Kompressori valskaa öljyä

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Jaahas, nysse kehitti ihan uuden vian.Otin kuivurin irti tutkiakseni miksi se alkoi vuotamaan.
Herneet olivat muuttuneet osittain mustiksi(öljyä),joten seuraavaksi lähtee kompura irti(miten,se selvinnee huomenna).Onko kompura väljä,kun työntää öljyt läpi? Paineet nousee kuitenkin aika nopeesti-n.3-4min
5 kilosta tussahdukseen,jonka jälkeen kompura tuntuisi menevän vapaalle(koneen käyntiääni muuttuu).
Vai onko tämä normaalia öljyn tuloa kuivuriin(eppäilen).Se oli sisältä öljyn peitossa.Öljyä tuli ekan
ilmasäiliön pohjaventtiilistä noin kaffelusikallinen.Viimeksi tyhjennetty vissiin viime kesänä.
Pitänee pyyhkästä Onnille huomenissa tinkimään uutta kompuraa ja hernepussia.Vai miten lie pitäis?
Falcon
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mä noista kaanioista tiedä, mut ei sinne ilman joukkoon kuulus öljyä mennä nimeksikään?!? Kovin on pitkä tuo aika 5kilosta tussahdukseenkin, kuhan ei olis joku vuotokin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja ansa »

nuo vanhat kompurat rupeavat imemään öljyä kun paineet nousevat tappiin ja säädin vapauttaa kompuran , kompura tekee vähän alipainetta pyöriessään vapautettuna ja siten imee öljyä , toimivana ensiapuna on käytetty että se kompuralle paineensäätimestä tuleva ohjausilmaputki yleensä 6mm. on katkaistu ja tukittu ,seurauksena on vain se että kompura hengittää niiden kuivaajan ryynien läpi kuivattaen niitä sen jälkeen kun paineensäädin antanut käskyn kuivaajalle regenerointiin "tussahdukseen".
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Tuossa päivällä pidin "katukalluppia"tästä öljy asiasta,niin kaikki Scania kuskit tuumailivat että ainahan ekasta
ilmasäiliöstä vähän öljyä tulee.Kun vain painetta riittää,niin hyvä on.Jos monen tuhannen kilsan ajolla
saadaan pyydystettyä vajaa kahveelusikallinen öljyä niin mitä sitten.
Vaihdan ryynit kuivuriin ja eikun kovaa ajoa.
Falcon
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Falcon »

No nyt on kuivuri kunnossa.Vaihdoin ryynit(korjaussarja) ja pohjaventtiilin.Ruosteet hioin pinnasta pois ja
maalasin kuivurin mustaksi.Nyt ei ehdi norttia vetää kokonaan,kun paineet on noussu 5kilosta sinne 10kilon
huitteille.Enpä tee kompuralle mitään,kun paineet nousee tosi nopeesti aikaisempaan verrattuna.
Seuraavaksi alkaa vääntö kattokanavatuuletuksen magneettiventtiilien kanssa.
Falcon
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Oliko se taika tuossa pohjaventtiilin vaihdossa jotta paineet alkoi nousemaan nopeammin? Vai teitkö jotain muutakin?
Itsellä vähän samaa ongelmaa että paineet nousee hitaasti ja myös laskee yön yli sinne 2 kilon kieppeille. Mistään ei kutenkaan suhinoita kuulu.
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Falcon »

haaveilija kirjoitti:Oliko se taika tuossa pohjaventtiilin vaihdossa jotta paineet alkoi nousemaan nopeammin? Vai teitkö jotain muutakin?
Itsellä vähän samaa ongelmaa että paineet nousee hitaasti ja myös laskee yön yli sinne 2 kilon kieppeille. Mistään ei kutenkaan suhinoita kuulu.

Enpä kuivurille muuta tehnyt,kuin vaihdoin ryynit ja kuivurin pohjan.Tuossa ryynipaketissa oli mukana kaikki
tarvittavat osat ja tiivisteet kuivurin huollon tekemiseksi.Kompura tuuppaa ilmat ryynien läpi,joten jos ryynit
on vanhat ja öljy/vesipuuron kyllästämät niin ei sieltä ilma pääse kunnolla läpi.
Meillä jäi pohjaventtiili vuotamaa aina välillä,nin pitihän se uusia.
Laskeeko teillä autossa paineet kahteen kiloon? Elikkä ensin tyhjenee lisälaitepiiri ja sitten jarrupaineet.
Eikös siellä ole se nelipiirisuoja venttiili.Tuon venttiilin pitäisi jättää 5 kg paine jarruille.
Falcon
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Toinen piiri pysähtyy siihen 4-5 kilon kieppeille mutta toinen piiri tippuu pariin kiloon. Sehän kertois silloin sen että jarruista vuotaa kans jostain.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Falcon kirjoitti:Laskeeko teillä autossa paineet kahteen kiloon? Elikkä ensin tyhjenee lisälaitepiiri ja sitten jarrupaineet.
Eikös siellä ole se nelipiirisuoja venttiili.Tuon venttiilin pitäisi jättää 5 kg paine jarruille.
Ei se jätä painetta jarrupiiriin, jos kyseisessä piirissä on vuoto. Ellei auto ole käynnissä ja kompura pumppaa :wink:
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Näin minä sen ymmärrän:
1. Jos vuoto on jossain lisälaitepiirissä pysähtyy paineen karkaaminen 4-5 barin kieppeille, lisälaitepiiri menee tyhjäksi mutta sillehän ei ole omaa painemittaria. Kompuran/kuivaimen läpivuotaminen näkyy tällä tavalla?
2. Jos vuoto on jarrupuolella, laskee kyseisen piirin paine alemmaksi kuin 4-5 baria ja lisälaitepiiri menee tyhjäksi jälleen. Itsellä vasen puoli jatkaa vuotamista tämän 4-5 barin rajan jälkeekin.
Mutta oliko jousitus ja jarrut suojaventtiilissä "samalla puolella"? Voiko jotain laitteita sulkea pois tämän perusteella esim. venttiilit, jousipussi/lautaset tai jarrukellot?
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Kompressori valskaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Falcon »

haaveilija kirjoitti:Näin minä sen ymmärrän:
1. Jos vuoto on jossain lisälaitepiirissä pysähtyy paineen karkaaminen 4-5 barin kieppeille, lisälaitepiiri menee tyhjäksi mutta sillehän ei ole omaa painemittaria. Kompuran/kuivaimen läpivuotaminen näkyy tällä tavalla?
2. Jos vuoto on jarrupuolella, laskee kyseisen piirin paine alemmaksi kuin 4-5 baria ja lisälaitepiiri menee tyhjäksi jälleen. Itsellä vasen puoli jatkaa vuotamista tämän 4-5 barin rajan jälkeekin.
Mutta oliko jousitus ja jarrut suojaventtiilissä "samalla puolella"? Voiko jotain laitteita sulkea pois tämän perusteella esim. venttiilit, jousipussi/lautaset tai jarrukellot?
Meitin autoon tuli viime syksynä jarrupiiriin vuoto,jonka kyllä huomasi.Mittaristossa paloi iso punainen
merkkivalo ja summeri soi.Kakkospiirin paineet meni melkein nollille,kun jarrupoljinta piti painettuna.
Etupiirissä pysyi normaalit paineet.Takana oikeanpuoleinen jarrukello vuoti paineet ulos.
Fairyvettä spruittipulloon ja avustaja painamaan jarrua koneen käydessä.Lattialuukku auki taka-akselin
kohdalta ja pumputellaan fairyvettä jarrukellojen päälle.Sieltä mistä kuplia tulee on vuoto.Teillä on autossa
kaksi eri vuotokohtaa,jarrupiiri ja lisälaitepiiri.
Falcon
Vastaa Viestiin