SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Vesiputkia 14.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tämä päivä menikin sitten vesiputkia pähkäillessä.
Nuo vaihdelaatikon jäähdyttämiseen tarkoitetut putket jotka ostin purkaamolta, eivät mahdu paikalleen millään ilveellä. Putket ovat niin paksut, että ne ottavat kiinni auton runkoon. Laatikon jäähdyttämiseen täytyikin keksiä toinen tapa, ajattelin vetää toisen putken välijäähdyttimen päästä liitännästä 7. ja toisen pään liitäntään numero 4. Nämä liitännät ovat käsitykseni mukaan olleet alunperinkin yhdessä, nyt laatikon jäähdytys tulee vain siihen väliin.
Kuva
Mahtaisiko tämä toimia? Nämä letkut ovat lähestulkoon sopivan kokoisiakin ja ovat suurinpiirtein oikeassa suunnassa. Purkaamon putkista voi tehdä tulpat, joten aivan hukkaan nekään eivät menneet.

Sain tänään tehtyä Webastolle menevän letkun, uskomattoman kauan saa menemään aikaa tuollaiseen vajaan metrin mittaiseen letkuun. Lopputulos on sekoitus kupariputkea ja sekalaisia Opelin kumiletkun pätkiä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

-Laturin ylimääräisille johdoille löytyi syy, kun huomasin siinä olevan erillisen jännitteensäätimen.
-Ala- ja ylävesiletkujen liittäminen on nyt hyvällä alulla ja saan ne luultavasti huomenna maalattua.
-Laatikon jäähdytysputkia joutuu vielä hieman tuumailemaan.

Tuli tosin uusikin ongelma, ilmankuivain. Tai lähinnä sen puute. Sisussa on alunperin ns.tenutin, voiko sen liittää tähän Volvon kompuraan vai aiheuttaako jarrutenu jotain ongelmia?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Se on tuo Volvon koneen vesiputkihässäkkä noissa uudemmissa koneissa niin monimutkainen että eipä tahdo osata neuvoa. Periaate on kumminkin niin että laatikossa kiertää moottorin sisäisen kierron vesi. Ja sitä kiertoa syntyy vesipumpun ja termostaattikotelon välillä. Termarit sitten aukoo jäähdyttäjältä tulevaa vettä sekaan kun sille on tarvetta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

SisuPussi kirjoitti:-
Tuli tosin uusikin ongelma, ilmankuivain. Tai lähinnä sen puute. Sisussa on alunperin ns.tenutin, voiko sen liittää tähän Volvon kompuraan vai aiheuttaako jarrutenu jotain ongelmia?
Hae kuivuri paimelasta, ei tartte tenuttimen kans värkätä. :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Itse antaisin vanhan tenuttimen olla, niiden kanssa ei ollut juurikaan ongelmia jos muisti vaan lisätä tenua.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja janne »

