Volvo saapui kotinurkille takaisin
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Pitäiskö tuossa b10 moottorissa olla jonkin sortin hehku tai muu vastaava että sais talvella käymään? tänään kokeilin käymään mutta moottori huutaa vaan että keväämmällä sitten
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Imuilman esilämmitys löytyy. Ei ole hehkuja. Raakaa sahaamista savun kanssa. -10c asteessa lähtee vielä ihan hyvin käyntiin ilman Webastoa. Parinkympin pakkasessa olen käyttänyt Webaa puoli tuntia. Lähtee helposti käyntiin.
On tuossa Röllissä myös 2kW letkulämmitin - sitä saa pitää tunnin kaksi päällä saman vaikutuksen saamiseksi.
On tuossa Röllissä myös 2kW letkulämmitin - sitä saa pitää tunnin kaksi päällä saman vaikutuksen saamiseksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Näkis noista koneen kirjoista, mut ne on pakussa ja kaukana... tänään annoin vepaston pauhaa 1.5t ja sit mittari näytti 65c ja kiersin avaimesta kaminan tulille. Saatko sen lohkoon? Öljysäiliössä on "kuplan" lohkolämppäri ja toinen vastus nestetilassa ja sit o se 24v defa ylläpito laturi vakiona. Kaikki menee samaa aikaa päälle kun tyrkkää töspelin suursavon verkkoon . Itseasiassa miula on kojetaulussa joku nappi jolla voi hehkuttaa, valkoinen ympyränmuotoine jossa joku z kuvake.
Jahas,Tuliki jo vastausta. Eli liekkihehku. Rangessa saa painaa n.30sek ja sit kuuluu : whuh konehuoneesta ja avainta vääntämään kiireen vilkkaana.
Haku tuotti tämmöstä viewtopic.php?f=13&t=3305
Jahas,Tuliki jo vastausta. Eli liekkihehku. Rangessa saa painaa n.30sek ja sit kuuluu : whuh konehuoneesta ja avainta vääntämään kiireen vilkkaana.
Haku tuotti tämmöstä viewtopic.php?f=13&t=3305
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
EI tossa pitäisi mitään liekkihehkua olla. Pelkkä sähkövastus imusarjassa joka lämmitetään ja jonka läpi kone sitten imee vähän lämpimämpää ilmaa startatessa.Pukaatti kirjoitti:Näkis noista koneen kirjoista, mut ne on pakussa ja kaukana... tänään annoin vepaston pauhaa 1.5t ja sit mittari näytti 65c ja kiersin avaimesta kaminan tulille. Saatko sen lohkoon? Öljysäiliössä on "kuplan" lohkolämppäri ja toinen vastus nestetilassa ja sit o se 24v defa ylläpito laturi vakiona. Kaikki menee samaa aikaa päälle kun tyrkkää töspelin suursavon verkkoon . Itseasiassa miula on kojetaulussa joku nappi jolla voi hehkuttaa, valkoinen ympyränmuotoine jossa joku z kuvake.
Jahas,Tuliki jo vastausta. Eli liekkihehku. Rangessa saa painaa n.30sek ja sit kuuluu : whuh konehuoneesta ja avainta vääntämään kiireen vilkkaana.
Haku tuotti tämmöstä viewtopic.php?f=13&t=3305
Jos siellä on pakkosyöttö (yleensä semmonen vanhemman kaasariauton ryyppy/kuristin kuva) se muuttaa pumpun maksimisyötön isommalle.
Volvon mahurikoneissa on kovilla pakkasilla vähän ongelmia öljynsaannin kanssa. Eli vaikka koneen saisikin pyörimään öljy ei välttämättä ole riittävän notkea valuakseen säiliöstä öljypumpulle riittävän vinhaan. Eli kannattaa vahtia että öljynpaineen merkkivalo sammuu, ja pysyy sammuneena, eikä anna kohtuuttomasti runtua kylmälle koneelle. Tuon takia niissä on yleensä se lämmitysvastus siellä öljysäiliön pohjassa.
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Kokeillaan uudestaan käyntiin kun ilmat lämpenee lohkoa ei ole ja tuo stroco odottaa tallissa vielä asennusta jos sais vaikka jossain kohtaa talliin sisälle niin ois mukavampi ja jatkaa ihmettelyä
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Miulla on antaa lainaan 30kw diesel lämmitin jos tartteet?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Kyl miul on kaksi strocoa ja toisen pitäisi olla toimivakin pitäisi vaan saada joku asentamaan tuo uusi versio. Yritin tuota votipappaa saada tänään asentamaan tuota strocoa mutta valittaa että on muka liian kylmä vaikka se vasta muutama vuosi sitten muutti tänne etelään pitäis olla tottunut pohjoisessa näihin -27 lukemiin minä jäädyin tallissa sisälläkin vaikka oli +22
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Laita siihen lohkolämmitin. Saat jopa käyntiin viiden tunnin lämmityksellä.
-20 oon vääntänyt mahurin käymään kylmästä. Se savun määrä on sanoinkuvaamaton. Metsäpalo on liian lyhyt sana sitä kuvaamaan.
Akut pitää keittää laturilla kunnolla ennen pitkää starttia. vouvouvou ensin kolme minuuttia ja sitten sekaan tulee sellainen krah krah ja mitä useampi krahdahdus niin saattaa lähteä. Mutta jos ne loppuu, ja startti vain häviäjänä vouaa niin peli on menetetty, ei kannata enää.
Hullua hommaa vapaaehtoisesti kuluttaa konetta ilman esilämmitystä.
-20 oon vääntänyt mahurin käymään kylmästä. Se savun määrä on sanoinkuvaamaton. Metsäpalo on liian lyhyt sana sitä kuvaamaan.
Akut pitää keittää laturilla kunnolla ennen pitkää starttia. vouvouvou ensin kolme minuuttia ja sitten sekaan tulee sellainen krah krah ja mitä useampi krahdahdus niin saattaa lähteä. Mutta jos ne loppuu, ja startti vain häviäjänä vouaa niin peli on menetetty, ei kannata enää.
Hullua hommaa vapaaehtoisesti kuluttaa konetta ilman esilämmitystä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Mitäs jos kävis rakvaattoripurkaamosta semmosen kosaanitöhö härveli homman niiku meidä zetkassa? Eli letkun väliin semmone pömpeli joho tyrkätää töhö ja se alkaa lämmittää h2 oota?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Kyllä mulla -20 lähti volvo ihan vaan pakkosyötöllä kaasupohjassa alta 5sek. Valkosta tulee niin kauan kun kaikki mukit on mukana ja pikkasen lämpee. Niin ja mulla ei ollu imusarjahehkua, mutta kuulema se auttaa ku riipoo 600c ilmaa =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
No vähän liioittelin kolmesta minuutistaReddewil kirjoitti:Kyllä mulla -20 lähti volvo ihan vaan pakkosyötöllä kaasupohjassa alta 5sek. Valkosta tulee niin kauan kun kaikki mukit on mukana ja pikkasen lämpee. Niin ja mulla ei ollu imusarjahehkua, mutta kuulema se auttaa ku riipoo 600c ilmaa =D



Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Muistelin tuota 80-lukua ja noiden alkupään B10M:en käynnistystä talvella. Se kojelaudan vasemmassa reunassa oleva pyöreä hehkunappi kytki hehkun päälle ja pakkosyötön. Ohjekirja, jonka olen hukannut, taisi neuvoa painamaan tuota hehkunappia uudestaan, kun merkkivalo oli sammunut ja sitten starttaamaan. Oikeasti tuota hehkunappia pitää painaa uudelleen, kun starttaus on aloitettu, ei ennen ,muuten se hehku ei mene uudelleen päälle joka olisi varsin tärkeää, kun nyt imusarjassa ilmakin liikkuu.. Jotenkin näin se meni, voin olla väärässäkin, taas. Kävin tuosta järjestelmästä aikanaan väittelyn sen aikaisen työnantajani korjaamopäällikön kanssa, joka sitten osoitettuani sen sähkökaaviosta myönsi näin olevan. Eli ainakin silloin suomenkielinen opaskirja opasti väärin. Ja nämä muistikuvia 80-luvun puolenvälin paikkeilta. Onkos täällä Volvo miehillä edes nuo imusarjahehkut kunnossa/käytössä?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Mulla se ainakin pelaa ja vie viertaa ihan hävyttömästi kun kattelee volttimittarin käytöstä eli ilmeisen tehokas lienee. Tullu käytettyä kesälläkin jos on ollu jossain tiiviimmässä paikassa ettei tuu pöläystä eikä hajuja.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Jep - ensi hehkunapin painallus -> startti -> koneen käydessä uusi hehkunapin painallus tai kaksi. Pluskelillä jää nuo jäklimmäiset tekemättä. Pintakaasulla olen startannut - kaasu pohjassa tulee vain savukiekuroita ja koko tontti haisee kynttilälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Eikös venäjällä jotenkin räjäytetä nuo moottorit käyntiin talvella mahtaisko toimia volvossakin. Nyt pitäis ilmat lämmetä ainakin täällä suunnilla niin nyt akut lataukseen ja kokeillaa taas lähipäivinä josko suostuis käynnistymään tai sitten laitan nuotion tuonne moottorin alle että saa sen lämpimäksi
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Kun tuli asusteltua kymmenkunta vuotta parisatkua napapiiriltä pohjoiseen päin, niin tuli
räjäyteltyä moottorit käyntiin toholla. Mulla oli reilun metrin mittainen kierresaumaputki
jonka toisessa päässä oli ysikymppinen mutka. Putken halkaisija oisko ollut 40cm.
Putki tällättiin moottorin alle, metrinen osa maata vasten ja ysikymppinen osoittamaan öljypohjaan.
Ja toho töhöttämään sinne vapaaseen päähän. Puolen tunnin tohottamisen jälkeen käyntiin.
Käyttö omalla vastuulla
räjäyteltyä moottorit käyntiin toholla. Mulla oli reilun metrin mittainen kierresaumaputki
jonka toisessa päässä oli ysikymppinen mutka. Putken halkaisija oisko ollut 40cm.
Putki tällättiin moottorin alle, metrinen osa maata vasten ja ysikymppinen osoittamaan öljypohjaan.
Ja toho töhöttämään sinne vapaaseen päähän. Puolen tunnin tohottamisen jälkeen käyntiin.
Käyttö omalla vastuulla

- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Laittaisin pressun auton ympäri ja puhaltaa jollai lämmintä moottorille. Joku iso puhallin puhaltamaan. Aikoinaan laitettiin rakvaattoria tulille sillai et puhallettiin ilmamputsarille kuumaa ilmaa sisään ja välillä pyöritettiin konetta. Akut yöksi lämpimään lataukseen ja aamulla naks tulille 

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Toinen kurkoidea! : laita kovapata viereen porisemaan ja siit jollain kiertovesipumpulla kuumavettä koneeseen jostai kohdin, sit kun sylki sihahtaa kansien päällä ni juokset tosi nopeesti hakee ne akut uuninpankolta ja äkkiä 13mm räikkälenkillä kengät napoihin kiinni ja poks tulille! Simbleasbest!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Entäs kertakäyttö grilli 
Tommosta saman sorttista konstia kuin Wilcox tuli aikoinaan käytettyä 608 Mersussa , öljyt lämpes hyvin .

Tommosta saman sorttista konstia kuin Wilcox tuli aikoinaan käytettyä 608 Mersussa , öljyt lämpes hyvin .
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Noissa 80-luvun mekaanisella syöttöpumpulla varustetuissa B10M:ssä (ainakin suomenkielisen ohjekirjan vuodelta -87 mukaan) oli "hehku" -napilla kaksi toimintoa. Pelkkä hehkunappi käynnisti imusarjan vastuksen. Kun hehkunappia painoi kaasu pohjassa, meni päälle myös pakkosyöttö. Vain hölmö koettaa startata imusarjahehkun kanssa samaan aikaan, on sähkönsyönti vastuksella sen verran suuri.Pilotti kirjoitti:Muistelin tuota 80-lukua ja noiden alkupään B10M:en käynnistystä talvella. Se kojelaudan vasemmassa reunassa oleva pyöreä hehkunappi kytki hehkun päälle ja pakkosyötön. Ohjekirja, jonka olen hukannut, taisi neuvoa painamaan tuota hehkunappia uudestaan, kun merkkivalo oli sammunut ja sitten starttaamaan. Oikeasti tuota hehkunappia pitää painaa uudelleen, kun starttaus on aloitettu, ei ennen ,muuten se hehku ei mene uudelleen päälle joka olisi varsin tärkeää, kun nyt imusarjassa ilmakin liikkuu.. Jotenkin näin se meni, voin olla väärässäkin, taas. Kävin tuosta järjestelmästä aikanaan väittelyn sen aikaisen työnantajani korjaamopäällikön kanssa, joka sitten osoitettuani sen sähkökaaviosta myönsi näin olevan. Eli ainakin silloin suomenkielinen opaskirja opasti väärin. Ja nämä muistikuvia 80-luvun puolenvälin paikkeilta. Onkos täällä Volvo miehillä edes nuo imusarjahehkut kunnossa/käytössä?
Kyllä vaan tuo imusarjahehku on vielä viimeisissäkin (2001) tehdyissä B10M:ssä ja saman ajatelman tuuppariversiossa B10B:ssä melko hyvä keksintö toimiessaan. Vähentää harmaata kiisua kylmästartissa huomattavasti. Mitään varsinaista pakkosyöttöähän näissä EDC-koneissa ei enää ole.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Hölmö olin varmaan jo silloin, mutta järjen käyttö oli tuolloinkin sallittua. Jos oli hehkutettu ja saatu pakkosyöttö päälle ja sitten startatessa ei tule kuin valitusta koneesta niin kyllä tuo hehkun uudelleen painaminen kummasti auttoi. Kyseessä siis noin vuoden ikäiset autot hyvine akkuineen ja talven -87 pakkaset (n.-35) parin viikon ajan. Ei niistä virta loppunut akuista, mutta ilman noita hehkutuksia oli turha sahata ja luoda pilveä ympäristöön, kun ei kuitenkaan käymään lähde edes apuakuilla, jos ei tuo hehkutus toiminut noilla pakkasilla.b12m kirjoitti:Noissa 80-luvun mekaanisella syöttöpumpulla varustetuissa B10M:ssä (ainakin suomenkielisen ohjekirjan vuodelta -87 mukaan) oli "hehku" -napilla kaksi toimintoa. Pelkkä hehkunappi käynnisti imusarjan vastuksen. Kun hehkunappia painoi kaasu pohjassa, meni päälle myös pakkosyöttö. Vain hölmö koettaa startata imusarjahehkun kanssa samaan aikaan, on sähkönsyönti vastuksella sen verran suuri.Pilotti kirjoitti:Muistelin tuota 80-lukua ja noiden alkupään B10M:en käynnistystä talvella. Se kojelaudan vasemmassa reunassa oleva pyöreä hehkunappi kytki hehkun päälle ja pakkosyötön. Ohjekirja, jonka olen hukannut, taisi neuvoa painamaan tuota hehkunappia uudestaan, kun merkkivalo oli sammunut ja sitten starttaamaan. Oikeasti tuota hehkunappia pitää painaa uudelleen, kun starttaus on aloitettu, ei ennen ,muuten se hehku ei mene uudelleen päälle joka olisi varsin tärkeää, kun nyt imusarjassa ilmakin liikkuu.. Jotenkin näin se meni, voin olla väärässäkin, taas. Kävin tuosta järjestelmästä aikanaan väittelyn sen aikaisen työnantajani korjaamopäällikön kanssa, joka sitten osoitettuani sen sähkökaaviosta myönsi näin olevan. Eli ainakin silloin suomenkielinen opaskirja opasti väärin. Ja nämä muistikuvia 80-luvun puolenvälin paikkeilta. Onkos täällä Volvo miehillä edes nuo imusarjahehkut kunnossa/käytössä?
Kyllä vaan tuo imusarjahehku on vielä viimeisissäkin (2001) tehdyissä B10M:ssä ja saman ajatelman tuuppariversiossa B10B:ssä melko hyvä keksintö toimiessaan. Vähentää harmaata kiisua kylmästartissa huomattavasti. Mitään varsinaista pakkosyöttöähän näissä EDC-koneissa ei enää ole.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Miulle jääny semmonen muistikuva et koko talvi -87 oli vähintään -30 astetta. Rekat oli käynnissä terminaalin pihalla viikonlopun yli, muuten ei tavara liikkunu mihinkään. Muutama volvo jos piti käynnistää aamulla, niin silmät punotti viel illalla. Se on jännä miten iso ero oli pakokaasussa eri merkkien välillä. Syy oli joku puristussuhde tms. oon kuullu mut en muista. Ei siis vika vaan ominaisuus. Nykyvehkeissä(auto) ei ero oo niin iso.
Pumppukärreissäkin piti olla lentokone hydrauliikkaöljyt et ne toimi pakkasessa. Töitten jälkeen ko tuli mökille jossa ei ollu mukavuuksia, oli usein -13 ja kaminaa ko lämmitti ja kävi turvalleen, saatto aamulla olla jopa aste pari plussalla. No onneks nykyään on mukavuudet, vaikka tuulisella kelillä sukat pyöriikin jaloissa.
Pumppukärreissäkin piti olla lentokone hydrauliikkaöljyt et ne toimi pakkasessa. Töitten jälkeen ko tuli mökille jossa ei ollu mukavuuksia, oli usein -13 ja kaminaa ko lämmitti ja kävi turvalleen, saatto aamulla olla jopa aste pari plussalla. No onneks nykyään on mukavuudet, vaikka tuulisella kelillä sukat pyöriikin jaloissa.
Rosmo
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Tänään sitten saatiin bussi vihdoin ja viimein käymään oli kyllä vika tikki kun alkoi paineita vuotamaan jostain päin. Nostaa paineet sentään viiteen kiloon niin eikös jarrut pitäisi aueta noissa paineissa josko saataisiin lähiviikkojen aikana bussi talliin sisälle tutkittavaksi. Eipä kyl paljoa tarvi bussia ihmetellä nyt on vähän kiire jakso duunissa
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo saapui kotinurkille takaisin
Miulla ei 5kg lähe spärrä pois? Kandee vilkasta ettei vuoda joku kellon mittaliitin tms. Oma bussi kulkee pakkasella vasemmalle kallellaan ?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä