SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallaan 10.07.-11)
Ja muistakaa käyttää naftalle sopivaa kumiletkua, muuten tulee ongelma.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Tankki paikallaan 14.07.-11)
Tavoite tälle viikolle olisi nyt täynnä, tankki on paikallaan.
Kannakkeita joutui siirtämään kymmenisen senttiä ulospäin, tälläisin tuloksin:

Täyttöputken tein lopulta tuolla saha/kumiletku/klemmari-tavalla, tällainen on lopputulos:

Ihan toimiva ratkaisu, ei tarvinnut pelätä räjäyttävänsä tankkia ja itseään.
Ja näin tankki lopulta istuu paikallaan:

Koneenkorvaan jäi väliä sentin verran ja täyttöputken viereen suurinpiirtein saman verran.
Ja vielä loppukevennykseksi kuva turvallisesta nostolaitteesta jolla sain tankin paikalleen:

Kyllähän tuon nostaminen oli hieman helpompaa kun oli kunnolliset pumppukärryt. Tankki on puolillaan löpöä ja sen hölskyminen antoi operaatiolle oman lisämausteensa
.
Tulevana viikonloppuna saan luultavasti kaverin avuksi ja hän voi keskittyä sähköhommiin niin minä saan askarrella öljytankin kannaketta. Niistä lisää sitten myöhemmin.
Kannakkeita joutui siirtämään kymmenisen senttiä ulospäin, tälläisin tuloksin:

Täyttöputken tein lopulta tuolla saha/kumiletku/klemmari-tavalla, tällainen on lopputulos:

Ihan toimiva ratkaisu, ei tarvinnut pelätä räjäyttävänsä tankkia ja itseään.
Ja näin tankki lopulta istuu paikallaan:

Koneenkorvaan jäi väliä sentin verran ja täyttöputken viereen suurinpiirtein saman verran.
Ja vielä loppukevennykseksi kuva turvallisesta nostolaitteesta jolla sain tankin paikalleen:

Kyllähän tuon nostaminen oli hieman helpompaa kun oli kunnolliset pumppukärryt. Tankki on puolillaan löpöä ja sen hölskyminen antoi operaatiolle oman lisämausteensa

