Neoplan N122 Doubledecker

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Yläkerran äänipaja alkaa saamaan lopullisen muotonsa. Kuva pikkusen kaunistaa liikaa mutta aika kiva ergonomia siihen kehkeytyy.

Kuva
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Jäätävän näköistä tekniikkaa... ja hienosti "istutettu". Toivottavasti Hankalassa sitten nähdään...?
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sielläpä sitten törmäillään. Tekniikka on vielä vähän vinksin ja vonksin mutta alkaa hahmottua. Pitäs saada noi vempeleet niin että tärkeimmät laitteet tulisi käden/silmien ulottuville ja muut syrjempään. Tahtoo mennä hartiat jumiin vähän väliä ku jos joutuu könöttämään tiskin "päällä" liikaa.

Eilen sipistelin muutaman kaljan tuolla ja tein/kuuntelin musaa järven rannalla. Olipa sanalla sanoen ihan helevetin mukavaa! :wink:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jo on :shock: olis pojat varmaan täpinöissään kun pääsis vähän "kokeileen" noita nappuloita ja nuppeja :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja jupe »

Katsellessani tota sun studiota niin tulee kyllä mieleen uusi merkitys sanalle taiteellinen vapaus/ taiteilijan vapaus." Aivan loistavan näköinen työpaikka. Onneksi olkoon.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kiitosta.
Ja kyllä namikoita saa väännellä, ne ei siitä säikähdä ku siihen ne on tehty. Pikkujampalle se on kuin avaruusaluksen ohjaamo :P Valot vilkkuu ja osa liukusäätimistä on motorisoitu niin ne vielä liikkuukin itestään. Joskus simapäissään se tuntuu ihan samalta itsestäkin.. :wink:
älö

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja älö »

On kyllä hienonnäköinen ja maisemiltaan mahtava paikka työskennellä! :)
Busdriver

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Busdriver »

Olisiko tämän viestiketjun kuvia mahdollista saada vielä näkyviin jotain kautta? Samantapainen projekti tulossa ja kuvat auttaisi suunnittelussa huomattavasti..
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kuvat tupsahtaa esiin jahka serveriremontti on valmis.

Millainen projekti on siellä päin tulossa? Alusta jne..
Busdriver

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Busdriver »

jone-51k kirjoitti:Kuvat tupsahtaa esiin jahka serveriremontti on valmis.

Millainen projekti on siellä päin tulossa? Alusta jne..
Tässä suunnitellaan kaverin rallisprint-autolle kuljetuskalustoa. Lähinnä noita kaksikerroksisia Neoplania tai Setraa on katseltu. Ajatuksena se että alakerrassa olisi matkustus/oleskelutilat ja yläkerrassa makuuhuone edessä+autonkuljetustila moottorin päällä. Noissa takamoottorisissa alakerta olisi meidän käyttöön jo valmiiksi sopiva vessoineen, keittiöineen ja pöytäryhmineen.

Kuvat vastaavista autoista auttais vähän hahmottamaan, miten paljon tavaraa saa mahtumaan kyytiin ja miten autonkuljetustila olisi järkevintä toteuttaa..
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Yritin aikamoisella vimmalla löytää kuvia sulle eräästä Neoplanin d.decker kuljettimesta mutta se on jo myyty eikä ollut kuvia enää tarjolla. Se on iso duuni saada se auto sinne yläkertaan moottorin yli. Ajorampit on hurjan pitkät ja korkeat. Alakertaan sitä on mahdoton mahduttaa ilman välikaton purkamista.
Tähän väsäsin kuvan jossa näkyy 18,4 litraisen mersun koneen korkeus deckerissä. Muutaman sentin siitä saa pois kun "pudottaa" muutaman säiliön ja muuta alemmas muttei paljoa ettei ala uusimaan ihan isolla kädellä. Vaikka välitason purkaisi ja rakentaisi uudestaan alkamaan siitä mistä moottori sallii niin aikas korkealle se menee silti.

Vaikka olen kaikkien tälläisten "erikoisuuksien" suuri ystävä niin pakko on tuumata sitä että millainen lie tuollainen kompleksi ajaa. Kone, aski takana. Lisäksi "rahti" takana ja sen painopiste tosi korkealla. Talvikelissä saa varmaan olla kieli keskellä että pysyy tiellä kun keula leijuu ilmassa. Saman "ongelman" kanssa itsekin tappelen vielä. Keittiön alun tein keskelle katsastusta varten mutta puran sen pois ja siirrän ihan keulaan. Keulan penkit siirrän taasen keskelle. Vesisäiliöt tulee myös etuakselin viereen.

Tässä silmämääräiset tasot ja kerroksien "vapaat" korkeudet. Toki eri malleissa eri meinigit mutta yleisesti N122 Neoplanissa näin.
Liitteet
neppar2.jpg
neppar2.jpg (44.86 KiB) Katsottu 17932 kertaa
Busdriver

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Busdriver »

Kyllähän se välikatto on ainakin ihan takaosasta laskettava niin alas kuin moottori antaa periksi. Se korkeus taitaa olla noin 1,5metriä. Meidän laskelmien mukaan perään saisi suht helposti taitettavan pitkän rampin. Se takapainoisuus kyllä vähän mietityttää kun lähes kaikki mukaan tuleva tavara tulee takaosaan-teli tietysti kyllä auttaa asiassa jonkin verran. Sinänsä tuommoinen 1300-kiloinen kilpa-auto ei paina enempää kuin sen vaatiman tilan normaali matkustajamäärä+penkkien paino. Mut kiitos tuosta kuvasta ja jos sattuu olemaan muita asiaa valottavia tarjolla, niin mielellään niitä katsellaan... : )
Teiden Ritari

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Tilavaksi autonkuljetusbussin aihioksi ehdottaisin Lahti Golden Eagle 471 tai Delta Jumbostar 701 koria keskimoottorisen volvon päällä. Myös VanHool on tehnyt aika paljon puolitoista kerroksisia autoja Volvon alustalle (keski-Euroopassa yleisiä, ei Suomessa). Kuljetettavan auton nokka on paljon helpompi saada takapyörien päälle kuin koko auto moottorin päälle. Oikein lyhyt auto mahtuu toki kokonaan takapyörien taakse alas. Em. koreissa luulisin tavaratilan katon olevan jo valmiiksi tarpeeksi korkealla ainakin taka-akselin taakse alas jäävän kilpa-auton tarpeisiin, Jumbostarissa mahtuu ehkä nokka takapyörien päällekin melkein heittämällä.

Tonnin-puolentoista henkilöauto on muuten aika kärpäsenpaska bussin massassa ja täyteen lastatun oikean bussin matkatavaroihin, rahtiin ja matkustajiin verrattuna. Sama mihin kohtaa sen sijoittaa.
Busdriver

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Busdriver »

Teiden Ritari kirjoitti:Tilavaksi autonkuljetusbussin aihioksi ehdottaisin Lahti Golden Eagle 471 tai Delta Jumbostar 701 koria keskimoottorisen volvon päällä.
Jos ajatellaan pelkästään auton kannalta tuota asiaa, on joku mahuri tottakai paras ratkaisu. Tällä ratkaisulla haetaan kuitenkin helppokäytöistä oleskelutilaa. Autokisoissa kun suurin osa ajasta odotellaan ja rampataan edestakaisin sisään ja ulos. Siinä hommassa on hyvä kun "olohuone" on lähes maan tasolla ilman mitään porrasnousuja. Ja kaiken lisäksi saadaan yläkertaan makuuhuone joka voi olla jatkuvasti käytössä erillään muusta toiminnasta.
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja jupe »

Skinnarsverkstad:lla oli myynnissä N122/3 jossa koko takapää aukesi ylhäällä saranoitu. Oli muuten ´hurjan näkönen. :P
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

jupe kirjoitti:Skinnarsverkstad:lla oli myynnissä N122/3 jossa koko takapää aukesi ylhäällä saranoitu. Oli muuten ´hurjan näkönen. :P
Just tästä yritin kuvia löytää. Aikamoinen oli se ramppi sinne ylös :shock:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Oliko se tää joka näkyy taustalla?

http://www.skinnars.com/bilder/Electra.jpg
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Juuripa tuo. Imaisin koko firma nettisivut siinä toivossa että sieltä löytyisi kuvia. Tää oli ainoa extra mikä on jäljellä.

Kuva

p.s Kyllä ne varmaan osaa rallia ajaa mutta tuo autojen maalaus kannattas jättää muille... :wink:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nyt lähti sitten lopullisesti pätkä putkea pois. Pitkään se sihisi ja pärisi mutta nyt on 50cm pätkä poissa ennen pönttöä. Voitte muuten kuvitella sen metelin kun V10 laulaa yössä ilman sordiinoa :shock: Tupitin tuossa pikku ylämäkeen kaupungissa ja kerrostalorivistön välissä. Jü∞*'@lauta tuntui että tulee ikkunat alas niistä taloista :D Ihan helvetillinen jylinä ja pärinä! Ite en voi tuota laittaa kun ei oo kamoja joten pitää viedä sepälle. Onneksi pätkä ei ihan kamalia maksa(kai).
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tänään jäi auto sepälle kytkimen korjailua varten. Epäilivät kyllä että vika voisi siltikin olla tehostajassa ja ilmaventtiileissä eikä itte levyssä jne.. Se sopii kyllä mulle :D
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

No olipa uusi asia nyt tämäkin.. Huollon jannu soitti sovitusti ennen kuin ostelee mitään putkistoon. Sopiva väliputki löytyi omasta kaupungista hintaan 115€, ei ihan halpa pötkö mutta se onkin sellainen haitarimallinen ja joustava. Mulle oli ihan uutta se että noinkin topakka putki voi olla haitarimallia :wink: Nyt vielä jännätään tuomiota siitä kytkimestä. Voi kun se olisi vaan se tehostin ja ilmavaivoja..
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kyll se näiss vehkeiss on oltava napakka :mrgreen: mutta kun uusin moottotin kiinnity tassut niin alkoi tämä putki kestää.

Tosin kaapin ovet ovat sen jälkeen alkaneet elämöimään :o
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nyt on taas Neppari alla. Uusi ristikudosta sisältävä pakoputken pätkäkin on paikallaan ja ompa taas rauha "talossa". Metakka olikin aika melkoinen ennen tuon uusimista. Kytkin vaan ei tullut vieläkään iskuun. Vika on siellä kytkimen uumenissa. :( Nyt ilmatehostin pelaa ok mutta kytkin vaan tavallaan juuttuu 1/3 siitä mihin sen pitäisi mennä. Eli pakko se vaan on avata ja tsekata mikä siellä mättää. Tarjous pitää pyytää monesta paikasta. On nimittäin eroa aikas lailla noissa hinnoissa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Siis käsitinkö oikein ettei kytkinhaarukan pää liiku kuin 1/3 siitä mitä pitäisi vai liikkuuko normaalisti ja silti ei pelitä? Jos nesteputkessa on ilmaa vähänkään niin jopa lyhenee haarukan liike. Volvossa ainakin ilma poistuu lisäämällä säiliö täyteen ja korkki löysälle. Tuhannen polkaisua ja kytkinpoljin palautuu ihan ylös ja haarukan liike samalla kasvaa maksimiinsa. Korkki kiinni. Tietenkin saattaa olla asetelma hajalla tai kytkinakseli kuiva, sitähän taisit jo rasvailla?

Kalliita hommia tuollaiset, itekki oon siirtäny ja siirtäny kytkimen avaamista jo muutaman vuoden, asetelma on löystynyt tai levyn jouset rikki jolloin levy heittää epätasapainoa, mutta kun pelaa vielä kohtuullisesti nii antaa olla katotaan taas keväällä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kytkin haarukka kyllä tekee ison liikkeen mutta kytkinakselilla tuntuu jäävän homma kesken. Joku on jumissa. On yritetty rasvata ja muuta mutta tuloksetta. Rasvaa ei oiken saa sinne suihkittua kunnolla. Vissiin se asetelma on jotenkin sökö.
Vastaa Viestiin