Mikä olis järkevin lämpö systeemi linjuriin ,12 v toimivat lämpöpuhatimet hupiakuista, vai kaasulla toimiva, vai joku muu ? Kaikki neuvot, vinkit ja ideat on terve tulleita !!
Ilmawebasto tulossa omaan autoon, kuulemma hyvä ratkaisu.
Kuivaa lämmitettävän ilman joten pysyy paikat kuivina, eikä tarvitse kaasua.
Polttoaineen- ja sähkönkulutus melko pientä.
Mikä vain, aina puukiukaasta öljykeskuslämmitykseen, eli webastoon. Mutta akkukäyttösillä et saa lämpimäksi kuin peilit, eli energia täytyy muualta kuin akusta, kosta kilovatteja tarvitaan ja paljon.
Erilaisia tapoja lämmittää ja paljon tietoa tällä foorumilla:
- Webastot, Eberit ym diesellämmittimet
- Kabolat yms öljykamiinat
- Primus, Alde ja Truma kaasulämmittimet
- Pellettitakka, puukiuas ja muut kiinteät polttoaineet
- Sähköpatterit, sähköpatruunat ja sähkökattilat
- Ilmalämpöpumput
Esim Webastosta, Eberistä ja Trumasta saa ilmakiertoiset versiot, kehuvat nopeiksi mutta vesikiertoisilla pattereilla ja lattialämmöllä saavutetaan todella tasaista lämpöä
3 vuodenaikaa menee ainakin autoa hieman osastoimalla jollain 3kw lämmitysteholla. jos olet aina sähkössä, kaikki webastot tai ilmalämpöpumput, sähköpatterit jne käy.
talvella täytyy ruutia olla enemmän, vähintään 5kw. silloin kaasu- tai diesellämmitin.
jos sähköä ei ole, iso webasto ei käykään, koska se horsii akkusähköä niin paljon. 9kw:sella weballa akut riittää nippa nappa yön yli.
5kw jatkuvaa kulutusta on 120kwh/vrk. akkuja tarvis olla varovasti arvioituna pari kuutiota.
Minulla on tuossa Volkkarissa Carverin kaasulämmitin, lisäksi löytyy maasähköä varten 1500W puhallin ja 1000W öljytäytteinen sähköpatteri. Nuo riittää lämmönlähteiksi melko hyvin, mutta mietin että olisko tuommoinen lattialämpömatto mistään kotoisin? Esim: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilma ... 00-cm.html
Lähinnä ajon aikana sitä olisi tarkoitus käyttää, ettei takana matkustavilla jalat palellu. En noista sähköjutuista ymmärrä juurikaan, mutta sen luulen ymmärtäväni että pelkällä 180Ah hupiakulla lämmitystä vois teoriassa pitää päällä muutaman tunnin. Hupiakusto latautuu ajon aikana kunhan starttiakku on ladattu täyteen. Kysymys kuuluukin, että kuinka iso auton laturin pitää olla että voin pitää lattialämmitystä päällä ajon aikana? Eli kannattaako tuollaisesta ylellisyydestä edes haaveilla?
Tuo puolen neliön matto vie 80w/tunti virtaa, eli 6.66a/tunti. Jos laitat/tarttet monta mattoa niin laske tuosta virran kulutus. Sitä en usko että tuon tehosella matolla saa autoa lämpeemään, joskin lattia voi lämmetä max. 30asteiseksi, jos niinkään lämpöseksi. Mainoksessa on virhe, ampeerit ja watit ei täsmää Teoriassa tuo 180ah akku kestää 80w purkamista n.27tuntia, käytännössä ei, teho hiipuu pikkuhiljaa ennenkuin akku "sykähtää" lopullisesti.
Tarkoituksena ei ole sinänsä autoa lämmittää, vaan lattiaa. Samalla tietenkin sisälämpötila voi nousta pari astetta. Euroopan reissulla pahimmillaan takaosassa oli +2 astetta lämpimän puolella kun etuosassa lämmintä oli parikymmentä. Sehän johtui tietenkin siitä että joka jätkä oli ahtautunu sinne etuhyttiin ja väliverho oli suljettuna
Kyllä lattialämmitys on hyvä, vaikka vaan mukavuuslämpö, vaikka muuten auto olis lämmin, mutta lattia kylmä niin kyllä se kylmältä tuntuu.
Omaan ajattelin laittaa matalajännite kalvon, mitä käytetään vaunuissa ja autoissa 24V. vai 36V. muuntajalla.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
vanha vanaja kirjoitti:eikö sulla ole pihalla asuntovaunun raato? siitä pannu ja ei kun mökki lämpöseksi
Ei oo mulla asuntovaunua. Yks vanha vaunu on kaverin pihassa Hämeenlinnassa, mutta siinä ei oo mitään muuta hyödynnettävää ku alusta. Siitä olis tarkoitus tehdä sauna tuohon perään. Carverin kaasulämmitin löytyy jo, ei oo tarvetta toiselle.
Iski kirjoitti:Kyllä lattialämmitys on hyvä, vaikka vaan mukavuuslämpö, vaikka muuten auto olis lämmin, mutta lattia kylmä niin kyllä se kylmältä tuntuu.
Omaan ajattelin laittaa matalajännite kalvon, mitä käytetään vaunuissa ja autoissa 24V. vai 36V. muuntajalla.
Samaa kalvosysteemiä oon minäkin ajatellut. Ei kait se juuri sisäilmaa lämmitä, mutta lämmittääpähän ainaki jalkoja. Ei tarvi ehkä sitte käyttää kaasulämmitystä niin kovalla teholla