MB913 keväthuoltoa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
mtd913
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Touko 2011 19:48
Truck: MB913
Location: Äänekoski

MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja mtd913 »

Tuota Tähtivalintaa kierrellyt katsastuksen tiimoilta, ja yksi asia vaivaa päätä.

Öljynpaine. Aiemmin jollain Nesteen 10W-30-öljyillä paineet ovat olleet lämpimänä, mittarin mukaan, kolmen-viiden baarin välillä. Nyt Teboilin 10W-30-öljyllä 2-3 baaria. Öljynpaineen varoitusvalo ei pala (noilla vanhoilla öljyillä syttyi pienillä kierroksilla siinä vaiheessa, kun öljyillä oli ajettu ~7000 km). Onkos mittarille ja valolle eri anturit? Näin muistelisin. Tuo Teboilin öljyhän on melko ohutta lirua jo valmiiksi verrattuna Nesteen öljyyn, joten siksikin paineet voinevat olla alhaalla. Lähinnä vaan mietin, että eihän öljypumppu ala olla tiensä päässä.
Kun tarkoitus on, jos ei kukaan autoa halua pois pihasta viedä, lähteä Euroopan kierrokselle (Baltian kautta Puolaan, Tsekkiin, Slovakiaan, Unkariin ja Sloveniaan ja takaisin) heinäkuussa, mietityttää hieman tuo. Toki, ottaa öljyä mukaan ja vaihtaa tien päällä, jos valo alkaa vilkutella, mutta mieluummin en. :D
Muuten, kylmänä tuntuisi savuttavan paljon vähemmän noilla teboililaisilla.

Jarrujen ilmasäiliöistä vedet poistettu, jarrut tarkastettu (ei tarvinnut kehiä), suodattimet vaihdettu, valot katsottu. Mitäs muuta? Sammutin täytyy tarkastuttaa.


Talven jäljiltä (ja oikeastaan kahden vuoden seisomisen, kun viime kesänä kertyi mittariin huimat 50 kilometriä) ilman pilottia käyntiin. Pakkosyöttö ei tunnu toimivan (eikös tässäkin se ole, 508:sta tuttu toiminto). Täytyy katsoa, jos jaksaisi perehtyä. Sammutin/tyhjäkäynnin säätö ei toimi oikein, joten sen vaijeria täytynee kiriä tai katsoa, onko muuta vikaa. Kaasupolkimen nivelet öljyttävä.

Eiköhän tästä Mersun saa liikenteeseen. :)
mtd913
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Touko 2011 19:48
Truck: MB913
Location: Äänekoski

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja mtd913 »

viewtopic.php?f=2&t=2173

Tuolta näkyikin löytyvän taulukko moottorin tiedoista. Kiitokset happa66:lle nopeasta vastauksesta. :D Ei vaan osannut etsiä projektit-osiosta moottoritietoa.
Hmm, öljynpaine minimi 2,5 bar. Onko tuo tyhjäkäynnillä/kierroksilla? Jos paineet pysyvät tuossa kolmen tienoilla, uskaltanee reissuun lähteä. Vai onko mukaan otettava varalle öljypumppu ja -pohjan tiiviste? :D
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu, ei muuta ku tankki täyteen ja rundille!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Meillä tossa sammutus nupissa on tyhjäkäynti säätö samassa, sitä kun pyörittää, niin johan kierrokset nousee.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eli manuaalinen vakionopeussäädin :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
mtd913
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Touko 2011 19:48
Truck: MB913
Location: Äänekoski

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja mtd913 »

happa66 kirjoitti:Meillä tossa sammutus nupissa on tyhjäkäynti säätö samassa, sitä kun pyörittää, niin johan kierrokset nousee.
Juu, sama nuppi. Ei vaan toimi kumpikaan, tyhjäkäynnin säätö tai sammutus. Vaijeri ilmeisesti siis löysällä.

Sen puoleen tuo 913:n tekniikka on tuttua, että aiemmin 508:n kanssa reissannut paljon ja pääpiirteittäinhän nuo ovat samanlaiset (pari pyttyä sinne tai tänne).



Tankin täyttämisen taidan jättää Eestin puolelle, kun 400 litraa mahtuu ja etelänaapurissa hinta vähän alle 1,20 €/l. :)
mtd913
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Touko 2011 19:48
Truck: MB913
Location: Äänekoski

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja mtd913 »

Tänään käytin katsastuksessa, ja eiväthän hyvälle muuta voineet tehdä kuin antaa leiman. :D

Tuo öljynpaineasia vaan mietityttää edelleen: tuossa hellepäivinä kun kokeilin käyttää, mittari näytti pienillä kierroksilla 3 baarin luokkaa, ja kaasua antaen nousi 5 baarin lähelle. Nyt taas tänään konttorille ajellessa yhden ja kolmen baarin välillä, pääsääntöisesti noin kaksi baaria. Täytynee ottaa anturi irti ja vaihtaa/putsata(?).

Kaasun vivut toimivat nyt melko hyvin, poljin ei kuitenkaan palaa täysin ylös sammutinnappia painaenkaan. No, pikkuhuoli, joka ei ajoa haittaa, kun kuitenkin jalalla kevyesti poljinta nostaen kone sammuu. :)
mtd913
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Touko 2011 19:48
Truck: MB913
Location: Äänekoski

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja mtd913 »

Hehee. Sloveniassa käyty. Kaikkineen 5500 kilometriä tuli rakkineen mittariin lisää reissulla.
7.7. torstai-iltana lähdettiin Eckerö Linen iltalaivalla Tallinnaan, laivan lähtiessä pari tuntia myöhässä. En ole ikinä nähnyt autokantta myydyn yhtä täyteen. Kahden jälkeen yöllä päästiin lähtemään Tallinnasta kohti etelää. Nafta maksoi 1,204 Tallinnassa, joten otettiin tankki lähestulkoon täyteen (Nesteen automaatilla 100 eurolla kerrallaan, kaikkineen 400 eurolla eli noin 330 litraa). Aamupäivällä oltiin Liettuassa, jossa käytiin Marijampolessa kaupassa ja suunnattiin Puolaan. Perjantaipäivänä Puolan halki Varsovan kautta kohti Katowicea. Yö rekkaparkissa lähellä Katowicea. Aamulla yhdeksän maissa oltiin Oswiecimissa ja Auschwitzissa. Pikainen kierros Auschwitz I:ssä ja II:ssa, ja nokka kohti Slovakiaa. Iltapuolesta oltiin Bratislavassa Zlate Pieskyn leirintäalueella. Plussaa siitä, että alue on järven rannassa ja alueella on edullinen ravintola (iso tuoppi ja gulassiannos yhteensä vitosen). Lisäksi kiitokset ajokaivotyhjennyksestä. Hinta melko edullinen (auto, kaksi telttaa ja seitsemän ihmistä vähän yli neljä kymppiä). Slovakiassa ei toistaiseksi mene yli 3,5-tonnisilta asuntoautoilta lainkaan tiemaksuja, joka toki miellytti. Pienillä lasikuitukopperoilla ajavat maksavat henkilöautotaksan.
Bratislavasta sunnuntaiaamuna Unkarin kautta Sloveniaan. Mariborin ja Ljubljanan kautta vuoristoteille ja Tolminin kaupunkiin, joka varsinainen kohde olikin. Viikko Metalcamp-festareilla. Tolmin sijaitsee Triglavin luonnonpuiston vieressä, joten alueella on nähtävää todella paljon. Kozjakin vesiputoukset ja Tolminin kanjoni lähietäisyydellä hienoimmat. Tiemaksut kaksi- ja kolmeakselisille moottoriteillä ajetun matkan mukaan, koko maan halki ajaessa noin 50 euroa suuntaansa.
Sunnuntaiaamuna 17.7. lähdettiin kapeaa vuoristotietä pitkin takaisin Ljubljanan suuntaan. Illaksi päästiin Unkariin ja Budapestiin. Haller Camping Pestin puolella lähellä keskustaa oli ok. Pari matkalaista lähti tässä vaiheessa lentäen Suomeen, joten taksa muodostui auton, yhden teltan ja viiden hengen yhdistelmästä ollen noin viisikymppiä yöltä. Leirintäalue on tosiaan keskustan tuntumassa, joten sinänsä järkevä hinta. Tiemaksu Unkarissa painon mukaan, meillä 7,5-12t, 3000 HUF eli 12 euroa päivä.
Päivä Budapestissa gulassia maistellen. :)
Tiistaina aamupäivällä lähdettiin ajelemaan kotiin päin, Slovakian kautta Puolaan ja Varsovan itäpuolta ylös. Yö jossain rekkaparkissa Lublinin ja Bialystokin välillä. Keskiviikkona illalla kymmenen maissa oltiin Tallinnassa ja 1.30 lähteneellä laivalla Suomeen.

Mitään ongelmia ei ollut auton suhteen. Ah, menomatkalla laivalla ajattivat liiankin kapeaan rakoon, joten markiisin säätöruuvi katkesi. Lisäksi pian Tolminista lähdön jälkeen tie kävi vähän kapeaksi kuorma-auton tullessa vastaan ja omenapuu kaatoi apukuskin puoleisen peilin. Narulla katon yli kiinni kuskin puoleiseen peiliin ja matka jatkui. :D


Saas nähdä millä vehkeellä ensi kesänä tuonne suuntaisi. :)
ASTech
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
Truck: MB Kolibri
Location: Uki

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Lainaan topikkiasi kysymykselle. Mitä toi hirven kuva tarkoittaa? Sellainen näkyy olevan teidän autossa ja euroopan reissulla niitä näkyi eri kokoisia eritäin monessa ulkomaalaisessa matkailuautossa.
mtd913
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Touko 2011 19:48
Truck: MB913
Location: Äänekoski

Re: MB913 keväthuoltoa

Viesti Kirjoittaja mtd913 »

Jaa'a. Kaipa se on vähän sama kuin härkätarrat (Andalucian härkä), eli kertoo sen, että olet "käynyt" autolla pohjoisessa Euroopassa tai Suomessa. En tiedä tosiaan sen tarkemmin. :)

Naftan hinnoista reissulla unohtui muuten kertoa, että Unkarissa ja Slovakiassa on kallista nafta, etenkin Slovakiassa, joten näissä tankkaamista kannattaa välttää. Latviassa, Liettuassa ja Puolassa naftan hinta oli muutaman eurosentin kalliimpaa kuin Eestissä. Sloveniassa hinta oli 1,219 litralta, eli edullista. Sloveniassa hinta on kaikilla asemilla sama, eli on aivan sama, tankkaako moottoritien varrella vai pikkukylässä.
Tankkasin tankin täyteen Mariborin lähellä ja seuraava tankkaus olikin sitten heti perään Tallinnassa. Isosta tankista on hyötyä. :)
Vastaa Viestiin