B10M perän kasaus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Moi!

Vaihdoin perämurikan taka-akseliin. Muuten tuli hyvä, mutta vuoti öljyä kardaanin laipan juuresta. Nyt on laippa ja risat tiivisteet purettu ja pian pääsee kasaamaan. Olisiko kellään tietoa mihin momenttiin tuo laipan kiinnitys mutteri kuuluu laittaa? Autohan on 90-vuosimallia oleva b10m. Perä on kaiketi EV85B. Vanha stefa oli ruostunut puhki.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Sisun huolto-ohjetta katoin niin siellä sanottiin nivelakselin laipan kiinnitysmomentiksi 1300nm perää kasatessa.

Sitä en tiedä onko volvossa millainen mutta ehkä tosta vois suuntaa hakea ellei siellä sit ole kovinkin erilainen rakenne tai kierteen nousu ellei parempia veikkauksia tule...
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Uskoisin, että puhutaan huomattavasti pienemmästä momentista. Samalla mutterilla säädetään kartiolaakerin jännitystä ja se ei ollut kovinkaan tiukassa. Vähän riskimpi kamu olisi avannut sen käsin! Pitääpä kysyä Volvon korjaamolta tänään samalla kun ostaa tiivisteitä. Mikähän mahtaa olla perän valmistaja? Tuumaisia pultteja siinä ainakin on.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kyllä se vaan vedetään kunnolla kiinni, muistaakseni 1200 nyyttonia. Siitä huolimatta sen voi monesti avata jopa sormin, tuppaa löystymään, siksi siinä on lukitukset.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Joo, väärin ounastelin. Juttelin vanhemman Volvo asentajan kanssa korjaamolla. Kertoi, että laakereiden välissä on holkki mikä pitää välykset kohdallaan. Tunnusti käyttäneensä pulttipyssyä kasauksessa :shock: Pitäis varmaan lainata iso momentti-avain jostain vai vetäiskö perinteisellä menetelmällä: Niin tiukkaan kun menee ja sitten vielä puoli kierrosta :wink: Kiitos neuvoista!
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

puolen metrin varrella on melko äheltäminen tuo 1200Nm. Minulta jäi pyöränpultit avaamatta 600mm varrella. Rengasliikkeessä työskentelevä tuttuni repi saman avaimen atomeiksi ja aukaisi rystysensä. Paiskasi avaimenjämät soraan ja sanoi "kai sulla on kuitti tallessa". Tämän jälkeen hankin momentinkertojan - ei mitään ongelmaa, kunhan jaksaa veivata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Kysyin Volvon teknisestä tuesta momenttia. Siellä sanoivat 600nm.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Hmm.
Manuaalit kertoo ihan muuta, pääasia että se vedetään kiinni kunnolla
Liitteet
prtsc.jpg
prtsc.jpg (15.95 KiB) Katsottu 14582 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Kylläpäs on monenlaista tietoa tästäkin asiasta! Onko tuo manuaali juuri tämmöiselle EV85B perälle?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tieto lisää tuskaa.
Vedä se kiinni ja kunnolla, ei nuo niin tarkkoja oo.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Tieto on todellakin tuskaa. Ennen teknistä tukea soitin Volvo korjaamolle. Siellä joku tutki englannin kielistä kirjaa ja veikkaili, että momentti on 600 tai 1000Nm. Nyt on mutteri vedetty teknisen tuen ilmoittamaan 600Nm. Kaipa sekin riittää. Turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä. Paljonkohan tuommoinen mutteri kestää momenttia ennenkuin kierteet pettää?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Volvon ongelma on korjaamo-ohjelman sekavuus. Sieltä äkkinäinen tulkitsee tietoja hyvinkin väärin.
Kun tarkastelee kyseistä kiristysmomenttia, on se ollut samaa luokkaa jo ainakin - 80 luvulta tähän päivään.
Isolla pulttikoneella nuo hakataan kiinni ja kuitenkin löystyy.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Ehkä vielä käyn lainaamassa hylsyn ja vedän ainakin 1000Nm, mihin avain ylettää. Ei varmaan tekisi pahaa vaikka laittaisi "talonkastikkeet" väliin.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Vedät vaan kunnolla kiinni, perstuntumalla.
Yhden vinkin annan. Laita tiivistesilikoonia sinne mutterin/prikan alle spoorin kohdalle.
Monesti öljy tunkee spooria pitkin ja tiivisteaine estää tämän
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 513
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Loppu päätelmä , jos käpistelee vaikka kardaanin ristikoiden kanssa, kannattaa tarkistaa onko perän mutteri kiinni vai nou. :idea:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Timppa kirjoitti:Loppu päätelmä , jos käpistelee vaikka kardaanin ristikoiden kanssa, kannattaa tarkistaa onko perän mutteri kiinni vai nou. :idea:
Ei välttämättä tarvii ottaa kardaania/ristikkoakaan pois.
Jos mutteri on kovasti löysä niin vääntiö heiluu selvästi kardaanista repimällä, tämä on hyvä tsekata kun kömpii auton alle joskus.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Onko porukassa matikkaneroa.
Voisi laskea tuolle mutterille kulmatiukkauksen, jos esim. esikiristetetään vaikkapa 300nm.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M perän kasaus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kauhee momentti, metrin varrella 120kg!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin