Vaihdelaatikon outo käytös.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Ihmettelin tätä jo aiemmin tuolla projektiketjussa mutta teen nyt vielä tälle oman aiheenkin..

Eli SisuPussin laatikkoon vaihdettiin öljyt kun huomasimme laatikon olevan lähestulkoon kuiva. Laatikon öljytilavuus on kymmenen litraa ja ulos tuli noin puoli litraa :? . Kakkosvaihde on ollut aina hankala käyttää ja vaihde on mennyt päälle pienellä suostuttelulla, mutta nyt öljynvaihdon jälkeen vaihtaessa on pakko käyttää välikaasua, muuten pykälä ei mene silmään. Laatikko on synkronoitu viisiportainen mutta merkkiä en tähän hätään muista, täytyy selvittää se illemmalla.

Keksiikö joku hyvää selitystä tälle ongelmalle?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Kyllähän tuo synkka vialta kuulostaa..
Kun laatikko on ollut kuiva niin huonokin synkka on saanut otteen..
Nyt kun se on niin "liukas" kuin pitääkin niin huonosti kävi..
Pienien vaihteiden synkat ne yleensä ekaks kuluukin loppuun.
Tämä perustuu kyllä pikkuautojen laatikkojen tietämykseen..
Raskaan kaluston laatikoissa voi olla erillaisia ratkaisuja mutta ei nekään kestä mahdottomia .
Sanoisin rempan olevan edessä.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Harjoittele välikaasu ja kaksoiskytkentä niin että ne ovat "selkäytimessä" niin et muistakkaan pienen ajan päästä että synkroissa hämminkiä :) . Itse jouduin aikoinaan ajelemaan sisulla jossa "sepeliä laatikossa" muutamilla vaihteilla useita vuosia silloin tällöin ja paremminhan pykälät loksahtelee paikalleen välikaasulla ja kaksoiskytkennällä kuin konsanaan kuluneilla mutta vielä toimivilla synkroilla :D :D
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kyllä se varmaan tuo synkkavika on.
Täytyy opetella vaan välikaasu ja kaksoispoljenta. Ei hirveästi huvita alkaa korjaamaan laatikkoa tai etsiä ehjää tilalle. .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Miksipä suotta jos sen kanssa voi elää :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllissä on samaa vikaa. Kolmosen synkrot eivät toimin. Pienemmälle vaihtaessa joutuu käyttämään välikaasua. Kakkoselta kolmoselle menee ilman välikääsua - oikea kierrosluku on painunut selkäytimeen.

Kylmällä laatikolla kakkonenkin saattaa oireilla, mutta lämmettyään toimii normaalisti.

Tuskinpa tuo itsestään korjaantuu kun mekaaninen eikä orgaaninen vekotin :)

Röllin tapauksessa on onneksi romikset täynnä B10M sopivia laatikoita. automaattisia ja manuaalisia...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja b12m »

Omien muistikuvien mukaan pitkäkeppisten B10M Volvojen kolmosvaihde ei ehjänkään laatikon kyseessä ollen ole se kaikkein halukkain kytkeytymään. Hiemankin liian hätäinen toiminta tai varsinkin väärä kierrosluku aiheuttaa "sorsan" ääntelyä lootan suunnalla...

Tuplapoljennalla (ja sopivilla kierroksilla) se kolmonenkin kyllä löytyy haluttaessa nopeasti, vaikkakaan laatikko ei toki Fullerin veroinen ole
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vaihdelaatikon outo käytös.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tämä ongelmahan on menneen talven lumia, nyt kun voimalinjaan on tulossa tomaattiloota Volvon koneella!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin