YsiKutterista Racebussi(Myyty eteenpäin)

Kerro omasta projektistasi
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

YsiKutterista Racebussi(Myyty eteenpäin)

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Projekti koonti:
Aihio: Scania F112 Kutter9 vm.82
Kuva
Ohjelma: Autonkuljetustila, 1+8, neljä makuupaikkaa.
Tehty: bussi lyhennetty 12metrin alle että saadaan ilman poikkeuslupia N3-ka, väliseinä 5m takapuskurista



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vielä ei oo aihio pihassa, mutta projekti aloitettu istumalla toista tuntia konttorilla kyselemässä kuin 6vuotias :lol: Eli siis tästä voitte arvata ettei jää bussiksi.
Vastauksia muutoskatsastukseen liittyen:

N3-ka:
-katsastuksessa jarrusovitus
-väliseinä vapaa ennen 84, mutta suositus olla uudempien vaatimusten mukainen
-sidontalenkit min.6kpl, max 1,2m välein, 0.25m päässä päistä min.väli 60cm.
-kantavuutta jäänee yli 3tonnia!
12x2,55m



M1-ma:
-JARRUSOVITUS KAIKISSA ILMAJARRUAUTOISSA
-RATTILUKKO
-Keittolevy KIINTEÄLLÄ sähköllä
-makuupaikkoja
-säilytystila asunto-osassa
-istuimia ja pöytä
-sammutin
12x2,5m

Kertusta selvis että kokmassa 16tonnia, kantavuutta yli 4tonnia. Vm82
Yo. vaatimukset paikalliselta konttorilta kyseltyjä, pitäs vaan päättää kumpi, m1 halvempi vakuutus.


Taakse kun tulee joka tapauksessa 5m pitkä autonkuljetustila, niin lienee järkevintä laittaa n3kuorma-autoksi, dvero on ryöstöä samoin kun vakuutus, mutta pidetään sitten vähän vähemmän liikenteessä.

Kaikki kokemukset F112-alustaista kaania-kutteria sivuten kiinnostaa!

-----------------------------------------------------------------------------
2012 ekalla viikolla myyty etiäppäin, loppu motivaatio kun tuijotteli tarpeeks pitkään noita vandaalien jälkiä. Uutta kalustoa kiikarissa
Viimeksi muokannut AtAi, 06 Tammi 2012 12:21. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ulkomuistista "korjauksia" kun lakia olen joskus lukenut oman auton kohdalla:
M1-ma:
-JARRUSOVITUS KAIKISSA ILMAJARRUAUTOISSA -> -73 lähtien
-RATTILUKKO -> ikinä kuullutkaan, jos ei sitten periydy "pikkuautoista"
-Keittolevy KIINTEÄLLÄ sähköllä -> keittomahdollisuus, sähköstä ei puhetta
-makuupaikkoja -> min.2hlö
-säilytystila asunto-osassa -> kattolokero riittää ym.
-istuimia ja pöytä -> tulee vähän "väkisin"
-sammutin -> en ole löytänyt pykälää, muuta kuin jos autossa on kaasut
12x2,5m -> poikkeusluvalla 13m

Sen autonkuljetustilan saa tehdä M1:eenkin, joten miksi kuorkki, tai miksipäs ei?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Hassu homma tuo M1:n 2,5m leveysraja. 90-luvulla kaikki isot bussimallit muuttui 2,55m leveiksi. Onko niistä M1-kulkurin aihioksi enää ollenkaan vai saako/pitääkö siihenkin hankkia poikkeusluvan?
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Reddewil kirjoitti:Ulkomuistista "korjauksia" kun lakia olen joskus lukenut oman auton kohdalla:
-RATTILUKKO -> ikinä kuullutkaan, jos ei sitten periydy "pikkuautoista"
-Keittolevy KIINTEÄLLÄ sähköllä -> keittomahdollisuus, sähköstä ei puhetta
-makuupaikkoja -> min.2hlö <-siksi monikko
-säilytystila asunto-osassa -> kattolokero riittää ym.
-istuimia ja pöytä -> tulee vähän "väkisin"
-sammutin -> en ole löytänyt pykälää, muuta kuin jos autossa on kaasut
12x2,5m -> poikkeusluvalla 13m

Sen autonkuljetustilan saa tehdä M1:eenkin, joten miksi kuorkki, tai miksipäs ei?
Rattilukko periytyy pikkuautoista, ikävä kyllä, kuuluu matkailuauton/m1 katsastusvarustukseen vuoden 68jälkeen :(
Keittomahdollisuus, kyllä, mutta vaihtoehdot, kaasu tai sähkö, kaasussa tarvii olla kaiken maailman tarkastuspapereita, sähköjärjestelmä tarvii olla kiinteä, näin luki omin silmin kun tiirasin siitä opuksesta mitä katsuri selas.
Säilytystila, kyllä inssikin oli repeämisen jälkeen sitä mieltä että hattuhylly kelpaa, hanskalokero ei kelpaa.
Pöytä, ei tuu välttämättä väkisin, istuimet kyllä tulee.
poikkeusluvalla, sillähän saa vaikka 14,5m kuorma-auton kun on tarpeeks pätevä selittämään, vähän houkutteli 14,5m 9kutteri/rahtiperällä muuutettuna hevosautoks, mutta se vaatii vähintään yhtäpaljon muutostöitä kuin tämä ja on todellapaljon kalliimpi esim. laivasssa, mutta kyllä se reilu pari metriä lisää asumistilaan olis aika pop, mutta sitten kun tämän aihion saan vaihtamalla pikkuauton siihen, ja rahtikutterimiehelle ei kelpaa ku käteinen, niin valinta oli selvä.

Tiedän että saa tehdä, mutt siksipä kääntyy varmaan kuokkiin, kun noita huomioitavia rajotteita, noin vanhassa eli 82sessa on niin vähän että sen saa nopeasti rakenneltua rekisteröinti/muutoskatsastuskuntoon että riittää omakin lisenssi ajamiseen. Talveksi menee kuitenkin seisontaan jos edes saadaan sitä ennen katsastuskuntoon, mutta talven aikan sitten tarkoitus tehdä sisusta kunnolla.

Mitä tulee mittaan, niin en tiedä onko yli 12m kun ei lukenu trafin tiedoissakaan, mutta siksi juuri se ei ole ongelma, jos mittanauha näyttää yli 12m, niin kun mittaa ei oo missään virallisesti ylhäällä ni voi napsasta ylimääräset pois takapäästä. 8)
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja mosku »

Toi on hienoa aikaa... ja sitten kun leimaukot harvemmin puhuu täysin samaa kieltä kuin me kaduntallaajat :roll:

Sähköt riitti ainakin täällä Lohjalla tehtynä sillai budjetti meiningillä että DEFAn minipistokkeella sisään ja sisällä sisäpistoke. Tämä idea löytynyt täältä palstalta mutta, kelpasi oikein hyvin. En vaan oikeen tiedä paljonko toi kestää virtaa mutta, viehän ne vanhat lämppäritkin aika paljon. Tämä on meillä nyt väliaikaisratkaisuna jotta saatiin leimalle.

Hellasysteemi meillä oli leimalle semmonen mis 2x paistolevy+uuni hongkongista ~60€, eikä ollu kiinteänä vaan kaapissa pystyssä. Mulle sanoi kun sitä kävin kyselemässä että keittomahdillisuus oltava... ei puhunut kiinteästä rakenteesta mitään.

Meillä Retkileka leimattiin M1:seksi ihan siitä syystä kun autosta ei löytynyt rajoitinta. Tuolla projektiosiossa on aika paljon juttua rakentelusta.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

mosku kirjoitti: Meillä Retkileka leimattiin M1:seksi ihan siitä syystä kun autosta ei löytynyt rajoitinta. Tuolla projektiosiossa on aika paljon juttua rakentelusta.
Nii se o nii uus että tarvii rajottimista murehtia. :mrgreen:

Vanhemmissa säännökset vaan paranee, tosin se ruosteongelma tulee monesti sitten vastaan, toivotaan ettei kovin monta sataa neliötä lattarautaa tarvii vaihtaa kaaniaan.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja mosku »

AtAi kirjoitti:
mosku kirjoitti: Meillä Retkileka leimattiin M1:seksi ihan siitä syystä kun autosta ei löytynyt rajoitinta. Tuolla projektiosiossa on aika paljon juttua rakentelusta.
Nii se o nii uus että tarvii rajottimista murehtia. :mrgreen:

Vanhemmissa säännökset vaan paranee, tosin se ruosteongelma tulee monesti sitten vastaan, toivotaan ettei kovin monta sataa neliötä lattarautaa tarvii vaihtaa kaaniaan.
Juu, toi ikäjuttu on totta molemmissa kohdissa...
Ei kai niissä hirveitä eroja noissa rakentelu jutuissa ole jos M1:seksi tekee.
ABS (on)ja Airbagi jos olis niin sais ajaa 100km/h. ABS:sien kans joutui painimaan aika paljon jotta sai leimalle, teillä ei ilmeisesti tätä murhetta ole.

Tsemppiä projektiin.
Meil meni aika tarkkaan puolivuotta taivastallissa tehtynä linjurista reissukuntoon, valmishan se ei yllätys yllätys ole.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

[quote="mosku"Ei kai niissä hirveitä eroja noissa rakentelu jutuissa ole jos M1:seksi tekee.
ABS (on)ja Airbagi jos olis niin sais ajaa 100km/h.[/quote]

Eipä saisi kuitenkaan kun M1:lle satasen ajamiseen on 3,5t yläraja kuitenkin. Painavilla vain linja-autoksi rekisteröidyillä saa ajaa kovaa, niissä ei tarvita airbagia uusissakaan.
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja mosku »

mosku kirjoitti:Ei kai niissä hirveitä eroja noissa rakentelu jutuissa ole jos M1:seksi tekee.
ABS (on)ja Airbagi jos olis niin sais ajaa 100km/h.
Wonderi kirjoitti: Eipä saisi kuitenkaan kun M1:lle satasen ajamiseen on 3,5t yläraja kuitenkin. Painavilla vain linja-autoksi rekisteröidyillä saa ajaa kovaa, niissä ei tarvita airbagia uusissakaan.
Kyllä katsastaja oli sitä mieltä että 90--> abs + bagi niin ois saanut sen 100km/h, bagi meiltä puuttuu niin sanoi että 80km/h... Toki saattoi sekoittaa Linjaautoon kun oli kaikki muutos hässäkät siinä samassa. Saattaa siis olla virheellinen tieto, finlexistähän sen löytää.

Edit: ulkoasu
Nortti
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2005 09:15
Paikkakunta: Kempele

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Nortti »

Tervehdys

Tuossa rupesin ihmettelemään tota airbäki juttua ,kun kumminkin noita m1luokan autoja on kumminki 100:n autoinaki.
Riittäneekö tuohon että on joka penkissä turvavyöt ja absit.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Tuolta löytyy sallitut ajonopeudet.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060353
Pohjantähti
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Yllättävän hyvin on ainakin meille riittänyt 80km/h.Mikä kiire lomalla on.
Harvemmin meidän kaanian mittariin edes saa sitä 80 lukemaa,kun edessä pyörii kaikenmaailman
kökkötraktoria ja muita näppylöitä 80-alueella.Todettiin että bussikuskilla pitää olla lehmän luonne,niin
ei katkeile suonet päästä. :D
Falcon
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Mopar »

Tuo lienee aika sama, kummaksi rekisteröi, ei oo isoja eroja. Itellä on kuljetin rekisteröity matkailuautoksi ja aika vapaata siinäkin on rakentelu. Bussina sellainen kannattas pitää, jos vain kortti riittää.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Mopar kirjoitti:Bussina sellainen kannattas pitää, jos vain kortti riittää.
Kunnei riitä niin pakko muutostaa joksikin mikä kalliimpaa pitää :cry:

Tänään on totuuden paikka, tätä komiaa ja mahtavaa 1982 mallista 9 kutteria lähretään tässä kohta pian hakemahan. Jotenkin luottamus ei oo hirveen korkeella siihen että pysyys läjässä koko 300km paluumatkan :oops:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Oijoi kuinka herkkua tuo on ajaa! Eikä noin tyhjänä ees mäjet tunnu missään kun 112kaania laulaa, tai huutaa, kun putki katkes matkalla downpipestä, hyvät murinat, mutta kaippa se on tosta ehjättävä :D
Huomenna tarkotus vähän entrata tota porukalla ulkoisesti, että on siinä hapessa notta julkisilla paikoilla kehtaa seisottaa. 57paikkaa lukee otteessa, mutta yhteensä 6penkkiparin osat löyty pitkin autoa, notta vähän ahrasta tuloo noilla istuksia melkeen 60 tyyppiä :D Ihme vehje tää, se osas jopa suoristaa ittensä vaikka oli vähän vinossa parkissa, ja suoraan kulki ku juna, eikä paljoo vastaantulevat yhdistelmät heilutellu. Vähäsen jännittää siinä vaiheessa ku muutokset on tehty ja pitääs konttorille vierä, 2006 viimeks leimattu. :DD Saakos jostain näihin 9kerttuihin tuulilasia, näytti olevan oikeesta reunasta ylhäältä alas halki, varmaan joutunee vaihtamaan leimalla.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

1,1m lähti bussin perästä pois.
Samalla tuli laskettua että ramppien kulma menee sen verran jyrkäksi 80cm/2.3m että ei saa tehtyä 5.punkkaa auton keulan päälle kuten alunperin oli tavoite, joten nyt luvassa vain 4sänkyä kerrossänkymuodossa. Takapäätä ei saatu eilen ulkoisesti vielä valmiiksi kun tarvi lyhentämiseen uhrata 5 käyttökelposta tuntia, jolla olis taakse muuten jo tehty ovetkin varmaan. Sivulaatikoiden pohjapalkkia tarvii tehä pari kymmentä metriä, on vähän päässy norjan kromi tarttumaan, ja kun pitää riittää kantokyky kilpurin renkaille ja paljon muulle niin olis se kiva ettei ihan heti antaudu. :DD

Kovien pakoäänien syy on tosiaan pakoputki, mutta sieltä puuttuu metri sitä :mrgreen:
Ainiin ja kierroslukumittariin tars saada eloa, lisäks latausmittarissa häikkää, aina kun virrat päällä lataa muka 30V :lol:

E: About 15m tars jotain metrin leveetä alumiinia että sais ikkunoita peitettyä ja muutenkin vähän sipisteltyä ulkokuorta.
Mistäs kannattaa koittaa hankkia ettei oo ihan jumalattoman kallista, mitä halvempi sen parempi. Normi peltikin kelpaa jos vaan saa tarpeeks ohkasta halvalla ettei kaadu kaania kylellee.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

9metrin verran on ny 0.8mm alumiinia varattu, eli muutama metri vielä uupuu. Pitää yhelle taholle soittaa kun tarjos 0.3mm alua, se ei ainakaan paina mitään ja helppo muotoilla, siitä ainakin vois tehä ton takapään ja katon välisen pätkän kun tarvii muotoilla aika rajusti.

Tänään siirty väliseinä merkkiin 5metriä takapuskurista. Nyt vaan sitten oottelemaan että saa sänkyjä jostain, osa väliseinän vahvikkeista tulee vielä poistumaan kun niiden tilalle tulee sänkypatentin vaatimat puutolpat.

E:aloitusviesti päivitetty
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Pari runkopatjaa jo saatu sänkyaihioiksi, mutta prkl löyty lisää hitsattavaa, eli 3.päivän rakennuspäivä menee varmaan ihan kokonaan hitsatessa, kun peräs tars saada valmiiks ja sen jälkeen korroosiokorjausta ankarasti. Perää ei kyllä varmaan ihan valmiiks saada, mutta ulkoisesti ainakin olis toiveissa. Tosiaan uus paikka löyty keskikäytävältä, toisen reunan kannatin oli hapan, toisen taas näytti uuden veroiselta, liekkö korjattu, vai liekkö tolla paineilmasäiliön sijainnilla huonomman puolen puolella jotain vaikutusta.

Tilattu takavalot, mb sprintter tyyliset, sekä 20oranssia ja 10punasta äärivaloa.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

AtAi kirjoitti:Pari runkopatjaa jo saatu sänkyaihioiksi, mutta prkl löyty lisää hitsattavaa, eli 3.päivän rakennuspäivä menee varmaan ihan kokonaan hitsatessa, kun peräs tars saada valmiiks ja sen jälkeen korroosiokorjausta ankarasti. Perää ei kyllä varmaan ihan valmiiks saada, mutta ulkoisesti ainakin olis toiveissa. Tosiaan uus paikka löyty keskikäytävältä, toisen reunan kannatin oli hapan, toisen taas näytti uuden veroiselta, liekkö korjattu, vai liekkö tolla paineilmasäiliön sijainnilla huonomman puolen puolella jotain vaikutusta.

Tilattu takavalot, mb sprintter tyyliset, sekä 20oranssia ja 10punasta äärivaloa.
Millaset sprintteri tyyliset, kuvaa linkkiä? Löytykö jostain edukkaita "äärivaloja"? Itellä etinnässä led-mallisia myös, mutta en ymmärrä mikä niissä muka maksaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Alkaahan noitten led-valojen hinnat jo hivottelemaan kohtuuhinnan rajoja, Toki jos niitä kymmeniä tulee niin hintaa kertyy.

http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=140

OT
Onko kellään tietoa millä nimikkeellä rekoissa näkee keulassa ja perässä noita "ääri"valoja. Laki tekstissä kun yksselitteisesti lukee että niitä saa laittaa ajoneuvon kulmiin ja maksimissaan 6kpl. Tiellä kumminkin näkee päivittäin yhdistelmiä joissa voi olla keulassa jopa yli kymmenen valoa. Lisäpitkissä olevat parkitkin kun lakitekstissä lasketaan äärivaloiks. Kotimaan kilvissä olevia ovat ja komeeltahan ne joulukuuset tienpäällä näyttää. Oon vaan monasti mietiskelly että miten ne menee katsastuksesta läpi :)
Rosmo
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nojoo tuolta oon katellu, tuntuu vaan hölmöltä perus sivuvaloista maksaa yli 500 mummua, ku vaihtaa uusiin...
Ei kai ne katsastuksessa niitä valoja kyttää, tai sitten ne on vaan pois päältä siellä.
On etu- ja takavaloja, sitten oli nuo sivuvalot, eli "äärivalot". Sitten on oikeat äärivalot, jotka merkkaa tuon moottorivaunun kulmat osottaen eteen tai taakse, tai sekäettä, ne tappimallit. En nyt löytäny finlexistä pykälää. Parkit eli seisontavalotkin tais olla ihan etuvalot, ja niitä tainnu saaha tuplata... Ei ne ronkeleita noissa isoissa autoissa oo, joten tuikkuja vaan reilusti =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja janne »

Tilasin kulkuriin sivu/kylkivalot tuolta nettiosa oinoselta 7,90 kpl vanhat hapettuneet hehkuversot sai kyytiä. Tuosta määrästä sen verran että työautossa on keulassa led-parkkeja 18 kpl, kulmissa "kumiviiksi ledit", keltaisia kylkivaloja 10 kpl per puoli, nuo siis pelkässä veturissa. Napista saa sammutettua osan keulan parkeista lähinnä katsastukseen mutta ei ole sanoneet mitään. Poliisit sanoi kerran että alkaa olemaan valoja kohta tarpeeksi, :mrgreen: lupasin olla lisäämättä :roll: . Lisäksi keulassa 6 lisäpitkää ja ei oo kukaan huomautellut, takana ei ole punaisiavaloja kuin vaan 12 kpl .Perävaunussa vähän hillitymmin
Eli rohkeasti valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa :lol: kyllä jossain vaiheessa joku "viisas" sanoo kun niitä on riittävästi tai liikaa.
Tiedän kyllä tapauksen että on viety kilvet liiallisten valojen takia (puolikkaanveturissa toistasataa parkkia) oli muuten aika hieno pimeällä
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Voipi olla et ottaa pattiin irrotella niitä :D

Emännän työkalussa ei oo kylkivaloja ko parisenkymmentä puolellaan ja ne on vaihtunu ledivaloiks sitä mukaa kun rupeevat renkkuamaan. En muista vaikka oisivat jo kaikki. Eteen ja taakse siinä ei oo mitään ylimääräsiä.
Rosmo
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Laittomiahan ne ylimääräiset valot on. Suomalaisen lain mukaan kovin paljoa lisää valoja (verrattuna uusiin autoihin joissa niitä on enemmän kuin vanhoissa) ei juuri saa laittaa. Katsastajia ne ei juuri kiinnosta mutta poliisi sakottaa ja ottaa sitten kilvet pois jos on sillä tuulella.

Mulla on periaate että työautoihin tai siviiliautoihin ei tule yhtäkään valoa tai muuta kilkutinta joka voi edes etäisesti näyttää laittomalta tai muuten "mielenkiintoiselta". Löytävät sen huomion keränneen lampun lisäksi kuitenkin jonkun kiekon täyttövirheen tai muun sakotettavan turhuuden. Johtuuko edellä mainitusta vai tuurista, mutta alkaa olla ensimmäinen miljoona kilometriä ammattimaista raskasta liikennettä takana joutumatta kertaakaan "kunnon" ratsiaan.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: YsiKutterista Racebussi.

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Reilu miljoona on takana raskaalla ja kyl mie oon ollu ihan kunnollisessakin ratsiassa, No autot oli muitten omistamia ja yks vanha patu työkaveri sano viat poliisille jos ne ei niitä ite huomannu. Ei kuulemma muuten autoa korjattu jollei kilvet lähteny. No ajoin tohon itäiseen ihmemaahan ja vähän tuoreemmalla kalustolla kun se patu. Omassa autossa on noi lisävalojen parkit kytketty niin että syttyyvät kun kiskasee käsijarrun päälle, vaikka lailliset ne on. Saattovalona ne toimii myös mitä nyt joku kolmisenkymmentä metriä on kantavuutta tolla kaukosäätimellä.

No nyt mie en enempää jauha tuubaa asian vierestä tässä säikeessä :D

ps. 4 puhallutusta yhessä päivässä ennätys, ja viel samat poliisit. Viisari ei värähtänyt kertaakaan eikä oo värähtäny sen jälkeenkään. Siis alkometrin viisari ;)
Rosmo
Vastaa Viestiin