Tulevana viikonloppuna saan luultavasti kaverin avuksi ja hän voi keskittyä sähköhommiin niin minä saan askarrella öljytankin kannaketta. Niistä lisää sitten myöhemmin.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Tankki paikallaan 14.07.-11)
Hyvä kun homma sujuu
sit tulee kait hankintalistalle "hans-niskatuet" kun alkaa karkaan poskilihat takaikkunalle 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
Turhauttava viikonloppu rakentelu mielessä..
Ajatuksen oli siis saada öljytankille tehtyä kannake ja saada sähköt suht hyvälle mallille. No, kannake on tehty mutta sen kanssa meni koko lauantai ja tänään en kuitenkaan saanut edes säiliötä siihen kiinnitettyä, kun maali ei kuivunut riittävän nopeasti.
Kaveri sai eilen tehtyä sähköhommia ja minä jatkoin tänään mihin hän lopetti. Paksut kaapelit startille sekä hehkusolenoidille on nyt vedetty ja auton oma johtosarja muokattu sopivammaksi Volvon koneelle. Käytännössä siis antureiden johtoja on vedelty hieman eri paikkoihin.
Nyt sitten pääseekin seuraavaan ongelmaan, moottorin mukana ei tullut laturia eikä sille ole mitään kiinnikkeitäkään. Eikös Volvossa ole alunperin laturi sellaisen etukardaanin päässä? Onko laturi siis jotenkin kiinni auton rungossa, vai miten tuo on toteutettu? Kuva olisi kiva tässäkin tapauksessa, niin olisi hieman mukavampi hahmottaa idea..
Ajatuksen oli siis saada öljytankille tehtyä kannake ja saada sähköt suht hyvälle mallille. No, kannake on tehty mutta sen kanssa meni koko lauantai ja tänään en kuitenkaan saanut edes säiliötä siihen kiinnitettyä, kun maali ei kuivunut riittävän nopeasti.
Kaveri sai eilen tehtyä sähköhommia ja minä jatkoin tänään mihin hän lopetti. Paksut kaapelit startille sekä hehkusolenoidille on nyt vedetty ja auton oma johtosarja muokattu sopivammaksi Volvon koneelle. Käytännössä siis antureiden johtoja on vedelty hieman eri paikkoihin.
Nyt sitten pääseekin seuraavaan ongelmaan, moottorin mukana ei tullut laturia eikä sille ole mitään kiinnikkeitäkään. Eikös Volvossa ole alunperin laturi sellaisen etukardaanin päässä? Onko laturi siis jotenkin kiinni auton rungossa, vai miten tuo on toteutettu? Kuva olisi kiva tässäkin tapauksessa, niin olisi hieman mukavampi hahmottaa idea..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
B10M:n alkuperäinen laturi roikkuu pannoilla syylärin takana. Sitä varten on jousikuormitteinen kiristysrulla.
Laturi on kytketty hihnavedolla etukardaaniin ja kardaanin päässä on viskokytkimellä varustettu propelli jäädyttäjän kennoa varten. Kehuvat noita etukardaaneita vanhemmiten äänekkäiksi...
Minun B10M:ssä laturi on siirretty koneen päälle. Koneessa on päällä muutama jengoilla varustettu kiinnityspiste, joihin "kyläseppä" on nakertanut pidikkeen laturille.
Voiman laturi saa poistetun etukardaanin laipalta. Siihen on asennettu tuplahihnapyörä kooltaan jotain 300mm.
Laturi on kytketty hihnavedolla etukardaaniin ja kardaanin päässä on viskokytkimellä varustettu propelli jäädyttäjän kennoa varten. Kehuvat noita etukardaaneita vanhemmiten äänekkäiksi...
Minun B10M:ssä laturi on siirretty koneen päälle. Koneessa on päällä muutama jengoilla varustettu kiinnityspiste, joihin "kyläseppä" on nakertanut pidikkeen laturille.
Voiman laturi saa poistetun etukardaanin laipalta. Siihen on asennettu tuplahihnapyörä kooltaan jotain 300mm.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
... Voin ottaa aamulla kuvia "Röllin" lataussysteemistä ja etukardaanin ripustuspaikoista ja jäljelle jääneistä osista. Entisellä laturin paikalla on nykyään sähkömoottori pyörittämässä kennon propellia.
Kannattaa miettiä kumpi on helpompi. Tehdä koko etukardaanihärveli vai askarrella laturi koneen päälle. Mikäli tila antaa myöden - suosittelen laturia koneen päälle, jo pelkästään huolletavuuden takia.
Kannattaa miettiä kumpi on helpompi. Tehdä koko etukardaanihärveli vai askarrella laturi koneen päälle. Mikäli tila antaa myöden - suosittelen laturia koneen päälle, jo pelkästään huolletavuuden takia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
ei sitä kardaanihärveliä kyllä kannata alkaa rakenteleen. Katurimallin Volvoissa on alkuperäinen kiinnike Lucasin laturille joka on tosi jämäkkä. Jos teet telineen itse, tee se 10mm raudasta ja niin matala kuin pystyy jotta siihen löytyisi kohtuudella sopivia hihnoja. Tuota omaa laturinjalkaa on vahvistettu sen seitsemän kertaa, volvon laturi painaa n. 45 kiloa joten kovin heiveröinen teline repeää alta aikayksikön. Myös hihnan kiristin tulee alkuperäisen telineen mukana. Omassa on kiristimen tilalla hupipuolen toinen laturi. Jos hommaat purkaamolta osat, pyydä myös pultit mukaan, on ihme tuumakierre pultteja.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
Kuvia Röllin laturista ja etukardaanin rippeistä.
Laturin kannake taitaa olla Volvon alkuperäinen - ei kyläsepän tekemä. Kuvassa toinen kiristyspanta ja toinen laturin hihna puuttuvat paikoiltaan. Eli molempia kaksin kappalein. Laturi painaa tuon 40kg, joten voimat ovat melko suuret. Hihnat Röllissä ovat SPB-profiililla kokoa 1400.
Laturin kannake taitaa olla Volvon alkuperäinen - ei kyläsepän tekemä. Kuvassa toinen kiristyspanta ja toinen laturin hihna puuttuvat paikoiltaan. Eli molempia kaksin kappalein. Laturi painaa tuon 40kg, joten voimat ovat melko suuret. Hihnat Röllissä ovat SPB-profiililla kokoa 1400.
- Liitteet
-
- Kuva koneen päältä
- kiristysrulla.jpg (54.8 KiB) Katsottu 20710 kertaa
-
- Kannake
- b10m kannake.jpg (64.24 KiB) Katsottu 20710 kertaa
-
- Laturin paikalla on 24v. sähkömoottori flektiä varten
- etuhässäkkä.jpg (53.17 KiB) Katsottu 20710 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
Tollaset on noissa meijän laitteissa...
- Liitteet
-
- Tollanen on Royalissa
- Royalin laturi.jpg (83.29 KiB) Katsottu 20655 kertaa
-
- Tollainen on Expressissä (itte tehty kiristintsydeemi)
- Expressin laturi.jpg (75.19 KiB) Katsottu 20655 kertaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
Laturin sijoitus tulee olemaan haastava.. Päälle se ei luultavasti mahdu koska edessä on tuo vesiputki hässäkkä eikä moottorin edessä alhaalla olevan öljynjäähdyttimen takia pysty käyttämään isoa hihnapyörää:

Ihmettelen asiaa lisää illalla kun pääsen tallille.
Tälle illalle olisi ohjelmassa myös ohjaustehostimen ihmettelyä, luultavasti letkuja joutuu hieman sovittamaan.

Ihmettelen asiaa lisää illalla kun pääsen tallille.
Tälle illalle olisi ohjelmassa myös ohjaustehostimen ihmettelyä, luultavasti letkuja joutuu hieman sovittamaan.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 14 Elo 2011 22:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
Juu, ei onnistu laturin asennus moottorin päälle tuossa mallissa.
Sehän on alkuperin toteutettu laittamalla laturille oma kehto runkoon kiinni, lyhyellä kardaanilla ja hihnapyörillä laturiin voimanotto.
Aika hankala toteuttaa, jos moottorin edessä ei ole tarpeeksi tilaa, mutta sitten vaan pitempää kardaania.
Sehän on alkuperin toteutettu laittamalla laturille oma kehto runkoon kiinni, lyhyellä kardaanilla ja hihnapyörillä laturiin voimanotto.
Aika hankala toteuttaa, jos moottorin edessä ei ole tarpeeksi tilaa, mutta sitten vaan pitempää kardaania.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
Samaa mieltä Puu Tiaisen kanssa, ei onnistu päälle asentaminen. Moottorin edessä on hyvin tilaa, joten etukardaani mahtanee olla ainoa vaihtoehto
.
Moottorin vasemmalla puolellakin olisi tilaa, mutta sillä puolella ei ole minkäänlaisia kiinnitys mahdollisuuksia. Alla olisi samanlaiset kierrereiät mitkä yläpuolellakin, mutta voisi jäädä maavara vähän matalaksi..
Muuta tehtyä ja huomattua:
-Ohjaustehostimen kanssa selviää pelkillä letkujen vaihdoilla.
-Ilmaputkien kanssa meinaa olla hieman hankalaa johtuen omituisista kierteistä putkiliitoksissa.
-Kardaani on luultavasti tänään valmis.

Moottorin vasemmalla puolellakin olisi tilaa, mutta sillä puolella ei ole minkäänlaisia kiinnitys mahdollisuuksia. Alla olisi samanlaiset kierrereiät mitkä yläpuolellakin, mutta voisi jäädä maavara vähän matalaksi..
Muuta tehtyä ja huomattua:
-Ohjaustehostimen kanssa selviää pelkillä letkujen vaihdoilla.
-Ilmaputkien kanssa meinaa olla hieman hankalaa johtuen omituisista kierteistä putkiliitoksissa.
-Kardaani on luultavasti tänään valmis.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)
Hienostihan se "bolt-on" homma edistyy. Tästä tulee hieno ketju niille jotka harkitsee samaa simppeliä koneen vaihtoa =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä II.. 24.07.-11)
Aika moni ihminen on tiennyt tämän olevan ihan bolt-on homma, tiedä sitten mikä olisi tilanne jos runko ja moottori olisivat eri ikäisiä. Mutta ainakaan tällä yhdistelmällä ei MIKÄÄN istu suoraan paikalleen.
Sain tuossa viikolla tehtyä moottorin öljysäiliölle kannakkeet, materiaalina 40x40 neliöputki:

Ja näin tankki siihen istuu, kiinnitys 8mm ruuveilla ja neliöaluslevyillä:

Alunperin kiinnitus piti tehdä jonkinlaisella pannalla, mutta en löytänyt sopivaa materiaalia ja päädyin käyttämään ruuveja. Kuvan ottamisen jälkeen lisäsin letkuille pari kiinnikettä, eivätkä ne enää roiku vapaana.
Aloittelin myös pakoputken hahmottelua. Alkukäyrä oli tarkoitettu kuorma-auton moottoriin eikä se sopinut välijäähdyttimen kanssa, joten se piti kääntää toiseen asentoon:


Sain myös suunniteltua putken käytettävät tarvikkeet, pari suoraa metrin pätkää ja kolme 45 asteen mutkaa. Teen putken ensin ilman äänenvaimentajaa ja jos ääni on liian kova saan lisättyä siihen pöntön tai pari helposti jälkeenpäin.
Pakoputken rakennustarvikkeet löytyvät ihan paikalliselta korjaamolta.
Eilen sain tehtyä kompuralle imuputken, joka piti olla helppo homma, 20cm letku ja klemmarit päihin. Menipä senkin kanssa pari tuntia kun letku meni ruttuun taivuttaessa. Lopulta löysin sopivan vesiletkun pätkän eräästä Opelin moottorista. Sain myös ohjaustehostimen letkut paikoilleen ja sen pitäisi nyt olla öljyjä vaille valmis.
Tänään sain vedettyä vaihdevaijerin laatikolle asti ja tehtyä kepille telineen kojelaudan oikeaan reunaan. Siitä tuli aika hätäisesti tehdyn näköinen mutta nyt ei huvittanut alkaa tekemään sille mitään suojakoteloa, vaan se jää "syksymmälle". Aloittelin myös johtojen kytkemistä vaihdekepille ja hehkunapille, kojelauta on nyt purettu ja startti-nappula hajoitettu.. Täytyy varmaan korvata nappula avaimella joka on ollut suunniteilla jo pitkään.
Siinä kai ne tärkeimmät.
Sain tuossa viikolla tehtyä moottorin öljysäiliölle kannakkeet, materiaalina 40x40 neliöputki:

Ja näin tankki siihen istuu, kiinnitys 8mm ruuveilla ja neliöaluslevyillä:

Alunperin kiinnitus piti tehdä jonkinlaisella pannalla, mutta en löytänyt sopivaa materiaalia ja päädyin käyttämään ruuveja. Kuvan ottamisen jälkeen lisäsin letkuille pari kiinnikettä, eivätkä ne enää roiku vapaana.
Aloittelin myös pakoputken hahmottelua. Alkukäyrä oli tarkoitettu kuorma-auton moottoriin eikä se sopinut välijäähdyttimen kanssa, joten se piti kääntää toiseen asentoon:


Sain myös suunniteltua putken käytettävät tarvikkeet, pari suoraa metrin pätkää ja kolme 45 asteen mutkaa. Teen putken ensin ilman äänenvaimentajaa ja jos ääni on liian kova saan lisättyä siihen pöntön tai pari helposti jälkeenpäin.
Pakoputken rakennustarvikkeet löytyvät ihan paikalliselta korjaamolta.
Eilen sain tehtyä kompuralle imuputken, joka piti olla helppo homma, 20cm letku ja klemmarit päihin. Menipä senkin kanssa pari tuntia kun letku meni ruttuun taivuttaessa. Lopulta löysin sopivan vesiletkun pätkän eräästä Opelin moottorista. Sain myös ohjaustehostimen letkut paikoilleen ja sen pitäisi nyt olla öljyjä vaille valmis.
Tänään sain vedettyä vaihdevaijerin laatikolle asti ja tehtyä kepille telineen kojelaudan oikeaan reunaan. Siitä tuli aika hätäisesti tehdyn näköinen mutta nyt ei huvittanut alkaa tekemään sille mitään suojakoteloa, vaan se jää "syksymmälle". Aloittelin myös johtojen kytkemistä vaihdekepille ja hehkunapille, kojelauta on nyt purettu ja startti-nappula hajoitettu.. Täytyy varmaan korvata nappula avaimella joka on ollut suunniteilla jo pitkään.
Siinä kai ne tärkeimmät.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 30.07.-11)
Jatketaan..
Viikolla sain kojelaudan takaisin kasaan ja vaihdekeppi on nyt paikallaan, ja vielä ihan siedettävän näköinenkin:

Jouduin hajoittamaan start-nappulan purkaessani kojelaudan ja korvasin sen avaimellisella kytkimellä. Jollain tuo keppi pitää vielä koteloida, on se sen verran silmäänpistävä. Kuskin paikalta ihan siedettävä mutta sivulta aika ruma.
Myös hehkun nappula on kytketty, se löytyy nyt ylimääräisen olleen Ohitusvalo-painikkeen takaa.
Kävin myös porauttamassa vedenlämpö-anturille uudet kierteet, jotta sain käytettyä Sisun anturia. Ahtopainemittari on nyt myös kytketty, laitoin t-haaran syöttöpumpulle menevän putken väliin.
Tänään kävin tekemässä pakoputken asennus valmiiksi. Tein putken ilman vaimentajaa, lisään sitten pöntön jos ääntä on liikaa. Eikös se niin mene, että missä on ääntä siellä on tehoa
? Tein putken kahdesta metrin pätkästä ja kahdesta 45 asteen mutkasta, lopuksi vetäisin koko komeuden päälle kuumakestomaalia:

Tarkoitus olisi saada asennettua se huomenna paikalleen.
Kun saan putken paikalleen pitää alkaa ihmettelemään vesiputkia, niiden kanssa joutuu vielä raapimaan päätä kunnolla. Jäähdyttimelle menevä letku on selvillä, mutta loppujen kanssa olen hieman pihalla. Täytyy laittaa muutama kuva jos vaikka täältä löytyisi apua ongelmaan:

Selityksiä putkille:
1. Webastolle menevä putki.
2.Termostaatilta lähtevä putki joka menee jäähdyttäjälle.
3.Alavesiletku.
Tässä taas Volvon etupäätä:

Termostaatin lähtö on yläpuolella, eikä näy tässä kuvassa. Mutta mitenkäs nuo loput letkut liitetään?
Viikolla sain kojelaudan takaisin kasaan ja vaihdekeppi on nyt paikallaan, ja vielä ihan siedettävän näköinenkin:

Jouduin hajoittamaan start-nappulan purkaessani kojelaudan ja korvasin sen avaimellisella kytkimellä. Jollain tuo keppi pitää vielä koteloida, on se sen verran silmäänpistävä. Kuskin paikalta ihan siedettävä mutta sivulta aika ruma.
Myös hehkun nappula on kytketty, se löytyy nyt ylimääräisen olleen Ohitusvalo-painikkeen takaa.
Kävin myös porauttamassa vedenlämpö-anturille uudet kierteet, jotta sain käytettyä Sisun anturia. Ahtopainemittari on nyt myös kytketty, laitoin t-haaran syöttöpumpulle menevän putken väliin.
Tänään kävin tekemässä pakoputken asennus valmiiksi. Tein putken ilman vaimentajaa, lisään sitten pöntön jos ääntä on liikaa. Eikös se niin mene, että missä on ääntä siellä on tehoa


Tarkoitus olisi saada asennettua se huomenna paikalleen.
Kun saan putken paikalleen pitää alkaa ihmettelemään vesiputkia, niiden kanssa joutuu vielä raapimaan päätä kunnolla. Jäähdyttimelle menevä letku on selvillä, mutta loppujen kanssa olen hieman pihalla. Täytyy laittaa muutama kuva jos vaikka täältä löytyisi apua ongelmaan:


Selityksiä putkille:
1. Webastolle menevä putki.
2.Termostaatilta lähtevä putki joka menee jäähdyttäjälle.
3.Alavesiletku.
Tässä taas Volvon etupäätä:

Termostaatin lähtö on yläpuolella, eikä näy tässä kuvassa. Mutta mitenkäs nuo loput letkut liitetään?
Viimeksi muokannut SisuPussi, 31 Heinä 2011 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 30.07.-11)
Liitäntä 4. Letku paisuntasäiliöltä ja jos autossa on tuplajäähdytin, toisen jäähdyttimen paluu.
Liitäntä 5. Paluuletku jäähdyttäjältä eli alavesiletku.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)
Liitäntä 5. olisi nyt selvä, mutta voikohan tuohon 4.liitäntään liittää tuon Webaston putken?
Ja muistin juuri, että olin unohtanut kokonaan yhden liitännän. Muokkasin tuota edellistä kuvaa ja kyseessä siis tuo numerolla 6 merkitty letku, mitähän siihen kuuluu? Sen vasemmalla puolella oleva, hanalla varustettu putki on ylävesiletkulle.

Tänään sain pakoputken paikalleen:

Suorien pätkien kohdalle on melko helppo lisätä pöntöt jos ääntä on liikaa. Sain myös mietittyä toteutuksen kompressorilta lähtevälle letkulle ja kaadettua öljyt koneeseen. Alkaa loppu ilmeisesti häämöttämään kun saa jo nesteitä lisäillä
. Loppuaika menikin sitten siivotessa autoa ja työkalujen keräilyssä. Lähden huomenna heti aamusta käymään Paimelan purkaamolla, hakemaan laturin osia, vesiputkia ja muuta pientä hilpettä.
Ja muistin juuri, että olin unohtanut kokonaan yhden liitännän. Muokkasin tuota edellistä kuvaa ja kyseessä siis tuo numerolla 6 merkitty letku, mitähän siihen kuuluu? Sen vasemmalla puolella oleva, hanalla varustettu putki on ylävesiletkulle.

Tänään sain pakoputken paikalleen:


Suorien pätkien kohdalle on melko helppo lisätä pöntöt jos ääntä on liikaa. Sain myös mietittyä toteutuksen kompressorilta lähtevälle letkulle ja kaadettua öljyt koneeseen. Alkaa loppu ilmeisesti häämöttämään kun saa jo nesteitä lisäillä

Viimeksi muokannut SisuPussi, 14 Elo 2011 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)
Liitäntä 6 menoputki jäähdyttäjään eli ylävesiletku
Se hanalla varustettu liitäntä on lämmityspiirin lähtö, tähän tulee webaston kierto, jos haluat että webasto lämmittää myös sisätilat.
Se hanalla varustettu liitäntä on lämmityspiirin lähtö, tähän tulee webaston kierto, jos haluat että webasto lämmittää myös sisätilat.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)
Minkä paksusta tuo putki on? Meinaan vaan että itellä on 120cm pitkä ja joku 35cm halkasijalla oleva vaimennin 110mm putkessa ja ei jää epäselväksi että voima puhuu putken toisessa päässä kun polkasee =) Sisälle ei tule mainittavaa meteliä, mutta onhan tuossa tuo tavaratilakin välissä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)
No, onneksi en ehtinyt alkaa vielä liittämään noita.. Se termostaatti hämäsi siellä ja ajattelin sen olevan yläletku. Ilmankos se olikin 60 asteinen termari.Puu Tiainen kirjoitti:Liitäntä 6 menoputki jäähdyttäjään eli ylävesiletku
Se hanalla varustettu liitäntä on lämmityspiirin lähtö, tähän tulee webaston kierto, jos haluat että webasto lämmittää myös sisätilat.
Eli siis; nro.5 alavesiletku, nro.6 ylävesiletku, hanalla varustettu Webastolle mutta mitä tuon nro.4 kanssa pitää tehdä koska en ole huomannut paisuntasäiliöltä tulevaa erillistä putkea? Pitääkö se tulpata, vai mitä?
Putki on 102 millistä ja pituutta noin pari metriä. Voihan tuossa ääntä riittää, lisäilen sitten pöntön jos on tarvetta.Reddewil kirjoitti:Minkä paksusta tuo putki on? Meinaan vaan että itellä on 120cm pitkä ja joku 35cm halkasijalla oleva vaimennin 110mm putkessa ja ei jää epäselväksi että voima puhuu putken toisessa päässä kun polkasee =) Sisälle ei tule mainittavaa meteliä, mutta onhan tuossa tuo tavaratilakin välissä...
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)
Kyllä sun pitäis siihen saada se paluu paisuntasäiliöltä. Lisäksi termostaattikotelossa olevat pienet ilmausnipat pitää kytkeä paisuntasäiliöön.SisuPussi kirjoitti:No, onneksi en ehtinyt alkaa vielä liittämään noita.. Se termostaatti hämäsi siellä ja ajattelin sen olevan yläletku. Ilmankos se olikin 60 asteinen termari.Puu Tiainen kirjoitti:Liitäntä 6 menoputki jäähdyttäjään eli ylävesiletku
Se hanalla varustettu liitäntä on lämmityspiirin lähtö, tähän tulee webaston kierto, jos haluat että webasto lämmittää myös sisätilat.
Eli siis; nro.5 alavesiletku, nro.6 ylävesiletku, hanalla varustettu Webastolle mutta mitä tuon nro.4 kanssa pitää tehdä koska en ole huomannut paisuntasäiliöltä tulevaa erillistä putkea? Pitääkö se tulpata, vai mitä?
Jos et saa letkuja kiinni sisun paisariin, kannattaa laittaa se volvon oma, siinä on liitäntöjä riittävästi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)
Täytyy mennä tutustumaan tuohon paisuntasäiliöön tarkemmin, tiedä vaikka siellä se paluuputki olisikin. Ilmausnippoja on termarikotelossa kaksi kappaletta ja autossa on yksi putki, ajattelin liittää ne t-haaralla toisiinsa ja kiinni siihen yhteen putkeen.
Mutta muistin vielä yhden putken kun katselin tätä öljysäiliön kuvaa:
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... spx#nolink
Numero 74 on säiliön jäähdytyskierrolle, mutta minne tuo toinen kuuluu mennä? Kulmanippa 28 näyttää olevan tulpattu ja ajattelin sen olevan vesikierron putki?
Huomasin myös huohotusputken olevan tässä kuvassa numero 60 ja se näemmä pitäisi liittää säiliöön. Mutta säiliössä ei ole liitäntää sille joten voiko se vaan roikkua ilmassa? Ja jos se jää ilmaan, niin pitääkö sille laittaa jokin suodatin?
Mutta muistin vielä yhden putken kun katselin tätä öljysäiliön kuvaa:
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... spx#nolink
Numero 74 on säiliön jäähdytyskierrolle, mutta minne tuo toinen kuuluu mennä? Kulmanippa 28 näyttää olevan tulpattu ja ajattelin sen olevan vesikierron putki?
Huomasin myös huohotusputken olevan tässä kuvassa numero 60 ja se näemmä pitäisi liittää säiliöön. Mutta säiliössä ei ole liitäntää sille joten voiko se vaan roikkua ilmassa? Ja jos se jää ilmaan, niin pitääkö sille laittaa jokin suodatin?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)
Se on sama miten nuo ilmausputket kytkee, kunhan ne menee paisuntasäiliölle.SisuPussi kirjoitti:Täytyy mennä tutustumaan tuohon paisuntasäiliöön tarkemmin, tiedä vaikka siellä se paluuputki olisikin. Ilmausnippoja on termarikotelossa kaksi kappaletta ja autossa on yksi putki, ajattelin liittää ne t-haaralla toisiinsa ja kiinni siihen yhteen putkeen.
Mutta muistin vielä yhden putken kun katselin tätä öljysäiliön kuvaa:
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... spx#nolink
Numero 74 on säiliön jäähdytyskierrolle, mutta minne tuo toinen kuuluu mennä? Kulmanippa 28 näyttää olevan tulpattu ja ajattelin sen olevan vesikierron putki?
Tuo öljysäiliön toinen nesteputki liitetään yleensä lämmityslaitepiiriin, siihen missä sulla on sulkuhana.
Miksköhän se on tuossa kuvassa tulpattu.
Voit jättää sen kytkemättä, mutta sun täytyy laittaa siihen "joutsenkaula" muuten se ruikkii öljyt pihalle.SisuPussi kirjoitti: Huomasin myös huohotusputken olevan tässä kuvassa numero 60 ja se näemmä pitäisi liittää säiliöön. Mutta säiliössä ei ole liitäntää sille joten voiko se vaan roikkua ilmassa? Ja jos se jää ilmaan, niin pitääkö sille laittaa jokin suodatin?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Laturi 06.08.-11)
Kävin keskiviikkona penkomassa Paimelassa paikkoja, mukaan tarttui seuraavanlainen läjä:

Laturi kiinnityskehtoineen ja sen kardaani, laipat kardaanille laatikkoon ja perään,imuilmaputki, vesiputket laatikolle, pumpulta lähtevä putki joka yhdistyy kuulerilta tulevaan putkeen, vesipumpun laippa, koneen etukorvan kiinnityspultti ja vesiputki öljysäiliölle.
Laturia kehtoineen ja noita vesiputkia lähdin hakemaan, mutta nuo kardaanin laipat olivat mukava pikku lisä, nyt ei tarvitse alkaa sorvailemaan eikä porailemaan alkuperäisiä. Vesipumpun päädyn vaihdoin jo ja totesin taas kerran, että ahdasta on. Pumpulta menee siis putki kuulerilta tulevaan putkeen, se vedetään yläkautta mutta siellä on edessä runko ja kaikenlaisia letkuja sekä putkia.
Eilen aloittelin laturin sovittelua paikalleen. Kehtohan ei tietenkään käy suoraan paikalleen vaan sitä piti laskea n.20cm alaspäin jotta se on linjassa kardaanin kanssa. Tein sitä varten korvat neliöputkesta.
Sivusuunnan linjauskaan ei osunut kohdalleen vaan hihnapyörän joutui siirtämän alapuolelle ja jokusen sentin sivuun. Myös kardaani piti lyhentää, otin pidemmästä osasta laipan ja vaihdoin sen lyhempään booriakselin tilalle. Tällaiseen tilanteeseen homma jäi tänään:

Kardaanin joustoa joutui ottamaan ulos aika reippaasti ja laturin perässä oleva ilmaputki ottaa kiinni kompuran päähän
. Siinä isoimmat ongelmat tällä hetkellä. Tyypillistä tälle projektille, kaikki on milleistä tai senteistä kiinni ja kaikkea saa muuttaa jotenkin. Laturin ilmaputkea joutuu varmaan kaventamaan ja hitsaamaan, muuten kaikki pöly on sen sisällä. Ja toivottavasti tuo kardaani ei ala täristämään, ettei sitäkin joudu jotenkin korjaamaan..
Nyt The Projektiin tulee pieni tauko sillä lähdemme pienelle lomareissulle ja palailemme sieltä viikon lopulla. Reissun jälkeen homma jatkuu laturin parissa ja sen jälkeen edessä olisi vesiputket. Sitten vielä sammutussolenoidin asennus ja ehkä sitten pääsisi jo yrittämään starttaamista
.Tämä siis joskus parin-kolmen viikon päästä, toivottavasti.

Laturi kiinnityskehtoineen ja sen kardaani, laipat kardaanille laatikkoon ja perään,imuilmaputki, vesiputket laatikolle, pumpulta lähtevä putki joka yhdistyy kuulerilta tulevaan putkeen, vesipumpun laippa, koneen etukorvan kiinnityspultti ja vesiputki öljysäiliölle.
Laturia kehtoineen ja noita vesiputkia lähdin hakemaan, mutta nuo kardaanin laipat olivat mukava pikku lisä, nyt ei tarvitse alkaa sorvailemaan eikä porailemaan alkuperäisiä. Vesipumpun päädyn vaihdoin jo ja totesin taas kerran, että ahdasta on. Pumpulta menee siis putki kuulerilta tulevaan putkeen, se vedetään yläkautta mutta siellä on edessä runko ja kaikenlaisia letkuja sekä putkia.
Eilen aloittelin laturin sovittelua paikalleen. Kehtohan ei tietenkään käy suoraan paikalleen vaan sitä piti laskea n.20cm alaspäin jotta se on linjassa kardaanin kanssa. Tein sitä varten korvat neliöputkesta.
Sivusuunnan linjauskaan ei osunut kohdalleen vaan hihnapyörän joutui siirtämän alapuolelle ja jokusen sentin sivuun. Myös kardaani piti lyhentää, otin pidemmästä osasta laipan ja vaihdoin sen lyhempään booriakselin tilalle. Tällaiseen tilanteeseen homma jäi tänään:

Kardaanin joustoa joutui ottamaan ulos aika reippaasti ja laturin perässä oleva ilmaputki ottaa kiinni kompuran päähän

Nyt The Projektiin tulee pieni tauko sillä lähdemme pienelle lomareissulle ja palailemme sieltä viikon lopulla. Reissun jälkeen homma jatkuu laturin parissa ja sen jälkeen edessä olisi vesiputket. Sitten vielä sammutussolenoidin asennus ja ehkä sitten pääsisi jo yrittämään starttaamista

"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Laturi 06.08.-11)
Tästä projektista tulee vielä työvoitto. Hyvin näkyy edistyvän ja mutteri kerrallaan kohti starttia! Mutta tulee Sisupussista kuin eri auto.
Tulevaisuus on sähköinen