Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Katselin tuossa tuota Volvoani, että miten tuolla taas uskaltaa lähteä kesäajelulle. Katsastettuhan tämä kyllä on ja läpimeni ihan ekakarralla. Kyllä surkealta kumminkin näytti ainakin moottorinseutu ja altapäin muutenkin. Tuo moottori on niin likanenkin, mutta ei kyllä pesemäänkään uskalla ruveta, varmaan sit rupeaa jokinpaikka vuotamaan nyt ei kyllä mistään ilmatkaan vuoda ja nesteet pysyy myös sisällä. Tuo kompura näyttää öljyseltä, mutta toimii hyvin ja paineet nousee äkkiään vihreän yläpäähän ja kuivuri tupsaa hyvin, paineet pysyy montapäivää tuolla 4-5 seutuvilla. Silti kokonaisuus näyttää karmean ruosteiselta ja siltä, että voi lauveta milloinvaan ja mistävaan. Turbokin on niin ruosteessa, että ihan hirvittää. Tuossa etupäässä tuo vakaajan kiinnitys on toisestapäästä jo rautalangan varassa ja katsastusmies siitä vähän mainitsi, että kannattas vähän vahvemmin kiinnittää. Nuo ilmasäiliötkin arveluttaa kyllä ne pannat vielä ne ylhäälläpitää, mutta pitäs varmaan vahvistaa nitäkin. Kyllä aika riskillä ja tuurilla tulee vaan ajeltua ja kotia on vielä tultu ilman hinuria. Laitan mukaan muutaman kuvan.
Liitteet
Kuva246.jpg
Kuva246.jpg (54.49 KiB) Katsottu 9798 kertaa
Kuva239.jpg
Kuva239.jpg (113.93 KiB) Katsottu 9798 kertaa
Kuva237.jpg
Kuva237.jpg (92.5 KiB) Katsottu 9798 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Elähän veikko pelästy!
Tuollaisia ne on kaikki vanhat bussit. Sullahan on nuo asiat pääpiirteittäin kunnossa. Itse laitoin nuo vakaajan pannat kuntoon tekemällä ne lämpöpumpun pohjalevystä, oli helppo tehdä. Pultit aukesi helpolla. Neljä reikää kanttiseen rautalevyyn ja ruuvipenkissa u muotoon. Pitäähän sitä vanhaa autoa vähän alapuoleltakin seurailla. Ruoste kuuluu asiaan, sitä riittää kaikissa. Uudetkin osat on talven suolakylvyn jälkeen vanhan ja epäluotettavan näköisiä...
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eihän tuo nyt pahalta näytä, kallistuksenvakaajalle uusi panta, eihän siellä muuta vikaa ollut? Toki tuollaista voisi kaunistaa ja suojata, jos pesun ja kuivauksen jälkeen ruiskuttaisi ml:n ja sen päälle röpömassan. Siihen pitäisi kukkiminen pysähtyä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Mikäs laite se tuossa ilmanputsarinpäällä on, jokin ilman haistelija mitä siitä näkee.
Liitteet
Mikä haistelija.jpg
Mikä haistelija.jpg (61.4 KiB) Katsottu 9657 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

se pieni murkula haistelee ilman suodattimen läpivirtausta, kun suodatin tukkeutuu, niin indikaattorista näet huoltotarpeen
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Eihän nuo oo kun pientä pintaruostetta.. Kyllä raudassa riittää "kerroksia"... ja suurin osa katoaa ajellessa itekseen, ainakin pakosarjoista/-putkista... Öljyinen kompura enämpi miettimistä herättää, mistä saa voiteensa...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ja lähinnä tulee mieleen, että onkohan koska viimeksi pesty :wink: Meinaan voi olla vuosiakin vanhaa :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä pesen painepesurilla parin vuoden välein oikein huolella eikä pesusta ole tullut koskaan mitään ongelmia, päinvastoin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllähän minäkin voisin painepesurilla pestä tuon moottorin, kaipa siihen jotain liuotinta pitää ensin suihkuttaa ja antaa vaikuttaa jonkinaikaa, että irtoo tuo vuosien lika. Kyllähän tuo kone hyvin pelaa ja aina lähtee ekakerralla käyntiin eikä savuta. Talvellakin kylmänä savuttaa tosivähän. Nyt tei uudet vakaajan pannat 2 mm paksusta keltaseksi maalatusta pellistä ja minusta tuli hyvät. Noita rasvanippoja on hirveesti tuolla alla ja kaikissa nipoissa on nipan kuula jumittunut niin ettei saa rasvaa menemään. Pitää irroitella nipat ja vaihtaa uudet tai herkistellä vanhojen kuulat. Tuo moottorin pesu omassapihassa ei ole oikein hyvä kun kaikki liuvottimet ja töhnä immeytyy maahan. Kuva pannoista.
Liitteet
Uudet vakaajanpannat 2.jpg
Uudet vakaajanpannat 2.jpg (51.75 KiB) Katsottu 9504 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuuninki pannat =) Miks muuten sulla on ilmasäiliöt noin että vedenpoistoventtiili on sivulle? Saa olla melkoisesti vettä ennen ku saa pois. Toki terveen näköset pönikät on ulkoa päin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Ei tietoa miksi vedenpoistoventtiilit on sivullepäin. Ne on noin ollut minullaollessa aina en ole niitä koskaan kääntänyt minnekkäänpäin ja ilmat toimii hyvin ja paineet nousee äkkiä ylös ja kuivuri tupsaa hyvin. Ja paineet pysyy ylhäällä montapäivää. En ole ikinä mitään vesiä noista venttiilistä laskenut, enkä koskenut koko venttiileihin. Ei nuo entiset vakaimenpannat ollut yhtään paksummasta rauvasta kun mitkä nyt laitoin ja tosi helpot tehä ja laittaa. Ihan turha ruveta hirmu paksusta tai rosterista tekemään.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvolla olis maksanu satasen kappale. Mielestäni kallis hinta noin yksinkertaisista osista.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

vjk55 kirjoitti:Ei tietoa miksi vedenpoistoventtiilit on sivullepäin. Ne on noin ollut minullaollessa aina en ole niitä koskaan kääntänyt minnekkäänpäin ja ilmat toimii hyvin ja paineet nousee äkkiä ylös ja kuivuri tupsaa hyvin. Ja paineet pysyy ylhäällä montapäivää. En ole ikinä mitään vesiä noista venttiilistä laskenut, enkä koskenut koko venttiileihin. .
Varmaan ollu jotain ongelmia talvisin noiden tyhjennysventtiilien kanssa, tahtoo kerätä jääklöntit niihin.
Nykyisinkin uusissa autoissa on tyhjennyshanat säiliön keskikohdalla, ei missään ole pohjassa.
Veden keräntyminen säiliöihin ei nykyään olekaan ongelma. Suosittelen kylähulluillekin siirtymistä nykyaikaan ja päivittämään auton ilmankuivaimet, halpaa ja helppoa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Delta Star
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2007 20:26
Truck: VolvoB10M Delta Star
Location: Leppävirta
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Delta Star »

Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Delta Star kirjoitti:Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
Tuo onkin mielenkiintoinen tieto, tuollaista säiliötä uudelleenkäyttäessä pitääkin olla asennuksen kanssa huolellinen. Jos asennat proppu alaspäin niin ulospuhallus tulee säiliön puolestavälistä ja alaosa voi olla täynnä vettä. Toisaalta asennettaessa niin että proppu on sivulla on 50% mahdollisuus, että tuo putki onkin ylöspäin ja säiliö ei taaskaan tyhjene vedestä yms.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Pilotti kirjoitti:
Delta Star kirjoitti:Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
Tuo onkin mielenkiintoinen tieto, tuollaista säiliötä uudelleenkäyttäessä pitääkin olla asennuksen kanssa huolellinen. Jos asennat proppu alaspäin niin ulospuhallus tulee säiliön puolestavälistä ja alaosa voi olla täynnä vettä. Toisaalta asennettaessa niin että proppu on sivulla on 50% mahdollisuus, että tuo putki onkin ylöspäin ja säiliö ei taaskaan tyhjene vedestä yms.
Kato perhana, en tiennytkään. Oliskohan uusissakin autoissa tämä järjestely, täytyy tutkia asia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin