Naftamittari

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Tuli mielenkiintoinen ongelma naftamittarin kanssa. Viime vuonna vaihdettiin uusi tankki ja myös tuo anturiosa missä ovat myös polttoaineen tulot ja paluut. Alkuun toimi näyttö oikein, mutta nyt ei. Näyttö on oikea kun tuo anturiosa on kierretty irti tankista, mutta kun sen kiertää kiinni niin näyttö hyppää täyteen asentoon. Eli liittynee tuohon kiinnitykseen. Maadoitus on hoidettu tankin osalta, eli onko kokemuksia, että tuo anturiosa (tarvikeosa) menisi oikkariin kun sitä kiristetään. Tuntuu aivan käsittämättömältä vialta, eli ei Scaniaan kuuluvalta....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla oli menny viime talvena anturi kans heikkoon happeen. Tankin maadoitukseen ei kannata luottaa, itselläkin tulee maa erikseen anturille, kun anturin ja tankin välissä on kumitiiviste. Niin, anturin alapäässä oli niittaus hapettunu? siis se jossa anturin kela yhdistyy johtoon joka nousee ylös ja ulos liittimelle. Tankki täynnä ei olis varmaan menny... Kun yhteys katkee nousee mittari tappiin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Mulla oli samalaista ilmiöta naftamittarissa ,henkilöauton.Välillä mittari heilu eestaas.Vikana, tukkeutunut vanha naftafiltteri.Sen ku vaihto niin alko mittariki toimiin.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Samojen asioiden kanssa tässä painittu... anturille tulee punane ja musta piuha mitkä on kumitutin sisällä, ohuella ruuvimeisselin kärjellä kun painelee johtoa myöten liittimiä tutin sisälle niin saattaa löytyä vika noinkin helposti, eli ajansaatossa liittimet nousseet ylös niin paljon ettei ole kontaktia vaikka tutti on pohjassa.

..no siltikään en ole vielä ihan varma tosta meidän mittarista koska polttoainetta on nyt tankattu noin 150l ja mittari näyttää juuri ja juuri yli alaviivan?


...nii ja sitte jos maadotus on vain tankin kautta niin eihän se anturi saa maata jos välissä on kumitiiviste, mutta silloin mittari kyllä pomppaa tappiin!

:roll:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Huomatkaa anturin piuhojen napaisuus, ei toimi jos piuhat on väärinpäin.
Kosketushärökin saattaa olla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sen anturin pistokkeen saa asennettua väärin päin, varsinkin kun se on naftan turvottama.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja motoku »

meilläpä juuri maadoitusjohdon irtijääminen runkoremontin yhteydessä hyppäytti mittarin kattoon, vaikka silloinkin oli "taas tankki tyhjä"
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Volvo/Scania
tankin kuminen liitin on ulkoisesti samanlainen molemmissa ja Volvon liitin menee kirkkaasti Scanian tankin mutta ei tee kytkentää.
Liitteet
Volvo tankkiliitin.jpg
Volvo tankkiliitin.jpg (30.02 KiB) Katsottu 9508 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Auto on mökillä, eli homma seisoo. Ongelma ei ole anturin liitoksessa, se on OK ja liitin oikein päin. Näyttö siis toimii niin kauan oikein kunnes tuo anturiosa kierretään kiinni tankkiin, siis on paikallaan muttei kierretty kiinni. Eli silloin kun se todennäköisesti saa "sähköisen" kosketuksen tuon tankin kanssa hyppää näyttö täysille. Ja todettakoon että tuo liitinosa on kaksinapainen, vaikka onkin Scania.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja only4pro »

kyllähän se voisi tarkoittaa että se mahdollisesti on väärin päin tuo liitin, eli toinen niistä navoista on maassa, ja jos anturi on irti ei ole väliä kummin päin se on, mutta kun laittaa tankkiin kiinni niin menee maa siihen nastaan mikä menee mittarille... jospa joku joskus virittänyt itse ja vaihtanut ne jossain väärin päin... kokeile laitta liitin "väärin" päin kiinni, vaikka tilapäisesti hyppylangoilla jos ei halua liitintä rikkoa testauksen ajaksi
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Pilotti kirjoitti:Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
"Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle."
Ei minulla sen enempää Scanian kuin Volvon liittimiä saa kirtää! Ne painetaan vain suoraan pohjaan asti, Pitää toki olla käännettynä oikeaan asentoon.

Tankin maadoitus ei ole missään tekemisessä tuon anturin kanssa. Muistaakseni anturi on säätövastus jonka vastusarvo muuttuu polttoaine määrän mukaan.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

KajNyy1 kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
"Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle."
Ei minulla sen enempää Scanian kuin Volvon liittimiä saa kirtää! Ne painetaan vain suoraan pohjaan asti, Pitää toki olla käännettynä oikeaan asentoon.

Tankin maadoitus ei ole missään tekemisessä tuon anturin kanssa. Muistaakseni anturi on säätövastus jonka vastusarvo muuttuu polttoaine määrän mukaan.

Ei tässä sitä liitintä mihinkään kierretäkään, vaan sitä anturiosaa jossa tuo ko. anturi ja naftan tulo- ja paluuputket ovat. Ja tuo mittaus on tässä tosiaan vastukseen perustuva, onhan niitä kai kapisitanssiikin perustuvia.
timppa49
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 18:11
Truck: HymerMobil MB 601
Location: ESPOO

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja timppa49 »

Se anturi on potentiometri,johon menee suoraan joko +tai -,muttei mitään maadoituksia ja se mitattu arvo siirtyy sinne V-mittariin,joka on se poltto-aineen määrä!Ne maadoituset on turvatekijöitä,joilla ei ole näytön kanssa tekemistä!terkkuja Vanha sähkömies!!
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Naftamittari

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

timppa49 kirjoitti:Se anturi on potentiometri,johon menee suoraan joko +tai -,muttei mitään maadoituksia ja se mitattu arvo siirtyy sinne V-mittariin,joka on se poltto-aineen määrä!Ne maadoituset on turvatekijöitä,joilla ei ole näytön kanssa tekemistä!terkkuja Vanha sähkömies!!
No ihan kokemusperäisesti. Mittarinpiuhaoista toinen on maa (eli timppa49:n - ) ja toinen on meno mittarille. Tuon mittaripiuhan kun jättää ilmaan niin mittari on tapissa, ja kun sen lyö maihin niin mittari tipahtaa nollille. Anturin toinen napa menee säätövastukselle ja toinen piuha suoraan anturin runkoon. Voiko tuon vielä vääntää rautalangasta. Eli mittari mittaa vastuksen läpi MAATA. Ainakin Volvossani oli noin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin