Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Katselin tuossa tuota Volvoani, että miten tuolla taas uskaltaa lähteä kesäajelulle. Katsastettuhan tämä kyllä on ja läpimeni ihan ekakarralla. Kyllä surkealta kumminkin näytti ainakin moottorinseutu ja altapäin muutenkin. Tuo moottori on niin likanenkin, mutta ei kyllä pesemäänkään uskalla ruveta, varmaan sit rupeaa jokinpaikka vuotamaan nyt ei kyllä mistään ilmatkaan vuoda ja nesteet pysyy myös sisällä. Tuo kompura näyttää öljyseltä, mutta toimii hyvin ja paineet nousee äkkiään vihreän yläpäähän ja kuivuri tupsaa hyvin, paineet pysyy montapäivää tuolla 4-5 seutuvilla. Silti kokonaisuus näyttää karmean ruosteiselta ja siltä, että voi lauveta milloinvaan ja mistävaan. Turbokin on niin ruosteessa, että ihan hirvittää. Tuossa etupäässä tuo vakaajan kiinnitys on toisestapäästä jo rautalangan varassa ja katsastusmies siitä vähän mainitsi, että kannattas vähän vahvemmin kiinnittää. Nuo ilmasäiliötkin arveluttaa kyllä ne pannat vielä ne ylhäälläpitää, mutta pitäs varmaan vahvistaa nitäkin. Kyllä aika riskillä ja tuurilla tulee vaan ajeltua ja kotia on vielä tultu ilman hinuria. Laitan mukaan muutaman kuvan.
- Liitteet
-
- Kuva246.jpg (54.49 KiB) Katsottu 9800 kertaa
-
- Kuva239.jpg (113.93 KiB) Katsottu 9800 kertaa
-
- Kuva237.jpg (92.5 KiB) Katsottu 9800 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Elähän veikko pelästy!
Tuollaisia ne on kaikki vanhat bussit. Sullahan on nuo asiat pääpiirteittäin kunnossa. Itse laitoin nuo vakaajan pannat kuntoon tekemällä ne lämpöpumpun pohjalevystä, oli helppo tehdä. Pultit aukesi helpolla. Neljä reikää kanttiseen rautalevyyn ja ruuvipenkissa u muotoon. Pitäähän sitä vanhaa autoa vähän alapuoleltakin seurailla. Ruoste kuuluu asiaan, sitä riittää kaikissa. Uudetkin osat on talven suolakylvyn jälkeen vanhan ja epäluotettavan näköisiä...
Tuollaisia ne on kaikki vanhat bussit. Sullahan on nuo asiat pääpiirteittäin kunnossa. Itse laitoin nuo vakaajan pannat kuntoon tekemällä ne lämpöpumpun pohjalevystä, oli helppo tehdä. Pultit aukesi helpolla. Neljä reikää kanttiseen rautalevyyn ja ruuvipenkissa u muotoon. Pitäähän sitä vanhaa autoa vähän alapuoleltakin seurailla. Ruoste kuuluu asiaan, sitä riittää kaikissa. Uudetkin osat on talven suolakylvyn jälkeen vanhan ja epäluotettavan näköisiä...
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Eihän tuo nyt pahalta näytä, kallistuksenvakaajalle uusi panta, eihän siellä muuta vikaa ollut? Toki tuollaista voisi kaunistaa ja suojata, jos pesun ja kuivauksen jälkeen ruiskuttaisi ml:n ja sen päälle röpömassan. Siihen pitäisi kukkiminen pysähtyä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Mikäs laite se tuossa ilmanputsarinpäällä on, jokin ilman haistelija mitä siitä näkee.
