Paineet

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Paineet

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

Mikähän on normaali jarrupaine volvossa. Omassa kummankin piirin mittarit on melkein pohjassa. Voiko/saako säätää. Tämän takia tuntuu että paine venttiili tussahtelee minusta melko tiheään.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla keventää n.9 kilossa ja sitten jää sutkuttamaan tyhjää. Sitten jossain 7 kilon nurkilla alkaa taas nostamaan. Jos on tuollanen kuivain ku mulla, niin voi säätää, sen keventimen säätö on mulla tuotu siihen ilmanpuhdistimen viereen, mutta tuo onkin muutettu systeemi. En tiijä millä välillä tuon pitäs olla, mut noin tuntuu toimivan hyvin.
Se että sulla tussahtelee useasti tarkottaa vaan että kompurassa on hyvä tuotto, kun saa paineet ylärajaan nopsaan!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

Tuo ei päästä paineita juuri putoamaan, vähän jarrulla käyttää jalkaa, niin heti alkaa nostaan paineita. Tuntuu että raja jossa se alkaa nostaan paineita on turhan korkealla. Paineet on kokoajan yli 9 kiloa
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No sit kannattas varmaan vähän säätää, että kompura sais huilia välillä. Eti se kuivain tai mikä sutkuttaja se nyt on, ja sieltä lähtee mulla ainakin sellanen ohuempi nailonputki (x2) jonka päässä on murikka jonka kumikannen alla on pultti. Olettasin että sillä sääjetään jonpikumpi paine. Tai no parempi jos Puu Tiainen tulee kertoo totuuden =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

meillä vaihtelee 5,5-8 barin välillä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:meillä vaihtelee 5,5-8 barin välillä.
Taitaa se "suojaventtiili" just pysyä alhaalla tuolla 5,5 kilolla. Hupipiiri, ovet ja kattokanavat alkaa pelaa tuon yläpuolella tai jossain 6 kilon kohilla. Nuokin kai voi säätää, ainakin tuon hupipiirin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Nelitieventtiili jakaa paineet tasan 5 barin kohdalla. Voi se muuten kompura aloittaa jo 6 barin kohdalla mutta joskus automaatilla parkkeerattaessa tulee polettua jarrua niin että putoaa 5 bariin saakka.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:No sit kannattas varmaan vähän säätää, että kompura sais huilia välillä. Eti se kuivain tai mikä sutkuttaja se nyt on, ja sieltä lähtee mulla ainakin sellanen ohuempi nailonputki (x2) jonka päässä on murikka jonka kumikannen alla on pultti. Olettasin että sillä sääjetään jonpikumpi paine. Tai no parempi jos Puu Tiainen tulee kertoo totuuden =)
Kertoisin, mutta jälleen kerran puuttuu alustan tiedot ja ne valokuvat, laittakaa kuvia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

Kävimpä tutkimassa systeemiä.
Tällainen säätösysteemi löytyi.
1: Näistä toinen menee ilmasäiliölle ja toinen kuivaajan pohjaan.
2: Mutta puutuuko systeemistä jotain, kun tastä ei lähde kuin putken pätkä. Ihan kuin olisi otettu jotain pois ja letku olisi vaan katkaistu?
Tuosta päädystä muovikannen alta löytyy kuitenkin säätöruuvi.
Liitteet
24.png
(263.87 KiB) Tiedosto ladattu 399 kertaa
KAJI
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Touko 2008 18:05
Truck: Volvo B58 ja MB 406
Location: Mustasaari

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja KAJI »

Ainavaan puuttuu ne tärkeät tiedot jolla toi meidän erikoismies voi auttaa.....alustan tiedot
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

B10m -87...
Osa on Bendixin (englanniksi) governor, asiantuntia varmaan tunnistaa tuon.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja ansa »

kyykkis kirjoitti:Kävimpä tutkimassa systeemiä.
Tällainen säätösysteemi löytyi.
1: Näistä toinen menee ilmasäiliölle ja toinen kuivaajan pohjaan.
2: Mutta puutuuko systeemistä jotain, kun tastä ei lähde kuin putken pätkä. Ihan kuin olisi otettu jotain pois ja letku olisi vaan katkaistu?
Tuosta päädystä muovikannen alta löytyy kuitenkin säätöruuvi.
no se yks pitäis mennä kompuran vapautukselle , ohitettu toden-näköisesti sen takia että vanhemmiten kompurat vapautettuna rupeavat pumppaamaan öljyä järjestelmään, toinen hyvä puoli tuossa poistossa on tuo ilman lämpeäminen talvikäytössä ,pysyy kuivaaja paremmin toiminnassa.
Vastaa Viestiin