MB1962 kirjoitti:Itse antaisin vanhan tenuttimen olla, niiden kanssa ei ollut juurikaan ongelmia jos muisti vaan lisätä tenua.
Samaa mieltä yksinkertainen ja toimiva, edullinen ja helppo ylläpitää. Sisullahan omaa merkkitenua jossa voitelu "ominaisuus" siksi parempaa ku aerol. Liekö mitään perää väitteessä että tenulle tottunut järjestelmä oppii ikäänkuin juopoksi eikä oikeen talvella pelaa kuivuri-ilmalla (isot miehet essonbaarissa kertoneet) :D Omakohtaisesti oon kokenu seuraavaa 2001vm perävaunussa alkoi olla jäätymisongelmaa alettiin juottaan duomatikin syöttöletkusta sillointällöin tenua ja toimi aina. mutta kesäisinki alkoi ilmetä ilmaventtiilien jumiutumista varsinki jarrut meni päälle n10 sek. viivellä letkun irroituksesta. Tenua letkuun kesälläki (sitä sisulaista) nii jo taas toimi eli tämä ainakin tukee juoppoutumis teoriaa. :mrgreen:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Sain tossa vinkin, että laittaa tohon aerolin tenttuun sekaan automaattilaatikkoöljyä :wink: voitelis noita venttiilejä :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Vesiputkia 14.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:Tämä päivä menikin sitten vesiputkia pähkäillessä.
Nuo vaihdelaatikon jäähdyttämiseen tarkoitetut putket jotka ostin purkaamolta, eivät mahdu paikalleen millään ilveellä. Putket ovat niin paksut, että ne ottavat kiinni auton runkoon. Laatikon jäähdyttämiseen täytyikin keksiä toinen tapa, ajattelin vetää toisen putken välijäähdyttimen päästä liitännästä 7. ja toisen pään liitäntään numero 4. Nämä liitännät ovat käsitykseni mukaan olleet alunperinkin yhdessä, nyt laatikon jäähdytys tulee vain siihen väliin.
Mahtaisiko tämä toimia? Nämä letkut ovat lähestulkoon sopivan kokoisiakin ja ovat suurinpiirtein oikeassa suunnassa.
Vaihteisto lämpiää aika voimakkaasti ja tuo sun kytkentä tulisi nestekierron toisiopiiriin jossa on pienempi virtaus.
Todennäköisesti se toimii riittävän hyvin sun käytössä, ammattiliikenteessä asia voisi olla toisin.
SisuPussi kirjoitti:Purkaamon putkista voi tehdä tulpat, joten aivan hukkaan nekään eivät menneet.
Ehdotan, että teet siihen lenkin, älä tulppaa. Voi tulla ilmavaivoja siihen kohtaan.
SisuPussi kirjoitti: Tuli tosin uusikin ongelma, ilmankuivain. Tai lähinnä sen puute. Sisussa on alunperin ns.tenutin, voiko sen liittää tähän Volvon kompuraan vai aiheuttaako jarrutenu jotain ongelmia?
Ehdottomasti kuivaaja, jos mielenkiintoa riittää.
Kosteus on pahin ilmalaitteiden surma.
Haldex ykstornikuivaaja erottaa tehokkaasti myös öljyn paineilmasta, ehkäpä markkinoiden paras kuivaaja.

Kuva
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti: Vaihteisto lämpiää aika voimakkaasti ja tuo sun kytkentä tulisi nestekierron toisiopiiriin jossa on pienempi virtaus.
Todennäköisesti se toimii riittävän hyvin sun käytössä, ammattiliikenteessä asia voisi olla toisin.
Tuossa vaihteiston jäähdyttimessä on samankokoiset liitännät kuin noissa putkissa joita ajattelin käyttää. Siksi ajattelinkin virtauksen olevan riittävä.
Puu Tiainen kirjoitti: Ehdotan, että teet siihen lenkin, älä tulppaa. Voi tulla ilmavaivoja siihen kohtaan.
Tämän sama ajatus itsellekin eilen illalla mieleen kun luin tuon Lahti32:sen kommentin. Tänään keksinkin miten saan kierrätyksen tehtyä.
Puu Tiainen kirjoitti: Ehdottomasti kuivaaja, jos mielenkiintoa riittää.
Kosteus on pahin ilmalaitteiden surma.
Haldex ykstornikuivaaja erottaa tehokkaasti myös öljyn paineilmasta, ehkäpä markkinoiden paras kuivaaja.
Tämän jätän myöhemmin tehtäväksi, ainakin nyt toistaiseksi laitan tuon alkuperäisen tenuttimen.

Tänään sain tehtyä ala- ja ylävesiputket valmiiksi moottorille asti:
Kuva
Materiaalina on 45mm sähkösinkitty pakoputki. Tämän jälkeen putket saivat päälleen kerroksen pohjamaalia ja huomenna on vuorossa pintamaali. Ja luultavasti lauantaina saan ne paikoilleen.

Aloittelin myös kierrätystä vaihdelaatikon jäähdytyspiirille. Sen teen 60mm pakoputkesta jota oli jäänyt ylimääräiseksi jostain edellisistä hommista. Samalla tuli myös pieni ongelma kun, termarikotelon valu halkesi toisen putken yläpuolelta. Se oli korjattu aiemmin jollain liimamassalla ja nyt kun väänsin sitä se antoi periksi :evil:. Purkaamolta toki saa uuden mutta siihen joutuu tekemään kierteen Sisun lämpöanturille.

