Volvo saapui kotinurkille takaisin

Kerro omasta projektistasi
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja junior »

Pitäiskö tuossa b10 moottorissa olla jonkin sortin hehku tai muu vastaava että sais talvella käymään? tänään kokeilin käymään mutta moottori huutaa vaan että keväämmällä sitten
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Imuilman esilämmitys löytyy. Ei ole hehkuja. Raakaa sahaamista savun kanssa. -10c asteessa lähtee vielä ihan hyvin käyntiin ilman Webastoa. Parinkympin pakkasessa olen käyttänyt Webaa puoli tuntia. Lähtee helposti käyntiin.

On tuossa Röllissä myös 2kW letkulämmitin - sitä saa pitää tunnin kaksi päällä saman vaikutuksen saamiseksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Näkis noista koneen kirjoista, mut ne on pakussa ja kaukana... tänään annoin vepaston pauhaa 1.5t ja sit mittari näytti 65c ja kiersin avaimesta kaminan tulille. Saatko sen lohkoon? Öljysäiliössä on "kuplan" lohkolämppäri ja toinen vastus nestetilassa ja sit o se 24v defa ylläpito laturi vakiona. Kaikki menee samaa aikaa päälle kun tyrkkää töspelin suursavon verkkoon . Itseasiassa miula on kojetaulussa joku nappi jolla voi hehkuttaa, valkoinen ympyränmuotoine jossa joku z kuvake.

Jahas,Tuliki jo vastausta. Eli liekkihehku. Rangessa saa painaa n.30sek ja sit kuuluu : whuh konehuoneesta ja avainta vääntämään kiireen vilkkaana.

Haku tuotti tämmöstä viewtopic.php?f=13&t=3305
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2625
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pukaatti kirjoitti:Näkis noista koneen kirjoista, mut ne on pakussa ja kaukana... tänään annoin vepaston pauhaa 1.5t ja sit mittari näytti 65c ja kiersin avaimesta kaminan tulille. Saatko sen lohkoon? Öljysäiliössä on "kuplan" lohkolämppäri ja toinen vastus nestetilassa ja sit o se 24v defa ylläpito laturi vakiona. Kaikki menee samaa aikaa päälle kun tyrkkää töspelin suursavon verkkoon . Itseasiassa miula on kojetaulussa joku nappi jolla voi hehkuttaa, valkoinen ympyränmuotoine jossa joku z kuvake.

Jahas,Tuliki jo vastausta. Eli liekkihehku. Rangessa saa painaa n.30sek ja sit kuuluu : whuh konehuoneesta ja avainta vääntämään kiireen vilkkaana.

Haku tuotti tämmöstä viewtopic.php?f=13&t=3305
EI tossa pitäisi mitään liekkihehkua olla. Pelkkä sähkövastus imusarjassa joka lämmitetään ja jonka läpi kone sitten imee vähän lämpimämpää ilmaa startatessa.

Jos siellä on pakkosyöttö (yleensä semmonen vanhemman kaasariauton ryyppy/kuristin kuva) se muuttaa pumpun maksimisyötön isommalle.

Volvon mahurikoneissa on kovilla pakkasilla vähän ongelmia öljynsaannin kanssa. Eli vaikka koneen saisikin pyörimään öljy ei välttämättä ole riittävän notkea valuakseen säiliöstä öljypumpulle riittävän vinhaan. Eli kannattaa vahtia että öljynpaineen merkkivalo sammuu, ja pysyy sammuneena, eikä anna kohtuuttomasti runtua kylmälle koneelle. Tuon takia niissä on yleensä se lämmitysvastus siellä öljysäiliön pohjassa.
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja junior »

Kokeillaan uudestaan käyntiin kun ilmat lämpenee lohkoa ei ole ja tuo stroco odottaa tallissa vielä asennusta jos sais vaikka jossain kohtaa talliin sisälle niin ois mukavampi ja jatkaa ihmettelyä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Miulla on antaa lainaan 30kw diesel lämmitin jos tartteet?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja junior »

Kyl miul on kaksi strocoa ja toisen pitäisi olla toimivakin pitäisi vaan saada joku asentamaan tuo uusi versio. Yritin tuota votipappaa saada tänään asentamaan tuota strocoa mutta valittaa että on muka liian kylmä vaikka se vasta muutama vuosi sitten muutti tänne etelään pitäis olla tottunut pohjoisessa näihin -27 lukemiin minä jäädyin tallissa sisälläkin vaikka oli +22
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Laita siihen lohkolämmitin. Saat jopa käyntiin viiden tunnin lämmityksellä.

-20 oon vääntänyt mahurin käymään kylmästä. Se savun määrä on sanoinkuvaamaton. Metsäpalo on liian lyhyt sana sitä kuvaamaan.

Akut pitää keittää laturilla kunnolla ennen pitkää starttia. vouvouvou ensin kolme minuuttia ja sitten sekaan tulee sellainen krah krah ja mitä useampi krahdahdus niin saattaa lähteä. Mutta jos ne loppuu, ja startti vain häviäjänä vouaa niin peli on menetetty, ei kannata enää.

Hullua hommaa vapaaehtoisesti kuluttaa konetta ilman esilämmitystä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Mitäs jos kävis rakvaattoripurkaamosta semmosen kosaanitöhö härveli homman niiku meidä zetkassa? Eli letkun väliin semmone pömpeli joho tyrkätää töhö ja se alkaa lämmittää h2 oota?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä mulla -20 lähti volvo ihan vaan pakkosyötöllä kaasupohjassa alta 5sek. Valkosta tulee niin kauan kun kaikki mukit on mukana ja pikkasen lämpee. Niin ja mulla ei ollu imusarjahehkua, mutta kuulema se auttaa ku riipoo 600c ilmaa =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:Kyllä mulla -20 lähti volvo ihan vaan pakkosyötöllä kaasupohjassa alta 5sek. Valkosta tulee niin kauan kun kaikki mukit on mukana ja pikkasen lämpee. Niin ja mulla ei ollu imusarjahehkua, mutta kuulema se auttaa ku riipoo 600c ilmaa =D
No vähän liioittelin kolmesta minuutista :lol: jos lähtee niin kyllä se puoleen minuuttiin lähtee ryskyttämään :shock: kun pakkosyötöllä pakottaa :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Muistelin tuota 80-lukua ja noiden alkupään B10M:en käynnistystä talvella. Se kojelaudan vasemmassa reunassa oleva pyöreä hehkunappi kytki hehkun päälle ja pakkosyötön. Ohjekirja, jonka olen hukannut, taisi neuvoa painamaan tuota hehkunappia uudestaan, kun merkkivalo oli sammunut ja sitten starttaamaan. Oikeasti tuota hehkunappia pitää painaa uudelleen, kun starttaus on aloitettu, ei ennen ,muuten se hehku ei mene uudelleen päälle joka olisi varsin tärkeää, kun nyt imusarjassa ilmakin liikkuu.. Jotenkin näin se meni, voin olla väärässäkin, taas. Kävin tuosta järjestelmästä aikanaan väittelyn sen aikaisen työnantajani korjaamopäällikön kanssa, joka sitten osoitettuani sen sähkökaaviosta myönsi näin olevan. Eli ainakin silloin suomenkielinen opaskirja opasti väärin. Ja nämä muistikuvia 80-luvun puolenvälin paikkeilta. Onkos täällä Volvo miehillä edes nuo imusarjahehkut kunnossa/käytössä?
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Mulla se ainakin pelaa ja vie viertaa ihan hävyttömästi kun kattelee volttimittarin käytöstä eli ilmeisen tehokas lienee. Tullu käytettyä kesälläkin jos on ollu jossain tiiviimmässä paikassa ettei tuu pöläystä eikä hajuja.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep - ensi hehkunapin painallus -> startti -> koneen käydessä uusi hehkunapin painallus tai kaksi. Pluskelillä jää nuo jäklimmäiset tekemättä. Pintakaasulla olen startannut - kaasu pohjassa tulee vain savukiekuroita ja koko tontti haisee kynttilälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

:lol: tossa yllä kyl päivän parhaat ohjeet. Reps! (Kynttilä)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja junior »

Eikös venäjällä jotenkin räjäytetä nuo moottorit käyntiin talvella mahtaisko toimia volvossakin. Nyt pitäis ilmat lämmetä ainakin täällä suunnilla niin nyt akut lataukseen ja kokeillaa taas lähipäivinä josko suostuis käynnistymään tai sitten laitan nuotion tuonne moottorin alle että saa sen lämpimäksi
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Kun tuli asusteltua kymmenkunta vuotta parisatkua napapiiriltä pohjoiseen päin, niin tuli
räjäyteltyä moottorit käyntiin toholla. Mulla oli reilun metrin mittainen kierresaumaputki
jonka toisessa päässä oli ysikymppinen mutka. Putken halkaisija oisko ollut 40cm.
Putki tällättiin moottorin alle, metrinen osa maata vasten ja ysikymppinen osoittamaan öljypohjaan.
Ja toho töhöttämään sinne vapaaseen päähän. Puolen tunnin tohottamisen jälkeen käyntiin.
Käyttö omalla vastuulla :wink:
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Laittaisin pressun auton ympäri ja puhaltaa jollai lämmintä moottorille. Joku iso puhallin puhaltamaan. Aikoinaan laitettiin rakvaattoria tulille sillai et puhallettiin ilmamputsarille kuumaa ilmaa sisään ja välillä pyöritettiin konetta. Akut yöksi lämpimään lataukseen ja aamulla naks tulille ;)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Toinen kurkoidea! : laita kovapata viereen porisemaan ja siit jollain kiertovesipumpulla kuumavettä koneeseen jostai kohdin, sit kun sylki sihahtaa kansien päällä ni juokset tosi nopeesti hakee ne akut uuninpankolta ja äkkiä 13mm räikkälenkillä kengät napoihin kiinni ja poks tulille! Simbleasbest!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Entäs kertakäyttö grilli :roll:
Tommosta saman sorttista konstia kuin Wilcox tuli aikoinaan käytettyä 608 Mersussa , öljyt lämpes hyvin .
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pilotti kirjoitti:Muistelin tuota 80-lukua ja noiden alkupään B10M:en käynnistystä talvella. Se kojelaudan vasemmassa reunassa oleva pyöreä hehkunappi kytki hehkun päälle ja pakkosyötön. Ohjekirja, jonka olen hukannut, taisi neuvoa painamaan tuota hehkunappia uudestaan, kun merkkivalo oli sammunut ja sitten starttaamaan. Oikeasti tuota hehkunappia pitää painaa uudelleen, kun starttaus on aloitettu, ei ennen ,muuten se hehku ei mene uudelleen päälle joka olisi varsin tärkeää, kun nyt imusarjassa ilmakin liikkuu.. Jotenkin näin se meni, voin olla väärässäkin, taas. Kävin tuosta järjestelmästä aikanaan väittelyn sen aikaisen työnantajani korjaamopäällikön kanssa, joka sitten osoitettuani sen sähkökaaviosta myönsi näin olevan. Eli ainakin silloin suomenkielinen opaskirja opasti väärin. Ja nämä muistikuvia 80-luvun puolenvälin paikkeilta. Onkos täällä Volvo miehillä edes nuo imusarjahehkut kunnossa/käytössä?
Noissa 80-luvun mekaanisella syöttöpumpulla varustetuissa B10M:ssä (ainakin suomenkielisen ohjekirjan vuodelta -87 mukaan) oli "hehku" -napilla kaksi toimintoa. Pelkkä hehkunappi käynnisti imusarjan vastuksen. Kun hehkunappia painoi kaasu pohjassa, meni päälle myös pakkosyöttö. Vain hölmö koettaa startata imusarjahehkun kanssa samaan aikaan, on sähkönsyönti vastuksella sen verran suuri.

Kyllä vaan tuo imusarjahehku on vielä viimeisissäkin (2001) tehdyissä B10M:ssä ja saman ajatelman tuuppariversiossa B10B:ssä melko hyvä keksintö toimiessaan. Vähentää harmaata kiisua kylmästartissa huomattavasti. Mitään varsinaista pakkosyöttöähän näissä EDC-koneissa ei enää ole.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

b12m kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:Muistelin tuota 80-lukua ja noiden alkupään B10M:en käynnistystä talvella. Se kojelaudan vasemmassa reunassa oleva pyöreä hehkunappi kytki hehkun päälle ja pakkosyötön. Ohjekirja, jonka olen hukannut, taisi neuvoa painamaan tuota hehkunappia uudestaan, kun merkkivalo oli sammunut ja sitten starttaamaan. Oikeasti tuota hehkunappia pitää painaa uudelleen, kun starttaus on aloitettu, ei ennen ,muuten se hehku ei mene uudelleen päälle joka olisi varsin tärkeää, kun nyt imusarjassa ilmakin liikkuu.. Jotenkin näin se meni, voin olla väärässäkin, taas. Kävin tuosta järjestelmästä aikanaan väittelyn sen aikaisen työnantajani korjaamopäällikön kanssa, joka sitten osoitettuani sen sähkökaaviosta myönsi näin olevan. Eli ainakin silloin suomenkielinen opaskirja opasti väärin. Ja nämä muistikuvia 80-luvun puolenvälin paikkeilta. Onkos täällä Volvo miehillä edes nuo imusarjahehkut kunnossa/käytössä?
Noissa 80-luvun mekaanisella syöttöpumpulla varustetuissa B10M:ssä (ainakin suomenkielisen ohjekirjan vuodelta -87 mukaan) oli "hehku" -napilla kaksi toimintoa. Pelkkä hehkunappi käynnisti imusarjan vastuksen. Kun hehkunappia painoi kaasu pohjassa, meni päälle myös pakkosyöttö. Vain hölmö koettaa startata imusarjahehkun kanssa samaan aikaan, on sähkönsyönti vastuksella sen verran suuri.

Kyllä vaan tuo imusarjahehku on vielä viimeisissäkin (2001) tehdyissä B10M:ssä ja saman ajatelman tuuppariversiossa B10B:ssä melko hyvä keksintö toimiessaan. Vähentää harmaata kiisua kylmästartissa huomattavasti. Mitään varsinaista pakkosyöttöähän näissä EDC-koneissa ei enää ole.
Hölmö olin varmaan jo silloin, mutta järjen käyttö oli tuolloinkin sallittua. Jos oli hehkutettu ja saatu pakkosyöttö päälle ja sitten startatessa ei tule kuin valitusta koneesta niin kyllä tuo hehkun uudelleen painaminen kummasti auttoi. Kyseessä siis noin vuoden ikäiset autot hyvine akkuineen ja talven -87 pakkaset (n.-35) parin viikon ajan. Ei niistä virta loppunut akuista, mutta ilman noita hehkutuksia oli turha sahata ja luoda pilveä ympäristöön, kun ei kuitenkaan käymään lähde edes apuakuilla, jos ei tuo hehkutus toiminut noilla pakkasilla.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulle jääny semmonen muistikuva et koko talvi -87 oli vähintään -30 astetta. Rekat oli käynnissä terminaalin pihalla viikonlopun yli, muuten ei tavara liikkunu mihinkään. Muutama volvo jos piti käynnistää aamulla, niin silmät punotti viel illalla. Se on jännä miten iso ero oli pakokaasussa eri merkkien välillä. Syy oli joku puristussuhde tms. oon kuullu mut en muista. Ei siis vika vaan ominaisuus. Nykyvehkeissä(auto) ei ero oo niin iso.
Pumppukärreissäkin piti olla lentokone hydrauliikkaöljyt et ne toimi pakkasessa. Töitten jälkeen ko tuli mökille jossa ei ollu mukavuuksia, oli usein -13 ja kaminaa ko lämmitti ja kävi turvalleen, saatto aamulla olla jopa aste pari plussalla. No onneks nykyään on mukavuudet, vaikka tuulisella kelillä sukat pyöriikin jaloissa.
Rosmo
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja junior »

Tänään sitten saatiin bussi vihdoin ja viimein käymään oli kyllä vika tikki kun alkoi paineita vuotamaan jostain päin. Nostaa paineet sentään viiteen kiloon niin eikös jarrut pitäisi aueta noissa paineissa josko saataisiin lähiviikkojen aikana bussi talliin sisälle tutkittavaksi. Eipä kyl paljoa tarvi bussia ihmetellä nyt on vähän kiire jakso duunissa
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Miulla ei 5kg lähe spärrä pois? Kandee vilkasta ettei vuoda joku kellon mittaliitin tms. Oma bussi kulkee pakkasella vasemmalle kallellaan ?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Vastaa Viestiin