- Liitteet
-
- Mikä haistelija.jpg (61.4 KiB) Katsottu 9659 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
se pieni murkula haistelee ilman suodattimen läpivirtausta, kun suodatin tukkeutuu, niin indikaattorista näet huoltotarpeen
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Eihän nuo oo kun pientä pintaruostetta.. Kyllä raudassa riittää "kerroksia"... ja suurin osa katoaa ajellessa itekseen, ainakin pakosarjoista/-putkista... Öljyinen kompura enämpi miettimistä herättää, mistä saa voiteensa...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Ja lähinnä tulee mieleen, että onkohan koska viimeksi pesty
Meinaan voi olla vuosiakin vanhaa 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Minä pesen painepesurilla parin vuoden välein oikein huolella eikä pesusta ole tullut koskaan mitään ongelmia, päinvastoin
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Kyllähän minäkin voisin painepesurilla pestä tuon moottorin, kaipa siihen jotain liuotinta pitää ensin suihkuttaa ja antaa vaikuttaa jonkinaikaa, että irtoo tuo vuosien lika. Kyllähän tuo kone hyvin pelaa ja aina lähtee ekakerralla käyntiin eikä savuta. Talvellakin kylmänä savuttaa tosivähän. Nyt tei uudet vakaajan pannat 2 mm paksusta keltaseksi maalatusta pellistä ja minusta tuli hyvät. Noita rasvanippoja on hirveesti tuolla alla ja kaikissa nipoissa on nipan kuula jumittunut niin ettei saa rasvaa menemään. Pitää irroitella nipat ja vaihtaa uudet tai herkistellä vanhojen kuulat. Tuo moottorin pesu omassapihassa ei ole oikein hyvä kun kaikki liuvottimet ja töhnä immeytyy maahan. Kuva pannoista.
- Liitteet
-
- Uudet vakaajanpannat 2.jpg (51.75 KiB) Katsottu 9506 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Tuuninki pannat =) Miks muuten sulla on ilmasäiliöt noin että vedenpoistoventtiili on sivulle? Saa olla melkoisesti vettä ennen ku saa pois. Toki terveen näköset pönikät on ulkoa päin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Ei tietoa miksi vedenpoistoventtiilit on sivullepäin. Ne on noin ollut minullaollessa aina en ole niitä koskaan kääntänyt minnekkäänpäin ja ilmat toimii hyvin ja paineet nousee äkkiä ylös ja kuivuri tupsaa hyvin. Ja paineet pysyy ylhäällä montapäivää. En ole ikinä mitään vesiä noista venttiilistä laskenut, enkä koskenut koko venttiileihin. Ei nuo entiset vakaimenpannat ollut yhtään paksummasta rauvasta kun mitkä nyt laitoin ja tosi helpot tehä ja laittaa. Ihan turha ruveta hirmu paksusta tai rosterista tekemään.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Volvolla olis maksanu satasen kappale. Mielestäni kallis hinta noin yksinkertaisista osista.
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Varmaan ollu jotain ongelmia talvisin noiden tyhjennysventtiilien kanssa, tahtoo kerätä jääklöntit niihin.vjk55 kirjoitti:Ei tietoa miksi vedenpoistoventtiilit on sivullepäin. Ne on noin ollut minullaollessa aina en ole niitä koskaan kääntänyt minnekkäänpäin ja ilmat toimii hyvin ja paineet nousee äkkiä ylös ja kuivuri tupsaa hyvin. Ja paineet pysyy ylhäällä montapäivää. En ole ikinä mitään vesiä noista venttiilistä laskenut, enkä koskenut koko venttiileihin. .
Nykyisinkin uusissa autoissa on tyhjennyshanat säiliön keskikohdalla, ei missään ole pohjassa.
Veden keräntyminen säiliöihin ei nykyään olekaan ongelma. Suosittelen kylähulluillekin siirtymistä nykyaikaan ja päivittämään auton ilmankuivaimet, halpaa ja helppoa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Delta Star
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30 Kesä 2007 20:26
- Truck: VolvoB10M Delta Star
- Location: Leppävirta
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Tuo onkin mielenkiintoinen tieto, tuollaista säiliötä uudelleenkäyttäessä pitääkin olla asennuksen kanssa huolellinen. Jos asennat proppu alaspäin niin ulospuhallus tulee säiliön puolestavälistä ja alaosa voi olla täynnä vettä. Toisaalta asennettaessa niin että proppu on sivulla on 50% mahdollisuus, että tuo putki onkin ylöspäin ja säiliö ei taaskaan tyhjene vedestä yms.Delta Star kirjoitti:Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79
Kato perhana, en tiennytkään. Oliskohan uusissakin autoissa tämä järjestely, täytyy tutkia asia.Pilotti kirjoitti:Tuo onkin mielenkiintoinen tieto, tuollaista säiliötä uudelleenkäyttäessä pitääkin olla asennuksen kanssa huolellinen. Jos asennat proppu alaspäin niin ulospuhallus tulee säiliön puolestavälistä ja alaosa voi olla täynnä vettä. Toisaalta asennettaessa niin että proppu on sivulla on 50% mahdollisuus, että tuo putki onkin ylöspäin ja säiliö ei taaskaan tyhjene vedestä yms.Delta Star kirjoitti:Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.