle ja tyhjennysproppu näyttäs falskaavan. Mulla oli noi perän kiinitysruuvit osittain kadonnut. Mikäs tuon perän ruostuttaa? lämpö ja suolavesi?
Liitteet
linjuri ja venho 027.jpg
linjuri ja venho 027.jpg (154.15 KiB) Katsottu 11647 kertaa
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mullakin oli edellisessä Volvossa samaa vikaa, vuoti öljyä kuoren läpi ja kiinnityspultit oli osittain hävinneet.

Scanian perä pesun jälkeen kuin tehtaan jäljiltä, mikähän mahtaa olla erona?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Neuvoin aikasemmin paikkaamaan kemiallisella metallilla. Nyt on kuitenkin osoittautunut ettei se olekaan se paras konsti.
Esim. Belzona lohkeaa melko helposti irti, kunnon tartuntaa on aika vaikea saada, paikattava pinta pitäisi karhentaa jollakin konstilla erittäin karheaksi.
Tuo Timpan käyttämä lasikuitukitti on osoittautunut huomattavasti pysyvämmäksi, se on hieman joustavampi aine ja tarttuu tosi hyvin kiinni.
Suosittelen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: volvo b 10 m perän ongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"salminen" - minulla on myös -87 alusta. Banjon pultit eivät ole yhtään syöpyneet. No - tasaisen ruostekerroksen peitossa on koko perämurikka eikä öljyvuotoja. Kummallista tuo pulttien syöpyminen. Olisiko jokin sähkökemiallinen reaktio? Muttarit ja pultit eri metallia tms...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin