Naftamittari
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Naftamittari
Tuli mielenkiintoinen ongelma naftamittarin kanssa. Viime vuonna vaihdettiin uusi tankki ja myös tuo anturiosa missä ovat myös polttoaineen tulot ja paluut. Alkuun toimi näyttö oikein, mutta nyt ei. Näyttö on oikea kun tuo anturiosa on kierretty irti tankista, mutta kun sen kiertää kiinni niin näyttö hyppää täyteen asentoon. Eli liittynee tuohon kiinnitykseen. Maadoitus on hoidettu tankin osalta, eli onko kokemuksia, että tuo anturiosa (tarvikeosa) menisi oikkariin kun sitä kiristetään. Tuntuu aivan käsittämättömältä vialta, eli ei Scaniaan kuuluvalta....
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Naftamittari
Mulla oli menny viime talvena anturi kans heikkoon happeen. Tankin maadoitukseen ei kannata luottaa, itselläkin tulee maa erikseen anturille, kun anturin ja tankin välissä on kumitiiviste. Niin, anturin alapäässä oli niittaus hapettunu? siis se jossa anturin kela yhdistyy johtoon joka nousee ylös ja ulos liittimelle. Tankki täynnä ei olis varmaan menny... Kun yhteys katkee nousee mittari tappiin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Naftamittari
Mulla oli samalaista ilmiöta naftamittarissa ,henkilöauton.Välillä mittari heilu eestaas.Vikana, tukkeutunut vanha naftafiltteri.Sen ku vaihto niin alko mittariki toimiin.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Naftamittari
Samojen asioiden kanssa tässä painittu... anturille tulee punane ja musta piuha mitkä on kumitutin sisällä, ohuella ruuvimeisselin kärjellä kun painelee johtoa myöten liittimiä tutin sisälle niin saattaa löytyä vika noinkin helposti, eli ajansaatossa liittimet nousseet ylös niin paljon ettei ole kontaktia vaikka tutti on pohjassa.
..no siltikään en ole vielä ihan varma tosta meidän mittarista koska polttoainetta on nyt tankattu noin 150l ja mittari näyttää juuri ja juuri yli alaviivan?
...nii ja sitte jos maadotus on vain tankin kautta niin eihän se anturi saa maata jos välissä on kumitiiviste, mutta silloin mittari kyllä pomppaa tappiin!

..no siltikään en ole vielä ihan varma tosta meidän mittarista koska polttoainetta on nyt tankattu noin 150l ja mittari näyttää juuri ja juuri yli alaviivan?
...nii ja sitte jos maadotus on vain tankin kautta niin eihän se anturi saa maata jos välissä on kumitiiviste, mutta silloin mittari kyllä pomppaa tappiin!

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Naftamittari
Huomatkaa anturin piuhojen napaisuus, ei toimi jos piuhat on väärinpäin.
Kosketushärökin saattaa olla.
Kosketushärökin saattaa olla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Naftamittari
Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Naftamittari
Sen anturin pistokkeen saa asennettua väärin päin, varsinkin kun se on naftan turvottama.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Naftamittari
meilläpä juuri maadoitusjohdon irtijääminen runkoremontin yhteydessä hyppäytti mittarin kattoon, vaikka silloinkin oli "taas tankki tyhjä"
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Naftamittari
Volvo/Scania
tankin kuminen liitin on ulkoisesti samanlainen molemmissa ja Volvon liitin menee kirkkaasti Scanian tankin mutta ei tee kytkentää.
tankin kuminen liitin on ulkoisesti samanlainen molemmissa ja Volvon liitin menee kirkkaasti Scanian tankin mutta ei tee kytkentää.
- Liitteet
-
- Volvo tankkiliitin.jpg (30.02 KiB) Katsottu 9507 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Naftamittari
Auto on mökillä, eli homma seisoo. Ongelma ei ole anturin liitoksessa, se on OK ja liitin oikein päin. Näyttö siis toimii niin kauan oikein kunnes tuo anturiosa kierretään kiinni tankkiin, siis on paikallaan muttei kierretty kiinni. Eli silloin kun se todennäköisesti saa "sähköisen" kosketuksen tuon tankin kanssa hyppää näyttö täysille. Ja todettakoon että tuo liitinosa on kaksinapainen, vaikka onkin Scania.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Naftamittari
kyllähän se voisi tarkoittaa että se mahdollisesti on väärin päin tuo liitin, eli toinen niistä navoista on maassa, ja jos anturi on irti ei ole väliä kummin päin se on, mutta kun laittaa tankkiin kiinni niin menee maa siihen nastaan mikä menee mittarille... jospa joku joskus virittänyt itse ja vaihtanut ne jossain väärin päin... kokeile laitta liitin "väärin" päin kiinni, vaikka tilapäisesti hyppylangoilla jos ei halua liitintä rikkoa testauksen ajaksi
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Naftamittari
"Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle."Pilotti kirjoitti:Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
Ei minulla sen enempää Scanian kuin Volvon liittimiä saa kirtää! Ne painetaan vain suoraan pohjaan asti, Pitää toki olla käännettynä oikeaan asentoon.
Tankin maadoitus ei ole missään tekemisessä tuon anturin kanssa. Muistaakseni anturi on säätövastus jonka vastusarvo muuttuu polttoaine määrän mukaan.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Naftamittari
KajNyy1 kirjoitti:"Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle."Pilotti kirjoitti:Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
Ei minulla sen enempää Scanian kuin Volvon liittimiä saa kirtää! Ne painetaan vain suoraan pohjaan asti, Pitää toki olla käännettynä oikeaan asentoon.
Tankin maadoitus ei ole missään tekemisessä tuon anturin kanssa. Muistaakseni anturi on säätövastus jonka vastusarvo muuttuu polttoaine määrän mukaan.
Ei tässä sitä liitintä mihinkään kierretäkään, vaan sitä anturiosaa jossa tuo ko. anturi ja naftan tulo- ja paluuputket ovat. Ja tuo mittaus on tässä tosiaan vastukseen perustuva, onhan niitä kai kapisitanssiikin perustuvia.
Re: Naftamittari
Se anturi on potentiometri,johon menee suoraan joko +tai -,muttei mitään maadoituksia ja se mitattu arvo siirtyy sinne V-mittariin,joka on se poltto-aineen määrä!Ne maadoituset on turvatekijöitä,joilla ei ole näytön kanssa tekemistä!terkkuja Vanha sähkömies!!
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Naftamittari
No ihan kokemusperäisesti. Mittarinpiuhaoista toinen on maa (eli timppa49:n - ) ja toinen on meno mittarille. Tuon mittaripiuhan kun jättää ilmaan niin mittari on tapissa, ja kun sen lyö maihin niin mittari tipahtaa nollille. Anturin toinen napa menee säätövastukselle ja toinen piuha suoraan anturin runkoon. Voiko tuon vielä vääntää rautalangasta. Eli mittari mittaa vastuksen läpi MAATA. Ainakin Volvossani oli noin.timppa49 kirjoitti:Se anturi on potentiometri,johon menee suoraan joko +tai -,muttei mitään maadoituksia ja se mitattu arvo siirtyy sinne V-mittariin,joka on se poltto-aineen määrä!Ne maadoituset on turvatekijöitä,joilla ei ole näytön kanssa tekemistä!terkkuja Vanha sähkömies!!
-Koska sen voi tehdä myös itse-