Kävin myös hakemassa liittimet ja putkea paineilmaputkien jatkamiseen sekä tilasin uuden termarin Webasto piiriin.

Huomenna maalailen putket ja teen tuon kierrätyslenkin valmiiksi. Ja jos ehdin niin aloittelen ilmaputkien jatkamista.

Ai niin, Matkahuolto toi ns. motivaatio-osaa 8) :
Kuva
Merkki on F10 Volvosta, mutta sopii tähän hommaan aivan passelisti. Putsasin hieman alumiinipintaa ja se onkin nyt paljon paremman näköinen kun tässä kuvassa. Vinoraitoja maskiin ei ainakaan toistaiseksi ole, jos vaikka sitten joskus.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mihin ajattelit sen paisuntasäiliön liitännän tehdä?
Jos et kytke sitä vesipumppuun voit kytkeä sen esim. jäähdyttäjän paluuletkuun
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Sen liitäntä on alkuperäinen ja on kytketty jäähdyttimen alapäähän, alavesiletkun viereen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:Sen liitäntä on alkuperäinen ja on kytketty jäähdyttimen alapäähän, alavesiletkun viereen.
No niinpä tietenkin.
Se toimii siinä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Käypä hommaan uusi termarikotelo. Ite en uskaltas jättää mitään liimamassojen varaan. Soveltuuko tuo pakoputki nesteputkeksi pidemmän päälle. Alkuperäiset nesteputket on rosteria ja osassa paikoissa kuparia jotka kestää kyllä isältä pojalle ja takaisin isälle ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Lahti32 kirjoitti:Käypä hommaan uusi termarikotelo. Ite en uskaltas jättää mitään liimamassojen varaan. Soveltuuko tuo pakoputki nesteputkeksi pidemmän päälle. Alkuperäiset nesteputket on rosteria ja osassa paikoissa kuparia jotka kestää kyllä isältä pojalle ja takaisin isälle ;)
Juu kyllä tarkoitus on hakea uusi. Tuo korjaus oli kyllä sellainen, että itse en olisi uskaltanut ajaa sillä metriäkään. Käyn purkaamolla joskus ensi viikon alussa.
Auton alkuperäiset ala- ja ylävesiputket ovat myöskin mustaa rautaa ja suurinpiirtein samalla seinämävahvuudella. Toinen syy mustan käyttämiseen on, ettei itselläni ole laitteita kuparin tai rosterin liittämiseen ja muotoiluun.

Tänään sain maalattua vesiputket, tehtyä kierrätyslenkin vaihdelaatikkopiiriin (tuli mielenkiintoisen näköinen sukkula) ja korjattua kaksi kolmesta katkaistusta ilmaputkesta. Huomenna saan tuon kolmannenkin tehtyä.
Minun piti käydä teettämässä letku kompressorilta paineensäätimelle, mutta kompressorin päässä pitää olla ilmeisesti metallinen putki ennenkuin se liitetään kumiletkuun? Onko tuon putken tarkoitus vain jäähdyttää ilmaa vai onko sillä jokin muukin funktio? Ja kuinka pitkä sen pitäisi olla, Leylandissa taisi olla jotain metrin luokkaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Lauantai tallilla takanapäin ja seuraavat hommat sain tehtyä:
-Kolmas paineilmaputki on nyt korjattu.
-Vesiputket paikallaan.
-Perään vaihdettu isompi kardaanin laippa.

Huomenna ohjelmassa releen lisääminen hehkutuspiiriin ja vaihdelaatikon jäähdytysputkien ihmettelyä. Kompressorin putkeen pitäisi myös keksiä ratkaisu.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Siihen termarikoteloon löytyy valmis lenkki. Jos meet romikselle, kysäse.
Se on varmaan varaosana volvolla järkyttävän kallis.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Siihen termarikoteloon löytyy valmis lenkki. Jos meet romikselle, kysäse.
Se on varmaan varaosana volvolla järkyttävän kallis.
Menen huomenna romikselle, täytyykin kysäistä ja pitää silmät auki.

Tänään tehtyä:
-Hehkutukseen lisätty releohjaus ja testattu toimivaksi.
-Termarikotelon lenkki pohjamaalattu.
-Kardaani lyhennetty ja asennettu paikalleen.

Kardaanin kestävyys epäilyttää, boorista joutui lyhentämään pois n.viisi senttiä ja kun se on paikallaan osuus lyhenee alle kymmeneen senttiin :? . Mutta minkäs teet kun tuo on niin pirun lyhyt, kokonaispituus lyhimmillään 51cm.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tenuako? 17.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kävin eilen romiksella, mukaan tarttui 35mm rosteriputkea laatikon jäähdytykseen, kompressorin lähtöputken alku, Volvon kierroslukumittari ja vaihdelaatikkoon sovitin jotta saan liitettyä siihen VDO:n nopeusmittarin anturin. Termarikotelon sain moottorin myyjältä, kiertolenkkiä laatikon putkille ei löytynyt.

Tänään kävin aamulla tytön kanssa tallilla tekemässä termarikoteloon uuden kierteen Sisun lämpöanturille. Kierre olikin sama joka oli liekkihehkussa jonka asensin aikanaan Leylandiin, ja näin tappikin löytyi omasta tallista. Illalla pääsen jatkamaan kotelon ja nopeusmittarin anturin asennuksella.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Työt vähenee.. 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Sain tiistaina asennettua nopeusmittarinanturin paikalleen, se on samanlainen kuin auton alkuperäinenkin mutta eri pulssiluvulla. Nyt mittari siis näyttää ainakin jotain, mutta kuinka tarkasti se on arvoitus. Vaihdelaatikon kierrätyksen lenkkikin on paikallaan, sen kanssa sainkin taistella pitkän tovin.

Eilen kävin tekemässä jäähdytysputkia laatikolle ja tänään saan ne luultavasti valmiiksi. Näiden jälkeen jäähdytysjärjestelmästä ei puutu enää kuin kuin yksi vesihana johon pitää uusia tiiviste. Sitten vedet sisään ja vuotoja etsimään :shock: :? .
Imuilmaputki pitäisi vielä saada jotenkin liitettyä. Auton putki on 100 millistä ja Volvon haitariletku 120 millistä, pitäisi keksiä jotain täytettä..
Alkaa käymään laitettavat vähiin, tällä viikolla olisikin tarkoitus päästä käynnistämään 8).

Juttelin korjaamolla ilmankuivain/tenutus järjestelmästä ja he olivat tenuttimen kannalla. Syystä, että auto seisoo suurimman osan ajasta joten kosteus ei tule imuputken kautta vaan ns.takakautta eli kondensoitumalla. Tähän ongelmaan ei kuivain paljoa auta.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kohti starttia.. 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Taas olisi yksi päivä tallilla takana.
Vesiputket laatikolle ovat valmiit, mutta vesipumpun kansi tarvitsee uuden tiivisteen. Kun pumppu on takaisin kasassa on vesijärjestelmä valmis täytettäväksi.
Kompressorilta lähtevän putken tein 18mm hydrauliikka putkesta, kun sain taivutus työkalun lainaan Sisu-huollosta, kiitokset heille! Huomenna käyn teettämässä siihen puolen metrin pätkän letkua, jolla sen saa liitettyä paineensäätimeen.
Kohti starttia mennään..

Tosin ei hommat siihen lopu, sammutussolenoidi puuttuu, paineilmaputkille täytyy tehdä jokin kiinnitys ja sivupelti laittaa takaisin paikalleen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kohti starttia.. 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tänään sain paineilmapuolen ensimmäisenä kuntoon. Sain koeponnistettua sitä kahdella baarilla (enempää ei pieni kompura antanut) ja säiliöiden tyhjennysventiilien puhdistuksen jälkeen alkoi ilma pysymään sisällä.

Seuraavana oli ohjelmassa vedet, vesipumpun kansi kiinni ja vedet järjestelmään. Mutta tässä vaiheessa alkoi pieni vastustus. Vettä vuosi ulos kolmesta paikasta, laatikon jäähdytyskiertolenkin välistä, puhkiruostuneesta alavesiputkesta ja lämmityslaitteen hanasta. Kiertolenkissä oli tiiviste hajonnut kun asensin putkia paikalleen, lämmityslaitteen hanassa ei pitänyt tiiviste, mutta alavesiputken kanssa joutuikin hieman miettimään.
Putki oli puhjennut kannakkeen kohdalta ja ruostunut siis ulkoapäin. Otin ylä- ja alaputkista pätkät pois kannakkeen kohdalta ja laitoin tervettä putkea tilalle ja kiinnitys pätkillä kumiletkua. Toinen vaihtoehto olisi ollut uusia koko putket, joilla on pituutta n.3metriä, mutta siihen ei aika nyt riitä. Täytyy uusia ne seuraavan nesteiden vaihdon yhteydessä.

Pyöritin moottoria vielä startilla ja totesin öljynpaineiden nousevan, ohjaustehostinkin tuntuu vetävän öljyä sisäänsä joten huomenna on pääsen kokeilemaan moottoria käyntiin 8) .

Tuossa öljymäärässä vain on jotain kummallista. Öljytilavuus pitäisi olla ilmisesti n.38litraa, mutta olen saanut moottoriin menemään jo reilusti yli 40, ehkä lähempänä 50litraa. Säiliön mittalasin mukaan öljynpinta on melkein alarajassa. Kun kaadoin öljyä lasi näytti kaataessa täyttä, mutta laski vähän ajan kuluttua alas. Silloin lisäsin öljyä ja sama toistui, mistään sitä ei kuitenkaan vuoda. Missä vika?

Oliko nyt niin, että öljymäärä tarkistetaan moottorin käydessä?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: SisuPussin uusi elämä (Kohti starttia.. 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

Kyllä se öljyntaso tarkistetaan moottorin käydessä.
Onko öljysäiliö oikealla korkeudella?
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 27.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

kyykkis kirjoitti:Kyllä se öljyntaso tarkistetaan moottorin käydessä.
Onko öljysäiliö oikealla korkeudella?
Säiliön korkeudella ei ole merkitystä. Laskimme koneesta n.15 litraa öljyä pois ja moottorin käydessä pinta oli juuri oikealla korkeudella.

Ja kyllä, sehän siis käy! Alussa oli pieni polttoaineen saanti ongelma joka korjaantui toisen suodattimen täyttämisellä. Tämän jälkeen moottori sitten heräsikin. Muuten se käy todella nätistä, ei savuta ja käy tasaisesti mutta pieni naputtava ääni häiritsee. Ääni tulee jostain takimmaisten pyttyjen kohdalta, kannen puolelta. Täytyy selvitellä mistä ääni tulee.

Seuraava ongelma on ilmapuolen kanssa, paineet eivät nouse yli 4,5barin eikä jarrut siis aukea. Syyksi paljastui jarrupoljinventtiili, josta on ilmeisesti tiiviste hajalla. Purimme sen osiin ja yksi tiiviste oli niin kovan tuntuinen, että vuoto ilmeisesti siinä. Täytyy alkaa heti maanantaina etsimään uutta tilalle.

Huomenna pitäisi saada kylkipelti ja kaasupullokotelo takaisin paikalleen.

Mutta kuitenkin:
:D 8)
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Se nostaa mielialaa kun saavuttaa tuollaisen! Se naputus on varmaan venttiili, tai sen liian iso välys. Iso käsi täältä!
Saa se poljinventtiili vuotaa aikalailla ettei sen takia nostais paineita, tupla mäntäsen kompuran tuotto on ihan hyvä meinaa. Mut toivotaan että vika on siinä ja on helppo korjata.
Viimeksi muokannut Reddewil, 27 Elo 2011 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

MAHTAVAA :mrgreen: Onnittelut :D Arvaako lähteä Raumalle :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin