olis komee kulkuri

Tänne voidaan kerätä hyödyllisiä linkkejä muualta, esim tavaraa sopivaan hintaan tai jotain muuta kivaa....
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuo keula nuorentaa kummasti tuotakin autoa. En vaan keksi mihin tuossa on laitettu 125t€ :shock: Oisko kylkipellit kultaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Alustaksi ilmoitettu Scania ja malliksi sisu???.Eikös tuo ole juuri tuollainen mahurisisu, johon vaihdettu todennäköisest Volvon moottori. Ei ole Scanialta löytynyt n. 10 litraista konetta ainakaan vuosikymmeniin, eikä ainakaan oikein mitään konetta mahuriin. Ei tuo auto nyt tuupparilta äkkiseltään näytä. Eli tuo on tollainen IRJA-ratkaisu. Ja mitä sisupussikin suunnittelee.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut. Erikoinen äänimaailma siinä Cumminsissa on verrattuna muihin moottoreihin.

Tarina kertoo Sisu-miehestä joka esitteli keskieuroopan rahtiajossa nakkikoppi-Sisuaan paikallisille rekkamiehille. Paikalliset rekkamiehet vastailivat tähän tyyliin

- Jaa että Cumminsin moottori on
- ja ihan Fullerin laatikkokin
- jopas on pätevä telin nostosysteemi
- jämerästi on tehty joo...
- melko hienon olet itse tehnyt :shock:

viimeinen repliikki taisi koskea ohjaamon muotoilua :D
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahti32 kirjoitti:Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut. Erikoinen äänimaailma siinä Cumminsissa on verrattuna muihin moottoreihin.

Tarina kertoo Sisu-miehestä joka esitteli keskieuroopan rahtiajossa nakkikoppi-Sisuaan paikallisille rekkamiehille. Paikalliset rekkamiehet vastailivat tähän tyyliin

- Jaa että Cumminsin moottori on
- ja ihan Fullerin laatikkokin
- jopas on pätevä telin nostosysteemi
- jämerästi on tehty joo...
- melko hienon olet itse tehnyt :shock:

viimeinen repliikki taisi koskea ohjaamon muotoilua :D
Tää nyt taas lipsuu ohi aiheesta, mutta Sisulla, jossa oli "nappula-automaatti" on tullut joskus ajettua. Se taisi olla Voithin laatikko. Allisonit oli kahvalla. Moottoreista muistan ne varhaisemmat AEC:n koneella. Uudemmat olivat jollakin muulla. Eli sellainen tuuppari tuo voisi olla, mutta miksi mainostaa Scaniana? Hinnan tuplaamiseksi? :D
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mä jo säikähdin että mustako ne puhuu... Sisu-mies" :lol:

Ja scanialla :lol:
Avatar
Volovomies
Tosi harrastaja
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Helmi 2010 18:53
Truck: Volvo B57 Wiima
Location: Bjärström/Finström
Paikkakunta: Bjärström /Ahvenanmaa

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Volovomies »

Olihan siinä siisti peli ei muuta kun pankinasioille ja pirssi kotiin :D !!!
Volovomies
diesel
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Tammi 2007 18:59
Paikkakunta: tyrvää

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja diesel »

Siisti on scaania :roll:


Tässä vähän edullisempi ja myös näyttävän näköinen
http://www.nettikone.com/scania/k113/938402
diesel
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Tammi 2007 18:59
Paikkakunta: tyrvää

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja diesel »

Tässä mb, mielestäni aika edullinen jos vain kaikki korjaukset mitä ilmoittaa on tosiaan tehty tähän.

http://www.nettikone.com/mercedes-benz/ ... tar/916973
Raskaskalustoa
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2011 13:16
Truck: Sisu, Ajokki
Location: Hattula

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Raskaskalustoa »

Pilotti kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut. Erikoinen äänimaailma siinä Cumminsissa on verrattuna muihin moottoreihin.

Tarina kertoo Sisu-miehestä joka esitteli keskieuroopan rahtiajossa nakkikoppi-Sisuaan paikallisille rekkamiehille. Paikalliset rekkamiehet vastailivat tähän tyyliin

- Jaa että Cumminsin moottori on
- ja ihan Fullerin laatikkokin
- jopas on pätevä telin nostosysteemi
- jämerästi on tehty joo...
- melko hienon olet itse tehnyt :shock:

viimeinen repliikki taisi koskea ohjaamon muotoilua :D
Tää nyt taas lipsuu ohi aiheesta, mutta Sisulla, jossa oli "nappula-automaatti" on tullut joskus ajettua. Se taisi olla Voithin laatikko. Allisonit oli kahvalla. Moottoreista muistan ne varhaisemmat AEC:n koneella. Uudemmat olivat jollakin muulla. Eli sellainen tuuppari tuo voisi olla, mutta miksi mainostaa Scaniana? Hinnan tuplaamiseksi? :D

Joo, AEC:lla oli 10,3 litran mahuri, jota Sisu käytti ainakin 1970-luvulla (löydän siihen vielä männät, syöttöpumpun jne.). Minun nykyisen rosterikorisen -83 Sisu Ajokin tuulilasin alareunalinjan alapuoli oli tuossa aika tuttua sivulinjaa myöten. Näiden alustoista on aika vaikea tietää, mitä ne alun alkujaan ovat olleet. Tässäkin oli alkujaan ollut nestejarrut, joiden sylinterit ja putket oli jääneet poistamatta (riisuin ne itse), kun olivat rakentaneet ilmajarrut. Samoin automaattivaihteiston entiset hilut, vieläkin paikoillaan.
Päihteet ja moraalittomuus tuovat ongelmia, eivätkä suinkaan ratkaise niitä,
- raittiina ratissa.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Lahti32 kirjoitti:Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut.
Ja niin on tuokin. Korin otsa näyttää kyllä kovasti Kiitokori/Erikoiskori-tuotannolta, jolloin historialle ei paljoa vaihtoehtoja jää; epätodennäköisimpänä joku pelastuslaitos, Puolustusvoimat tai umpikylkien perusteella kirjastoauto. Vaikka tokihan ikkunatkin voi pellittää... Itse kallistuisin kirjastoauton kannalle, esim. Torniossa oli tuollainen '83 BT-190C.
Raskaskalustoa
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2011 13:16
Truck: Sisu, Ajokki
Location: Hattula

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Raskaskalustoa »

Saamieni tietojen mukaan alusta on Scania, ja korina Kiitokori/ kirjastoauto, jonka koneeksi on vaihdettu puolustusvoimain linja-auton AEC-kone.

Veikkauksesi taisi mennä tuosta nappiin, tosin itse pidin tuota alustankin osalta Sisuna, mutta perätuuppariksi en uskonut, vaikka sisustus puolsikin sitä.
Viimeksi muokannut Raskaskalustoa, 24 Marras 2011 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päihteet ja moraalittomuus tuovat ongelmia, eivätkä suinkaan ratkaise niitä,
- raittiina ratissa.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Tornion vanha kirjastoauto merkki on SISU ja perämoottori Cummin ja Erikoiskori.
Pohjantähti
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Raskaskalustoa kirjoitti:Saamieni tietojen mukaan alusta on Scania, ja korina Kiitokori/ kirjastoauto, jonka koneeksi on vaihdettu puolustusvoimain linja-auton AEC-kone.
Trafi kyllä tarjoaa sellaista tietoa, että alusta on Sisu BT-190C (B=bussi, T=takamoottori, 190 kW, C=Cummins-moottori). Tokihan moottori voi olla jälkeenpäin vaihdettu miksi vain, mutta en kuitenkaan usko, että Cumminsia sentään "Aasiin"...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei kai kirjastoautokilsoilla konetta tarvi mistään vaihtaa?
Tulevaisuus on sähköinen
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Ei luulisi, eikä Cumminsin LT-10:ä varsinkaan. Siksi en usko, että tuohonkaan on, ellei sitten vallan tahallaan ole rikottu, ajettu ilman vesiä tai öljyjä tai räjäytetty Start Pilotilla...

Tuollainen vastaava, mutta ruskea, keskiovella ja manuaalilaatikolla oli kytkinvikaisena myynnissä jokunen vuosi sitten. Hinta oli aika merkittävästi maltillisempi, vaikka ei siinä sisustus NIIN dramaattisesti "köyhempi" ollut... :shock: Ainakin minun makuuni ja käyttöönikin se olisi sopinut paremmin.
Raskaskalustoa
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2011 13:16
Truck: Sisu, Ajokki
Location: Hattula

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Raskaskalustoa »

Komissarov kirjoitti:Ei luulisi, eikä Cumminsin LT-10:ä varsinkaan. Siksi en usko, että tuohonkaan on, ellei sitten vallan tahallaan ole rikottu, ajettu ilman vesiä tai öljyjä tai räjäytetty Start Pilotilla...

Tuollainen vastaava, mutta ruskea, keskiovella ja manuaalilaatikolla oli kytkinvikaisena myynnissä jokunen vuosi sitten. Hinta oli aika merkittävästi maltillisempi, vaikka ei siinä sisustus NIIN dramaattisesti "köyhempi" ollut... :shock: Ainakin minun makuuni ja käyttöönikin se olisi sopinut paremmin.

Mitenkään palstalaisten taitoja ja tietämystä mollaamatta totean vain, että kyllä kirjastoautojenkin historioissa löytyy monenlaista kuntaa ajomatkoineen, ajomiestä, huoltomiestä, moniosaajaa ja asentamoa, jotka tilanteissaan tekevät outojakin ratkaisuja.

Ja vielä vähän kokemuksellisesta käytetyn korjaamisen kustannuksiin vaikuttavista tekijöistä, joiden kautta menoja kertyy - vaikka ei se hullu ole, joka paljon pyytää vaan se, joka paljon maksaa.
Jos tuollaista rakentaa vuosikausia (6) vuokratiloissa ototyönä (oman työn ohella) joutuen työstämään katkenneita perätuupparin runkopalkkeja ilman, korin poistoa ja hitsailemaan ahtauden vuoksi puolikkailla tumpeilla/ automaattimaski, niin... . Jos vielä lisäksi korinkin runko on mätä lattiakorkeuteen asti, eikä enää ole koritehdasta, jolta... , niin joutuu itse taivutteleen omin konstein oikeat kaarevuudet ympäriinsä, niin kyllä siin hinta nousee, ku itelkii pitäs viel jäähä jotai myyntitilantees. Ja, jos viel toiselaise koneenki vaihto jne..

Antaka nyt anteeks tää vuodatus...
Päihteet ja moraalittomuus tuovat ongelmia, eivätkä suinkaan ratkaise niitä,
- raittiina ratissa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lukekaapa se caravan-lehden juttu kyseisestä kulkurista. Onhan se kiistatta hyvin tehty ja läpikäyty. En pidä mitenkään ihmeellisenä jos täydellinen tekniikan läpikäynti ja korkealaatuinen tekniikka maustettuna tyylikkäällä sisustamisella tulee maksamaan paljon, yläraja ei tule kellään vastaan vaikka kuinka rakentaa. Suurin osa kulkureista on kumminkin melko keveillä budjeteilla rakennettu. Silloin on vaikeampi hahmottaa paljonko maksaa viimesen päälle tekeminen. Mutta edelleen on jokaisen rakentajan oma valinta millaisella budjetilla mennään.
Tulevaisuus on sähköinen
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Kyllä. Yleisellä tasolla pitää myös muistaa, että nämä meidän markkinamme kuluja säästämättä viimeisen päälle tehdylle omavalmisteelle ovat melko pienet. Maksuvalmiin ostajan löytäminen voi olla melko haasteellista. Sellaiset ehkä kuitenkin etsivät jotain muuta, kuin liki 20 vuotta vanhalle alustalle tehtyä laitetta, olkoonkin kuinka hyvin rungosta kattoon tehty hyvänsä. Jos kyseessä olisi vene, asia olisikin aivan toinen... Potentiaalinen ostaja vertaa kohteita kuitenkin aina keskenään ja miettii, kuinka paljon enemmän saa - ja saako ylipäätään - jossain, jonka hinta on 1½-2 -kertainen muihin tarjolla oleviin verrattuna. Siksi sellaiset yleensä tuppaavat joko jäämään käsiin, tai ainakin myyntiajat venyvät pitkiksi. Sinä aikana se hintakin sitten yleensä lähenee "oikeaa". Tämä on, ikävä kyllä, vain realismia.

Mitä sitten tuohon esimerkin autoon tulee, kyllähän siinäkin myyjä on selvästi terveellä ajatuksella liikkeellä siinä mielessä, että on ainakin hinnasta ja ilmoitetuista kuluista päätellen todennut, ettei siitä tulekaan omiaan saamaan koskaan pois. Vaikka kyllä minua ainakin kylmäisi ottaa reilu neljä kymppiä takkiin. :shock: Mutta lämpöpumppukauppa taitaakin olla melkoisen kannattavaa näinä päivinä... :wink:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: olis komee kulkuri

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Takkiin tulee kaikenlaisten matkailuautojen kanssa. Nopeimmin ja eniten kerralla ehkä silloin kun ajetaan sadantonnin tupperware uutena liikkestä sateeseen. Vuodessa sulaa hinnasta järjetön siivu.

Kyllä silti kannattaa kulkuribussin rakentaminen. Sijoitetulla rahasummalla saa vankkaa kyytiä ja vuosiksi tilaa matkustella. Vastapainona edulliselle hankintahinnalle on kunnon polttoainekulut.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin