B10M perän kasaus
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
B10M perän kasaus
Moi!
Vaihdoin perämurikan taka-akseliin. Muuten tuli hyvä, mutta vuoti öljyä kardaanin laipan juuresta. Nyt on laippa ja risat tiivisteet purettu ja pian pääsee kasaamaan. Olisiko kellään tietoa mihin momenttiin tuo laipan kiinnitys mutteri kuuluu laittaa? Autohan on 90-vuosimallia oleva b10m. Perä on kaiketi EV85B. Vanha stefa oli ruostunut puhki.
Vaihdoin perämurikan taka-akseliin. Muuten tuli hyvä, mutta vuoti öljyä kardaanin laipan juuresta. Nyt on laippa ja risat tiivisteet purettu ja pian pääsee kasaamaan. Olisiko kellään tietoa mihin momenttiin tuo laipan kiinnitys mutteri kuuluu laittaa? Autohan on 90-vuosimallia oleva b10m. Perä on kaiketi EV85B. Vanha stefa oli ruostunut puhki.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: B10M perän kasaus
Sisun huolto-ohjetta katoin niin siellä sanottiin nivelakselin laipan kiinnitysmomentiksi 1300nm perää kasatessa.
Sitä en tiedä onko volvossa millainen mutta ehkä tosta vois suuntaa hakea ellei siellä sit ole kovinkin erilainen rakenne tai kierteen nousu ellei parempia veikkauksia tule...
Sitä en tiedä onko volvossa millainen mutta ehkä tosta vois suuntaa hakea ellei siellä sit ole kovinkin erilainen rakenne tai kierteen nousu ellei parempia veikkauksia tule...
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: B10M perän kasaus
Uskoisin, että puhutaan huomattavasti pienemmästä momentista. Samalla mutterilla säädetään kartiolaakerin jännitystä ja se ei ollut kovinkaan tiukassa. Vähän riskimpi kamu olisi avannut sen käsin! Pitääpä kysyä Volvon korjaamolta tänään samalla kun ostaa tiivisteitä. Mikähän mahtaa olla perän valmistaja? Tuumaisia pultteja siinä ainakin on.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M perän kasaus
Kyllä se vaan vedetään kunnolla kiinni, muistaakseni 1200 nyyttonia. Siitä huolimatta sen voi monesti avata jopa sormin, tuppaa löystymään, siksi siinä on lukitukset.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: B10M perän kasaus
Joo, väärin ounastelin. Juttelin vanhemman Volvo asentajan kanssa korjaamolla. Kertoi, että laakereiden välissä on holkki mikä pitää välykset kohdallaan. Tunnusti käyttäneensä pulttipyssyä kasauksessa
Pitäis varmaan lainata iso momentti-avain jostain vai vetäiskö perinteisellä menetelmällä: Niin tiukkaan kun menee ja sitten vielä puoli kierrosta
Kiitos neuvoista!


- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M perän kasaus
puolen metrin varrella on melko äheltäminen tuo 1200Nm. Minulta jäi pyöränpultit avaamatta 600mm varrella. Rengasliikkeessä työskentelevä tuttuni repi saman avaimen atomeiksi ja aukaisi rystysensä. Paiskasi avaimenjämät soraan ja sanoi "kai sulla on kuitti tallessa". Tämän jälkeen hankin momentinkertojan - ei mitään ongelmaa, kunhan jaksaa veivata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: B10M perän kasaus
Kysyin Volvon teknisestä tuesta momenttia. Siellä sanoivat 600nm.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M perän kasaus
Hmm.
Manuaalit kertoo ihan muuta, pääasia että se vedetään kiinni kunnolla
Manuaalit kertoo ihan muuta, pääasia että se vedetään kiinni kunnolla
- Liitteet
-
- prtsc.jpg (15.95 KiB) Katsottu 14586 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: B10M perän kasaus
Kylläpäs on monenlaista tietoa tästäkin asiasta! Onko tuo manuaali juuri tämmöiselle EV85B perälle?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M perän kasaus
Tieto lisää tuskaa.
Vedä se kiinni ja kunnolla, ei nuo niin tarkkoja oo.
Vedä se kiinni ja kunnolla, ei nuo niin tarkkoja oo.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: B10M perän kasaus
Tieto on todellakin tuskaa. Ennen teknistä tukea soitin Volvo korjaamolle. Siellä joku tutki englannin kielistä kirjaa ja veikkaili, että momentti on 600 tai 1000Nm. Nyt on mutteri vedetty teknisen tuen ilmoittamaan 600Nm. Kaipa sekin riittää. Turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä. Paljonkohan tuommoinen mutteri kestää momenttia ennenkuin kierteet pettää?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M perän kasaus
Volvon ongelma on korjaamo-ohjelman sekavuus. Sieltä äkkinäinen tulkitsee tietoja hyvinkin väärin.
Kun tarkastelee kyseistä kiristysmomenttia, on se ollut samaa luokkaa jo ainakin - 80 luvulta tähän päivään.
Isolla pulttikoneella nuo hakataan kiinni ja kuitenkin löystyy.
Kun tarkastelee kyseistä kiristysmomenttia, on se ollut samaa luokkaa jo ainakin - 80 luvulta tähän päivään.
Isolla pulttikoneella nuo hakataan kiinni ja kuitenkin löystyy.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: B10M perän kasaus
Ehkä vielä käyn lainaamassa hylsyn ja vedän ainakin 1000Nm, mihin avain ylettää. Ei varmaan tekisi pahaa vaikka laittaisi "talonkastikkeet" väliin.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M perän kasaus
Vedät vaan kunnolla kiinni, perstuntumalla.
Yhden vinkin annan. Laita tiivistesilikoonia sinne mutterin/prikan alle spoorin kohdalle.
Monesti öljy tunkee spooria pitkin ja tiivisteaine estää tämän
Yhden vinkin annan. Laita tiivistesilikoonia sinne mutterin/prikan alle spoorin kohdalle.
Monesti öljy tunkee spooria pitkin ja tiivisteaine estää tämän
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: B10M perän kasaus
Loppu päätelmä , jos käpistelee vaikka kardaanin ristikoiden kanssa, kannattaa tarkistaa onko perän mutteri kiinni vai nou. 

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M perän kasaus
Ei välttämättä tarvii ottaa kardaania/ristikkoakaan pois.Timppa kirjoitti:Loppu päätelmä , jos käpistelee vaikka kardaanin ristikoiden kanssa, kannattaa tarkistaa onko perän mutteri kiinni vai nou.
Jos mutteri on kovasti löysä niin vääntiö heiluu selvästi kardaanista repimällä, tämä on hyvä tsekata kun kömpii auton alle joskus.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M perän kasaus
Onko porukassa matikkaneroa.
Voisi laskea tuolle mutterille kulmatiukkauksen, jos esim. esikiristetetään vaikkapa 300nm.
Voisi laskea tuolle mutterille kulmatiukkauksen, jos esim. esikiristetetään vaikkapa 300nm.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.