Lämpö systeemi bussiin??

Avatar
Volovomies
Tosi harrastaja
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Helmi 2010 18:53
Truck: Volvo B57 Wiima
Location: Bjärström/Finström
Paikkakunta: Bjärström /Ahvenanmaa

Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Volovomies »

Mikä olis järkevin lämpö systeemi linjuriin :shock: ,12 v toimivat lämpöpuhatimet hupiakuista, vai kaasulla toimiva, vai joku muu :? ? Kaikki neuvot, vinkit ja ideat on terve tulleita :wink: !!
Volovomies
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Carman »

Ilmawebasto tulossa omaan autoon, kuulemma hyvä ratkaisu.
Kuivaa lämmitettävän ilman joten pysyy paikat kuivina, eikä tarvitse kaasua.
Polttoaineen- ja sähkönkulutus melko pientä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mikä vain, aina puukiukaasta öljykeskuslämmitykseen, eli webastoon. Mutta akkukäyttösillä et saa lämpimäksi kuin peilit, eli energia täytyy muualta kuin akusta, kosta kilovatteja tarvitaan ja paljon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Erilaisia tapoja lämmittää ja paljon tietoa tällä foorumilla:

- Webastot, Eberit ym diesellämmittimet
- Kabolat yms öljykamiinat
- Primus, Alde ja Truma kaasulämmittimet
- Pellettitakka, puukiuas ja muut kiinteät polttoaineet
- Sähköpatterit, sähköpatruunat ja sähkökattilat
- Ilmalämpöpumput

Kaikkia edellämainittuja on busseissa käytetty

lämmönjakotapoina täytyy valita jokin näistä:

- patterit seinille
- kiertoilmapuhaltimet
- lattialämmitys

Esim Webastosta, Eberistä ja Trumasta saa ilmakiertoiset versiot, kehuvat nopeiksi mutta vesikiertoisilla pattereilla ja lattialämmöllä saavutetaan todella tasaista lämpöä
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja motoku »

3 vuodenaikaa menee ainakin autoa hieman osastoimalla jollain 3kw lämmitysteholla. jos olet aina sähkössä, kaikki webastot tai ilmalämpöpumput, sähköpatterit jne käy.

talvella täytyy ruutia olla enemmän, vähintään 5kw. silloin kaasu- tai diesellämmitin.
jos sähköä ei ole, iso webasto ei käykään, koska se horsii akkusähköä niin paljon. 9kw:sella weballa akut riittää nippa nappa yön yli.

5kw jatkuvaa kulutusta on 120kwh/vrk. akkuja tarvis olla varovasti arvioituna pari kuutiota.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Minulla on tuossa Volkkarissa Carverin kaasulämmitin, lisäksi löytyy maasähköä varten 1500W puhallin ja 1000W öljytäytteinen sähköpatteri. Nuo riittää lämmönlähteiksi melko hyvin, mutta mietin että olisko tuommoinen lattialämpömatto mistään kotoisin? Esim: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilma ... 00-cm.html
Lähinnä ajon aikana sitä olisi tarkoitus käyttää, ettei takana matkustavilla jalat palellu. En noista sähköjutuista ymmärrä juurikaan, mutta sen luulen ymmärtäväni että pelkällä 180Ah hupiakulla lämmitystä vois teoriassa pitää päällä muutaman tunnin. Hupiakusto latautuu ajon aikana kunhan starttiakku on ladattu täyteen. Kysymys kuuluukin, että kuinka iso auton laturin pitää olla että voin pitää lattialämmitystä päällä ajon aikana? Eli kannattaako tuollaisesta ylellisyydestä edes haaveilla?
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Tuo puolen neliön matto vie 80w/tunti virtaa, eli 6.66a/tunti. Jos laitat/tarttet monta mattoa niin laske tuosta virran kulutus. Sitä en usko että tuon tehosella matolla saa autoa lämpeemään, joskin lattia voi lämmetä max. 30asteiseksi, jos niinkään lämpöseksi. Mainoksessa on virhe, ampeerit ja watit ei täsmää :D Teoriassa tuo 180ah akku kestää 80w purkamista n.27tuntia, käytännössä ei, teho hiipuu pikkuhiljaa ennenkuin akku "sykähtää" lopullisesti.
-Möhkö-
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tarkoituksena ei ole sinänsä autoa lämmittää, vaan lattiaa. Samalla tietenkin sisälämpötila voi nousta pari astetta. Euroopan reissulla pahimmillaan takaosassa oli +2 astetta lämpimän puolella kun etuosassa lämmintä oli parikymmentä. Sehän johtui tietenkin siitä että joka jätkä oli ahtautunu sinne etuhyttiin ja väliverho oli suljettuna :)
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

eikö sulla ole pihalla asuntovaunun raato? siitä pannu ja ei kun mökki lämpöseksi :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Iski »

Kyllä lattialämmitys on hyvä, vaikka vaan mukavuuslämpö, vaikka muuten auto olis lämmin, mutta lattia kylmä niin kyllä se kylmältä tuntuu.
Omaan ajattelin laittaa matalajännite kalvon, mitä käytetään vaunuissa ja autoissa 24V. vai 36V. muuntajalla.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lämpö systeemi bussiin??

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

vanha vanaja kirjoitti:eikö sulla ole pihalla asuntovaunun raato? siitä pannu ja ei kun mökki lämpöseksi :D
Ei oo mulla asuntovaunua. Yks vanha vaunu on kaverin pihassa Hämeenlinnassa, mutta siinä ei oo mitään muuta hyödynnettävää ku alusta. Siitä olis tarkoitus tehdä sauna tuohon perään. Carverin kaasulämmitin löytyy jo, ei oo tarvetta toiselle.
Iski kirjoitti:Kyllä lattialämmitys on hyvä, vaikka vaan mukavuuslämpö, vaikka muuten auto olis lämmin, mutta lattia kylmä niin kyllä se kylmältä tuntuu.
Omaan ajattelin laittaa matalajännite kalvon, mitä käytetään vaunuissa ja autoissa 24V. vai 36V. muuntajalla.
Samaa kalvosysteemiä oon minäkin ajatellut. Ei kait se juuri sisäilmaa lämmitä, mutta lämmittääpähän ainaki jalkoja. Ei tarvi ehkä sitte käyttää kaasulämmitystä niin kovalla teholla
Vastaa Viestiin