
volvo b 10 m perän ongelma
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
volvo b 10 m perän ongelma
no niin tuon projektin kanssa tuli pieni lisä ongelma kun tuonne alle pääsi tutkailemaan. perässä näyttäisi olevan pieni korroosio vuoto perä möykyn(vetopyörästön) sivulta vuotaa öljyä jota jo joskus paikattu ehkä pakkelin tapaisella aineella joka lohkeilee nyt poikkeen niin mikähän olisi seuraavaksi paras pika patentti ettei nyt heti tartteisi ruveta perän vaihtoon? löytyykö sikaa tai jotain mikä kestäisi ja pitäisi öljyt sisällä ainakin seuraavaan kesään asti. ja paljon lie tuo öljy tilavuus perässä? 

- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Muistuu mieleen jossain osiossa oli samanlainen ongelma jollakulla, kuvat ja pelit korjauksesta, käyhän selailemassa... Tais kemiallista "metallia" olla paikka-aineena...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: volvo b 10 m perän ongelma
siinä perämurikan tai vetoakselikotelon päällä on sellainen about pikkusormen paksuinen "kumma" tappi. se on perän huohotin ja sen täytyy olla puhdas/auki. muuten perään tulee ajossa ankara paine, joka puskee öljytkin ulos.
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Öljytilavuus noin 12,5l laatu API-GL-5 SAE 80W-140 ympärivuotiseen käyttöön.
Voisko sen hitsaamalla korjata?
Voisko sen hitsaamalla korjata?
Pohjantähti
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Vuoto on varmaan siinä "banjossa" eli takasillassa. Minä olen paikannu niitä kemiallisella metallilla, pysyy hyvin tehtynä vuosikausia.edu99 kirjoitti:no niin tuon projektin kanssa tuli pieni lisä ongelma kun tuonne alle pääsi tutkailemaan. perässä näyttäisi olevan pieni korroosio vuoto perä möykyn(vetopyörästön) sivulta vuotaa öljyä jota jo joskus paikattu ehkä pakkelin tapaisella aineella joka lohkeilee nyt poikkeen niin mikähän olisi seuraavaksi paras pika patentti ettei nyt heti tartteisi ruveta perän vaihtoon? löytyykö sikaa tai jotain mikä kestäisi ja pitäisi öljyt sisällä ainakin seuraavaan kesään asti. ja paljon lie tuo öljy tilavuus perässä?
Tärkeintä on saada kaikki öljy pois sieltä huokosista ja pinta puhtaalle karhealle metallille.
Yleensä banjo on niin ruosteinen ja huokoinen ettei hitsaaminen oikein onnistu, mutta voi hitsaamistakin kokeilla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: volvo b 10 m perän ongelma
vuoto on siinä irroitettavassa osassa jossa kiinni tasauspyörästö eli kardaanista katsoen vasemmalla sivulla noin puolessa välin korkeudeltaan siinä sellainen ripa/tuki minkä yläpuolelta tihkuu. mut pitää kokeilla tukkia jollain et saisi ekaksi rakennettua ja vähän ajeltua ensin kun ei nyt kehtaisi vielä tuohon ruveta panostautumaan jos sitä saisi vähän siirrettyä tuonnemmaksi. savonrannalla bussigroubilla olisi vetopyörästöjä mut sekin tietysti vähä onnenkauppaa millaisen sieltä sitten saisi tilalle.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Tuo kemiallinen metalli, esim Belzona, on paras aine korjaukseen. Perä pitää tyhjentää reilusti alle reiän öljystä, miellellään pois kokonaan. Sitten kuumenna kohta kaasupillien/puhalluslampun avulla niin, että öljy palaa reiän alueelta pois. Siisti ulkopuoli pikku kulmurilla tai nokkahiomakoneella niin, ettei hiekka/ruoste ym paskaa jää alueelle. Belzona on 2-komponenttiaine, ja yksi pussi riittää tuohon, eli pussi metallia, pussi kovettajaa. levitys lastalla.edu99 kirjoitti:vuoto on siinä irroitettavassa osassa jossa kiinni tasauspyörästö eli kardaanista katsoen vasemmalla sivulla noin puolessa välin korkeudeltaan siinä sellainen ripa/tuki minkä yläpuolelta tihkuu. mut pitää kokeilla tukkia jollain et saisi ekaksi rakennettua ja vähän ajeltua ensin kun ei nyt kehtaisi vielä tuohon ruveta panostautumaan jos sitä saisi vähän siirrettyä tuonnemmaksi. savonrannalla bussigroubilla olisi vetopyörästöjä mut sekin tietysti vähä onnenkauppaa millaisen sieltä sitten saisi tilalle.
Kuivumisaika ei ole kovin pitkä ja lopputulosta voi siistiä hiomalla, jos haluaa. Itse olen paikannut mm. tankin edellisestä bussistani, täysin em menetelmällä, ja hyvä tuli. 50tuhatta ajoin sen jälkeen itsen ja on auto ajossa vieläkin.

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 319
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: volvo b 10 m perän ongelma
moro jos siinä ei ole ollut perän nopeudenvaihtaja joka olisi otettu pois niin sen reijän voipaikata vaikka "neekerin paskalla" eli tubeles paikalle.
ellei se ole peränhuohotin. mitä en paikkaisi muuta kuin uudella huohottimella, jottei tarviis etsiä uusia pintoja jarruihin.
jos ajelet b 10 m eikä b 58 niin kertojahan on laatikossa. kumpahan perä kyseessä.
ellei se ole peränhuohotin. mitä en paikkaisi muuta kuin uudella huohottimella, jottei tarviis etsiä uusia pintoja jarruihin.
jos ajelet b 10 m eikä b 58 niin kertojahan on laatikossa. kumpahan perä kyseessä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
- Truck: volvo b 58 vm-72
- Location: pyhäselkä
Re: volvo b 10 m perän ongelma
no nyt perä paikattu sikaflexin tyyppisellä rotabondilla ja öljyt vaihdettu ja ainakin tällä hetkellä näyttää pitävän öljyt sisällään toivottavasti riittävän pitkään.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Nostetaans tämä taas esille. Eli kömpikääs kattoon niitä periänne
meinaan autoista
ettei ole ruoste vikaa, nimimerkillä peräöljyt tielle hukannut
eli kaksi kohtaa banjossa jossa oli läpireijät






Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 514
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Bussittoman tapahtuman jälkeen tuli mullekin kiire tutkia kunnolla mistä se taka-akseli vuotaa, ei ollut vika murikan tiivistyksessä niin kun luulin, murikka puhki vasemmalta ylhäältä kardaanin suunnasta katsottuna
Vaati ahkeran vasaroinnin että sai öljyisen ruostekorpun kokonaan pois, tinnerillä pesu, vingulla hionta, ja wyrtin lasikuitu kittiä päälle, saa nähdä kauanko kestää. Ajoissa korjaaminen säästää 1-2 kuukauden palkan suuruisen rahan , tai jotain hyvin paljon kumminkin !!!

- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Kävimpä kurkkaan perän alle ja tyhjennysproppu näyttäs falskaavan. Mulla oli noi perän kiinitysruuvit osittain kadonnut. Mikäs tuon perän ruostuttaa? lämpö ja suolavesi?
- Liitteet
-
- linjuri ja venho 027.jpg (154.15 KiB) Katsottu 11650 kertaa
Ajokki express Volvo B10 M -87
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Mullakin oli edellisessä Volvossa samaa vikaa, vuoti öljyä kuoren läpi ja kiinnityspultit oli osittain hävinneet.
Scanian perä pesun jälkeen kuin tehtaan jäljiltä, mikähän mahtaa olla erona?
Scanian perä pesun jälkeen kuin tehtaan jäljiltä, mikähän mahtaa olla erona?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Neuvoin aikasemmin paikkaamaan kemiallisella metallilla. Nyt on kuitenkin osoittautunut ettei se olekaan se paras konsti.
Esim. Belzona lohkeaa melko helposti irti, kunnon tartuntaa on aika vaikea saada, paikattava pinta pitäisi karhentaa jollakin konstilla erittäin karheaksi.
Tuo Timpan käyttämä lasikuitukitti on osoittautunut huomattavasti pysyvämmäksi, se on hieman joustavampi aine ja tarttuu tosi hyvin kiinni.
Suosittelen.
Esim. Belzona lohkeaa melko helposti irti, kunnon tartuntaa on aika vaikea saada, paikattava pinta pitäisi karhentaa jollakin konstilla erittäin karheaksi.
Tuo Timpan käyttämä lasikuitukitti on osoittautunut huomattavasti pysyvämmäksi, se on hieman joustavampi aine ja tarttuu tosi hyvin kiinni.
Suosittelen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: volvo b 10 m perän ongelma
"salminen" - minulla on myös -87 alusta. Banjon pultit eivät ole yhtään syöpyneet. No - tasaisen ruostekerroksen peitossa on koko perämurikka eikä öljyvuotoja. Kummallista tuo pulttien syöpyminen. Olisiko jokin sähkökemiallinen reaktio? Muttarit ja pultit eri metallia tms...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun