Projekti slide-outin kera

Kerro omasta projektistasi
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tilanteen päivitys on hankalaa, kun ei hirveästi ole tapahtunut.. :?

Kesäloma oli ja meni, maanantaina töihin. Bussiin en lomalla juuri ehtinyt ja ennen lomaakin parit viikon työreissut piti huolen siitä ettei hommat edenneet. Mutta talopuuhasteluja lomalla sentään tein, nyt on terassi jossa kelepaa grillata ja miettiä bussitteluja. Ja polttopuut on liiteröity talveksi. :) Mutta jotain pientä aiemmin tapahtunutta:

- Taka-akselin takaa himmelin pätkät uusittu.
- Taka-akselin takaa ylemmät kori-runko kiinnitykset uusittu molemmin puolin.
- Etu-akselin takaa ylempi vasen kori-runko kiinnitys uusittu.
- Tulevan kamarin ja veskin lattian palkit saatu paikoilleen (taka-akselin päälle)
- Lattia pudotettu myös syylärin etupuolelta (oikealta takaa), eli lattian rankoja hitsattu sinnekin.
- Lattiapalkit maalattu.
- Sateiden aikaan saatu merkattua vuotokohtia, joita löytyi muutamasta ikkunasta ja katolta muutamat ruuvit fuskaa. Pitää nämä tiivistellä ennen eristeitä.
- Sammuttimen sain toimimaan kunnolla putsaamisella ja säädöllä.

Lahden autokorilta kyselin kori-runko kiinnityksestä, kun mietiskelin kuinka kannattaa alukori ja rautakiinnike eristää toisistaan. Sain ohjeeksi, että rautaan ruosteenesto ja päälle maali. Kuopalle syöpyneeseen alumiiniin ensin Sika-massa täyttämään kolot ja sitten rauta pultein kiinni. Ovat myös hitsanneet alulapun tarvittaessa sisäpuolelle ja isompaa rautapalikkaa jotta saa jäykkyyttä. Näin tein itsekin. Uusiin autoihin pistävät nykyisin aina Sika-massan. Pultit ovat ihan normi 8.8 -kamaa, niitä ei mitenkään eristetä.

Kysyin Lahden autokorilta myös perän notkahtamisesta, oikealla puolella aavistuksen sellaista on havaittavissa, jos tiiraa ikkunoiden alareunaa pitkin edestä taakse päin. Tämä johtuu kuulemma siitä että taka-akselin etupuolelta sivuttaistuet antavat myöten jonka takia perä tippuu. Lääkkeenä perän nosto ja tuenta ja uutta rautaa tilalle. Tätä varten pitäisi vaihtaa ruostevaurioinen pitkittäinen 80x40 millinen palkki. Tunkkailuun en ehkä enää lähde kun on tullut lattiaan hitsattua palkkia jo sen verran että joku väärä paikka antaa kuitenkin periksi siinä puuhassa :wink:

Lattiaan ja korjailuihin on tainnut mennä jotain 80 metriä rautaa. Mitään "näkyvää" ei ole vielä saatu aikaan, mutta nyt alkaisi olemaan tilanne että vihdoin eristettä ja vaneria lattiaan. Paitsi etujousipussukat vielä.. Ylälautasineen ne joutaisi vaihtaa. ja vasemmalle pitäisi vaihtaa vielä se palkki johon ylälautanen nojaa, se on hapantunut. Savon keskuspurkaamolla ei ollu alkukesästä niitä purettuna, mutta epäili niitä kyllä saatavan. En ehkä vielä uskalla alkaa hitsaamaan tuommoista kantavaa rakennetta.. =P 150 euroa kuulemma saattaisi olla palikan hinta, kuulosti kovalle. Nyt olisi vielä helppo vaihtaa kun jousikilkkeet kun on lattia vielä auki. Mutta syyhyttäisi saada välillä jotain näkyvää aikaiseksi.. =P

Ei muuten ollut Meluttomalla äänieristemattoa mikä kävisi tuonne pyörienkoteloihin, kävin ohi kulkiessa katsomassa. Oli ennemminkin semmoisia sisätiloihin verhoilun alle tarkoitettuja heidän tuotteensä. Jotain bitumi- tai muovimattoa olisi tainnut olla, mutta yritän vielä jostain samansorttista mitä orkkismatsku on.

No, olihan tuossa kuitenkin jotain edistystäkin tapahtunut, nyt kun näin jälkikäteen asioita listailee. Aina on vaan semmoinen tunne että kun olisi enemmän aikaa ja rahaa, niin hommahan etenisi.. Ehkä se alkaa kohta helpottamaan kun pääsee sisäpintoihin :D
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Korjaushitsauksilla kesä on edennyt :) Runko olisi kiva pestä puhtaaksi kaikesta tomusta ja kurasta kun lattiakaan ei vielä ole tiellä.. Mutta toisaalta, saattaisi yhtä-äkkisesti paljastuva metallikato lannistaa, joten ehkä parempi ripotellen.. :wink:

Löysin uutta korjattavaa keskitavaratilan päätyttyä kun takarunko alkaa. Siellä muutama vinotuki vastasi paksuudeltaan tinapaperia ja joissain kohdin olikin jo reikiä. Paikka on sellainen, johon kasaantuu hiekkaa.
takaoikea_ennen.jpg
takaoikea_ennen.jpg (51.34 KiB) Katsottu 20355 kertaa
Vaihdoin molemmat vinotuet. Pystytolppakin oli haihtunut, mutta siinä oli huonoa ainoastaan yksi seinämä.. :roll: Öh, korjaan todella huonoa ainoastaan yksi seinämä :wink: Muut tuntuivat koputtelulla olevan joten kuten kunnossa, joten pistin paikaksi 6mm lattaa.
takaoikea_jälkeen.jpg
takaoikea_jälkeen.jpg (51.79 KiB) Katsottu 20355 kertaa
Oikealla puolella selvisi vähän vähemmällä, sinne riitti vain toinen vinotuki ja lattaa pystypalkin kaveriksi.
takavasen_jälkeen.jpg
takavasen_jälkeen.jpg (69.32 KiB) Katsottu 20355 kertaa
Viimeistely pitäisi vielä auton altakäsin tehdä. En saanut ängättyä itseäni niin mutkalle, että olisin kaikki saumat päässyt hitsaamaan. Vaikka tavaratilassa rötkötti hitsarin jalat kantapäät kattoa kohti, keskivartalo roikkui ilmassa ja niska nojasi hiekkaan ja kädet oli ainakin kahdesti kiertyneet ympäri.. :lol:
Sitten kait noihin pitäisi joku massa saada sekä sisä että ulko-puolelle. Onko ehdotuksia mitä kannattaa käyttää ja mitä ei?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Myös pitkittäinen vinopalkki taka-akselin yläpuolella oli turhan rapsakassa kunnossa.
takapalkki_ennen.jpg
takapalkki_ennen.jpg (26.03 KiB) Katsottu 20355 kertaa
Joten vaihdoin ehjempää tilalle.
takapalkki_jälkeen.jpg
takapalkki_jälkeen.jpg (58.37 KiB) Katsottu 20355 kertaa
Auton oikealla puolella oleva palkki oli jäljistä päätellen jo vaihdettu aiemmin, joten siihen en koskenut.
Tämä palkki ja tavaratilan lattian ja takarungon väliset vinopalkit pätkin 80x40mm RHS -putkesta.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Nyttemmin olen painiskellut etujousituksen kanssa. Foorumilta onkin löytynyt hyviä ohjeita jousipussien vaihtoa varten, kiitoksia teille kaikille, jotka olette niihin keskusteluihin osaa ottaneet! :D

Tosin heti mainittakoot, että sovelsin ohjeita... Tässä kuva ennen operaatiota vasemmasta etujousesta.
etuvasen_ennen.jpg
etuvasen_ennen.jpg (53.09 KiB) Katsottu 20350 kertaa
Koska omistamani kätöset ovat tälläiset rimpulat (työskentelee näppäimistön äärellä) ja sattuvat vielä olemaan samaa paria eikä papuakaan olisi ollut riittävästi, niin irrotin etujousen rälläkällä :shock:
etuvasen_hyvälläalulla.jpg
etuvasen_hyvälläalulla.jpg (53.99 KiB) Katsottu 20350 kertaa
No, painoihan vaakakupissa tietysti sekin, että jousen yläpalkki oli elämää nähnyt kaveri ja osa hänestä tahtoi jo eläkkeelle. Kuten tämä kuva osoittaa.
etuvasen_ennen2.jpg
etuvasen_ennen2.jpg (49.75 KiB) Katsottu 20350 kertaa
Tosiaan ajattelin, että en raaski n. 150 euron sijoituksena uutta käytettyä yläkiinnikettä hankkia, vaan poistan huonon kohdan ja laitan uutta rautaa tilalle, näin harrastuksen vuoksi. Sitähän en tietysti tiedä miten se kestää, kun en vielä hitsata osaa.. Toivottavasti tätä ei joskus tulevaisuudessa sitten tarvitse tien poskessa miettiä, olisiko se 150 euron sijoitus kuitenkin kannattanut.. :roll:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

No, kävi miten kävi. Mutta tälläinen siitä tuli.
etuvasen_jälkeen.jpg
etuvasen_jälkeen.jpg (50.35 KiB) Katsottu 19440 kertaa
etuvasen_jälkeen2.jpg
etuvasen_jälkeen2.jpg (59.58 KiB) Katsottu 20348 kertaa
Hyödynsin entistä sen pyöreän osan, jota vasten ylälautanen tulee. Se oli jonkin verran ohentunut, mutta olisi varmaan kestänyt. Pistin kuitenkin 6mm latasta kolmiotukia.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Paljon oot hitsaillut :)

Mut ennekuin laitat pohjan paikoilleen niin vaihda ohjaustehostimen putket...
Ja tarkistele kytkimen putki tai vaihda.. Muita rautaputkia siinä ei liene ole..
Ja täysi huolto vaihteensiirtovivulle.. Putsaukset ja rasvaukset. Ja tarkista senkin ruostevauriot..
Mulla on menny etummainen kepin tangoista niin ohueksi että se kiertyi.
Oli kiva kaivaa se Espanjassa irti ja löytää hitsauspaja.

Nyt noiden hommien teko on sulla juhlaa :)
Myöhemmin veetuttaa rankasti.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Oikealta puolelta etujousen ylälautanen oli viimeisillään, mutta muuten tilanne oli siellä parempi.
etuoikea_ennen.jpg
etuoikea_ennen.jpg (55.54 KiB) Katsottu 20346 kertaa
Palkin kyljessä ainoastaan yksi pieni reikä, mutta varmuuden vuoksi vetäisin siihen 60x6mm latasta koko sivullisen :lol: No koputtelulla tuntui vähän ohkaisia kohtia.. Vaan ei enää. :)
etuoikea_jälkeen.jpg
etuoikea_jälkeen.jpg (49.99 KiB) Katsottu 20346 kertaa
etuoikea_jälkeen2.jpg
etuoikea_jälkeen2.jpg (62.59 KiB) Katsottu 20346 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Paljos sulla on tilaa tossa eturenkaan päällä?
Kattelin että menee tarkalle..
Perkll.. Meinasin laittaa liitteeks Scanian runkokuvan mitoituksineen.. Mutta se on liian iso..
Jos sitä pienentää niin ei siitä mitään nää..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Vasemmalta puolelta jousen yläpalkkia oli joskus korjailtu. Palkin sivuun oli vetäisty luultavasti 1mm pelti.. Vähän hepposen oloista :shock: Jospa tällä uudella fiksauksella pärjäisi jonkin aikaa.

Jep, jousipussien vaihto tosiaan tapahtui ilman renkaiden irrottamista. Oikea puoli vaihtui helposti, uutta pussukkaa alamaljalle, ylälautanen paikoilleen ja pussi alamaljan kanssa sitten paikoilleen. Aikaa meni ehkä n. puolituntia meikäläiseltä, eli aikamoinen saavutus tälläiselle nysvärille :) Mutta vasen puoli vaati jumppaa enemmän, sillä auton etupää on vähän kaltevalla alustalla. Vasen etunen on korkeammalla, joten jouselle vähämmän tilaa. Sain jousen paikoilleen, mutta sepä ei ekalla lähtenytkään toimimaan, kun jäi niin mutkalle. En saanut sitä aseteltua paremmin, joten jousi pois ja kaivoin eturenkaan alta melkein 10cm maata pois ja johan onnistui helposti. Auto siis oli nostettu niin ylös kuin jouset sen nosti ja laskettu puupalikoiden varaan. Eturengas tuntui aika kevyelle kun kaivaessa lapion varrella kokeilin. Ei ehkä perinteinen tapa vaihtaa jousia, mutta voi sen näinkin tehdä :wink: Tunkilla en saanut autoa ylemmäksi tai sitten olisi pitänyt jostain keksiä lisää puutavaraa auton alle korottamaan tunkkia tai tunkkiin enempi öljyä kun taisi olla vähissä..

Tässä vielä jousikilkkeitä, uusia ja vanhoja poseeraamassa yhteiskuvassa. :)
uudetjavanhat.jpg
uudetjavanhat.jpg (70.45 KiB) Katsottu 20344 kertaa
Uudet, eli pussit ja ylälautaset tilasin Onnin Autosta.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Berkhof kirjoitti:Paljon oot hitsaillut :)

Mut ennekuin laitat pohjan paikoilleen niin vaihda ohjaustehostimen putket...
Ja tarkistele kytkimen putki tai vaihda.. Muita rautaputkia siinä ei liene ole..
Ja täysi huolto vaihteensiirtovivulle.. Putsaukset ja rasvaukset. Ja tarkista senkin ruostevauriot..
Mulla on menny etummainen kepin tangoista niin ohueksi että se kiertyi.
Oli kiva kaivaa se Espanjassa irti ja löytää hitsauspaja.

Nyt noiden hommien teko on sulla juhlaa :)
Myöhemmin veetuttaa rankasti.
Joo, on tullut hitsailtua... Eihän näitä kait kukaan täysjärkinen tekis..? :lol:

Pitääpä tutustua ohjaustehostimen ja kytkimen putkiin. Vaihteensiirtovipua olenkin jo korjaillut kun siinä yksi kiinnike antoi periksi ja jumitti. Nyt siirtyy kohtuullisen hyvin, mutta rasvausta ainakin vaatii.

Helppohan noita hommia on tuossa "hallissa" tehdä (auto siis ulkosalla), mutta kun meinaa syyhyttää niin kovasti se lattian rakentaminen... :wink: Mutta yritetään malttaa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Berkhof kirjoitti:Paljos sulla on tilaa tossa eturenkaan päällä?
Kattelin että menee tarkalle..
Perkll.. Meinasin laittaa liitteeks Scanian runkokuvan mitoituksineen.. Mutta se on liian iso..
Jos sitä pienentää niin ei siitä mitään nää..
En ihan tarkkaan ole edes mitannut :shock: Mutta edessä sisälokarit painuu tulevan lattiapalkin alla n. 0.5-1.0cm, tai painuivat ennen kun otin ne pois. Eikä lokareissa näkynyt jälkiä että olisi kumi aiemmin tavoittanut. Vasemmalla puolella parkkiksen kaltevuudesta ja takajousen ilmavuodosta ja siitä syystä vasemmalle kallistumisesta johtuen uskoisin renkaan olleen yläasennossa ja silloinkin oli hyvin matkaa sisälokariin. Eli en ite oo huolissani renkaan kiinni ottamisesta. Mutta tarkkaa mittaa en pysty nyt heittämään.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Alkaa näyttää hyvältä :D toi rungon "putsaaminen" on hyvä tehdä tollaisessa vaiheessa ja maalia sekä massaa peliin niin ei näillä kilometreillä tarvii varmaan koskaan tehä uudestaan :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komiaa työtä, propsit siitä! Mahtasko saada noille jousilautasille lisää ikää kun uutena ruiskis päälle vaikka pur-maalin? Ei tuo sinkitys tunnu mahottomia auttavan kun kattelee noita vanhoja lautasia.
Palkkeihin sisälle ML:ää ja pintaakin voi laittaa jos ei kulutukselle alttiissa paikassa, sitten jos joutuu "kulutukselle" niin kaveriksi röpömassa. Jossai TM:n testissä tais biltsin pellavaöljypohjainen olla parempaa ku esim. dinitrolin ML.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Kiitos Berkhof piirustuksista. Alustan kuvat olivat K113:lle, mutta eipä taida paljoa erota K112:sta. Piirustusten mukaan etuakselilla uuden lattiapalkiston alareunan ja renkaan ylimmän mahdollisen sijainnin erotus on 28 mm ja taka-akselilla 48 mm 8)
Mutta ei silti kannata renkaat jodlaten lähteä: kuitenkin kun etupää nousee niin takapää laskee ja renkaiden hurjasti sutien niiden halkaisijakin vielä kasvaa.. :lol:

Jep, mietin lautasia paikoilleen ruuvatessa että olisihan ne edes voinut maalata ruosteenestomaalilla, olisi saattanut olla pieneksi avuksi. Mutta sitten mietin, että hankautuu kumia vasten kuitenkin pois ja jäi maalaamatta. :?

ML, ilmeisesti jokin koteloöljy? Täytyypä etsiä sellaista sekä samaten massaa myös.

Eturungossa vielä muutaman ruostekohdan ehjäsin ja nytpä sieltä ei enää sellaisia tahdo löytyä.. Pitäiskö purkaa ohjaamokin pois, ehkä sen alla jotain ois.. :wink: No ei sentääs, ehkä joskus, mutta ei nyt. Jos vaikka pääsis ennen kylmiä kelejä asuinosan lattiaan laittamaan eristettä ja levyä.. Ajatuksena palkkien väliin 40mm finfoam ja palkkien päälle kattohuopaa pari kerrosta (hiekkasemmat puolet vastakkain). Sitten filmivaneri. Sen päälle 20mm finfoam soirot. Soirojen väliin ja päälle alumiiniset lämpölevyt lattialämmitysputkelle ja uriin putket. Päälle ohut solumuovi ja sitten joku sekavaneri. Muovimattoa varmaan päälimmäiseksi. Laminaatilla saisi näyttävää pintaa, mutta olen alkanut välttelemään sitä. Ja kosteuskin mietityttää..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

http://www.dinitrol.fi/index.html?n=11083
http://www.tectyl.fi/kotelonsuoja.html
Mutta jossain tm:n? testissä se bilteman liuotin vapaa oli paras.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Pientä tilannepäivitystä taas.

Eristeitä on alettu lattiaan laittamaan. Vaahtoja testasin neljää erilaista, kaikki pillivaahtoja.
foamit.jpg
foamit.jpg (52.08 KiB) Katsottu 19761 kertaa
foamia.jpg
foamia.jpg (43.13 KiB) Katsottu 19761 kertaa
Tässä pieni yhteenveto.
* Sika Boom-S, päiväys jo 2008, mutta tuntui toimivan parin asteen lämmössä ok. Ei huonoa.
* Penosil Premium, riittävyys hyvä, vaahdon koostumus hyvä, edullinen.
* RK Yleisvaahto, aivan onneton riittävyys (purkkikin tosin pieni), vaahdon koostumus ja pysyvyys märkänä vastaa lähinnä kermavaahtoa. Kuvanut vaahto onnetonta höttöä. Täysin ala-arvoinen, mutta hintakin oli halvin.
* Tytan Professional, paras näistä vaahdoista, mutta kallein. Riittoisuus paras kuten vaahdon rakennekin. Ei jatka jälkiturpoamista liian pitkään, kuten RK. Kuivuttuaan todella vahva ja varsin näistä parhaiten lämpöä eristävin.

Näistä valitsin tuon Penosil -vaahdon. Ei paljoa häviä Tytanille, mutta oli vähän edullisempi. En kyllä tiedä oliko hinta niinkään ratkaiseva tekijä, sattui tota Penosilliä olemaan lähimmän rautakaupan hyllyllä. Oikeastaan suosittelen kaikkia muita paitsi tuota RK:ta :lol:
Päädyin pillivaahtoon, kun ajattelin etten urakalla kuitenkaan pysty hommaa tekemään, vain purkillisen tai kaksi kerrallaan. Ja ei tarvitse sitten kallista pistoolia olla putsailemassa..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Rangan väliin 40mm Finnfoamia uretaanivaahdolla kiinni siis.

Auton takaosassa huoltoluukun reikä tuohon rapun eteen. Siitä mahtuu ukko vaihdelootan kimppuun.
Moottorin päälle ajattelin rakentaa irroitettavan kopan. Täytyy sitä jonkin verran nostaa tuosta lattiapinnasta, vaikka aika täpärällä olisi ettei mahtuisi kokonaan alle. Hajurakoahan sinne täytyy olla ettei ala kärtsäämään.
takalattian_eristeet.jpg
takalattian_eristeet.jpg (43.27 KiB) Katsottu 19758 kertaa
Kuvassa näkyvä kynnys tulee olemaan vessan ja makkarin seinän raja, veski siis alemmalla tasolla. Vasemmalla sivulla on sitten lattiassa tuommoinen nousu, johon tulee käytävä. Korkeusero johtuu siitä että makkarin lattia mukailee vielä leikkirunkoa, siis tuota jossa kulkee piuhat ja vaihteensiirtotanko ym. Vessa kuten taakse tuleva kylppäri & sauna on sitten saatu vähän alemmaksi.
eristeet_takaa_eteen.jpg
eristeet_takaa_eteen.jpg (52.79 KiB) Katsottu 19758 kertaa
Nyt tämän hetken tilanne on se, että vaneria olen alkanut niittailemaan lattiaan kiinni. Välissä on kerros tai kaksi laminaatinalle tarkoitettua solumuovia. Jos se poistaisi nitinöitä. Vielä on mietinnässä laittaisiko akselin kohdalla lattiavanerin alle kattohuopaa äänieristeeksi. Tai sitten äänieristettä voisi liimata lattian alapuolelle.
vaneria.jpg
vaneria.jpg (40.16 KiB) Katsottu 19758 kertaa
Entisen keskikäytävän kohdalle noiden piuhahässäköiden kohdalle ei mahtunut finnfoamia, joten siinä kohdalla vanerin alapintaan on liimattu 10mm bilteman äänieriste. Ehkä se vähän lämpöäkin eristää. Mutta sitten alapuolelta meinasin eristää 20mm finfoamilla tuon keskikohdan.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Niin, unhoittuipa mainita, että melkein olin jättämässä takalattian alkuperäiseksi (takaoven takaa). Mutta sitten ajattelin, että kylppärin ja saunan paikkojen suunnitelmien vaihdellessa joka sentti on tarpeen korkeudessa ja päätin laskea lattian sieltäkin.
takalattian_purku.jpg
takalattian_purku.jpg (62.89 KiB) Katsottu 19754 kertaa


Kun purin takalattian ja seinän orkkisvanereita entisen vessan paikalta niin alkoi ihmetyttämään että kuinka se on pysynyt paikoillaan. Takaseinän saumasta oli vesi päässyt valumaan seinävanerin takaa lattialle saakka ja vanerit sai rullata pois paikoiltaan! :roll: Ne oli muuttuneet maidossa jo pitkään lilluneiksi wetabikseiksi. :lol: Jos kori olisi ollut rautaa, olisi ollut aika savotta edessä.. Alumiini oli säilynyt. Ja sama juttu oli takarapuissa. Oven raosta lie vesi päässyt ja kastellut rappuja ja rapun seiniä. Mutta wetabixit veke ja alumiinille vähän teräslaikkaa, niin jopa kelpaa:
takarapun_alumiini.jpg
takarapun_alumiini.jpg (51.6 KiB) Katsottu 19754 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Hommat ovat edenneet omaan _rauhalliseen_ tahtiin. Mutta tietysti pääasia että etiä päin kumminkin :) Pieni tilannekatsaus olisi ehkä paikallaan.

Lattian sain tuossa vuodenvaihteen kieppeillä vaneroitua. Tarkoitushan on vielä laittaa 20mm eristettä, lattialämmitysputket ja toinen kerros vaneria vielä lopuksi päälle. Sitten pintamatsku. Mutta tämä tapahtunee sitten kun seinät on saatu ensin kauttaaltaan eristettyä.

Vasempaan seinään tuli ensin yksi kerros 30mm Finnfoamia.
1.jpg
1.jpg (58.05 KiB) Katsottu 19453 kertaa
Sitten 2mm solumuovi ja puukoolaus itseporautuvilla kiinni. Väleihin toinen kerros 30mm eristettä.
2.jpg
2.jpg (50.6 KiB) Katsottu 19449 kertaa
3.jpg
3.jpg (45.05 KiB) Katsottu 19449 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Seitsemästä ikkunasta kaksi jäi avoimeksi. Taempi on makkarin kohdalla ja etummainen keittiön paikkeilla.
4.jpg
4.jpg (48.96 KiB) Katsottu 19448 kertaa
5.jpg
5.jpg (40.32 KiB) Katsottu 19448 kertaa
Alunperin piti laittaa sisäpuolelle kalvot ikkunoihin ettei foamit näkyisi ulospäin niin pahasti, mutta kovat pakkaset sekä kalvon puute ja foamia piti päästä läiskimään.. No, laitetaan sitten ulkopuolelle ja toivottavasti saa tarpeeksi tummaa umpeen laitettujen kohdalle.
6.jpg
6.jpg (51.42 KiB) Katsottu 19448 kertaa
Tuolla lattianrajassa puuttuu eriste pieniltä kohdilta. Niissä on sivuluukkujen pumpput ja korikiinnikkeet himmeliin. Sinne täytyy vielä tursotella vähän urtsia ja sitten vaneriin ajattelin liimata bilteman liimapintaista 10mm folioitua eristettä noille kohdin. Pumpun kohdalle tulee jäämään vain tuo 10mm eristekerros, mutta jospa sillä pärjäisi. Luukkuihin meinaan liimata ainakin yläosaan vielä eristesiivut.

Oikea seinä on vielä paljaana... Vielä olen elätellyt toivoa, että siihen saisi vähän vahvistusta tiettyhin kohtiin ja reijän slide-outille.. Mutta mokoma ei ole siihen ilmestynyt vaikka miten oon oottanu :lol: Täytyis varmaaan alkaa tekemään asian suhteen jotain.. :wink:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

"Alunperin piti laittaa sisäpuolelle kalvot ikkunoihin ettei foamit näkyisi ulospäin niin pahasti, mutta kovat pakkaset sekä kalvon puute ja foamia piti päästä läiskimään.. No, laitetaan sitten ulkopuolelle ja toivottavasti saa tarpeeksi tummaa umpeen laitettujen kohdalle."

Turhaan olisit varmaan sisäpuolelle laittanut. Mulla oli kalvot valmiiksi sisäpuolella. Harmi, aluksi näytti tosi hyvältä 8) , mutta nyt on alkanut näkymään ilmakuplia aina siellä täällä. Liimasin eristelevyt uretaanilla, nyt liimaukset irroittavat kalvoa lasista. Uretaani tarttuu kalvoon tosi hyvin. Varmaan pitää laittaa kalvot ulkopuolelle.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No niin, siellä on ahkeroitu. Tulee oikeasti talviasuttava tuolla eristemäärällä. Lattiakin on ensimmäinen todella kunnolla tehty minkä tähän mennessä olen nähnyt! Tuo väliin jäävä vanerihan tukevoittaa kummasti tuota rakennetta. Mitä se tuollanen harmaa vaneri on, jotain filmipintaista, mistä ostit?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Toi alkaa näyttää kyllä tosi hyvältä :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Siitä slideoutista sen verran että ite tekisin vaan enkä tupisis kellekkään mitään. Jos jostain kumman syystä kilvellä ihmettelisivät, niin sanosin että sellasen tein mitäs sitten. Tuskin alkasivat sen kummemin selvittämään, tai sitten sanos että oli jo siinä ku ostin. Näkyy kuitenkin hommat onnistuvan, niin eiköhän siitä patistakin tulis asiallinen!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

kyykkis kirjoitti:"Alunperin piti laittaa sisäpuolelle kalvot ikkunoihin ettei foamit näkyisi ulospäin niin pahasti, mutta kovat pakkaset sekä kalvon puute ja foamia piti päästä läiskimään.. No, laitetaan sitten ulkopuolelle ja toivottavasti saa tarpeeksi tummaa umpeen laitettujen kohdalle."

Turhaan olisit varmaan sisäpuolelle laittanut. Mulla oli kalvot valmiiksi sisäpuolella. Harmi, aluksi näytti tosi hyvältä 8) , mutta nyt on alkanut näkymään ilmakuplia aina siellä täällä. Liimasin eristelevyt uretaanilla, nyt liimaukset irroittavat kalvoa lasista. Uretaani tarttuu kalvoon tosi hyvin. Varmaan pitää laittaa kalvot ulkopuolelle.
Itse miettinyt vähän samaa asiaa mutta eikös olisi melkein parempi kun teippaisi normaalilla teipillä ulkopuolelta kokonaan umpeen? Värinhän saa jokainen itse valita mutta kyllähän valkoiseen autoon passaisi valkoinen teippi. Silloin kaikki auringon säteily jäisi ulkopuolelle ja ei kondensoisi vettäkään niin helposti.
Muistan ainakin että yhdessä Heimo Meiskasen keikkabussissa (Meiskanenhan vaihtaa bussia useammin kuin kalsareita...) oli teipattu valkoisella ikkunoita umpeen ja se oli ihan asiallisen näköinen.
Vastaa Viestiin